Kaktus Skrevet 3. juni 2003 #81 Del Skrevet 3. juni 2003 Smaken er som baken... Poenget er vel at man bør respektere at gjester ikke setter pris på enten hjemmebrent eller druesprit (som ikke er trygt i disse dager), selv om en liker det selv. Jeg synes at hjemmeblandede drinker som regel er for sterke (spriten tynnes ikke ut nok før essensen tilsettes) - og jeg liker å ha kontroll på hvor mye sprit kroppen min tilføres. Bland i vei - men si ifra før du blander en til meg! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Missuganda Skrevet 3. juni 2003 #82 Del Skrevet 3. juni 2003 Blæ, hjemmebrent er stygt. Ble en gang servert bailyes av en stolt brudgom, å fy hvor stygg den var.....stakkarn var bare så stolt....klarte ikke å si at den var stygg :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 3. juni 2003 #83 Del Skrevet 3. juni 2003 PS: Da vi hadde besøk fra amerika ifjor høst' date=' ba de spesifikt om å få smake på hjemmebrenten, de ville ha den sagnomsuste karsken. Konjakk og whisky ble glatt oversett.[/quote'] Javel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 3. juni 2003 #84 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har ALDRI blitt servert himkok i bryllup (og takk og pris for det :o ) Dette er min mening da: -Hjemmelaget vin er svært sjelden godt. Hadde jeg fått dette til maten i et bryllup hadde jeg drukket mineralvann eller øl i stedet. -Sprit smakt til med essenser smaker forferdelig. Hadde bedt om mineralvann eller øl her og. -Smuglersprit og hjemmebrent drikker jeg ikke. Det kan faktisk være skadelig. Skulle det være ren sprit er det likefullt ulovlig. Mineralvann, takk! (eller øl ;-)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 3. juni 2003 #85 Del Skrevet 3. juni 2003 Dersom brudeparet hadde spurt meg på forhånd om det var ok med hjemmebrent/smuglersprit i bryllupet, hadde jeg sansynligvis klistra på meg et smil og svart "jada, klart det" for ikke å virke prippen. Men sannheta ville like fullt ha vært den sammen, jeg liker ikke hjemmebrent og drikker ikke smugleresprit av prinsipp. Så om alle gjestene siere at det er ok, så er det ikke nødvendigvis det likevel. Om en vet at alle gjestene drikker denne typen svineri er jo selvfølgelig saken en annen. Noen steder er det veldig vanlig å servere hjemmelaget, "alle" gjør det. Jeg er selv oppvokst på et sted dere det alltid blir servert egenproduksjon i selskaper. Men dersom en på ligg mere urbane steder servere de samme produktene, da skal man ikke være redde for å bli sett på som gjerrig, for da ER man gjerrig!! Eller er det noen annen grunn til å servere uorginale varer enn økonomien kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 3. juni 2003 #86 Del Skrevet 3. juni 2003 Hvis folk føler seg økonomisk tvunget til å ha fest med fusel-dunst, bør de sannsynligvis avstå fra å lage noen bryllupssfest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
September Skrevet 3. juni 2003 #87 Del Skrevet 3. juni 2003 Enig- hjemmebrent hører ingensteds hen! Det er helt uakseptabelt, å servere og å drikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 3. juni 2003 #88 Del Skrevet 3. juni 2003 Hiver meg innpå her, jeg.... Jeg synes folk kan få servere hva de vil i sine selskaper, men jeg drikker ikke varer som ikke er rene polvarer, det være seg sprit, vin eller øl for den del. Jeg har fått i meg tilstrekkelig av den dr**** i ungdomsårene på ei lita holme på vestlandet, og sett nok av folk bli fryktelig dårlig av det. (Herregud, vi laga heim-øl på en fredag og drakk det fredagen etterpå... gulp... det var helt jævlig... :oops: ) Det kan godt hende at noen er innmari gode på å lage alkohol selv. Men jeg ville ikke drukket det, og jeg ville blitt fryktelig irritert dersom jeg var blitt det servert uten å bli gjort oppmerksom på hva det var. Og hadde jeg fått vite at vi skulle drikke hjemmelaget på en bryllupsfest hadde jeg rett og slett tatt bil den dagen..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 3. juni 2003 #89 Del Skrevet 3. juni 2003 Personlig hadde jeg ikke servert eller drukket hjemmebrent - men hva folk velger å gjøre får være opp til dem selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunveig Skrevet 3. juni 2003 #90 Del Skrevet 3. juni 2003 Nei ærlig talt.. Hadde jeg fått servert heimert i bryllup hadde jeg nok blitt fornærmet ja. Jeg hverken tåler eller liker det. Hadde de servert sodd i samme bryllupet hadde jeg skjønt tegninga: Vi gjør det billigst mulig...Gjerrigknarker... Da er det kun for å få gaver da,ville jeg trodd. Ellers kunne man ha giftet seg på andre måter. Men det er vel ingen som serverer heimert uten å informere om det? Da må de isåfall ha en skrue løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #91 Del Skrevet 3. juni 2003 Finnes det egentlig noen oppskrift på bryllupsfest? I så fall vil jeg se den!!! Det virker jo som om noen faktisk mener at på en bryllupsfest skal det serveres kun originalt! Hva slags tull er det da? Nå er det mange forskjellige tradisjoner rundt om i landet, og på plasser hvor de er vandt til bare originalvarer, forlanger de deg også fortsatt, mens andre steder er det faktisk vanlig med hjemmebrent. De fleste velger jo servere druesprit da, ettersom det er best, men det finnes faktisk skikkelig bra HB. Vi serverte kun originalt i vårt bryllup, men vi hadde ikke så stor fest. Hvis jeg skulle ha hatt storbryllup, hadde jeg kanskje valgt å servere druebrennevin. (Ren og ikke med essenser). Har vært i flere bryllup hvor det serveres originalt først og fremst, men når natten siger på kan gjestene blande seg noen drammer med HB eller drue. Jeg personlig liker ikke HB, men respekterer de som gjør det. De bryllupene jeg har vært på har også (fleste) servert fra 1,5l flaske eller kanne, så gjestene vet hva de får. Men som sakt tidligere, er det hva man er vant til. Her i trøndelag forventer gjestene seg at det kommer HB eller Drue fra etterhvert. Men så er vel også tradisjonen forskjellig fra sted til sted også da. Men å bruke HB i all drikkevarer, og blande essenser får å få forskjellig ville jeg aldri ha gjort. Og det tror jeg ikke de fleste ønsker heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady79 Skrevet 3. juni 2003 #92 Del Skrevet 3. juni 2003 Heissann.... det eneste som er hjemmelaget av alkohol i vårt bryllup er hjemmebrygget....det er rett og slett hjemmelaget øl, som er en tradisjon der jeg kommer fra.....men må si at jeg ikke ville ha servert hjemmebrent, eller annet hjemmelaget spritholdig alkohol....men hver sin smak...gjør det DU syns er rett..... :D lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #93 Del Skrevet 3. juni 2003 Tror det er ganske store geografiske forskjeller. Noen steder er det vanlig med STORE bryllup (150-250 gjester), det er nærmest en "grendefest" hvor naboer og masse slekt og venner inviteres - tror faktiske de som hadde servert "kjøpsprit" der hadde blitt sett litt skrått på en del steder! Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men jeg syns noen er veldig fordømmende overfor andres valg og tradisjoner. OK, så liker du ikke heimert eller vil ikke drikke smuglersprit - det er et fritt valg, så stå over da vel, og opplev festen edru?? Og er du så erkeurban som noen fremstår som, er vel ikke sjansen for å bli bedt på et ekte bondebryllup så stor - synd for deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 3. juni 2003 #94 Del Skrevet 3. juni 2003 Tradisjon eller ikke tradisjon - det rokker ikke ved det faktum at både hjemmebrent og smuglersprit er ulovlig i Norge! (og for å ikke fremstå som en skinnhellig, prippen frøken - jeg kjører stort sett alltid for fort, f.eks. og har en og annen gang tatt med for mye alkohol fra taxfree hjem. Dog stjeler jeg ikke da....) Noe av diskusjonen her gikk på at folk hadde servert hjemmebrent og/eller smuglersprit i bryllup og andre festlige lag UTEN å si fra til gjestene om at det var "uekte" vare. DET reagerer jeg kraftig på. Det er rett og slett urederlig ovenfor gjestene! Dette er et diskusjonsforum. Det er ikke meningen at alle på død og liv være enige om alt, og det kommer vi heller aldri til å bli. Men jeg forbeholder meg retten til å uttrykke min mening om saker og ting her - så får folk heller være så uenige de bare vil. Det er helt greit for meg. Tror nok mange kan løse den problemstillingen her ved å ikke ha fri bar f.eks. Mvh (urbane...) Pusekatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 3. juni 2003 #95 Del Skrevet 3. juni 2003 enig med deg, jeg, Pusekatt! Hilsen urbane Felix :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. juni 2003 #96 Del Skrevet 3. juni 2003 Hvis det å ikke drikke hjemmebrent betyr at man er overurban, prippen og har en spesielt fintfølende gane, ja så "lider" jeg av hele spekeret Jeg/vi blir, faktisk, invitert i "bondebryllup" hver eneste sesong, men etter hvert har jeg lært at jeg kjører... (Helt greit med tradisjoner, men jeg blir syk av hjemmebrent...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 3. juni 2003 #97 Del Skrevet 3. juni 2003 Vi blir invitert i "bondebryllup"... dere kvekker om hjemmebrent og smuglersprit og metanol, og vet pokker ikke forskjell på det dere uttaler dere så myndig om... det er bare luringer på østlandet som satt og helte i seg metanolsprit lenge etter at det begynte å komme dødsfall i saken. Det er lov å bruke hodet. Og hvis dere påstår at det er uhørt med hjemmebrent i bryllup, så vet dere pokker meg ikke mye om hva som rører seg i landet deres. Dere kan sitte å påta dere urban dannelse så mye dere vil, men fakta er at hjemmebrent er utbredt, og alltid vil være utbredt. På bygda er det svært vanlig, forventet og akseptert med hjemmebrent til alle slags festlige lag. Blir litt oppgitt over uvitenheten her nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felix Skrevet 3. juni 2003 #98 Del Skrevet 3. juni 2003 det er bare luringer på østlandet som satt og helte i seg metanolsprit lenge etter at det begynte å komme dødsfall i saken. Det er lov å bruke hodet. ... Blir litt oppgitt over uvitenheten her nå... Om man bor i nord eller sør har vel fint lite med saken å gjøre? Vet ikke hvem som drar inn uvitenhet i denne tråden, med "alle over en kam" argumentasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. juni 2003 #99 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg ville avstått fra drinker på en fest med hb. Kun vin og øl til meg, takk, hvis det er sånn det skal være. Ikke vil jeg bli blind, ikke vil jeg drikke for sterk sprit, ikke vil jeg dø og ikke vil jeg ha et supervondt hode dagen etter. Kommer fra et sted der jeg er blitt tilbudt hb en (1) gang, og ville nok synes det var rart å fått det i selskap. Men jeg skjønne rjo at det er vanlig andre steder. Selv er jeg meget lovlydig: smugler ikke, kjører ikke for fort og bruker bilbelte. Og er ingen tilhenger av hb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. juni 2003 #100 Del Skrevet 3. juni 2003 Nei ærlig talt.. Hadde jeg fått servert heimert i bryllup hadde jeg nok blitt fornærmet ja. Jeg hverken tåler eller liker det. Hadde de servert sodd i samme bryllupet hadde jeg skjønt tegninga: Vi gjør det billigst mulig...Gjerrigknarker... Da er det kun for å få gaver da,ville jeg trodd. Ellers kunne man ha giftet seg på andre måter. Men det er vel ingen som serverer heimert uten å informere om det? Da må de isåfall ha en skrue løs. Synes det er litt vel i overkant og dra inn Sodd i dette. Sodd er tradisjonell trønderkost, og jeg har fått det servert som nattmat i flere brylluper. Ville aldri tenkt at dette var et sparebryllup fordi jeg får servert sodd? Merkelig tankegang? For å kommentere brennvinsdebatten, så ville jeg også blitt skeptisk om spriten ble servert fra dunker. Tror jeg ville takket nei. Det blir feil sted og spare. Da får man heller droppe fri bar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå