monja Skrevet 3. juni 2003 #62 Skrevet 3. juni 2003 Jeg er glad jeg ikke har slik en prippen gane..... ....men uansett, jeg tok det opp med sambo og foreslo å kjøpe originalsprit til festen også. Han tok et kjapt regnestykke på det, og fant ut at da må vi avlyse bryllupet mindre enn tre mnd før og spare ett år til. For det kommer seg på sånn ca 20 000 kroner, og det er liksom ikke bare å spytte opp den summen på litt over to mnd. Vi hadde lagt av penger til sprit i vinter, men da røyk jo motoren på bilen vår, og vi måtte nesten ha ny. Sånne store uforutsette utgifter gjør at man må knipe inn der det lar seg gjøre. Men det er klart - jeg har innsett at vi er noen kjipinger som utsetter gjestene våre for fare ved å servere sprit vi vet er metanolfri, så da har jeg heller gått med på å utsette bryllupet ett år. Så nå ser det ikke ut som om det blir noe bryllup i år likevel..... :-?
Gjest Pjusk Skrevet 3. juni 2003 #63 Skrevet 3. juni 2003 Monja da: Du legger opp til at det er vår feil at dere har avlyst bryllupet...? Det vi sier er: Gjestene må iallefall bli informert om hva de drikker!
monja Skrevet 3. juni 2003 #64 Skrevet 3. juni 2003 Jeg sier ikke at det er deres feil, og jeg respekterer fullt og helt at dere har meninger med dette. Men å framstille folk som serverer folk sånn sprit som: folk man mister respekten for, folk som er gjerrige (vi ville ikke være det, men så oss nødt til å finne en nødløsning da alt gikk på tverka tildligere i år), sammenligne det med å servere ecstasy etc kan jo gjøre enhver litt paranoid. For nå har jeg jo skjønt at selv om vi serverer slikt til alle festlige lag er vi noen skikkelige kjipinger, og det skal jeg ikke ha på meg at jeg er. Og som jeg sa tidligere.....vi har allerede opplyst våre gjester om at det til festen ikke er bare polvarer å oppdrive. Og da synes jeg det blir helt feil når noen tviler på at ALLE syntes det var OK. Lurer litt på hvem andre som har snakket med våre gjester. Så skal vi som synes dette er OK respektere deres meninger (noe iallefall jeg gjør) synes jeg ikke de som er imot kan framstille oss som en gjeng alkoholiserte nisser med trønderbart og mokkasiner. Og hvorfor var det bare på Østlandet det ble solgt metanolsprit? Kanskje fordi vi ikke har behov for å kjøpe smuglersprit. Det er og en grunn til at vi alltid kjøper lokalt av folk vi har kjøpt av før og som vi stoler på. Og sprit av denne typen florerer ikke i spesielle miljøer heller, så vi er ikke på noen måte "mindre verdt" vi som drar opp en flaske i ny og ned. Uansett: Jeg klandrer ingen her inne for at bryllupet mest trolig skjærer seg, men jeg ble litt paranoid og masa på sambo - som i sin tur ble forbanna på meg og sang ut sin hjertens mening.
Kaktus Skrevet 3. juni 2003 #65 Skrevet 3. juni 2003 Det er jo helt tydelig at noen her ikke synes noe om hjemmebrent/smuglersprit i et bryllup, mens andre synes det er greit. Hvis du vet at dine gjester ikke reagerer negativt på det, er det vel ikke noe problem?? Ellers kan du vel kanskje ha noe originalvarer, hvis det er noen som har "kresen gane" og garantert merker forskjellen. Det viktigste synes jeg er at folk er klar over hva de drikker.
Leo Skrevet 3. juni 2003 #66 Skrevet 3. juni 2003 Monja, da! Det er deres bryllup og ikke mitt! Ikke er jeg invitert heller så vidt jeg vet :blunke:
Furstina Skrevet 3. juni 2003 #67 Skrevet 3. juni 2003 Jag skulle inte vilja bli serverad hembränt utan att få möjligheten att välja eller välja bort själv. Det FINNS risker med hembränd sprit och även om ni som värdpar är övertygade om att det är "bra" sprit ni serverar så vill jag få möjligheten att ta mina egna beslut att dricka ett ev. gift. Det är MIN hälsa, MIN mage, mina ÖGON. Det är en annan sak om man väljer att köpa sprit på polet eller bolaget och sedan blanda till likörer med essenser. Då är det bara smaken man leker med - inte hälsan av sina gäster.
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #69 Skrevet 3. juni 2003 dere får mene hva dere vil om smak, stil osv men det er et faktum at det å servere intentanende gjester et ulovlig stoff er en svært stygg handling (og svært straffbart!) nøkkelordet er selv-valg og informasjon.. gjester som i full viten velger å drikke hjemmebrent er en ting gjester som intetanende blir fratatt valget om hva de putter i seg er en heeelt annen sak... det er her den store forskjelle ligger.. personlig forlater jeg "åstedet" i det øyeblikk jeg blir gjort oppmerksom på at det drikkes/serveres hjemmebrent.. det er mitt valg og det valget forventer jeg å få ta selv.. det er for meg en prisippsak.. i forhold til lovverk, egen helse osv venligst respekter meg.. og bryllupsgjester som meg (og det syns ikke utenpå!)
Gjest Pjusk Skrevet 3. juni 2003 #70 Skrevet 3. juni 2003 Seraphine: Det er ikke hjemmelaget vin det er snakk om her. Vi snakker om smuglersprit og hjemmebrent. Selvfølgelig fins det mye god egenprodusert vin. Monja: Jeg skrev at jeg synes det var rart ALLE synes det var OK med hjemmebrent. Jeg sa ikke at jeg ikke trodde de mente det, men jeg synes bare det er rart at i en så stor forsamling og i en slik anledning synes alle at det er greit. Tror vi misforsto hverandre litt. Hvis dine gjester er informert om hva de drikker og synes det er OK, og dere som vertskap synes det er greit, så serverer du det du vil i bryllupet ditt. Jeg har forøvrikg ikke uttalt meg om trøndere. Min mor er trønder, men snakker veldig avslepen trøndersk etter mange år på østlandet. Men når hun blir sint, kjefter hun på trøndersk. He - he, det er ganske søtt!
Furstina Skrevet 3. juni 2003 #71 Skrevet 3. juni 2003 Seraphine: Att krydda spriten själv (som du gör) tycker jag är helt OK - så läge det är "laglig" sprit man bjuder på. Det är ofta godare och fräschare än den köpta akeviten. I övrig tycker jag siste gjest har sammanfattat det rätt så bra. Enig med gjest där.
Leo Skrevet 3. juni 2003 #72 Skrevet 3. juni 2003 Har ikke sagt at alt som er hjemmelaget er uff og æsj! Lager jo selv likør til jul. (Lager den på markjordbær og urter om sommeren og lar den stå frem til jul). Hjemmelaget urtebrennevin, som f.eks. akevitt kan også bli riktig bra med litt øvelse. Imidlertid blir hverken hjemmelaget likør eller dram godt hvis ikke spritbasen er helt ren. Av den grunn bruker jeg 60% innkjøpt på polet til dette. Hjemmelaget vin av frukt og bær kan også være god. Mange har brukt årevis på eksprimentere seg frem til oppskrifter som fungerer. Det som aldri blir bra er etterligninger av originalen; Man kan rett og slett ikke lage Cognac, Whisky og Bordeaux hjemme på kjøkkenbenken. Det eneste som kan bli bra er Gin ganske enkelt fordi originalen også er billig sprit blandet med essenser.
Barbie Skrevet 3. juni 2003 #73 Skrevet 3. juni 2003 Min hjemmesnekra Irish Coffee smaker bedre enn den man får kjøpt ute på by'n.. Nemlig! Barbie
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 3. juni 2003 #74 Skrevet 3. juni 2003 Min hjemmesnekra Irish Coffee smaker bedre enn den man får kjøpt ute på by'n.. Nemlig! Barbie Kanskje etter din smak men ikke alle andres. Himkok er å blir simpelt i mine øyne og tanken på å servere dette svineriet i ett Bryllup er for meg helt utenkelig. Minnie
Barbie Skrevet 3. juni 2003 #75 Skrevet 3. juni 2003 Det kan du ikke si noe om før du har smakt,Minnie.. Dessuten er den ikke laget på hjemmebrent,men drue! Barbie
Pusekatt Skrevet 3. juni 2003 #77 Skrevet 3. juni 2003 Det kan du ikke si noe om før du har smakt,Minnie.. Du skyter deg selv litt i foten her da, Barbie....du forutsetter nærmest at alle andre har samme smak som deg! Du liker tydeligvis "ulovlig" vare, men en del av oss andre her holder oss til lovlig vare - og foretrekker det! Dessuten er den ikke laget på hjemmebrent,men drue! Er det smuglersprit, er det fremdeles ulovlig. Sorry.
Gjest Helenius Skrevet 3. juni 2003 #78 Skrevet 3. juni 2003 Jeg ville blitt himmelfallen over å bli servert hjemmebrent i et bryllup - eller på fest generelt. Det er jo forbudt! Jeg har ikke så god erfaring med hjemmelaget vin, heller, så jeg ville nok foretrukket brusen i et slikt bryllup. Det sparer dere i så fall masse på... Men ærlig talt: Den gjennomsnittlige bryllupsgjest forventer vel ikke fri bar? Og om de er av typen som gjør det, forventer de gjerne annet enn hjemmelaget i samme slengen... Kan dere ikke finne en løsning hvor gjestene betaler for det de vil drikke utover vin til maten, da? Det er en helt vanlig løsning. Eller dropp alt som heter alkohol i det hele tatt... Det er ikke det at jeg synes det er gjerrig - det er det at jeg ikke synes noe om å servere sine gjester noe som er forbudt...
Barbie Skrevet 3. juni 2003 #80 Skrevet 3. juni 2003 Selvfølgelig vet jeg at det er ulovlig.... Jeg er nok egentlig en skikkelig skurk jeg. Det hender jeg kjører over fartsgrensa eller rapper et eple fra nabobuska.. Noen ganger tar jeg til og med en bærepose fra Rimi,UTEN og betale for den!! Nei,detta blir for dumt! Blir ikke enige likevel... "The End" Barbie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå