Solstrålen Skrevet 4. juni 2003 #121 Del Skrevet 4. juni 2003 Det som er faktum er at HB er ULOVLIG, og at det er ULOVLIG å "lure" noen til å drikke det! DU har dermed en plikt til å opplyse ALLE gjestene om at det er uoriginale drikkevarer de blir servert!! Hvis alle gjestene synes det er greit at det blir servert, greit nok.. MEN; det er fremdeles ulovlig! Hvis man absolutt må ha et bryllup der alkoholen flommer (behøver ikke flomme heller, bare så lenge det er alkohol!!!), bør man ikke arrangere en bryllupsfest med alkoholservering før man har råd til å kjøpe polvarer!! Det er min mening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 4. juni 2003 #122 Del Skrevet 4. juni 2003 Eller; man trenger ikke å ha fri bar i bryllupet! Det er en annen grei løsning. Alkohol er tross alt ingen menneskerett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. juni 2003 #123 Del Skrevet 4. juni 2003 (som en sluttnote, jeg har aldri og vil aldri drikke smuglersprit/industrisprit. Det har jeg alltid sett på som russisk rulett) Att dricka hembränt kan också vara att spela rysk roulette... Det finns gott om historier i Sverige om folk som blivit spritförgiftade och skadade av hembränd sprit. Det finns de som är duktiga på det, ja. Det är tradition i delar av både Sverige och Norge MEN man bör ge sina gäster möjligheten att välja. Om det är i ett bröllop eller till en vanlig sommarfest spelar egentligen ingen roll i mina ögon. Möjligen är det det faktum att bröllopet är mer "organiserat" som gör det "värre". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. juni 2003 #124 Del Skrevet 4. juni 2003 Letade lite artiklar om hembränt (i Sverige dock, men riskerna är lika) Ännu en ung flicka var nära att dö av spritförgiftning sedan hon druckit hembränt och förlorat medvetandet. Varje år avlider runt 50 ungdomar av alkoholförgiftning i Sverige - de flesta av dem har druckit hembränd sprit. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,222271,00.html En pappa dog: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9912/21/sprit.html Metanol – färglös och luktar som vanlig alkohol Metanol eller metylalkohol är färglös och luktar som ”vanlig” alkohol. Det tillverkas genom destillation av trä och benämns därför som träsprit. Den som dricker metanol riskerar att bli blind. Kroppens ph-värde sjunker, vilket leder till förgiftning. Detta kan i sin tur leda till att personen dör. Appropå den skandalen med svensk sprit i Norge: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=81674 "Varje år förekommer flera förgiftningsfall i Sverige med hembränd, inte tillräckligt renad sprit. Dessutom har hembrännare ibland sålt träsprit som är giftigt och bl a kan leda till blindhet." Söker vidare lite och hittar snabbt både recept och bruksanvisning på hur jag ska bära mig åt för att bränna min egen sprit. Kul? Jag lägger inte ut den länken men läser man igenom "bruksanvisningen" så ser man snabbt några enkla ställen det är lätt att göra fel på. Sidan avslutas med orden "Nu får man själv välja om man vill destillera det hela en gång till. Har man använt en bra destilleringsmaskin, brukar man inte behöva göra om det. Har du genomfört hela processen korrekt, skall du nu ha färdig sprit att dricka dig aspackad på!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. juni 2003 #125 Del Skrevet 4. juni 2003 :o :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 4. juni 2003 #126 Del Skrevet 4. juni 2003 Jøss... :o At hjemmebrent er ulovlig er vel noe de fleste er klar over. Trenger ikke repetere det i hvert innlegg, vel? Jeg for min del har vært i bryllup der kun hjemmebrent og druesprit har blitt "servert". Dette var på et sted der dette er ganske så vanlig. Alle visste hva det var og selvfølgelig var det frivillig å drikke det. Nå var ikke dette hjemmebrent/sprit kjøpt fra hvilken som helst vilkårlig person, så det var jo i og for seg trygt å drikke det. Dette var også på et sted der styggsterk karsk er den mest utbredte fest-drikken. Min personlige mening om hjemmelaget vin/whisky/cognac er at det smaker pyton og absolutt ikke hører hjemme i et bryllup. I alle fall skal ikke jeg ha noe sånt i mitt... Ikke skal jeg ha hjemmebrent eller druesprit heller. Og det er ikke fordi jeg er så veldig opptatt av hva som er lovlig eller ikke, men fordi jeg synes det virker smålig og gjerrig... Da kjøper vi heller inn litt mindre ekte saker. Regner med det blir bra likevel. Det er tross alt ikke et fyllekalas vi skal ha, men et koselig selskap. :blunke: Men sånn helt på tampen... Det mest gjerrige jeg har opplevd i et bryllup, er saft til middagen. Kun saft. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 4. juni 2003 #127 Del Skrevet 4. juni 2003 Tror de fleste argumentene i denne diskusjonen har blitt drøftet opp og ned, fram og tilbake nå. Selv føler jeg meg litt mellom barken og veden. Jeg har "røttene mine" fra de dype skogene i Trøndelag (er ikke oppvokst der selv), så jeg har respekt for at det i de områdene både er vanlig og akseptert å servere HB i bryllup og andre festlige sammenkomster. Samtidig er jeg selv sterkt imot både HB, smuglersprit og andre ulovlige substanser, så jeg ville nok ha vurdert sterkt hva jeg drakk og ikke drakk i en slik sammenheng. Men det jeg vil be dere som arrangerer bryllup med hjemmelaget vare om å tenke på, er at kanskje ikke alle bryllupsgjestene deres er oppvokst - kanskje "flasket opp" er et bedre uttrykk - med den samme alkoholkulturen som dere er. Som et eksempel kan jeg nevne min egen mamma, som er fra Sørlandet men som bor i Trøndelag og er gift med min pappa fra de dype skoger. For mamma er HB-kulturen i Trøndelag uvant og usmakelig - og hun er ikke spesielt prippen av seg selv om hun er sørlending. Hun har i årevis prøvd å finne seg til rette i festkulturen og den tradisjonen pappa kommer fra. Men hun misliker HB-fylla (ja, i mange tilfeller blir det fyll i bryllup også, jeg har vært i nok trønderbryllup til å vite det) stadig mer - og for henne har det blitt så frastøtende at hun slett ikke hadde lyst til å gå i min kusines bryllup for to år siden. Kanskje man kunne tenke litt på sånne tilfeller av kulturkollisjon også? (Og ja, både hun og jeg er klar over at det blir servert HB og at det er vårt eget valg - men vi liker det ikke nødvendigvis for det.) Trenger jeg si at det kun blir originalvarer i mitt bryllup? Åpen bar blir det heller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #128 Del Skrevet 5. juni 2003 alle som på noe vis forsvarer å servere HB har et troverdighets-problem.. lovverk er ikke så farlig.. alle bryter jo loven av og til.. for et argument! det er ULOVLIG det kan godt være FARLIG det er UANSVARLIG det er UNØDVENDIG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. juni 2003 #129 Del Skrevet 5. juni 2003 Noen ganger tar jeg til og med en bærepose fra Rimi,UTEN og betale for den!! Naughty girl!!! Tilbake til saken her: Jeg hadde ikke gjort det, men det er opp til alle og enhver. Veit ikke hvor stor pris jeg hadde satt på og bli servert dette, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #130 Del Skrevet 5. juni 2003 Hellemin,- her er det mange fordommer! Er det ulovlig å lage litt øl eller vin til hjemmebruk ? Isåfall har faren min en stor og stygg hemmelighet. Likører er det jo mange som lager hjemme selv. Det å kalle vin, øl og likør, for HB, er idioti. Det er selve brenningen og spritframstillingen på destilleringsapparatet i kjellern og bruk av himert /HB som er ulovlig. Ikke skjær alt over en kam For øvrig så hadde jeg nok garantert kun servert ekte vare i mitt eget bryllup, ulovlig eller ei. Hva andre gjør, synes jeg bør være opp til dem, så fremt de ikke risikerer at folk blir dårlige av drikken og orienterer dem om hva det er før de drikker. Jeg synes man kan bli litt flinkere til å respektere hveradnres meninger. Ja, HB er ulovlig, men sist jeg sjekket så var ikke vin og likør til eget bruk ulovlig og det er ikke nødvendigvis så skummelt heller. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. juni 2003 #131 Del Skrevet 5. juni 2003 Er det ulovlig å lage litt øl eller vin til hjemmebruk ? Nei, dette er ikke ulovlig. Det er det heller ingen som har påstått i denne tråden. Det å kalle vin, øl og likør, for HB, er idioti. Det er selve brenningen og spritframstillingen på destilleringsapparatet i kjellern og bruk av himert /HB som er ulovlig. Jeg kan ikke se at noen har kalt vin, øl, likørproduksjon for HB. Vi vet da forskjellen, så jeg skjønner ikke helt hvor du har dette fra. Pssst: Det er idioti å svare på en tråd uten å lese den skikkelig ;-) Ja, HB er ulovlig, men sist jeg sjekket så var ikke vin og likør til eget bruk ulovlig og det er ikke nødvendigvis så skummelt heller. Som sagt: Vi vet forskjellen. Jeg vil verken vil ha hjemmelaget vin eller sprit av flere grunner. 1)Hjemmelaget "vin": fordi hjemmeproduksjon smaker langt fra som vin, og neppe passer til maten (alt som er lovlig smaker ikke godt ;-)) 2)Sprit fordi det smaker j*****, kan være farlig og er ULOVLIG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2003 #132 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg har lest hele tråden og jeg fant følgende bare på begynnelsen : 1.innlegg : Synes det er gjerrig å lage alkoholen selv? Samboeren min er superdyktig på både vin, vodka, whisky og cognac, og vi har regna på at vi sparer omtrent 15 000 kroner på å gjøre det sånn. 1. svar : a, jeg synes det er gjerrig. Himkok hører ingensteds hjemme. Dette tyder på at noen mener at det nevnt over er himkok. Eller ? MANGE her i tråden snakker om både smuglersprit og hjemmebrent, og det er flere forskjellige personer som gjør det. Tror neppe den som skrev innlegget ville tilby smuglersprit eller vindusspylevæske i allefall. t. Har hun som begynte diskusjonen snakket om smuglersprit ? Eller vindusspylervæske ? Synes det er svært uhøflig, og dårlig gjort faktisk,- å komme med slike påstander Det å sammenlikne hjemmebrent med ecstasy er vel drøyt også ? (sånn til den som sa det....) Vel, det var det fra min side. Var det svar nok for Lula ? Beklager så mye at jeg ikke leste tråden godt nok :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. juni 2003 #133 Del Skrevet 5. juni 2003 Nei kjære gjest det betyr nok ikke det :-) Det betyr nok bare at vedkommende ikke har tatt seg bryet med å presisere at vin ikke kommer inn under himkok. Det står jo ikke at vin = himkok? Ettersom det ramses opp ulike sprittyper i sammen setningen er det dette vedkommende reagerer på. Hjemmelaget sprit= himkok. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du tror at enkelte mener at produksjon av øl og vin er HB, slik du hevdet i din første tråd. Jeg er ganske sikker på at de fleste her inne utmerket godt vet forskjellen, og hva som er lovlig og hva som ikke erdet. Det er bare ikke alltid man tar seg tid til presisere deler av et innlegg man ikke har kommentarer til. Men rent bortsett fra dette er vi jo enige da, gjest :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 5. juni 2003 #134 Del Skrevet 5. juni 2003 Ser du siterer meg, gjest. Og da jeg skrev at himkok er gjerrig (og fandens piss), hadde jeg kjapt resonnert meg frem til at de færreste har har vodka, cognac og whiskeyproduksjon som sitt yrke - i det minste ikke alt på en gang. Skulle det være en Chateu Vadå, noen? (Furstina som er svenske burde ha hørt dette begrepet før... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 5. juni 2003 #135 Del Skrevet 5. juni 2003 Visste ikke at det var deg Gjest siterte Tristessa. Hadde gjest hatt litt mer kjennskap til de som frekventerer KG hadde vedkommende utmerket godt visst at h*n ikke behøver å mistenke deg for å ikke vite forskjellen på HB og vin (selv om hjemmelaget ikke fortjener å bli kalt vin da :-? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 5. juni 2003 #136 Del Skrevet 5. juni 2003 Jeg syner ikke det er passende i et bryllup!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 6. juni 2003 #137 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg syner ikke det er passende i et bryllup!!!!!! Er så inderlig enig. Og mer er det vel ikke å si om denne saken. Tror den som startet tråden har fått oppfatningen av at i alle fall vi her inne ikke er særlig tilhengere av hjemmelaget alkohol....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2003 #138 Del Skrevet 13. juni 2003 Les denne artikkelen fra vg idag : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=63498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 13. juni 2003 #139 Del Skrevet 13. juni 2003 Les denne artikkelen fra vg idag : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=63498 Så den i dag tidlig og tenkte med en gang på denne tråden. Disse menneskene som serverte dette hadde nok sikkert de samme holdningene som Barbie. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2003 #140 Del Skrevet 13. juni 2003 Du var kjappere enn meg, Minnie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå