Gå til innhold

Babymat og lettsaltet fisk

Anbefalte innlegg

Gjest Pappaen
Skrevet

Hei, jeg har ei tulle på 11 måneder som digger fisk. I dag har jeg kjøpt meg litt røykt blåkveite som er en av mine favoritter. Jeg er sikker på at hun vil like det om jeg gir henne, men jeg tror det er for salt for henne (?).

Så jeg lurer på om det er "safe" for henne å gi henne litt av dette (gjerne ca 50g) eller om det kan være skadelig for nyrer el.l. siden det er både saltet og røkt?

Noen "ekspertråd"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nishiki
Skrevet

De skal vel helst ikke ha salt så tidlig nei.

Gjest Pappaen
Skrevet
De skal vel helst ikke ha salt så tidlig nei.

Takk for svar. Jeg hellte nok litt i retningen "better safe than sorry" allerede da jeg spurte.

Det ble grønnsaker på henne i kveld. For å avlede oppmerksomheten fra fiskestykket mitt lot jeg henne spise selv. Det førte naturligvis til at jeg måtte vaske kjøkkengulv, bord og stolen hennes + bade bebbissen før moren kommer hjem, men det var verd det - vi hadde det veldig morro.

Jeg er takknemlig for flere meninger - når det evt. er OK å gi småbarn lettsaltet mat som dette, hvor ofte/mye osv.

Skrevet

Det er viktig å ikke la seg forlede av navnet. "Lettsaltet tosk" (eller røkt blåkveite for den del) er ikke akkurat lettsaltet. Tvert imot så inneholder begge deler veldig mye salt. Barn under ett år bør få i seg så lite salt som mulig. Både røkt blåkveite og lettsaltet torsk er derfor ikke spesielt godt egnet som mat for veldig små barn.

Jeg er dog veldig imponert over din holdning til babymat og til hvordan du forholder deg til hva du gir til datteren din. Jeg synes ikke at du skal begynne å tenke at noe er voksenmat mens andre ting er babymat. Men akkurat salt er imidlertid noe man må forholde seg til, idet det kan være ganske skadelig for de aller minste.

Skrevet

blåkveite skal ikke gies til så små barn heller pga miljøgifter

Gjest Pappaen
Skrevet
Det er viktig å ikke la seg forlede av navnet. "Lettsaltet tosk" (eller røkt blåkveite for den del) er ikke akkurat lettsaltet. Tvert imot så inneholder begge deler veldig mye salt. Barn under ett år bør få i seg så lite salt som mulig. Både røkt blåkveite og lettsaltet torsk er derfor ikke spesielt godt egnet som mat for veldig små barn.

Jeg er dog veldig imponert over din holdning til babymat og til hvordan du forholder deg til hva du gir til datteren din. Jeg synes ikke at du skal begynne å tenke at noe er voksenmat mens andre ting er babymat. Men akkurat salt er imidlertid noe man må forholde seg til, idet det kan være ganske skadelig for de aller minste.

Hei, takk for godt svar. Når jeg tenker "lettsaltet" er det ting du kan putte i gryta og bruke som det er, imens "salt/saltet" er ting som må vannes ut - uansett er det nok ikke mat for henne. Denne var forresten nærmest ramsalt, men det varierer fra gang til gang.

Tror jeg holder meg til fersk torsk, ørret, laks, steinbit eller lignende i denne omgang. Så får vi se senere

blåkveite skal ikke gies til så små barn heller pga miljøgifter

Det er et godt poeng så jeg faktisk hadde glemt. Leste om det et par år siden, men jeg konkluderte med at jeg var villig til å ta risken når jeg veide fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Det samme gjelder naturligvis ikke for min lille prinsesse, ingen tar risker på hennes vegne :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...