MellonCollie Skrevet 24. oktober 2009 #1501 Del Skrevet 24. oktober 2009 Innom og oppdaterer meg litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #1502 Del Skrevet 27. oktober 2009 Innom og oppdaterer meg litt! Koselig at noen titter innom. ============================================================ Hva har dere med småbarn tenkt til å gjøre angående svineinfluensavaksinen? Jeg er så i tvil angående S ... Hadde det bare vært mannen og meg så hadde vi ikke tatt vaksinen, men vi har jo S å tenke på også ... Jeg er litt skeptisk til vaksinen, den er vel ikke testet ut lenge nok til å vite hvilke farlige bivirkninger man kan få, dessuten er den iallfall ikke testet ut på aldersgruppen 0-3 år. En annen ting er at jeg er skeptisk til å gi S en vaksine som inneholder blant annet kvikkvsølv, som kan være farlig for barn under utvikling ... Samtidig er jeg redd for hva som skjer hvis S skulle få svineinfluensaen ... Noen synspunkter? Denne uka har det ikke blitt noe Cola, enda, men forrige uke ble skikkelig ille. Kan ikke akkurat skryte enda da, det er knapt tirsdag ... Dessverre ble det sjokolade og brownies i går, mannen lagde brownies da jeg kom hjem fra kurset. Blir nok mer brownies i dag, siden vi får besøk av tanta til mannen ... Blir litt depressiv av at jeg enda ikke får på meg buksa fra før jeg ble gravid, uten at flesket disser og tyter ut. Altså, jeg får på meg buksa, og får til og med knept den igjen, men jeg synes den er litt for trang ... Liker den buksa så godt, så vurderer å kjøpe meg en ny en av den samme, bare i en størrelse eller to større. Vi får se hva jeg finner ut, og hva jeg har råd til ... Ei venninne og jeg har planer om å begynne på treningssenter etterhvert, hvis økonomien og tiden strekker til. Er bare litt redd for å bli støttemedlem, noe som er veldig bortkastet når man egentlig ikke har råd til å gå på treningssenter i utgangspunktet ... Vil så gjerne bli slank igjen! Men jeg må kanskje bare innse at jeg aldri blir slik som før fødselen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 27. oktober 2009 #1503 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg synes det er et vanskelig valg å ta, jeg. I utgangspunktet er jeg skeptisk til en vaksine som er laget i "hui og hast", og vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Jeg er også litt spørrende til myndighetenes kunnskaper om pandemien, og hvor berettiget oppfordringen om at alle skal vaksinere seg er. Samtidig ville jeg aldri tilgi meg selv om jeg, mannen eller H ble alvorlig syke og/eller døde fordi vi ikke tok vaksinen... Selv om sjansen er bitteliten, så er den der. Vi har jo hatt 10 dødsfall i Norge, hvorav de fleste hadde en grunnsykdom, og hvem vet hvor mange som faktisk har hatt svineinfluensa, siden mange sikkert ikke har fått diagnosen selv om de har hatt det. Når det gjelder kvikksølv sa en eller annen professor på nyhetene at mengden kvikksølv i vaksinen tilsvarte det vi fikk i oss gjennom maten på en dag. Bortsett fra det generelle må jeg ta hensyn til at jeg er helsepersonell, og at jeg har astma. Det er kanskje de faktorene som veier tyngst hvis jeg tar vaksinen. Når det gjelder H er jeg veldig usikker. Akkurat nå er han syk, så nå er det ikke aktuelt. Vi får vurdere det, men som sagt er jeg usikker. Når det gjelder vekta di, så tror jeg kanskje det blir enklere å leve sunt når dere begge er tilbake i jobb. Da blir det mindre tid til å bake brownies og sånt Beklager at det ble så langt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #1504 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg synes det er et vanskelig valg å ta, jeg. I utgangspunktet er jeg skeptisk til en vaksine som er laget i "hui og hast", og vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Jeg er også litt spørrende til myndighetenes kunnskaper om pandemien, og hvor berettiget oppfordringen om at alle skal vaksinere seg er. Samtidig ville jeg aldri tilgi meg