Gå til innhold

å holde et ryddig og rent hjem

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Etter at det kom en baby i hus har vi blitt opptatt av å holde det ryddig og rent, men fy f.... for en jobb det er :O jeg synes vi rydder konstant, og allikevel er det ikke ryddig! :slit:

Åssen klare å holde det fint til en hver tid og samtidig ha et liv? det er rett før jeg bare kaster alt vi eier, sånn at det ikke er noe å holde orden på :rodme:

(og jeg savner min leilighet på 40m2. nå har vi et hus på 2 etg. med kjeller, og for å være ærlig synes jeg det blir litt for mye å holde orden på...)

Skrevet

Vi har rotesoner vi :sjenert: har to rom her som det er lov å ha det litt rotete på. Tar skippertak der innimellom og holder resten jevnt over ryddig. Kjelleren snakker vi ikke om :sukk:

Gjest Lilleulv
Skrevet

Fnis. Jeg har foreslått å helle sement ned kjellertrappa til det er fullt, og deretter mure igjen døra :)

Skrevet

Vi prøver å praktisere rydding når vi forflytter oss fra et sted til et annet. Går jeg fra stua til kjøkkenet tar jeg med noe som skal fra stua til kjøkkenet, går jeg fra soverommet til badet, tar jeg med noe skal fra soverommet til badet. Er det ingenting som skal fra det ene rommet til det andre, flytter jeg noe som ikke er på plassen sin inne i det rommet jeg er i. Dette gjør at det blir mindre konkret rydding, fordi en god del "går av seg selv". Men det er jo et prosjekt å komme inn i det, det er et prosjekt å få system på ting slik at alt hører hjemme et sted, og det er et prosjekt å forholde seg til det som "kanskje skal beholdes/kanskje skal kastes, men som ikke har noen plass eller funksjon for øyeblikket".

Og vi har også "rotesoner". Ikke bevist, det har bare blitt sånn... :sjenert:

Skrevet
Fnis. Jeg har foreslått å helle sement ned kjellertrappa til det er fullt, og deretter mure igjen døra :)

:ler: Det hørtes ut som en god og ikke så lite fristende idé. Jeg har ikke barn, men endel erfaring med for stor plass og rot :sukk: Hos oss blir det lett at 1) rom som ikke er i daglig bruk blir lagerrom - ett etter ett, og mesteparten av det som lagres burde egentlig vært kastet og 2) hvis man først legger fra seg noe virker dette magnetisk på mer rot. I tillegg er vi litt dårlige til å støvsuge og vaske jevnlig, men akkurat dét er det ikke så vanskelig å lage gode rutiner på (faste dager f eks).

Jeg tror det hjelper litt om man klarer å prioritere - ikke la rotet plage deg hele dagen - slapp av, men rydd bort om kvelden (og støvsug om morgenen eller etter rydding?). Jeg synes også det går an å tåle litt rot, men samtidig er det jo lettere å vaske over og støvsuge flater som du slipper å bruke en halvtime på rydde fram. Vi har for tiden to støvsugere (samboern fant ut at han var allergisk, så vi måtte kjøpe en med hepafilter) - det er veldig greit når man bor i to etasjer, mye lettere å dra fram støvsugeren fra rommet ved siden av, enn å drasse opp og ned trapper... Det samme med annet vaskeutstyr - ha det tilgjengelig på flere strategiske steder i huset (i hvert fall (alle) bad og kjøkken).

Dessuten har det litt å si hvordan rommene er innredet. Vi har litt for mye møbler og tepper (gulvkaldt), og det kan være irriterende tungvint å komme til skikkelig, noe som gjør det til et ekstra ork å sette igang. Neste gang jeg flytter skal jeg ha møbler det er lett å støvsuge under, og masse luft! Hvis dere har for mange rom i bruk kan dere vurdere å kutte ut/stenge av noen av dem inntil videre, i stedet for å ha noen som bare er LITT i bruk, men fylles med støv, rot og ting.

Skrevet
Vi prøver å praktisere rydding når vi forflytter oss fra et sted til et annet. Går jeg fra stua til kjøkkenet tar jeg med noe som skal fra stua til kjøkkenet, går jeg fra soverommet til badet, tar jeg med noe skal fra soverommet til badet. Er det ingenting som skal fra det ene rommet til det andre, flytter jeg noe som ikke er på plassen sin inne i det rommet jeg er i. Dette gjør at det blir mindre konkret rydding, fordi en god del "går av seg selv". Men det er jo et prosjekt å komme inn i det, det er et prosjekt å få system på ting slik at alt hører hjemme et sted, og det er et prosjekt å forholde seg til det som "kanskje skal beholdes/kanskje skal kastes, men som ikke har noen plass eller funksjon for øyeblikket".

Og vi har også "rotesoner". Ikke bevist, det har bare blitt sånn... :sjenert:

Jeg gjør det samme, tar med meg ting når jeg først skal ut fra rommet. Da bruker du minimalt med tid til rydding, siden du jo likevel skal gå fra stuen til kjøkkenet, og det å plukke et glass med på veien bare tar deg 1 sek ekstra.

Det er også viktig at alt har sin faste plass. Ha plenty av skapplass og hylleplass, og vær klar på hva som skal være hvor. Da bruker du mindre tid på å lete etter ting, og det tar kortere tid å rydde ting på plass, siden du slipper å tenke på hvor i alle dager du skal gjøre av tingene. Når du er ferdig med en ting, så legger du det på plass. Ikke legg det et midlertidig sted for å "ta det senere". Det blir det rot utav. Det er gjerne lurt å ta en kasterunde for å rydde plass i skuffer og skap til alt du har, så slipper du overfylte oppbevaringsplasser - som fører til rot fordi du ikke har steder å legge ting.

Skrevet

Det aller viktigste er at alle tingene har en fast plass. Finner du en ting som ikke har en plass, så må du enten finne en plass til den, kaste den, eller kaste noe annet slik at du får plass til den. Dette er mest tungvint i starten. Ta et og et rom, og se på alle tingene som er der. Trenger du den? Har den en egen plass? Eller samler den egentlig bare støv og roter. Dette er en lang og tung prosess, men tar du litt hver dag, så går det seg til.

Når det gjelder å passe barn samtidig, så må du benytte deg av tiden han sover på. Har han et relativt fast sovemønster enda? Når sønnen min sover på dagtid, så tar jeg først et kvarter og rydder, og så setter jeg meg ned og slapper av frem til han våkner. På kvelden tar jeg en halvtime med rydding, og så en halvtime med avslapping/egenpleie, før jeg også kryper til sengs.

Det viktige å huske på er at det ikke kommer til å bli rent over natten, og du kommer heller ikke til å bli en super husmor over natten. Men hvis du tenker at huset skal være ryddigere når du legger deg enn når du står opp, så blir det litt bedre hver dag.

Hvis sønnen din kan ligge litt for seg selv, eller du har et bæresjal, så kan du få gjort husarbeid mens han er våken også. Enn så lenge blir han jo der du la ham fra deg. Jeg gruer meg masse til min skal begynne å krabbe, og stappe alt han finner i munnen. Det er da den sanne utfordringen starter!

Skrevet

Hos oss er det ganske ryddig. Jeg trur noe av det viktigste er rutiner, samt at man plukker bort alt som ikke må stå utover. I tillegg har alt sin faste plass.

1. Det er ikke lov å sette fra seg ting på kjøkkenbenken, alt går rett inn i maskinen eller på plass i skapene, det tar jo bare 2-3 sekunder lengre.

2. aviser og blader som er lest skal legges rett i aviskorgen.

3. Vi har en kurv der alt av ladere og andre småting som er hyppig i bruk ligger, denne er lett tilgjengelig.

4. Ingenting skal stå på badebenk eller hyller. Til og med tannbørser står i skapet.

5. Vi har en "roteskuff" der småting som skal sorteres ligger. Denne ryddes når den er full.

6. Vi setter ting inn i boden, denne ryddes en gang i måneden.

7. Klær skal i skittentøyskurven eller i skapet med en gang etter bruk.

8. Stort skap i yttergangen der alt av sko og jakker skal henge. Ingenting står på gulvet eller henger rett på veggen.

Ellers har vi for vane å plukke med oss ting når vi beveger oss rundt i leiligheten. Synes ikke systemet er stress i det hele tatt, det er jo bare gode vaner og tar ikke lengre tid enn det tar å sette fra seg ting andre steder.

Skrevet

Det var en gang under en diskusjon om akkurat dette at noen la ut en oversikt over oppgaver man skulle gjøre dag for dag i en periode og også hvordan man skulle opprettholde det reint og ryddig etter det. Ha rprøvd å finne igjen den diskusjonen med den linken men til ingen nytte!

Jeg trenger ofte systemer for å være mer strukturert, så denne passet perfekt til meg!

Skrevet

Du tenker kanskje på Fly Lady/flylady? For meg blir det for detaljert, men det er endel gode tips, f eks om å koble en fast vaskerutine til noe annet man uansett gjør samme sted. Det å ta med seg ting fra et rom til der det hører hjemme hjelper også endel.

Skrevet

Jeg syns også jeg rydder hele tida, men bare i det små og det holder seg fint for min del. Alt har sin plass, jeg kaster jevnlig masse og rydder jevnlig ut av skap, skuffer og permer. Er det veldig rotete, går jeg rundt og samler alt som skal på badet, alt som skal på soverommet, alt som skal på kjøkkenet osv. Støvsuger over gulvet daglig, og vasker over gulvet et par ganger i uka. Holder kjøkkenbenken fritt for utstyr og oppvask. ALt har sitt sted i skapet, eneste som får stå fremme er vannkokeren og blenderen. Klærne går rett u skittentøykurv eller på en fast stol etter bruk, og etter tørk brettes de og legges i kommoden eller strykes og henges i skapet. Det fungerer fint her. Jeg kom over en side med litt tips: http://unclutterer.com/

Og så er boksene fra Ikea supre til å oppbevare ting og småting i. :)

Gjest Lilleulv
Skrevet
Hos oss er det ganske ryddig. Jeg trur noe av det viktigste er rutiner, samt at man plukker bort alt som ikke må stå utover. I tillegg har alt sin faste plass.

1. Det er ikke lov å sette fra seg ting på kjøkkenbenken, alt går rett inn i maskinen eller på plass i skapene, det tar jo bare 2-3 sekunder lengre.

2. aviser og blader som er lest skal legges rett i aviskorgen.

3. Vi har en kurv der alt av ladere og andre småting som er hyppig i bruk ligger, denne er lett tilgjengelig.

4. Ingenting skal stå på badebenk eller hyller. Til og med tannbørser står i skapet.

5. Vi har en "roteskuff" der småting som skal sorteres ligger. Denne ryddes når den er full.

6. Vi setter ting inn i boden, denne ryddes en gang i måneden.

7. Klær skal i skittentøyskurven eller i skapet med en gang etter bruk.

8. Stort skap i yttergangen der alt av sko og jakker skal henge. Ingenting står på gulvet eller henger rett på veggen.

Ellers har vi for vane å plukke med oss ting når vi beveger oss rundt i leiligheten. Synes ikke systemet er stress i det hele tatt, det er jo bare gode vaner og tar ikke lengre tid enn det tar å sette fra seg ting andre steder.

goddamnit! Denne var bra :) :prøve å innføre sånne regler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...