Knøttet Skrevet 5. september 2009 Forfatter #1301 Del Skrevet 5. september 2009 Termin i starten av mars :-) Så spennende! Misunner deg litt, ja ... Moro med kurs! Det blir helt sikkert bra. Fint med litt påfyll av kunnskap, og sunt å komme seg litt bort fra hjemmet. Håper du har en fin lørdagskveld! Får håpe det, blir spennende! En fin lørdagskveld til deg også. ============================================== Må si det er vanskelig å finne ut hvilket parti jeg skal velge! Vil jo gjerne stemme på noen som vil beholde kontantstøtten... Kan forresten pappaen få kontantstøtte? *blond*. Har tatt tre partitester, og får tre forskjellige partier ... Jeg vet iallfall hva jeg ikke skal velge, men det hjelper jo ikke så mye ... Ikke har vi fått tilsendt valgkort i posten heller, er sikkert pga vi har flyttet. Kan vel stemme uten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 6. september 2009 #1302 Del Skrevet 6. september 2009 Trur du berre trenger id for å stemme. Eg stemmer på det eg trur er nærmest mine synspunkter. Har ikkje satt meg veldig inn i ting, men har inntrykk av at partiet eg skal stemme på er nærmest det eg sjølv meiner. Har forøvrig alltid nytta meg av at valget er hemmelig. Så oppgir vanlegvis ikkje kva eg stemmer. Det er berre min business Min far seier at så lenge ein stemmer noko anna enn Frp så er det bra Ei stemme til eit anna parti enn Frp er ei stemme "mot" Frp. Mor eller far kan få kontantstøtte. http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Kontantst%C3%B8tte:Riktig søknad gir raskere svar Bor foreldrene sammen, søker en av dere. Bor foreldrene hver for seg, er det den barnet bor fast sammen med, som kan søke om kontantstøtte. Foreldre som har inngått skriftlig avtale om delt bosted for barnet, kan velge å dele kontantstøtten. Ingen av foreldrene kan i slike tilfeller benytte barnehageplass med offentlig støtte, og begge må sette fram søknad. Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 6. september 2009 #1303 Del Skrevet 6. september 2009 Tror det vil gjøre godt å få være med på det kurset. Da får du litt faglig påfyll og nye impulser, og kommer deg litt ut av heimen alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 7. september 2009 #1304 Del Skrevet 7. september 2009 Tror dere må forhåndsstemme jeg... Det vil si kommer an på når dere meldte flytting, mer info her. Du må ikke ha valgkort, det holder med legitimasjon. Kontantstøtten går til en av foreldrene, trenger ikke være mor. Dere får kontantstøtte så lenge S. ikke går i barnehage. Er en del som tar ut kontantstøtte og har barna hos dagmamma. Dermed kan det bli en billigere løsning enn barnehage, problemet er mer å vite om dagmamma'en er egnet da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 7. september 2009 Forfatter #1305 Del Skrevet 7. september 2009 Tror det vil gjøre godt å få være med på det kurset. Da får du litt faglig påfyll og nye impulser, og kommer deg litt ut av heimen alene Det tror jeg også! Tror dere må forhåndsstemme jeg... Det vil si kommer an på når dere meldte flytting, mer info her. Du må ikke ha valgkort, det holder med legitimasjon. Kontantstøtten går til en av foreldrene, trenger ikke være mor. Dere får kontantstøtte så lenge S. ikke går i barnehage. Er en del som tar ut kontantstøtte og har barna hos dagmamma. Dermed kan det bli en billigere løsning enn barnehage, problemet er mer å vite om dagmamma'en er egnet da... Takk for all infoen du har funnet! Ser ut til at vi må forhåndsstemme da, ja. Vi flyttet 1. juli, og ble vel registrert i folkeregisteret noen dager etter dette igjen. Så typisk! Da må jeg finne ut hvor man kan forhåndsstemme da ... Det er akkurat derfor jeg er litt skeptisk til dagmamma, man vet aldri helt liksom ... ============================================== I går var jeg med svigerinna og red! Det er åtte år siden sist, så jeg var litt bekymret for at jeg hadde glemt mesteparten. Men det gikk bra, og jeg hadde det kjempemorsomt! :D Etterpå var vi på gården til svogeren, og så kjøpte vi pizza og spiste hjemme hos de etterpå. En veldig koselig dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 7. september 2009 #1306 Del Skrevet 7. september 2009 Bare hyggelig Bare husk å stemme innen fredag da, det er siste frist. Hørtes ut som en koselig dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 7. september 2009 Forfatter #1307 Del Skrevet 7. september 2009 Bare hyggelig Bare husk å stemme innen fredag da, det er siste frist. Hørtes ut som en koselig dag. Ja, fikk nesten litt dårlig tid nå ... Skal nok greie å få det til, skal jo til byen flere dager denne uka, tenker jeg. ============================================== Gratulerer til Imli som har fikk en liten gutt i helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gossip girl Skrevet 7. september 2009 #1308 Del Skrevet 7. september 2009 KRF er vel de eneste som er veldig for kontantstøtten, faktisk ønsker de vel at den skal økes :gruble: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 7. september 2009 #1309 Del Skrevet 7. september 2009 Problemet med kontantstøtten er vel at ikkje alle kan få nytte av den. Ikkje alle har råd til å ha ein av foreldrene heime i staden for å jobbe. Dermed blir kontantstøtten ei gode som kan brukes av dei som har ei nokså bra inntekt frå før, medan dei som har lav inntekt kan draume om å benytte seg av den...sjølvsagt med mindre dei nytter seg av den til dagmamma da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 10. september 2009 Forfatter #1310 Del Skrevet 10. september 2009 KRF er vel de eneste som er veldig for kontantstøtten, faktisk ønsker de vel at den skal økes :gruble: Det er vel FRP, KRF og SenterPartiet som er for den. Var iallfall det det stod på en babyside med spørsmål og svar fra politikerene. Problemet med kontantstøtten er vel at ikkje alle kan få nytte av den. Ikkje alle har råd til å ha ein av foreldrene heime i staden for å jobbe. Dermed blir kontantstøtten ei gode som kan brukes av dei som har ei nokså bra inntekt frå før, medan dei som har lav inntekt kan draume om å benytte seg av den...sjølvsagt med mindre dei nytter seg av den til dagmamma da. Ja, det er vanskelig det der. Mange argumenterer jo med at den forhindrer innvandrerene i å integrere barna i samfunnet ... I akkurat vår situasjon trenger jeg rett og slett kontantstøtten, for vi er ikke frivillig hjemme fra jobb. Så i vår situasjon så er den til stor hjelp, de 3300,- kommer godt med. Vet jo ikke hvor lenge vi begge eller en av oss er hjemme, og i mellomtiden trenger vi kontantstøtten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 10. september 2009 Forfatter #1311 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Da fikk jeg tilslutt stemt, selv om jeg var litt frem og tilbake. Greit å være ferdig med det, så får vi se hvordan det går. I dag er jeg skikkelig godtesyk ... Jeg spiste kanelbolle til frokost (svigerinna kom innom med kanelboller i går.), delte en is med S, en melkesjokolade og så ble det visst en Colaboks også, og jeg har lyst på en Colaboks til ... Dessverre tror jeg ikke det blir noe bedre i morgen heller, for da skal jeg inn til Oslo en tur. Gleder meg til å dra, blir godt å få en dag alene, og å møte venner. Det er en del butikker jeg skal innom, og så klart kafébesøk og møte venner som jeg ikke ser så ofte. Ei venninne skal bli homeopat, og de har visst en klinikk på skolen hennes som har gratistimer av og til. Så jeg tenkte å prøve å få til en time, kanskje de sier noe fornuftig? Har så vondt i nakken for tida,spesielt på ene siden. Jeg greier ikke ligget på høyre sida når jeg sover særlig lenge, og det er plagsomt. Det kommer nok av stress, har høye skuldre alt for ofte. Trenger massasje, men det blir liksom aldri til at mannen gjør det ... Begynner å irritere meg litt at barna i nabolaget bråker skikkelig frem til ni-tiden på kvelden! Barna kan jo ikke for det, men foreldrene kan jo si fra til de da. Det er tross alt mindre barn her også, som skal sove. Atter en gang ser det ut til at vi må prøve ny prevensjon. Jeg føler at jeg gjentar meg, for selv om vi trøbler litt så blir det aldri gjort noe ... Jeg vil ikke proppe i meg hormoner, og da er det ikke så mange alternativer. Gleder meg til p-piller for menn kommer, jeg! Endret 10. september 2009 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 10. september 2009 #1312 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg også Kos deg i Oslo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 10. september 2009 #1313 Del Skrevet 10. september 2009 Jeg har også stemt i dag! Vi er flinke Blir spennende å se hvordan det går til uka ... Det er ikke så lett å leve sunt alltid. Jeg er oppi en superusunn periode nå, selv om jeg PRØVER å skjerpe meg. Vel, vel. Noe skal man jo tillate seg også. Det høres gøy ut å ri! Det er år og dag siden sist jeg red. I ungdommen var jeg skikkelig hestejente, og noen ganger savner jeg det veldig. Har lekt med tanken på å melde meg på rideskole i voksen alder, men det er dyrt og litt pes, så det har blitt med tanken. Men Drømmen er ranchferie i USA - det hadde bare vært så utrolig kult! Sukk ... skulle ønske jeg også kjente noen med gård Håper du får en super dag i Oslo i morgen! Forresten, apropos prevensjon - har du vurdert sånn Ladycomp? Jeg tror kanskje Amused var borti det, men jeg vet ikke hvordan det funket for henne ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 10. september 2009 Forfatter #1314 Del Skrevet 10. september 2009 (endret) Jeg også Kos deg i Oslo Da skal mannfolka til pers! Skal nok greie å få til det, ja. Jeg har også stemt i dag! Vi er flinke Blir spennende å se hvordan det går til uka ... Det er ikke så lett å leve sunt alltid. Jeg er oppi en superusunn periode nå, selv om jeg PRØVER å skjerpe meg. Vel, vel. Noe skal man jo tillate seg også. Det høres gøy ut å ri! Det er år og dag siden sist jeg red. I ungdommen var jeg skikkelig hestejente, og noen ganger savner jeg det veldig. Har lekt med tanken på å melde meg på rideskole i voksen alder, men det er dyrt og litt pes, så det har blitt med tanken. Men Drømmen er ranchferie i USA - det hadde bare vært så utrolig kult! Sukk ... skulle ønske jeg også kjente noen med gård Håper du får en super dag i Oslo i morgen! Forresten, apropos prevensjon - har du vurdert sånn Ladycomp? Jeg tror kanskje Amused var borti det, men jeg vet ikke hvordan det funket for henne ... Jepp, må jo stemme! Noe må man tillate seg, men det er ikke helt bra med is, sjokolade, cola og kanelbolle på én dag. Uka begynte så fint, jeg drakk ikke en eneste Cola før i går ... Og så tok jeg av. Tviler på at det blir noe bedre når jeg skal til Oslo heller liksom ... Det er kjempegøy å ri! Jeg var også skikkelig hestejente i ungdomstida. Var med på rideleierer, leide hest og gikk kurs, skikkelig hestedilla. Jeg har store planer om å begynne å ri fast når jeg får jobb og har råd. Det er to staller i umiddelbar nærhet. Så var det bare om jeg har tid da ... Takk, takk. Blir nok bra med Oslo-tur! Nja ... Jeg er litt skeptisk til ting som LadyComp ... Har hørt om mange som har blitt gravid på den, men igjen- det blir jo folk på p-piller også ... Dessuten må man jo bruke annen prevensjon på utrygge dager selv om man bruker LadyComp. Hm. Amused skulle iallfall bestille en, skal høre med henne. Endret 10. september 2009 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 11. september 2009 #1315 Del Skrevet 11. september 2009 I akkurat vår situasjon trenger jeg rett og slett kontantstøtten, for vi er ikke frivillig hjemme fra jobb. Så i vår situasjon så er den til stor hjelp, de 3300,- kommer godt med. Vet jo ikke hvor lenge vi begge eller en av oss er hjemme, og i mellomtiden trenger vi kontantstøtten. Da er det vel eigentleg ikkje kontantstøtten som er nødvendig, men eit ordentleg sikkerhetsnett for arbeidslause som også er godt nok økonomisk. Synes blant anna at ordningene for studenter er for dårlege. Bort i mot ingen økonomisk hjelp å få med mindre du er blakk som ei kirkerotte. Fyrst da har du rett på sosialpenger. Skikkeleg dårleg. Veldig mange studenter har ikkje tjent nok i lønn til å ha rett på dagpenger. Er mykje som kan forbetres i samfunnet Og det er jo derfor me stemmer på partiene me tykje mest om. Slik at dei kan forbetre det i den retning me sjølv ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 11. september 2009 #1316 Del Skrevet 11. september 2009 Godt du fikk stemt Håper du koser deg i Oslo. God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. september 2009 #1317 Del Skrevet 12. september 2009 Å, nå fikk jeg også lyst til å ri! Eller, kanskje ikke akkurat NÅ da men en gang snart! Var også "hestejente" i ungdommen Ha en fin helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. september 2009 Forfatter #1318 Del Skrevet 13. september 2009 Da er det vel eigentleg ikkje kontantstøtten som er nødvendig, men eit ordentleg sikkerhetsnett for arbeidslause som også er godt nok økonomisk. Synes blant anna at ordningene for studenter er for dårlege. Bort i mot ingen økonomisk hjelp å få med mindre du er blakk som ei kirkerotte. Fyrst da har du rett på sosialpenger. Skikkeleg dårleg. Veldig mange studenter har ikkje tjent nok i lønn til å ha rett på dagpenger. Er mykje som kan forbetres i samfunnet Og det er jo derfor me stemmer på partiene me tykje mest om. Slik at dei kan forbetre det i den retning me sjølv ønsker. Vel, vi får da dagpenger. Men de kunne godt økes litt, det er ikke mange kronene jeg får ... Akkurat nå er det iallfall nærliggende å stemme for et parti som vil fortsette med kontantstøtten. Men studenter får jo som regel lån og stipend? Sosialpengesystemet er ikke helt i vater, husker jeg styrte med det der en liten periode da jeg flyttet men skolen begynte ikke så jeg måtte vente i et halvt år uten å ha jobb. Bare rot ... Godt du fikk stemt Håper du koser deg i Oslo. God helg Synes man må stemme, kan ikke klage om man ikke gjør det! Storkoste meg i Oslo! Å, nå fikk jeg også lyst til å ri! Eller, kanskje ikke akkurat NÅ da men en gang snart! Var også "hestejente" i ungdommen Ha en fin helg Kanskje ikke den mest gunstige tida å ri, nei. Det er så kjekt å ri, og god trim er det også. Vil begynne igjen! En fin helg til deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. september 2009 Forfatter #1319 Del Skrevet 13. september 2009 (endret) Har ikke hatt så mye tid til å oppdatere her de siste dagene, har skjedd for mye. Har egentlig ikke skjedd så mye, men nok til at jeg ikke har fått oppdatert. Fredagen var S syk, med feber og generelt dårlig form. Mannen hadde begynt å hangle, og i dag er han blitt syk han også, heldigvis uten feber foreløpig. Jeg er ikke syk, enda, men jeg har vondt i halsen så det er kanskje på vei. Tror det bare er en forkjølelse og ikke (svine)influensa, siden S var syk kun én dag. S er frisk igjen nå, men han er fortsatt forkjølet og snørrer endel. På fredag var jeg i Oslo, uten mann og barn. Møtte først ei venninne, og vi gikk rundt i byen, shoppet, var på kafé og bare bablet. Veldig kjekt å bo så nærme henne at jeg bare kan ta en liten togtur dit. Håper hun kommer på besøk i løpet av høsten, hun har nok å gjøre med fulltidsjobb og helgestudier. Da hun skulle på skolen så gikk jeg nedover/oppover (usikker ) mot byen igjen, og møtte en venn. Vi spiste på restaurant, satt på bar og drakk litt (for lenge) utover kvelden. Da fikk jeg oppleve hvordan han er når han er full også, noe som forøvrig ikke var så annerledes enn når han er edru. Men morsomt var det uansett, kunne liksom diskutere litt friere/åpnere når vi begge hadde drukket litt. Tok toget hjem alt for sent, for jeg skulle opp tidlig dagen etter også. Det er så typisk at jeg har bestemt meg for å dra hjem til et tidspunkt og så har jeg det så gøy at jeg blir lengre ... Da jeg tok toget så var det selvsagt innstilt på en del av strekningen hjem. Dermed måtte vi ta tog til én by,buss til en annen og taxi siste biten til togstasjonen her jeg bor. Jeg var heldig som satt på i samme taxi som ei som tilfeldigvis bodde 200 meter unna oss, så da fikk jeg sitte på hjem og sparte de taxipengene. I går var mannen og svogeren på Rudskogen, bilgale som de er. Jeg skulle i bursdag til mannens søskenbarn, sammen med resten av mannens familie. Jeg har aldri kjørt dit før, bare sittet på fra en annen by og dit. Jeg trodde ikke det var noe problem, vi har tross alt gps. Det jeg ikke visste, nyinflyttet som jeg er (kan iallfall skylde på det) er at det er mange veier til rom, og så ble jeg forvirret av gps-en som ville ha meg til å kjøre en annen vei enn svigerfar fortalte meg at jeg skulle kjøre. Der jeg er oppvokst er det ikke E18, derfor er jeg ikke vant til systemet og skjønte ikke så mye av de greiene der. Jeg fikk etterhvert slått av gps-en og prøvde å navigere meg mot denne byen. Lettere sagt enn gjort, når det står skilter med pil med "E18 mot kr.sand" og "E18" mot Oslo. Jeg skulle hverken til Kristiansand eller Oslo, og ble derfor usikker på hvilken vei jeg skulle. Jeg visste ikke at byen jeg skulle til ligger sørover, og at jeg derfor skulle velge mot Kr.sand. Derfor endte jeg opp med å kjøre mot Oslo i stedet, før jeg kjente meg igjen og forstod at jeg var på vei mot feil by. Heldigvis fant jeg en avkjørsel med rundkjøring et stykk lengre bort, og fikk snudd for å kjøre mot riktig by. Så kjørte jeg, og kjørte, og kjørte, og kjørte, og kjørte litt til ... Begynte til slutt å lure på om jeg var kjørt for langt, men til slutt så jeg skilter mot riktig by. Fikk kjørt av veien mot byen, men endte opp i sentrum i stedet for der jeg skulle. Så jeg slo på gps-en, og trodde den skulle lede meg mot riktig hus. Nei da, gps-en ledet meg til en helt annen vei, 4-5 km lengre unna enn dit jeg skulle. Gata het ikke det samme engang! Så da måtte jeg ringe svigers, og de måtte komme ut og finne meg. :dåne: Vel, jeg fikk da kommet meg frem til slutt, bare 1 time forsinket og langt over middagstiden til S. Hadde det veldig koselig, så jeg er glad jeg fant frem, til tross for at jeg var rimelig fristet til å kjøre hjem igjen ... (er jo ikke sikkert jeg hadde funnet hjem igjen heller. ). Fikk forklart hvordan jeg skulle komme meg hjem igjen, men hvis jeg blir fortalt ting nok ganger og ikke forstår de så ender det med at jeg jatter med til slutt, og jeg fikk bare med meg noe sånt som: først til høyre, så til venstre, statoil-stasjon, venstre, e18, ta av mot den-og-den veien". Jeg fikk heldigvis navigert meg til E18, for jeg har sittet på der mange ganger før- om det var samme vei som svigerfar forklarte for meg aner jeg ikke. Derimot greide jeg å bomme på avkjørselen, og endte opp litt annerledes enn jeg tenkte. I stedet for å kjøre E18 helt hjem kjørte jeg av og brukte småveier. Det har jo ikke noe å si, men ble litt frustrert siden S satt baki og skulle sove (det var langt over sovetiden hans) men i stedet var hyper. Fikk kommet meg hjem, lempet han i seng til slutt, selv om han var så hyper at han sovnet 1 1/2 time senere enn han skulle lagt seg. En dramatisk dag, mao. I dag har vi vært på middagsbesøk hos svigers. Foreldrene til svogeren var også der, og S sjarmerte alle. I morgen skal jeg på kurs, men jeg vet ikke når jeg starter. Det står to forskjellige tidspunkter, så jeg må vel bare møte opp på det tidligste. Det er for tidlig om morgenen til at jeg kan ringe noen og spørre også. Endret 13. september 2009 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella* Skrevet 13. september 2009 #1320 Del Skrevet 13. september 2009 Huff da, skjønner at GPS ikke er til å stole på Bra du fant fram til slutt da, og hadde en koselig kveld Lykke til på kurs i morgen, håper det er bra. Og det er sikkert lurt å møte til det første tidspunktet. Er bedre å komme tidlig enn for sent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå