Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_heffalump_*
Skrevet

Noen som vet? Vi vil ha barn og jeg har ikke hatt mensen på kjempelenge etter p pille slutt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det har gått veldig lang tid hadde jeg tatt meg en tur til legen. Du kan få medisiner som får i gang Eggløsning (dersom han ser det som nødvendig). Ellers vet jeg det kan ta en stund hos enkelte før syklusen kommer i gang etter p-piller..

Skrevet

Det kommer jo an på hva du mener med kjempelenge, og om det er noen andre grunner til at du ikke har menstruasjon. Er det under et år siden du sluttet på p-pillen, må du kanskje gi det litt tid, så kan det være det ordner seg av seg selv. Er f.eks. menstruasjonen uteblitt fordi du har veldig lav bmi og du trener for mye, kan du prøve å bremse ned litt og legge litt på deg og se om det hjelper. Uansett kan du ta en tur til legen for en samtale og høre hva h*n sier.

Skrevet

Det finnes noen tabletter som heter Primolut som kan få mensen igang igjen. Et annet medikament heter Pergotime, og skal stimulere eggløsning. Jeg har brukt begge deler. Jeg er usikker på om disse medisinene er tilrådelig når mensen er borte pga. p-piller, men du kan jo snakke med legen og høre.

Gjest Tr.starter
Skrevet

Jeg lurer på om klomifen, primolut og pergotime er reseptfritt? Og når skulle jeg eventuelt begynne når jeg ikke vet hvordan syklusen min er. Jeg har ikke hatt mensen på 2 år. Kan lege og gynekolog skrive ut resept?

Og jeg fant ut at salviete kur kunne gjøre susen(kjerringråd) men fikk kjøpt det i en stor boks på apoteket, og jeg vet ikke hvordan man lager sånn løs-te og hvor mye man bruker, og hvor mye te man skal drikke hver dag :S Noen som vet?

Skrevet

Verken Klomifen, Primolut eller Pergotime er reseptfritt. Du må nok til lege eller gynekolog.

Det at du ikke har hatt mensen på to år er en annen sak som du bør oppsøke lege for uansett. Jeg ble fortalt at det å ikke ha mensen ihvertfall tre-fire ganger årlig kan gi økt kreftfare.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg lurer på om klomifen, primolut og pergotime er reseptfritt? Og når skulle jeg eventuelt begynne når jeg ikke vet hvordan syklusen min er. Jeg har ikke hatt mensen på 2 år. Kan lege og gynekolog skrive ut resept?

Og jeg fant ut at salviete kur kunne gjøre susen(kjerringråd) men fikk kjøpt det i en stor boks på apoteket, og jeg vet ikke hvordan man lager sånn løs-te og hvor mye man bruker, og hvor mye te man skal drikke hver dag :S Noen som vet?

Hvis du ikke har hatt mensen på to år, bør du absolutt komme deg til gynekolog. Det er ingen p-piller (såvidt jeg har forstått iallefall) som utsetter mensen så lenge etter at du har sluttet med dem. Jeg hadde samme problem som deg, etter at jeg sluttet. Gikk til gynekolog etter tre måneder, og han tok UL og blodprøver, og påviste PCO.

Sier ikke at det er dette som feiler deg, men du bør absolutt få det sjekket opp!

Jeg vil også anbefale deg å gå til en gynekolog istedet for fastlegen, da iallefall min erfaring er at de kan hjelpe deg mer, og naturlig nok har mer kompetanse på området.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...