Gå til innhold

Hjemmelaget alkohol - gjerrig?

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Er vel forskjell på middag og nattmat. På slottet pleier de å ha pølser til nattmat, bla i kronprinsbryllupet.

De jeg kjenner som fikk risengrynsgrøt til middag (som var lagt opp som en fin høytidelig bryllup) derimot (i avholdsbryllup) ble imidlertid litt snurt.. GRØT?? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi blir invitert i "bondebryllup"... dere kvekker om hjemmebrent og smuglersprit og metanol' date=' og vet pokker ikke forskjell på det dere uttaler dere så myndig om... det er bare luringer på østlandet som satt og helte i seg metanolsprit lenge etter at det begynte å komme dødsfall i saken. Det er lov å bruke hodet.[/quote']

Jeg vet nå forskjellen på både det ene og det andre (og jammen er jeg østlending). Synes ikke det verken smaker bedre eller blir mer lovlig for det.

Jeg (og sikkert flere med meg) VET at dette er utbredt mange steder i landet. Det betyr ikke at man liker det noe bedre for det. Tror neppe at motstanden mot HB skyldes UVITENHET :roll:

Verken jeg eller andre har "påtatt" oss noen dannelse i denne debatten. Noen her har et annet syn enn deg, vi blir da ikke snobber for det?

Jeg synes faktisk at du ordlegger deg i ganske nedsettende ordelag om folk som IKKE liker HB, og IKKE ville servert det i sitt eget bryllup.

En annen her inne nevner at man i større lag i noen deler av landet kan bli sett rart på om man serverer originalvare :o Det er jo like sært og snobbete det, på sitt vis!

Hvis DU synes at HB er flott, og originalvare bare er for wannabees på Østlandet, så er det helt fint. Men jeg forbeholder meg i så fall retten til å være en snobbete wannabe fra Oslo ;-). Jeg synes at HB smaker for j..... og at det ikke har noe å gjøre i et bryllup.

Men dersom andre velger å ha HB i sitt bryllyp, får det være deres valg.Men JEG synes det er harry (det betyr jo ikke at folkene ikke er hyggelige mennesker for det ;-)), og JEG vil ikke drikke det. Jeg forventer også at det blir opplyst om at det ikke serveres originalvare. JEG velger da å drikke mineralvann. I MITT bryllup vil det være utenkelig å servere smuglersprit, HB eller hjemmelaget vin.

Jeg kan helt klart kose meg i et bryllup der det blir servert HB, men jeg vil jo være helt edru da :-) og det er ikke noe problem akkurat.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg står bom fast på at uansett tradisjon, geografi, slit og økonomi, så er HB et ULOVLIG produkt.. og kan derfor sammenlignes med andre ulovlige produkter.

det å benytte det selv er noe jeg ikke legger meg i opp i at andre gjør.

men hva som serveres i et bryllup er det helt andre krav til enn hva du selv velger å ha på innerlomma på harry-fest på lokalet..

i et bryllup bør gjestene kunne føle seg trygge for å ikke bli utsatt for ulovligheter de ikke selv velger å ta del i..

i et bryllup bør det legges opp til at det som skjer er aktiviteter som gjestene med glede tar del i

om noen utne min viten serverte meg HB i sitt bryllup, ville jeg se på dette omtrent på samme måte som om de hadde putta ecstacy i glasset mitt på fest el; de har utsatt meg for noe jeg aldri frivillig ville utsett meg for.

respekter gjestenes helse og lovlydighet..

om du velger å legge deg ut med loven osv, så er dette selvfølgelig opp til deg.. men ikke ta dette valget på vegne av dine gjester..

får jeg uvitende HB er vennskapet totalt OVER.. det er å gå laaaaaaangt over streken etter min mening..!

Gjest Anonymous
Skrevet

Til dere som sier at HB og Drue er det verste dere har smakt?

Har dere smakt HB mange ganger og kjent forskjellene?

Har dere smakt forskjellen på HB og Drue?

Jeg har ikke vært i bryllup hvor de serverer "bare" HB eller Drue, men det har kommet fram i løpet av natten, og jeg kan faktisk ikke se noe galt i det. De som ikke liker det, behøver jo ikke å drikke det. Hb eller drue blir jo som regel supplert med originalt utover kvelden for at alkoholen skal holde lengre.

Det snakkes om ulovligheten av det, men hvis en åpner øynene i stede for å tro det beste om alle, så vil man vel finne HB i mang en hjem.

Skrevet

Har dere smakt HB mange ganger og kjent forskjellene?

Har dere smakt forskjellen på HB og Drue?

Skrevet

Jada, jeg har også drukket min del HB og drue i ungdomsårene og på bygdefester. Og jeg er østlending og trår Oslo-gatene i hverdagen.

Og ja, jeg merker forskjell på sprit og essens og originalvare. Min mann samler på conjak, så der er det ikke tvil om at ingen kunne "lurt" ham med noe hjemmeblandet.

Og jada - HB og smuglersprit er utbredt, men jeg kjenner flere som nå har sluttet å kjøpe smuglersprit fordi det ikke er trygt lenger, selv om de har gjort det i mange år og handlet av den samme personen.

Enig i at det er forskjell på en uhøytidelig fest og et bryllup - og etter min mening blir det litt mindre "stil" over bryllupet når dunken og 1,5-liters flaskene med noe blankt kommer på bordet...

Skrevet

Da kan dere være foruten, jeg ville ALDRI ha drukket det!!!

Skrevet
Jada, jeg har også drukket min del HB og drue i ungdomsårene og på bygdefester. Og jeg er østlending og trår Oslo-gatene i hverdagen.  

Og ja, jeg merker forskjell på sprit og essens og originalvare. Min mann samler på conjak, så der er det ikke tvil om at ingen kunne "lurt" ham med noe hjemmeblandet.  

Og jada - HB og smuglersprit er utbredt, men jeg kjenner flere som nå har sluttet å kjøpe smuglersprit fordi det ikke er trygt lenger, selv om de har gjort det i mange år og handlet av den samme personen.

Enig i at det er forskjell på en uhøytidelig fest og et bryllup - og etter min mening blir det litt mindre "stil" over bryllupet når dunken og 1,5-liters flaskene med noe blankt kommer på bordet...

Hvem snakker om at dunkene står på bordet?

Selvfølgelig gjør de ikke det!

Alt blir tappet over i vanlige brennevinsflasker......

Barbie

Skrevet

EVEN WORSE! :briller:

Skrevet

Barbie

Og da blir det veldig stilig :roll:

I mine øyne er det fortsatt harry, vondt og ikke minst ulovlig!!!

Gjest Tabby
Skrevet

Og da blir det veldig stilig :roll:

I mine øyne er det fortsatt harry, vondt og ikke minst ulovlig!!!

Jepp. Kunne ikke falt meg inn å servere mine gjester noe slikt. Ikke fordi jeg er rik, ikke har jeg foreldre som kan bidra, ikke er jeg spesielt prippen men jeg personlig har min mening og det er at slikt passer ikke i mitt bryllup i hvert fall..

Skrevet
jeg står bom fast på at uansett tradisjon, geografi, slit og økonomi, så er HB et ULOVLIG produkt.. og kan derfor sammenlignes med andre ulovlige produkter.

det å benytte det selv er noe jeg ikke legger meg i opp i at andre gjør.  

men hva som serveres i et bryllup er det helt andre krav til enn hva du selv velger å ha på innerlomma på harry-fest på lokalet..  

i et bryllup bør gjestene kunne føle seg trygge for å ikke bli utsatt for ulovligheter de ikke selv velger å ta del i..  

i et bryllup bør det legges opp til at det som skjer er aktiviteter som gjestene med glede tar del i  

om noen utne min viten serverte meg HB i sitt bryllup, ville jeg se på dette omtrent på samme måte som om de hadde putta ecstacy i glasset mitt på fest el; de har utsatt meg for noe jeg aldri frivillig ville utsett meg for.

Enig.