selv om jeg, mannen eller H ble alvorlig syke og/eller døde fordi vi ikke tok vaksinen... Selv om sjansen er bitteliten, så er den der. Vi har jo hatt 10 dødsfall i Norge, hvorav de fleste hadde en grunnsykdom, og hvem vet hvor mange som faktisk har hatt svineinfluensa, siden mange sikkert ikke har fått diagnosen selv om de har hatt det. Når det gjelder kvikksølv sa en eller annen professor på nyhetene at mengden kvikksølv i vaksinen tilsvarte det vi fikk i oss gjennom maten på en dag. Bortsett fra det generelle må jeg ta hensyn til at jeg er helsepersonell, og at jeg har astma. Det er kanskje de faktorene som veier tyngst hvis jeg tar vaksinen. Når det gjelder H er jeg veldig usikker. Akkurat nå er han syk, så nå er det ikke aktuelt. Vi får vurdere det, men som sagt er jeg usikker. Når det gjelder vekta di, så tror jeg kanskje det blir enklere å leve sunt når dere begge er tilbake i jobb. Da blir det mindre tid til å bake brownies og sånt Beklager at det ble så langt! Jeg tenker akkurat som deg, jeg er skeptisk til en vaksine som de har laget i "hui og hast". Når de vanligvis bruker år (?) på å lage vaksine, og de vaksinene også har hatt farlige bivirkninger, hvordan kan de da lage en vaksine på så kort tid og si at den er ufarlig?! Enig i det angående myndighetenes kunnskap om pandemien også. Det er svært få som ikke har hatt en grunnsykdom som har dødd av svineinfluensaen, og svineinfluensaen sies jo å være mildere enn vanlig influensa. Nå vet ikke jeg tallene på antall døde uten grunnsykdom på vanlig influensa, men jeg tipper de finnes de også? Angående kvikksølv er det vel forskjell på å få det i seg gjennom maten og det å få det sprøytet inn i blodårene? Nå skal jeg innrømme at jeg ikke husker grunnleggende biologi, så jeg er litt usikker på virkninger av dette ... Skjønner veldig godt grunnene dine til å ta sprøyta om du bestemmer deg for det. Selv er jeg ikke i noen risikogruppe, såvidt jeg vet. Legen min har anbefalt meg å ta vanlig influensavaksine før, pga hun mente jeg hadde dårlig immunforsvar. Pappa er jo i risikogruppen, så han tar nok vaksinen, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk etter å lest at noen med hjerteproblemer døde etter vaksine, siden pappa har hatt hjerteinfarkt. Tenk på farmor, som har angina ... uff ... Ble med ett redd for familien nå. Ringe mamma og pappa i går, og til min overraskelse så mente begge at det var tryggest å gi S vaksinen, det hadde jeg ikke trodd. Ei venninne av meg er veldig i mot vaksinen, pga vi ikke vet virkningene og pga innholdet. Men nå skal det sies at hun er i mot "vanlige" vaksiner også. Håper det blir lettere å passe vekta når vi kommer ut i jobb, ja. Iallfall om jeg jobber et sted unna butikker og godteautomater. Akkurat i dag og i går har jeg ikke hatt så sinnsykt lyst på godteri heller, merkelig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2009 #1505 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror ikke vi kommer til å vaksinere oss slik situasjonen er nå. Ja, jeg er jo knapt utenfor døra da... Så ganske unødvendig å vaksinere meg... Mulig mannen får på jobben, pga "viktig" yrke for å holde samfunnet i gang. T og S er jo hjemme med meg, så de blir jo ikke utsatt for smitte på samme måte som barnehageunger... Jeg er i utgangspunktet veldig lite redd for sykdom, sikkert fordi jeg er så heldig at jeg ekstremt skjelden er syk selv. Er helt for "vanlige" vaksiner, men denne virker veldig "i hui og hast" ja, altfor lite utprøvd... Og jeg vet liksom ikke hvor alvorlig denne grisesyken er. Er da ikke så mye verre enn vanlig influensa, når alt kommer til alt? Ang å leve sunt, så er vel ikke jeg den beste å spørre om råd Nå ammer jeg, så da kan jeg spise hva jeg vil Du kan jo se om S vil begynne å få pupp igjen, hehe. Synes for øvrig du ser slank ut på de bildene jeg har sett av deg jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 27. oktober 2009 #1506 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vanskelig det med vaksinen ja... Jeg heller litt for og imot. Har ikke tenkt så mye for lillegutts del enda, men jeg er jo i risikogruppene så får sannsynligvis tilbudet i slutten av uka eller i begynnelsen av neste... Nå blir ikke vaksina sprøytet inn i blodårene, men i musklene da. Men skjønner betenkelighetene dine... Samtidig er konsekvensene om en skulle få sykdommen også skumle. Forhåpentligvis slipper en billig unna, men man vet jo aldri... Skulle hatt et fasitsvar på dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #1507 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror ikke vi kommer til å vaksinere oss slik situasjonen er nå. Ja, jeg er jo knapt utenfor døra da... Så ganske unødvendig å vaksinere meg... Mulig mannen får på jobben, pga "viktig" yrke for å holde samfunnet i gang. T og S er jo hjemme med meg, så de blir jo ikke utsatt for smitte på samme måte som barnehageunger... Jeg er i utgangspunktet veldig lite redd for sykdom, sikkert fordi jeg er så heldig at jeg ekstremt skjelden er syk selv. Er helt for "vanlige" vaksiner, men denne virker veldig "i hui og hast" ja, altfor lite utprøvd... Og jeg vet liksom ikke hvor alvorlig denne grisesyken er. Er da ikke så mye verre enn vanlig influensa, når alt kommer til alt? Ang å leve sunt, så er vel ikke jeg den beste å spørre om råd Nå ammer jeg, så da kan jeg spise hva jeg vil Du kan jo se om S vil begynne å få pupp igjen, hehe. Synes for øvrig du ser slank ut på de bildene jeg har sett av deg jeg! Jeg er helt enig med deg, denne vaksinen virker litt for "i hui og hast", og jeg er redd vi får vite om alvorlige bivirkninger om noen år ... Dessuten tror jeg ikke svineinfluensaen er så farlig, den er jo mildere enn vanlig influensa, om man ikke er i risikogruppen. Men, så er det jo noen som har vært tilsynelatende helt friske som har dødd av den. Vanskelig! Én ting er iallfall viktig om vi bestemmer oss for å ikke ta den: å være veldig nøye med håndhygiene på S, slik at vi minsker sjansen for smitte. Jeg kunne ikke spise hva jeg ville når jeg ammet, men så ble det alt for mye cola og sjokolade da ... Haha! Skulle likt å sett ansiktsuttrykket til S om jeg plutselig slang ut puppen til han, ja. Vel, altså ... Jeg er ikke tykk, men jeg er misfornøyd med meg selv fordi jeg alltid har vært tynn og nå føler jeg meg tykk ... Vanskelig det med vaksinen ja... Jeg heller litt for og imot. Har ikke tenkt så mye for lillegutts del enda, men jeg er jo i risikogruppene så får sannsynligvis tilbudet i slutten av uka eller i begynnelsen av neste... Nå blir ikke vaksina sprøytet inn i blodårene, men i musklene da. Men skjønner betenkelighetene dine... Samtidig er konsekvensene om en skulle få sykdommen også skumle. Forhåpentligvis slipper en billig unna, men man vet jo aldri... Skulle hatt et fasitsvar på dette Der ser du hvor mye jeg kan ... Men jeg er uansett betenkt angående kvikksølv, squalen (eller hvordan det skrives) og det at jeg føler at vi er forsøkskaniner for en vaksine som ikke har blitt ordentlig utprøvd. Dessuten lurer jeg på hvorfor de tyske og svenske forskerne mener noe annet enn de norske, og hvorfor vi ikke kan få de såkalt "ufarlige" vaksinene ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter #1508 Del Skrevet 27. oktober 2009 Er så glad for at vi kjøpte elektrisk tannbørste til S, for nå kan vi faktisk pusse tennene hans uten at han hyler og protesterer! Han så veldig skeptisk ut i starten, skummel greie som lager lyd og vibrerer. Men når han fikk ta på den, og se på den så fikk jeg lov til å pusse litt, og etterhvert gapte han mer og ville nesten ikke slutte da vi var ferdige! Så får han fluortablett etterpå, som belønning. Flinke gutten vår! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #1509 Del Skrevet 28. oktober 2009 Advarsel: syteinnlegg! Frustrert ... Alt er liksom helt feil i dag. 1. Et vennepar av oss skal få barn #2. Det er jo kjempekoselig, men samtidig så er jeg så egoistisk at jeg tenker at det blir jo aldri vår tur. Dette er nok litt pga det virket veldig usannsynlig at de skulle få en baby til, og da føles det urettferdig ut ... 2. Mannen ble sur på meg fordi jeg tenkte slik jeg gjorde angående punkt 1. Det skjønner jeg jo, men jeg kan ikke for hvordan jeg reagerer. 3. Mannen sier det er høyst usannsynlig at vi kan få flere barn på lange tider. Det provoserer meg! Spesielt at han sier "ikke på veldig lang tid". Da høres det ut som det kommer til å bli ti års forskjell på S og eventuelt søsken. Det er ikke det at jeg vil ha #2 nå, for det tror jeg ikke jeg orker og vi har ikke økonomi til det, men jeg vil vite at det ikke blir 10 år til! Jeg hater å ikke vite, hvis han bare kunne sagt at han trodde det ikke ble så lenge til, i stedet for å si "ikke på veldig lang tid". 4. Jeg har lyst til å begynne å trene, men har ikke økonomi til det. Så da får jeg bare gå rundt og være misfornøyd med meg selv da .. 5. Mannen insuinerer at jeg ikke har tenkt gjennom økonomien angående trening, og at jeg ikke har tenkt gjennom det at jeg aldri får se S om jeg trener, med mindre jeg trener på kvelden hver eneste gang. 5.Jeg har ikke jobb, mannen har ikke jobb og det ser ikke så lyst ut for å få en jobb som er relevant i nærmeste fremtid. Jeg kan ta en jobb på en matvarebutikk, jeg vet det. Men det er veldig upraktisk når man har småbarn. Det føles som økonomi- og jobbsituasjonen aldri løser seg. Jeg føler at mannen oppfører seg som mora mi, han har alltid rett og vet best for meg, og han tar avgjørelsene. Jeg får ikke gjøre noe jeg vil gjøre, som ville gjort at jeg ble mer fornøyd med meg selv, forhåpentligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest faerytale Skrevet 28. oktober 2009 #1510 Del Skrevet 28. oktober 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 28. oktober 2009 #1511 Del Skrevet 28. oktober 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #1512 Del Skrevet 28. oktober 2009 Takk, begge to. :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 28. oktober 2009 #1513 Del Skrevet 28. oktober 2009 Stooor Er lov å syte litt i blant. Skjønner godt tankene dine jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 28. oktober 2009 #1514 Del Skrevet 28. oktober 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amused Skrevet 28. oktober 2009 #1515 Del Skrevet 28. oktober 2009 Uff Kanskje dere kommer til enighet snart likevel? Jeg ble også dritsur da min kjære sa at vi først måtte komme igang med dagliglivet med vårt første barn før vi tenker på nr. to, men heldigvis har han begynt å endre mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #1516 Del Skrevet 28. oktober 2009 Stooor Er lov å syte litt i blant. Skjønner godt tankene dine jeg. Takk. Takk. Uff Kanskje dere kommer til enighet snart likevel? Jeg ble også dritsur da min kjære sa at vi først måtte komme igang med dagliglivet med vårt første barn før vi tenker på nr. to, men heldigvis har han begynt å endre mening Takk. Blir ikke noen #2 med det første, av to grunner: økonomien er dårlig pga vi ikke har jobber og helsa mi er i varierende form. Har vært i fin form den siste tida, håper det fortsetter slik også. Spennende med barn #2 på dere etterhvert da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gossip girl Skrevet 28. oktober 2009 #1517 Del Skrevet 28. oktober 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #1518 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ble litt inspirert av Mirabella, så her kommer en liste over hva S kan: S 16 måneder: - har ca 10 tenner ++. Vet ikke helt sikkert hvor mange, får ikke lov til å se i munnen hans. - har blitt flink til å pusse tennene, med elektrisk tannbørste. - leker godt alene - løper mer enn han går. - elsker å klatre, spesielt på sin egen, lille stol. - er veldig rause med å gi klemmer, både til mamma, pappa, Ullrik, Bamse og slekta. - har en favorittbamse: sauen Ullrik (ordspil, haha) som mamma fikk gjennom Lambi. S er veldig glad i Ullrik. -bruker smokken mindre og mindre, som regel bare ved soving og når han har slått seg/er lei seg. - er ikke så glad i å kjøre bil, er nok kjedelig. - elsker å løpe ute. - elsker å vinke, vinker med én gang folk som er på besøk reiser seg fra sofaen eller går i gangen. - elsker oppmerksomhet, jo flere han kan sjarmere jo bedre. - liker å hjelpe til med alt vi gjør, f.eks oppvaksmaskinen, komfyren ++ - elsker bøker. Kommer til oss med en bok og setter seg på fanget og vil bli lest for. Har ikke tid til å bli lest for egentlig, men titter og peker på bildene. - står opp alt for tidlig, som oftest mellom 06:00 og 06:30. :gjespe: - veldig opptatt av dyr, spesielt hunder og katter. - kan noen få ord: vovve (hund), mummi (som i mummitrollet), mamma, pappa, klokka, kake, nei, baby og i tillegg kan han mange dyrelyder. - er en skikkelig pappadalt. - veldig nysgjerrig og utforskende, alt som ikke er lov er spesielt spennende. - elsker å prøve på seg skoene våre. Tar på seg begge skoene mine og tasser rundt i stua og gliser. - spiser brødskive selv, men ikke begynt med skje selv enda. - veldig glad i mat, det meste går ned. - drikker vann, melk og alt annet han får. Det går som regel i melk og vann da. - er ca 83cm, om jeg ikke husker feil, og ca 13kg. - bruker størrelse 86 i klær. - størrelse 23-24 i sko! :dåne: - har ei "venninne" på ca samme alder som han trives sammen med, lille H. - elsker å bade! - ser Drømmehagen, Kometkameratene, Olivia, Charlie & Lola og div. annet på barnetv. - legger seg klokka 19:00, og sover i ca 11- 11 1/2 time, og sover ca 1 1/2 time på dagtid. - sjenert ovenfor fremmede og folk han ikke har sett, men det varer bare ei lita stund før han er i full gang med å sjarmere. Det var det jeg kom på angående hjerteknuseren vår i denne omgang. Kjekt å ha ei slik liste å se tilbake på i ettertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 28. oktober 2009 #1519 Del Skrevet 28. oktober 2009 Fin liste Ser de har en del til felles, småtassene våre Skal lage en eller annen oversikt jeg også, H blir jo 15 måneder i morgen! Er du i bedre form? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #1520 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Fin liste Ser de har en del til felles, småtassene våre Skal lage en eller annen oversikt jeg også, H blir jo 15 måneder i morgen! Er du i bedre form? Det er egentlig utrolig hvor mye de lærer på så kort tid! Ja, formen er bedre nå, heldigvis. =================================================== Vi solgte det store, veldig bra anlegget da vi flyttet siden vi ikke hadde plass og det sjeldent ble brukt siden vi ikke kan ha så høy lyd uten å vekke S. Siden den gang har mannen siklet på et lite anlegg, som vi kjøpte oss i dag. Pappa arvet en onkel tidligere i høst, og han lovte oss litt penger, så nå fikk vi en god sum penger på konto. Han er alt for snill da, setter stor pris på det. Er penger som skal spares og brukes til noe fornuftig senere, men vi fant ut at vi kunne bruke bittelitt av det på nytt anlegg. Veldig kjekt å ha anlegg slik at man kan høre på musikk og koble til PS3-en når man ser film. Dette anlegget har vi nå stående i stua. Kjempekjekt at vi kan koble til iPod-ene våre, spille cd, høre radio og koble til PS3-en om vi skal se film. Kjempestor forskjell fra anlegget vi hadde før som bestod av en diger senterhøyttaler som var like lang som tv-en, to bakhøyttalere, to fronthøyttalere som var ganske store, en sub og forsterkeren. Det vi har nå er bittelite i forhold, og veldig estetisk. Men det har overraskende god lyd til å være så lite! Har fått snakket ut med mannen, og blitt venner igjen. Ikke at vi har kommet frem til noe, for vi kan ikke planlegge noen barn slik situasjonen er nå ... Endret 28. oktober 2009 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå