monja Skrevet 2. juni 2003 #21 Skrevet 2. juni 2003 Druebrennevin er helt ypperlig til sånt bruk. Vi skal også lage noe av drikkevarene til festen, men til middagen blir det ekte vare. Hjemmelaget kan være minst like godt som kjøpte varer og hjemmelaget vin er snadder. Er jammen meg ikke så fin på det at jeg ikke kan drikke uoriginale varer jeg. I et bryllup jeg var i nå nylig var det 50 østleninger, i all hovedsak folk fra Oslo, og et fåtall trøndere.....og hvem var det som drakk mest karsk (med skikkelig hjemmebrent i)? Ikke trønderne iallefall Men så var det jammen meg dem som tålte det minst og ja
Leo Skrevet 2. juni 2003 #22 Skrevet 2. juni 2003 Har aldri servert uorginal sprit/vin til noen hverken i bryllup eller ved andre anledninger. I disse tider vil jeg faktisk gå så langt som å si at det er direkte uansvarlig å servere ikke originale (Hjemmebrent/smuglersprit) drikkevarer. (Hjemmelaget vin er dog unntatt, men den er stort sett så vond at den er udrikkelig uansett). Har man ikke råd til å kjøpe originale varer, så har man ikke det. Da får man enten la være å servere alkohol, vente med å gifte seg til man har råd eller invitere det antall gjester man har råd til å servere!
monja Skrevet 2. juni 2003 #23 Skrevet 2. juni 2003 Man må jo være trønder for å finne på å kjøpe 60% sprit på polet og blande det med essens' date=' Monja :blunke: Har kjøpt 60% noen ganger for å lage likør og det er jo svinedyrt!!![/quote'] 60% i trøndelag? Aldri.....Nei, her går det på ekte kjellerbrente saker Nå nei, de bryllupene der det har blitt servert utvanna 60% har foregått sør for Dovre....
Barbie Skrevet 2. juni 2003 #24 Skrevet 2. juni 2003 Har du noengang SMAKT druesprit,Leo? Det er faktisk BEDRE enn det du får kjøpt på Polet! Jeg synes det er latterlig og kritisere folk som velger og spare inn noen kroner. Så lenge varene er ufarlige og smaker godt,så er det vel det samme hvor det kommer fra? :o Går ut fra at alle prøvesmaker før de serverer gjestene. Hadde jeg vært i bryllup og fått servert drue,så hadde jeg overhodet ikke reagert. -Men hvis man er av den finere sorten så er det kanskje en big deal! Barbie
monja Skrevet 2. juni 2003 #25 Skrevet 2. juni 2003 Tviler på at det er noe problem når man har lokale leverandører av sånt Her trengs ikke smuglervarer, men jeg forstår jo frykten for hjemmebrent/smuglersprit lenger sør etter dette styret med metanol. Hadde aldri kommet til å kjøpe hjemmebrent jeg ikke visste hvor kom fra. Så jeg skjønner godt frykten for å drikke dette....Men her har man stort sett kontroll på hvor det kommer fra.... :blunke:
Maxine Grey Skrevet 2. juni 2003 #26 Skrevet 2. juni 2003 Kulturen er forskjellig her i vårt langstrakte land! Hva som er mest "harry" skal jeg ikke si så mye om, bare nevne at i enkelte distrikt (og ikke bare i Trøndelag) er det helt vanlig både å lage og servere hjemmelaget alkohol i "ymse" former i festlig lag.
Leo Skrevet 2. juni 2003 #27 Skrevet 2. juni 2003 I ALLE bryllup jeg har vært har det blitt servert alkohol basert på essens og 60% sprit kjøpt på polet. (Ikke alt er laget av hjemmebrent da) Så jeg synes det er helt OK at man lager noe av det man serverer selv..... Det var du som nevne 60% som et alternativ... :blunke: Har vært i bryllup i Trøndelag jeg også og det var en sterkt medvirkende årsak til at vi valgte en helt annen ramme rundt vårt bryllup, selv om mannen min er trønder. Synes for det første ikke at det er så stilig når enkelte av gjestene møter bakfulle i kirken med "pulesveis" og grilldress for deretter å spy før middagen. Servering rett fra kanna er heller ikke helt etter min smak... Regner ikke med at alle bryllup i Trøndelag er slik, men jeg må innrømme at jeg fikk helt avsmak. Folk får gjøre som de vil, men jeg ville ha takket nei dersom jeg ble servert uorginale varer. (Ja, jeg smaker utmerket godt forskjell!).
Gjest Pjusk Skrevet 2. juni 2003 #28 Skrevet 2. juni 2003 Jeg er helt enig med Leo!!! Og servér hva du vil i bryllupet, men da må du jammen opplyse om at det er hjemmebrent også. Hvis du ikke kan opplyse om det. så aner du vel at det ikke vil bli mottatt med udelt begeistring akkurat.... Og dette har ikke med at "mamma og pappa betaler" osv. Dette har med sunn fornuft og hva som er lov/ikke lov.
monja Skrevet 2. juni 2003 #29 Skrevet 2. juni 2003 Hm...vi blir 120 kriminelle i vårt bryllup allefall.....de fleste fostra opp på HB
Barbie Skrevet 2. juni 2003 #30 Skrevet 2. juni 2003 Ok,så det er lovligheten det går på altså? Ja vel,men da har dere vel aldri røyka smuglersigaretter,kjørt over fartsgrensa,smuglet en flaske for mye,osv heller da? Vet dere hva altså! :evil: Hopp ned fra den høye hesten! Og for øvrig: Folk må selv få bestemme hvordan de velger å gjøre dette. Barbie
Leo Skrevet 2. juni 2003 #31 Skrevet 2. juni 2003 Om jeg har smakt drueprit? Oh, yeah! Ikke noe galt med spriten så lenge den er helt ren, men med unntak av Gin er det umulig å gjenskape "originalsmaken". "Brunt brennevin" kan man bare glemme; Det smaker sprit og essens uansett!
Gjest Pjusk Skrevet 2. juni 2003 #32 Skrevet 2. juni 2003 Hvis jeg velger å smugle en kartong sigaretter, så er det mitt valg. Hvis jeg putter en ekstra kartong sigaretter ned i venninna mi sin handlepose før tollen uten at hun vet dette, så er det ikke hennes valg. Derfor sier jeg at dere må selvfølgelig informere gjestene om hva de drikker. Skal dere virkelig ikke gjøre dette? Jeg ville ikke drukket hjemmebrent/smuglersprit fordi: * Det smaker ofte vondt (vi som ikke er oppfostra på det smaker forskjell) * Det er blodharry * Det er forbudt etter norsk lov * Det kan være svært helseskadelig!!! * Det er gjerrig * Det er tåpelig å gjøre noe man som vertskap ikke kan informere gjestene sine om (det er som om jeg hadde sagt at jeg serverte krabbe til forrett, men hadde regnet på at Crabsticks var billigere, serverte dette isteden og håpet at ingen merket forskjell...)
14062003 Skrevet 2. juni 2003 #33 Skrevet 2. juni 2003 Det har ikke falt oss inn å få tak i hjemmebrent eller mekke noe annen drikke selv til vårt bryllup! Ingen av de andre vi kjenner som giftet seg i fjor eller i år (7 stk alt i alt) har heller gjort dette. Det flere har gjort, er å spare sammen tax-free - både selv og av bekjente ute på reise. Flere har også dratt over grensen for å kjøpe det som er billigere der (sprit er ikke mye billigere og Baileys taper man penger på å kjøpe i Sverige). Vi valgte å dra innom Systembolaget noen ganger og kjøpe med oss det vi trengte til velkomst, dessert og bar. Hvit- og rødvinn kjøper vi spesialbestilt på Vinmonopolet. Dessertvinen er faktisk ikke å få i Norge, men vi måtte ha den pga. ferieminner fra stedet vinen er laget! I tillegg til dette har vi en del drikkevarer fra den tiden min kjære ukependlet Oslo-Helsinki i 3 mnd. Vi har hytte rett på andre siden grensen og jeg har slekt, venner og bekjente rett på denne siden av grensen. Så smugling er ikke nødvendig. Varene er akkurat de samme på Polet i Sverige, som på Vinmonopolet i Norge. Av disse grunnene kommer vi ikke til å informere våre gjester om at drikkevarene er kjøpt i Sverige (og Finland og USA). Skal det serveres himkok (som jeg av helseprinsipp holder meg forferdelig langt unna), skal det også opplyses om dette til alle gjestene!
monja Skrevet 2. juni 2003 #34 Skrevet 2. juni 2003 Derfor sier jeg at dere må selvfølgelig informere gjestene om hva de drikker. Skal dere virkelig ikke gjøre dette? Selvfølgelig vet gjestene om dette. Og ALLE synes det er helt OK. Ingen har betenkeligheter med det i det hele tatt, og mange synes det er rart at vi ikke lager mer * Det smaker ofte vondt (vi som ikke er oppfostra på det smaker forskjell) Og vi som er dyktige til å blande lurer dere i 90% av tilfellene * Det er blodharry Men det er det å handle i Sverige og. Må bare få opplyse om at f.eks Baileys er dyrere i Sverige enn i Norge. * Det er forbudt etter norsk lov Det er det å smugle èn kartong røyk og - selv om den er til eget bruk. * Det kan være svært helseskadelig!!! Det er jo alt, enten det er sprit, røyk, pepperkaker eller potetgull. * Det er gjerrig Hva med dem som ikke reiser til utlandet i hytt og gevær, og som ikke har Sverige på noen mils avstand? Det må da vært lov å spare litt? * Det er tåpelig å gjøre noe man som vertskap ikke kan informere gjestene sine om (det er som om jeg hadde sagt at jeg serverte krabbe til forrett, men hadde regnet på at Crabsticks var billigere, serverte dette isteden og håpet at ingen merket forskjell...) Jeg er faktisk enig i at det må informeres om det, sånn at gjesten selv kan velge om h*n skal drikke det eller ikke
Leo Skrevet 2. juni 2003 #35 Skrevet 2. juni 2003 Du "lurer" ikke meg med hjemmebrent, Monja... Jeg kan late som jeg drikker av ren høflighet hvis anledningen tilsier det, men jeg sørger alltid for å bli kvitt sakene på annen måte enn å svelge dem. (Mistenker at jeg har drept en del blomster opp gjennom tiden, men det får så være ). Hvor originalvarene er innkjøpt spiller liten rolle, men varer av ukjent opprinnelse synes jeg man skal holde seg for god til å servere.
Ylvalin Skrevet 2. juni 2003 #36 Skrevet 2. juni 2003 Jeg har aldri vært i bryllup hvor spriten har flommet, jeg. Cognac til kaffen er jeg vant med, men det finnes grenser for hva som er anstendig å drikke av det. Jeg har tydeligvis ikke den rette bekjentskapskretsen. Vi skåler i øl, vin og champagne. Må man servere så mye sprit i bryllup?
Gjest Pjusk Skrevet 2. juni 2003 #37 Skrevet 2. juni 2003 Jeg synes faktsik det er merkelig at ALLE synes dette er OK! Men dette varierer kanskje fra landsdel til landsdel. Jeg tror kanskje INGEN i mitt bryllup ville synes det var greit........ Sitat: * Det kan være svært helseskadelig!!! Det er jo alt, enten det er sprit, røyk, pepperkaker eller potetgull. Hallo! Jeg sikter ikke akkurat til overvekt eller hull i tennene.... Og min mening om det er gjerrig er ikke fordi jeg synes at et bryllup skal være så feiende flott, Det er mer det at det er litt mer fornuftig (synes jeg da) å holde et bryllup du faktisk har råd til. Men gjør som dere vil, men opplys i alle fall gjestene om dette! God natt!
Leo Skrevet 2. juni 2003 #38 Skrevet 2. juni 2003 Nei, man kan faktisk bli godt gift uten at det arrangeres noe fyllekalas og det er litt av poenget mitt; Jeg synes ikke bryllup og fyll hører sammen!
Gjest Pjusk Skrevet 2. juni 2003 #39 Skrevet 2. juni 2003 Enig med Ylvalin mht. mengde alkohol! Var det ikke Barbie som sa at de hadde drukket opp åtte liter sprit (og i tillegg hatt øl) og så gått over på hjemmebrent. Jeg synes det er helt ufattelige mengder! Spesielt etter en bryllupsmiddag som bruker å være laaang og med mange glass vin.
14062003 Skrevet 2. juni 2003 #40 Skrevet 2. juni 2003 Må man servere så mye sprit i bryllup? Vi trodde det ville gå mye sprit og beregnet goooode marginer ved innkjøp av sprit. Så her sitter vi med et ark som sier at alle drikkende gjester (de som drikker er tatt ut av beregningene) skal drikke 24 alkoholenheter etter middag. Det ville blitt et spykalas uten like! Av de som har holdt bryllup (både som proffesjonelle arrangører) og vennepar, sier at sprit går det minimalt av i bryllup. Folk vil kose seg, slappe av og slarve etter middagen, ikke drikke seg mest mulig dritings. Derfor skal vi nå gå til innkjøp av større mengder øl - dvs. vi får låne noen kasser øl og betaler for det vi ikke leverer tilbake. Det er stor forskjell på hvordan folk både oppfører seg og drikker i festlige anledninger, bryllup inkludert. Våre venner, og inviterte, vet å holde en god fest uten fyll. PS: Jeg hater fulle folk! Beruselse er helt greit, men fulle folk skyr jeg som pesten! Selv drikker jeg til beruselse og gir meg leeeenge før fylla slår inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå