Gå til innhold

Hvilke dyr liker du

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å drive besøksgård, og tenker da på å anskaffe endel dyr. Vi har til nå hest og hund, men har også tenkt å få katt, høner og kaniner. Da dette ikke vil bli vår hovedinntekt, tenker vi heller ikke å ha så mye dyr som koster mye/krever mye arbeid. Hvis dere skulle dra på besøksgård, hvilke dyr ville dere likt å sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg registrerer at mange barn er glad i kaniner. Fordi man kan holde dem og kose med dem uten at de vil stikke av gårde (som f.eks. katter, som er mitt favorittdyr nest etter hest). Høner er jo også dyr mange forventer å få se på en gård, så det høres ut som et bra valg. Jeg syns det er veldig koselig å se på høner på et gårdstun.

Gjest Nishiki
Skrevet

Ikke bare høner, men ender og kalkuner :)

Skrevet
Jeg registrerer at mange barn er glad i kaniner. Fordi man kan holde dem og kose med dem uten at de vil stikke av gårde (som f.eks. katter, som er mitt favorittdyr nest etter hest).

Dette stemmer ikke. Kaniner flest misliker å bli holdt og vil sparke og klore. At kaniner og små barn er en fin kombinasjon er en myte. Skal man ha kanin til barn bør man skaffe noen av kjemperasene, siden barna ikke klarer å løfte disse. Feil håndtering kan lett brekke en skjør kaninrygg. Men jeg ville nok heller hatt marsvin dersom det var meningen at dyra skulle løftes og koses på.

Skrevet
Dette stemmer ikke. Kaniner flest misliker å bli holdt og vil sparke og klore. At kaniner og små barn er en fin kombinasjon er en myte. Skal man ha kanin til barn bør man skaffe noen av kjemperasene, siden barna ikke klarer å løfte disse. Feil håndtering kan lett brekke en skjør kaninrygg. Men jeg ville nok heller hatt marsvin dersom det var meningen at dyra skulle løftes og koses på.

Mulig du har rett - jeg skal ikke påerobre meg stor kunnskap om kaniner. Men jeg har små kusiner som har hatt mange kaniner, og de har alltid blitt holdt mye og sett ut som om de har likt det. Ingen biting og kloring der hvertfall. Jeg trodde ikke det var så spesielt, men er det virkelig sånn at kaniner ikke er så barnevennlige, altså?

Skrevet

Minigris er alltid en slager.

Og ender ja.

Et esel eller to koster lite i drift når du allerede har hest, og er kjempestas for barna å se.

Skrevet
Mulig du har rett - jeg skal ikke påerobre meg stor kunnskap om kaniner. Men jeg har små kusiner som har hatt mange kaniner, og de har alltid blitt holdt mye og sett ut som om de har likt det. Ingen biting og kloring der hvertfall. Jeg trodde ikke det var så spesielt, men er det virkelig sånn at kaniner ikke er så barnevennlige, altså?

Sa ikke at de biter, men at de gjerne kan sprelle og sparke. Det kan i verste fall medføre at kaninen skader ryggen og må avlives. De er byttedyr, og da er det adaptivt å ikke la seg bli holdt fast av rovdyr. Jeg synes katter er mye lettere å håndtere (og jeg håndterer mange forskjellige katter ukentlig). Det er nok mange som får seg en overraskelse når kaninen de har kjøpt til barna ikke viser seg å være små letthåndterlige kosebamser allikevel. Kaniner er nok et av de mest misforståtte kjæledyra som fins. Resultatet av denne grove misforståelsen finner du hos dyrebeskyttelsen og finn.no. Haugevis med uønskede kaniner. Artikkel om tema: http://www.kanin.org/?q=kanin_og_barn

Skrevet

Jeg liker ALLE dyr uansett, men innsekter liker jeg ikke!

Elsker alt fra øgler til gnagere mm.

Skrevet

Personlig liker jeg også alle dyr, men jeg arbeider på besøkgsård, hvor det uten tvil er kattungene, de hvite dansemusene og kyllingene som er de mest populære :icon_smile: Kaninene er selvfølgelig også populære, men de er ikke så lette å kontrollere som de andre..

Skrevet

Jeg ville nok heller ikke latt småbarn holde på med marsvin heller, de er også skjøre og tåler lite.

Skrevet

Ja, det er jo forsovet sant det. Men de er mye lettere å håndtere. Det kommer jo også an på hvor små barn man snakker om.

Skrevet

Så lenge dyrene er godt trente så de har et snev av lydighet så funker det med mine tantebarn. De elsker lam og geiter. Nevøen min liker veldig godt kaniner og, og jeg har sett mange barn stå ved burene til den lokale gården her, men han er egentlig redd dem :ler:

Ellers er jo små ponnier som shetlandsponni og falabella veldig gøy.

Og gårdskatter. Men det liker jeg ikke helt da små barn har en tendens til å løpe etter dem og skal plukke dem opp.

Gjest strykebrett
Skrevet

kjenner ei som har geiter på gården sin, veit ikke om det er en spesiell rase men de er i alle fall veldig greie å ha med å gjøre og trenger lite stell.

De er også ganske morsomme å se på og gi gress til syns jeg :)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Blir spennende å se hva vi får til.. Dette blir forresten i Møre og Romsdal, hvis noen skulle ha interesse av å vite det :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Selv om denne topicen begynner å bli noen dager, så henger jeg meg på.

Jeg har et helt liv med kaniner, og kan skrive under på at kaniner og unger under en viss alder ikke er noen god konbinasjon.

Skal man ha kosekaniner til slike klappegrinder, så velg franskeveddere. De veier fra 5,5 kg og oppover. Da kan ungene klappe i vei, men dyra slipper å bli løftet på. Dette er også den roligst kaninrasen som er, mye roligere enn små dvergveddere som de fleste ser på som "barnekaniner". De tåler også en trøkk, men vel å merke med måte.

Minigriser er ok dyr på en besøksgård, de sier fra om ungen blir for harhente. Afrikanske dvergjeter er artige skapninger, de er ikke så store og vaneligvis veldig nysjerrige. De elsker desuten oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...