Gå til innhold

Økologisk kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er kg.pris på forskjellige typer kjøtt? Er de mye dyrere enn vanlig kjøtt, og hvis ja: HVOR mye dyrere?

Inneholder det mer næringsstoffer enn vanlig kjøtt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt med forskjellige typer kjøtt, men noe er ganske mye dyrere. Kylling synes jeg ikke er så voldsomt mye dyrere. Det inneholder nok ikke mer næringsstoffer (selv om det kanskje er bedre forhold mellom kjøtt og fett/bindevev pga mer naturlig vekst?), men smaken er stort sett bedre.

Skrevet

Etter min erfaring varierer det veldig hvorvidt økologisk kjøtt er mye dyrere enn konvesjonelt kjøtt. Økologiske kyllingbryst fra Prior koster f.eks. 209 kr/kg der hvor jeg pleier å handle. Jeg tror ikke at "vanlige" kyllingbryst fra samme produsent er så veldig mye rimeligere per kilo.

Imidlertid er de økologiske kyllingfiletene ofte gigantiske - de kan veie opp til 800 g, mens brystfilet fra konvensjonelt oppdrettede kyllinger veier rundt 210 g, om jeg ikke husker feil. Ett økologisk kyllingbryst veier altså gjerne nesten fire ganger så mye som de fislete filetene man får kjøpt to og to i gule plastpakninger, noe som betyr at prisen per pakke blir veldig mye høyere. Og dermed blir man kanskje forledet til å tro at prisforskjellen er mye større enn den egentlig er. Jeg synes at smaken og konsistensen til økologisk kylling (og Stangekylling og Livèche-kylling for den del) ikke kan sammenlignes med den man får fra Prior-kylling i gule plastpakninger. Dessuten har jeg ikke samvittighet til å kjøpe det sistnevnte, gitt hvordan kjøttet produseres.

Økologisk svinekjøtt (her kjenner jeg bare til kjøtt fra en lokal produsent som jeg pleier å kjøpe av på Bondens Marked, samt Grøstadgris) er nok en del dyrere enn "vanlig" svinekjøtt. Det er imidlertid ikke avskrekkende dyrt. Og igjen synes jeg at smaksforskjellen, samt selvfølgelig det faktum at man kjøper kjøtt og kjøttprodukter som er laget av dyr som har hatt et bra liv, mer enn kompenserer for prisforskjellen. Dersom man kutter ned på kjøttforbruket har man jo dessuten råd til å kjøpe kjøtt som er produsert på en forholdsvis akseptabel måte. Med på kjøpet får man gjerne et generelt sunnere og mer variert kosthold, og god samvittighet for eget forbruksmønster. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...