Vad envar väljer att dricka själv är upp till dem, men lura inte i mig en olovlig sprit. Det är MIN hälsa som riskeras då ni lurar mig och jag får svårare att bedömma hur mycket alkohol jag får i mig då styrkan är okänd.

Har man inte råd att bjuda på riktig sprit ska man inte heller göra det. Ha inte fri bar då. Ha en bar till självkostnadspris eller använd drickakuponger.

Skrevet

Snakk om å føre folk bak lyset!!!!

Hvis det er så tradisjon (og alment akseptert) med HB/smuglersprit i de miljøene du (og enkelte andre her) frekventerer, hvorfor må dere da skjule det ved å helle over på "ekte" spritflasker??

Nei, ærlig talt. ....

Skrevet

Ehh... :o

Nå drikker ikke jeg, og bryllupet vårt blir alkoholfritt. Dermed er vel gjerne denne problemstillingen litt fjern for meg, da... Men har vært i en del brylluper, og med hånden på hjertet: Jeg ville reagert meget sterkt dersom jeg fikk vite at det ble servert hjemmebrent! Selv om jeg altså ikke drikker selv... Det er faktisk ulovlig å brenne selv! Og i et bryllup syns jeg ikke akkurat det passer seg å servere noe som ikke tåler 'dagens lys'...

Og - uansett hva dere gjør - gjestene deres har rett på å få vite hva de drikker!!

Gjest Anonymous
Skrevet

det blåses av ulovligheten og sies at det finnes HB i mange hjem

det er mye som finnes i mange hjem som ikke på noe vis hører hjemme på bordet i en bryllupsfest (våpen, skittentøysvask, brukte bleier osv ;) )

og når det gjelder ulovligheten; å bryte loven er et personlig valg. det å presse andre til å bryte loven er langt mer alvorlig enn å selv bryte den. det å la mennesker i uvitenhet bryte loven er svært alvorlig

smak.. hva har det med saken..? det interesserer meg ikke hva dere synes om smaken.. det finnes mye lovlig som er godt

helse; uansett om "vi vet hvor det kommer fra" osv og DU føler deg (av en eller annen grunn) trygg på det du drikker, så må hver enkelt som putter det i munnen selv få gjøre denne vurderingen.. de kjenner ikke til hvor/hvem som har produsert/solgt deg varene.. de fortjener like mye informasjon som du sitter inne med for å kunne ta sine egne valg omkring sine egene risiko-avveininger når det gjelder helse.

andres personlige valg er ingenting å kimse av.. spesielt ikke når det gjelder deres rett til å bestemme over egen kropp

selv om du synes det er ok å hoppe strikk og smulge kokain har du ikke rett til å verken dytte noen utfor med strikk rundt beina eller putte kokain i noen andres veske..

slik er det også med HB;

ta ditt valg og la andre ta sitt.. men hold den slags aktiviteter langt unna bryllupet.. om du har lyst til å bli gift med det minste verdighet

personlig synes jeg også det virker veldig dyrt å ha mange bryllupsgjester og fri bar.. derfor har jeg verken mange gjester eller fri bar.. :) lur løsning hva?(vi skal ha ganske få gjester (ca 20) og et begrenste forhåndsinnkjøpt utvalg av polvarer.. når det er tomt er det tomt.. )

Skrevet

Om man bor i nord eller sør har vel fint lite med saken å gjøre? Vet ikke hvem som drar inn uvitenhet i denne tråden, med "alle over en kam" argumentasjon?

Ok, la meg oppklare i litt mer rolige vendinger.

I trøndelag er det ikke vanlig med smuglersprit (industrisprit) såvidt jeg vet, folk lager hjemmebrent (brent i kjeller'n) selv. Da vet man ganske så godt hvorvidt det er iblandet metanol, og man slipper å bekymre seg for det. Jeg ble litt oppgitt fordi enkelte i dette forumet blandet smuglersprit og hjemmebrent, og argumenterte med at det kan være farlig og man kan få i seg metanol. Såvidt jeg fikk med meg i metanol-saken, var det en overvekt (eller bare) folk på østlandet som døde, de drakk smuglersprit lenge etter at alarmen gikk. Det var det jeg siktet til med at det er lov å tenke. Den alarmen gjaldt ikke hjemmebrent. Så jeg foreslår at metanol herved utgår fra diskusjonen.

Jeg ble også litt sjokkert over den gjestens om påsto at Sodd er simpel mat. Sodd er tradisjonell høytidsmat i trøndelag. Dere kan såklart synes hva dere vil om dette, men slik er tradisjonen.

Til sist hvorvidt man skal si fra til gjestene så de kan velge selv: den blanke flaska uten etikett er hjemmebrenten. Hvis du ikke liker det, styr unna. Jeg er heller ingen stor fan av hjemmebrent, men jeg vet og aksepterer hvordan tradisjonene er her i trøndelag. Og det kunne ikke falle meg inn å rakke ned på noen som følger tradisjonene. Og dermed blir jeg litt oppbrakt over "aldri om jeg kunne servere noe så simpelt som hjemmebrent i mitt bryllup". Kan dere ikke bare akseptere at det er forskjellige tradisjoner på forskjellige steder da?

(som en sluttnote, jeg har aldri og vil aldri drikke smuglersprit/industrisprit. Det har jeg alltid sett på som russisk rulett)

Skrevet

Mulig jeg ikke har helt rett (donpedro vil sikkert være så elskverdig å korrigere meg)

Kjøp og videresalg av hjemmebrent er forbudt, også produksjon for salg. Å produsere til eget forbruk, og å drikke hjemmebrent, er ikke forbudt.

Gjest Poirot
Skrevet
Mulig jeg ikke har helt rett (donpedro vil sikkert være så elskverdig å korrigere meg)  

Kjøp og videresalg av hjemmebrent er forbudt, også produksjon for salg. Å produsere til eget forbruk, og å drikke hjemmebrent, er ikke forbudt.

Er ikke helt stø på dette (ikke del av jusspensum!), men slik jeg har forstått det:

Forbudt å selge (derav statlig monopol...)

Forbudt å produsere for salg (derav statlig monopol...)

Drikke er lov

Produsere er.... lov til eget forbruk??? (er ikke helt sikker)

Og: hadde det vært forbudt å drikke, så ville IKKE uvitende gjester som drakk i god tro blitt straffet.

Så tror du har rett. Hmm...skal sjekke litt nærmere.

Gjest Poirot
Skrevet

Produksjon til eget bruk er ulovlig.

Fra regjeringens nettsted Odin:

2.1 Aktører innen ulovlig produksjon, smugling og omsetning av alkohol

Ulovlig produksjon, smugling og omsetning av alkohol er et mangefasettert fenomen som omfatter ulike aktører og ulike typer lovbrudd:

a) Organisert produksjon, smugling og omsetning

Smuglersprit: Profesjonelle nettverk eller enkeltpersoner som smugler og omsetter store kvanta sprit/ brennevin i profittorientert øyemed.

Hjemmebrent: Profesjonelle nettverk eller enkeltpersoner som produserer og omsetter store kvanta hjemmebrent i profittorientert øyemed.

B) Smugling og produksjon til eget bruk

Kjøpt alkohol: Enkeltpersoner som medbringer mer brennevin, sterk- og svakvin og øl enn lovlig importkvote tillater.

Hjemmebrent: Enkeltpersoner som fremstiller hjemmebrent til eget bruk.

Alkoholloven:

§ 6-1. Tilvirkning av alkoholholdig drikk

Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet. Bevillingen kan omfatte en eller flere typer alkoholholdig drikk.

Tilvirkningsanlegget skal være innrettet på tilfredsstillende måte. Departementet kan gi forskrifter om dette. For øvrig gjelder § 3A-2 til § 3A-12 tilsvarende.

Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning av vin og øl til eget bruk.

Dette vil si at det ikke er lov å tilvirke brennevin uten tillatelse. Er mao ulovlig selv om det er til eget bruk.

Men lov å drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...