Gå til innhold

Hvordan vaske stekeovn?

Gjest Gjest_Student_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Student_*

Hvordan vasker jeg innsiden av en stekeovn? Hvordan og med hva?

Er student og har aldri gjort det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snart 42

Veldig mange stekeovner er selvrensende. Det fungerer slik at du setter komfyren på max ant. grader i ca. 30-40 min., den skal da svi av det som er nødvendig og du skal da bare kunne tørke av på innsiden med en fuktig klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke selvrensende (og om du bor på en middels hybel så er den neppe det) så kjøper du MR Muscle og følger bruksanvisningen på den. - vel verdt pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper en Mr. Muscle til ovn, sprayer hele ovnen med det, lar det stå en time, så er det bare å tørke med en klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at ovnen er selvrensende. Standarden på hybelen er ikke av de beste.

Hvor får jeg kjøpt Mr Muscle? Og hvor mye koster det? Jeg bor i Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller sett inn en bolle med salmiakk og vann, og la den stå og fordampe i en times tid. Da har alt fett og smuss løst seg opp. La ovnen stå på ca 200 grader.

Funker som fy det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gjøre det på den vanskelige måten. Finn fra en bøtte halvfull med lunkent vann, en svamp og jif skurekrem. Først skurer du med skurekrem og lite vann, og så skyller du med en del vann og samler opp vannet med svampen etterhvert. Det funker veldig bra, komfyren ser nesten ny ut etterpå. Men jeg ser jo at jeg kanskje gjør det på en relativt tungvint måte... :sjenert::flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt Mr. Muscle! Men på flasken står det at den kan ødelegge ovnen om ovnen er selvrensende. Hvordan finner jeg ut det? Vil være helt sikker. Vil jo ikke ødelegge ovnen heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt Mr. Muscle! Men på flasken står det at den kan ødelegge ovnen om ovnen er selvrensende. Hvordan finner jeg ut det? Vil være helt sikker. Vil jo ikke ødelegge ovnen heller..

Du kan jo spørre de du leier hos, for å være helt sikker?

Du kan jo også se om du finner produktnavn/-nummer på ovnen og Google etter info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men pass på. Jeg gjorde det med en gammel komfyr som hadde en snål løsning som gjorde at jeg fikk vaskemiddelet ned mellom glassene (det er ofte to lag glass).

Du kan også ta ut rister og bakeplater og spraye med ovnsrens så får du de rene også. Er det riktig ille tar du det i to vendinger og bruker en kost eller en stålsvamp i tillegg

Vær også forsiktig med å bruke den på utsiden av komfyren, går bra rundt støpjernstoppen om du har det, men hold deg langt unna bryterene (kremt,,, dårlig erfaring med at det ikke ble tall igjenn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Coarvi

Jeg prøver å dra denne litt opp igjen.

Jeg er hos kjæresten min og fikk litt bakoversveis da jeg så hvor skitten ovnen hans var, særlig i bunnen (sidene er ganske rene). Han sa han hadde brukt Mr. Muscle før med godt hell, så vi kjøpte oss det. Så leser jeg jo at denne ikke skal brukes på selvrensende ovner, og spør ham om ovnen hans er det. "Jada, det er den så klart" svarer fyren...

Vel, hvordan skal jeg DA få den ren? Leser at det er to forskjellige selvrensende ovner, en type der det kun renses på sidene, og en der alt renses. Hvordan vet jeg hvilken type denne er? Og hvis det bare er sidene som renses, kan man da bruke Mr. Muscle på bunnen?

Den er virkelig SKITTEN og jeg har ikke helt lyst å lage mat inni der før den er litt renere...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 13 år senere...

Annonse

Dytter

Har en gammel ovn. Hvordan får jeg den reeeeeeeeeeeeeen???

Anonymkode: 3055c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du begynner å rengjøre, skrap bort påbakte matrester fra ovnen med en plastskrape og fjerne det med en vanlig våt klut. I et litt tykkere lag, dryss bunnen av ovnen og innsiden av ovnsdøren med natron. Bruk en sprayflaske, spray natron med alkoholeddik, nok til å forårsake en reaksjon (skum), men uten å lekke eddik. Skrubb ovnen med en skuresvamp og tørk av alt godt med en våt klut. Gjenta deretter prosedyren ved å bruke natron og eddik, men denne gangen lar du det stå i minst fire timer, og kanskje til og med over natten. Når den angitte tiden har gått, kan du spraye litt mer eddik og skrubbe og tørke av alt godt igjen. Du kan gjenta prosedyren hvis det virkelig er en veldig skitten ovn.

Anonymkode: d0f59...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...