Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å drikke samme dag som EL? Bør det unngås for enhver pris?

Vi tenker å starte prøving etter at vi har giftet oss, og det kan altså se ut til at jeg kommer til å få EL rundt bryllupsdagen. Har ikke så lyst til å fikle med kondomer akkurat den natta :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler deg å lese denne: http://www.shdir.no/rusmidler/publikasjone...2882?dummy=null

Det kan ikke utelukkes helt at alkohol er skadelig selv før eller rundt befruktning, men det er vel ikke mange indikasjoner på at risikoen er særlig forhøyet så tidlig heller. Jeg tror svært mange barn er unnfanget av alkoholpåvirkede foreldre - og det går jo omtrent alltid bra. Å drikke på bryllupsdagen synes jeg du kan unne deg...

Egentlig har jeg ikke vært så bastant på det å ikke drikke fram til positiv test f eks, men etter å ha lest rapporten og også opplevd en uønsket graviditet hvor alle mulige tanker og dårlig samvittighet meldte seg, synes jeg det er en god ide å ikke drikke etter mulig befruktning, så jeg kommer til å bli en "straight edge-gravid" om jeg får muligheten igjen. Spesielt fyll/mange alkoholenheter anbefales ikke.

Skrevet

Takk for svar og link.

Jeg er jo klar over at det selvfølgelig ville vært bedre å ikke drikke. Og når jeg leser det som står i den rapporten så har jeg veldig lite lyst til å gjøre det. Men jeg synes ikke totalavhold er et godt alternativ på bryllupsdagen min... Nå høres jeg sikkert helt alkoholiker ut, men jeg vil gjerne kunne kose meg med et glass champagne og noen glass vin.

Egentlig så håper jeg at syklusen min ordner seg til slik at jeg får EL en uke etter bryllupet. Da kan jeg kose meg med vin med god samvittighet :jepp: Uten at jeg ender opp med å få TR bryllupsnatta :lur:

Hvis ikke så tror jeg kanskje vi utsetter prøving til måneden etter. Må diskutere litt med sambo hva han synes...

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, og heller ingen på vei/under prövelse, men jeg har ei venninne som har värt et par ganger i Danmark da hun er alene og ville ha barn.

1. gangen ble hun ikke gravid, men gang nr 2 fikk hun streng beskjed av jordmoren om å ta seg et par öl (for å slappe av siden hun var så veldig nervös) ... så jeg tror jo ikke at det da kan skade så forferdelig mye av bittelitt alkohol.

Hun ble forövrig gravid og er nå 2 mnd på vei

Skrevet

Jeg er egentlig imot å drikke når man prøver å få barn, rett og slett fordi det er en sjanse man tar på bekostnig av barnet, ikke bare på bekostning av seg selv. Men i forhold til denne situasjonen ville jeg faktisk si at du sikkert kan ta det med ro og gjerne ta et par glass på bryllupsdagen. Men jeg ville tatt mine forhåndsregler. Spre enhetene litt utover, slik at du ikke blir merkbart beruset. Husk også å drikke rikelig med vann til.

Det de vet mest sikkert om alkohol i forhold til begynnelsen av svangerskap, er at den kan minske fruktbarheten. Og sansynligheten for at det klaffer ved aller første forsøk er jo ikke den største. Så hold deg unna alkohol ellers, og kos deg med et par glass på bryllupsdagen din.

(Hvis målet ditt med alkoholen er å merke rusen, vil jeg likevel si at du kanskje bør vurdere prevensjon på bryllupsnatten, og heller starte med prøvingen måneden etter)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg er egentlig imot å drikke når en prøver jeg også, og synes egentlig det er veldig flaut å i det hele vurdere dette : :rodme:

Så jeg tror vel egentlig at prøving blir utsatt til etter bryllupet om EL timer seg inn akkurat da. Selv om det selvfølgelig hadde vært gøy å kunne si at vi unnfanget på bryllupsnatten ;)

Skrevet
Hvordan er det å drikke samme dag som EL? Bør det unngås for enhver pris?

Vi tenker å starte prøving etter at vi har giftet oss, og det kan altså se ut til at jeg kommer til å få EL rundt bryllupsdagen. Har ikke så lyst til å fikle med kondomer akkurat den natta :sjenert:

Tenk på dette: Hvor mange barn blir unnfanget i fylla?

Hvor mange tar skade av det?? :ler: Finner vi aldri ut av. Tror du fint kan drikke i ditt eget bryllup. Man MÅ jo ikke drikke seg dritings;)

Skrevet
Tenk på dette: Hvor mange barn blir unnfanget i fylla?

Hvor mange tar skade av det?? :ler: Finner vi aldri ut av. Tror du fint kan drikke i ditt eget bryllup. Man MÅ jo ikke drikke seg dritings;)

Nei, vi finner aldri ut hvor mange som tok skade av det. Men jeg tenker det er vel ikke vits å gamble med? Hvis jeg skulle være så heldig å bli gravid akkurat denne dagen og det mot formodning skulle være noe "galt" med barnet så ville jeg nok ikke klart å la være å tenke hvisomatte...

Selv om jeg innerst inne egentlig tror at sjangsen for at det påvirker som ytterst minimal. Begynner vel ingen deling helt i starten heller? (Eller husker jeg helt feil nå? Må kanskje spørre sambo, han husker av en eller annen grunn alt som har med prøving å gjøre :fnise:) Tenker at det er når det skjer at det kan gå galt.

Og som Humleblomst påpeker (og som det også står i rapporten gjest linket til) så er det selve fruktbarheten som blir mest påvirket. Kanskje svømmerene til sambo blir litt svimle som svømmer feil ;)

Konklusjonen er vel at det er like greit å være forsiktig. Om jeg nå skulle få EL så får jeg prøve å ta det med ro med alkoholen, og om jeg ikke klarer det også ta det med ro med sex'en ;)

Skrevet

Og bare for å presisere det så har jeg ingen planer om å drikke meg dritings i bryllupet. Jeg kan ikke tenke meg noe mer ulekkert en en møkkfull brud :eeeh:

I tillegg så planlegger vi å reise på bryllupsreise allerede dagen etter. Og jeg pleier å bli skikkelig dårlig selv uten å drikke spesielt mye, så det gjelder å ta det med ro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...