Gå til innhold

Hjemmelaget alkohol - gjerrig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har visst alle ulike meninger.

Jeg var i et bryllup for 2 år siden,og der gikk de TOM for

alkohol kl 24! :o :o :o

Det endte selvfølgelig med at noen reiste hjem og hentet en dunk,og da hadde vi det moro litt til! :wink:

Et bryllup er da jaggu kjedelig nok med taler,sanger osv.. Litt moro må man få ha det!

Og JA,jeg synes alkohol setter opp stemninga hos folk!

I vårt bryllup holdt vi "unge" det gående til kl 07.00 på morningen,og alle snakker enda om hvor gøy de hadde det!

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Fyll skal man holde seg for gode til i bryllup, og ingen i mitt bryllup kommer til å bli fulle iallefall. Det er ikke nok sprit til det....Vi skal ikke ha noe bryllup der alkoholen flommer, og gjestene har det med å holde seg i nakken akkurat der. Vi har beregna 2,5 drink, 1 gl cognc og 2 flasker øl per gjest til festen. Ellers en velkomstdrink, fire glass vin og en likør. Og dette skal fordeles fornuftig på 13 timer..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og til dere som lurer:

Vi var 40 gjester og det gikk med følgende alkohol:

ca 10 liter brennevin

8 liter Baileys

2 liter Cognac

10 kasser pils

2 liter galiano

1 liter Jägershot

Mye alkohol jeg vet det,men så hadde vi det jammen moro også! :hoho:

Vennene våre er ganske "tørste",og tar skikkelig av når de først gjør det.

Barbie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 liter sprit høres kanskje mye ut det, men det kommer an på hvor mange gjester det er da. Vi må trå til med 10 liter vodka for å få til 2,5 drinker pr gjest, så det er heller ikke så mye. I tillegg har vi kjøpt inn 240 flasker øl, og det blir et snitt på 2 flasker per hode. Det kan man jo ikke si er mye.

Og har noen tenkt å holde det gående til langt utpå morgenen får de skaffe spriten sin selv - noe jeg ikke tviler på at de greier kjenner jeg våre bekjenter rett.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På majorstuen er det neppe vanlig å servere sine gjester hjemmebrent, men rundt omkring i landet er dette en tradisjon idag, og har vært det i lange tider lenge før cognac ble importert hit..

Dette henger sammen med store brylluper, og at i et bryllup skal drikke spanderes til hver gjest er utørst. Jeg har vært på to slike, og syntes alt var morro og pent. Selv blir det nok ekte varer, for jeg bor i by + at på den andre siden av familien har vi politi, og vil ikke sette han i trøbbel.

PS: Da vi hadde besøk fra amerika ifjor høst, ba de spesifikt om å få smake på hjemmebrenten, de ville ha den sagnomsuste karsken. Konjakk og whisky ble glatt oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebrent og bryllup hører ikke sammen, uansett hvor i landet man befinner seg. Hadde jeg fått servert dette i bryllup (vel, det har jeg faktisk en gang også), hadde jeg reagert veldig negativt og nok sett litt rart på hele festen og brudeparet. Da holder jeg heller en knapp på å droppe all alkohol fremfor å ha hjembrent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten
Jeg synes det er latterlig og kritisere folk som velger og spare inn noen kroner.

Dette handler da vel ikke bare om hvorvidt brudeparet sparer penger eller ei, men det er faktisk ulovlig! Det å servere gjestene sine noe kjipt som ikke nødvendigvis smaker så glimrende er èn ting, men det å påtvinge dem noe ulovlig uten deres viten synes jeg er fullstendig uhørt. :fy:

Det å ikke ha råd til et dyrt bryllup er en ærlig sak, men en kan faktisk spare på andre måter enn dette. Og alle som serverer original vare får det ikke nødvendigvis betalt av verken mamma eller pappa - makan til sprøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi som er dyktige til å blande lurer dere i 90% av tilfellene :ler:

Lurer? Høres lite trivelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ble "lurer" framstilt litt feil der, men det var absolutt ikke ment som utrivelig. Det jeg mente var når man får en sånn "forstå-seg-på'er" til å drikke egenblandet cognac fra Larsen flaske og h*n påstår at det MÅ være originalvare.....Da må jeg le litt, og innrømme at det faktisk finnes de som er sabla gode til å blande til eget forbruk - og få fram en alldeles nydelig smak.....eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uhørt!!

servere farlige ulovlige stoffer til bryllupsgjester!!

hvorfor ikke bare hive i litt ecstasy eller lignenede i samme slengen?

-det er omtrent like ille!

men takk for vekkeren.. jeg skal passe meg heretter.. naive meg trodde faktisk at man kunne stole på å ikke bli utsatt for slikt.. angst!

i neste bryllup jeg blir inivtert i blir det bare vin og baileys på meg.. ikke at jeg egentlig tror slik om mine venner.. men for sikkerhetsskyld..

syke mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et bryllup for et par år siden der all alkohol var "hjemmeblandet". Dette var IKKE godt (selv om han som sto for blandingen syntes det), og jeg tok en slurk av en drink og satte den fra meg. Stusselig. Flere av gjestene forsvant på rommene og drakk av medbrakt conjak (originalvare) fordi de ikke orket det som ble servert i baren. Tror brudeparet satt igjen med MYE etterpå.

Har forståelse for at det kan bli dyrt med åpen bar og mange gjester, men som gjest forventer jeg aldri åpen bar - alle vet jo at det er dyrt å drikke i Norge. Det er jo ikke alle som har mulighet til å reise til Sverige heller.

Med alle metanolsakene det siste året håper jeg virkelig at ingen er dumme nok til å kjøpe smuglersprit og servere dette til venner og familie. Det er det da ikke verdt! Og hjemmebrent blir ALDRI det samme som originalvare...

Noen synes kanskje at det ikke er bryllup før alle er snydens, og det er deres sak. Jeg ville ikke satt pris på fulle folk i bryllupet mitt, og derfor valgte vi å ikke ha åpen bar. HVIS noen ville drikke seg fulle, skulle det i alle fall ikke være på min regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Trodde sprit var helt reint jeg, men så feil kan man vel ta. Man tilfører jo ikke kroppen noe "skittent" om man bruker hjemmelaget sprit, for det er jo akkurat like reint som polspriten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har visst alle ulike meninger.

Jeg var i et bryllup for 2 år siden,og der gikk de TOM for

alkohol kl 24! :o :o :o

Derfor skal vi ha middagen og festen på restaurant, så slipper vi å bekymre oss for det... :wink:

Har aldri, og ville aldri servert annet enn originalvare til mine gjester. Hadde jeg ikke hatt råd, ville jeg heller latt være å servere noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha hjemmebrent, bør man kanskje fortelle gjestene om dette iallfall? Jeg ville unngått hjemmebrent så langt det lot seg gjøre, og ville nok heller ha drukket brus den kvelden. Det er kanskje ikke noe "gøy" å annonsere med at man serverer hjemmebrent, men jeg synes gjestene bør vite hva de får servert og selv velge om de vil drikke det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har forståelse for at det kan bli dyrt med åpen bar og mange gjester, men som gjest forventer jeg aldri åpen bar - alle vet jo at det er dyrt å drikke i Norge. Det er jo ikke alle som har mulighet til å reise til Sverige heller.

Med alle metanolsakene det siste året håper jeg virkelig at ingen er dumme nok til å kjøpe smuglersprit og servere dette til venner og familie. Det er det da ikke verdt! Og hjemmebrent blir ALDRI det samme som originalvare...

Noen synes kanskje at det ikke er bryllup før alle er snydens, og det er deres sak. Jeg ville ikke satt pris på fulle folk i bryllupet mitt, og derfor valgte vi å ikke ha åpen bar. HVIS noen ville drikke seg fulle, skulle det i alle fall ikke være på min regning.

HELT enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette jeg også, bortsett fra akkurat det siste. Folk trenger ikke å bli fulle selvom det er åpen bar! Vi hadde mange "ungdommer"/yngre gjester og ingen ble overstadig beruset selvom vi hadde åpen bar som bugnet av drikkevarer i alle farger og fasonger! Folk klarer (som oftest) å te seg som folk selv i slike begivenheter! Og klarer ikke folk det, ja da dummer de seg virkelig ut og fortjener å bli kastet på hue og r**a rett ut fra hele festen! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde sprit var helt reint jeg' date=' men så feil kan man vel ta. Man tilfører jo ikke kroppen noe "skittent" om man bruker hjemmelaget sprit, for det er jo akkurat like reint som polspriten :o[/quote']

Du har lest aviser i høst og vinter? Husker ikke akkurat hvor mange, men en rekke mennesker er døde eller kvestet for livet fordi de har drukket det som luktet og smakte som ren sprit. Man kan ikke smake eller lukte forskjell på etanol og metanol...

Når det gjelder hjemmebrent, så er "problemet" at denne sjelden er ren nok. Det er rett og slett vanskelig å brenne ren sprit. Resultatet er sprit som inneholder rester av gjærstoffer og andre alkoholarter enn etanol. Dette gjør at kroppen, særlig leveren, får en tyngre jobb med å bryte den ned i tillegg til at det selvfølgelig smaker vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var når man får en sånn "forstå-seg-på'er" til å drikke egenblandet cognac fra Larsen flaske og h*n påstår at det MÅ være originalvare.....Da må jeg le litt' date= og innrømme at det faktisk finnes de som er sabla gode til å blande til eget forbruk - og få fram en alldeles nydelig smak.....eller?

Noen må kontakte franskmennene i Cognacdistriktet snarest og fortelle dem at de har misforstått! De kan bare droppe den prosessen med å lage vin av spesielle druer, brenne sprit og lagre den på fat i årevis. De kan bare kjøpe industrisprit fra Spania og røre den sammen med essens i store tanker for så å tappe den på flasker. Mye enklere og biligere og ikke minst like bra! NOT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...