Gå til innhold

Usunt kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sofie_*
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som har spist veldig usunt i ca. 6 år nå(men ikke lagt på meg noe særlig faktisk, veier 55 kg noe som JEG synes er helt ok for ei på 165cm.) Men nå vil jeg slutte å spise så usunt, typen min mener også at jeg burde slutte me tanke på helsen og vi tenker kanskje på å få barn snart og vi er redde for at kostholdet mitt kan skade barnet..

Hvordan skal jeg klare å la være å spise så mye godt? Jeg er like avhengig av godteri som en røyer blir av røyk:P Jeg kan spise 2 småposer med potetgull(50 gram i hver?),3 sjokolader eller mer, smågodt, burus HVER dag- ca 1liter.) osv...hjeeelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha viljestyrke. Det som fungerte for meg var å kutte ut en og en ting om gangen. Unn deg selv noe godt en gang i uka som belønning for at du har vært flink og spist sunt resten av uka.

Skrevet

Hva med godterifri? Det funker for meg...når jeg bare skal begrense meg blir det liksom alltid litt, men om jeg har noen uker helt uten søtsaker så forsvinner også mye av søthungeren..

Du må spise frokost hver dag, og forsøke å spise skikkeli mat med jevne mellomrom. Prøv å hold deg på steder hvor du ikke "får tak i" godteriet. Hva med å få kjæresten din til å handle og ikke gå i butikken selv? Kjøpe inn mye frukt?

Gjest bamsemums
Skrevet

Ikke kjøp inn godteri! Kjøpt = spist

Det er viktig at du spiser nok "vanlig" mat og variert. Kjøtt, fisk, kylling, egg,

ost, melk, yoghurt, grove kornprodukter, nøtter, frukt, grønt osv

HVis du vil ha noe mat å "kose" deg med finnes det mye god og sunn mat som kan erstatte det usunne.

F eks:

-nøtter og tørket frukt

-ostesmørbrød

-frukt og bær: alt mulig, det skulle stille søtsuget...

-gode knekkebrød m spennende pålegg

-et par biter mørk sjokolade eller en kopp kakao

-havregrøt med hakkede mandler og rosiner

-ferske grove rundstykker

-yoghurt

Skrevet

Sukker er like avhengighetsskapende som heroin, så det er ikke så rart om du MÅ dytte i deg så mye snop hver dag. Kroppen din skriker antakelig etter sukker.

Om du klarer å legge vekk snopet en periode, og dempe søtsuget med frukt f.eks., og ellers sørge for at blodsukkeret ditt holdes stabilt, så burde du klare deg godt. Da forsvinner søtsuget.

Når det gjelder stabilt blodsukker så kan du google, det så finner du antakelig masse informasjon om hvordan du skal forholde deg til mat for å oppnå dette best mulig.

Lykke til! :)

Skrevet

Godt svar, Mysan.

Å spise mye snop venner kroppen til et unormalt høyt blodsukkernivå. Og tro meg - det er ikke noe den gir slipp på uten kamp! Så må gjennom en skikkelig "avrusning".

Det hjelper å ha blodsukkeret stabilt - spise jevnlig, sørge for å ha noe å spise sånn hvis søtsuget blir for stort.

Og husk en ting: GÅ ALDRI PÅ BUTIKKEN SULTEN!!

Og så må du ha viljestyrke. Jeg har vent meg av med sukker flere ganger - er veldig sensitiv, så skal bare et par-tre dager med mye sukker til før jeg blir hekta. Det er et lite helvete i noen få dager, men så - det føles veldig plutselig - vil du ikke ha godteri! Kroppen har fått et normalt blodsukker og trives med det.

Trikset er altså dette jevne blodsukkeret. :)

Lykke til.

Skrevet
Jeg er ei jente på 20 år som har spist veldig usunt i ca. 6 år nå(men ikke lagt på meg noe særlig faktisk, veier 55 kg noe som JEG synes er helt ok for ei på 165cm.) Men nå vil jeg slutte å spise så usunt, typen min mener også at jeg burde slutte me tanke på helsen og vi tenker kanskje på å få barn snart og vi er redde for at kostholdet mitt kan skade barnet..

Hvordan skal jeg klare å la være å spise så mye godt? Jeg er like avhengig av godteri som en røyer blir av røyk:P Jeg kan spise 2 småposer med potetgull(50 gram i hver?),3 sjokolader eller mer, smågodt, burus HVER dag- ca 1liter.) osv...hjeeelp

Litt tidlig å få barn kanskje...? :filer: Uansett. Den eneste som kan hjelpe deg med kostholdet ditt er deg. Det er du som eier handa som putter maten inn i munnen.

Slutt å kjøpe usunne ting. Enkelt og greit. Jo mer komplisert du gjør dette, jo vanskeligere blir det.

• 7 måneder senere...
Gjest strandz
Skrevet

Hei... kutt ut det usunne og bruk pengene på en pakke tyggis eller noe som smaker godt, men ikke er usunt.. funka både med godteri og snusen her...

Skrevet (endret)

Mange gode råd du har fått her! Det med kosthold har mye med vaner å gjøre, så ikke forvent at du skal klare å omstille tankegangen din på dagen. Jeg hadde vannvittig dårlig kosthold før, men har ved å gradvis introdusere mer frukt og grønt, grove kornprodukter, fisk og magert kjøtt klart å gjøre det til vanen i stedet.

Folk er forskjellige, så prøv deg frem og se hva som fungerer for deg. Det fungerte IKKE for meg å endre hele kostholdet med en gang, men å gjøre det gradvis. Spis hamburger, men ha litt mindre pommes frites og litt mer salat. Spis spaghetti, men kjøp fullkorn og lag en sunn saus, eller lag mindre porsjon av en usunn saus og ha salat eller grønnsaker til. Erstatt usunne varer med mer sunne varianter. Det fungerte veldig bra for meg, for da følte jeg ikke at jeg nektet meg selv noe - jeg bare spiste det i mindre mengder, sjeldnere og i sunnere varianter. Om jeg skulle holdt meg unna absolutt alt godt ville jeg klikke og spise hele sjokoladeavdelinga på Rema på 5 minutter.

Det hjalp også i begynnelsen å erstatte snacksen men mindre usunn snacks (grønnsaker med kesamdip i stedet for potetgull, mango i stedet for sjokolade, farris med smak i stedet for brus, smoothie, lavkalori-yoghurt, en liten mangde nøtter og så videre). MÅ du ha sjokolade, så kjøp den minste du finner og NYT den. Mye av problemet med usunt kosthold er at man hiver innpå mat, og egentlig ikke tenker så mye over at man spiser. Ikke ha dårlig samvittighet om du skeier ut av og til, det som teller mest er helheten!

Og ikke minst: assosier sunn mat med noe GØY! Eksperimenter på kjøkkenet; prøv nye kryddere, oppskrifter og ting du vanligvis ikke lager, kjøp rare grønnsaker, prøv nye sauser, ha det morsomt!

Endret av Pingting
Skrevet

Jeg har i løpet av de siste årene lagt om kostholdet ganske radikalt, fra å bruke mye ferdigmat og poser til å lage omtrent alt fra bunnen (spiste forsåvidt en del sunn mat også, men veldig "enkelt" og lite variert, type wok fra pose og tunfisksalat), og det begynte egentlig bare med at jeg fikk lyst til å lage noen ting skikkelig - et av de første prosjektene var kålrotstappe som jeg syntes var mye bedre hjemmelagd enn fra pose. Så lærte jeg litt mer og litt mer, det ble liksom en interesse :) Man trenger ikke gjøre det vanskelig, BARE spise sunt eller lære alt på en gang, om man klarer å opprettholde et positivt forhold til å lage mat går det litt av seg selv.

Det er selvsagt ikke all hjemmelagd mat som er sunn heller, men man får mer kunnskaper om de enkelte ingrediensene og kan lettere tilpasse det man lager etter behov (enten det er for å slanke seg, legge på seg, få i seg bestemte næringsstoffer eller i forhold til økonomi).

Skrevet

Til TS:

1. For meg er det slik at kostholdet i stor grad bestemmes i butikken. Det som kjøpes blir spist.

2. Å legge om kostholdet, endre matvaner og slikt, dette tar tid! Best å gjøre det litt gradvis, og ikke forvente at det skal skje uten tilbakefall.

3. Lørdag kveld er det greit å sette av til fri spising.

4. Etterhvert som du legger om kostholdet vil det du har lyst på forandre seg. For meg er det slik at jeg har lyst på det jeg pleier å spise. Spiser jeg sunt har jeg veldig lyst på sunn mat.

Skrevet

Men vil hun ikke gå ned veldig mye i vekt, når hun tydeligvis har såpass høy forbrenning? Er jo ikke sikkert dette er ønskelig.

Gjest Gjest_ELVIRA_*
Skrevet

Det høres ut som du kan ha mangel på sink siden du har så stort søtsug.

Spis bananer,og ta gjerne kosttilskudd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...