Gjest 2A4424 Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 hei alle sammen jeg har en vennine som skal få seg en hund, hun hadde en som ble åtte mnd så døde den av forstoppelse hun er vekke 6 timer om dagen, så da er hunden i bur uten vann, å etter kl 20.00 for den heller ikke noe vann, for hun blir så lei all tissing inne, om natta er den å i bur uten, vann, etter min mening er det dyreplageri,hva synest dere??? skal jeg andmele det synest dere, hun får en valp om noen uker, å vil gjøer det samme med den,
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Synes dette er dyreplageri ja. Men jeg synes ikke du sklal anmelde henne, hun trenger vel heller litt kursing i dyrehold. Anbefal henne et valpekurs og kjøp ei god bok om hundehold til henne! Eller: Er hun egentlig glad nok hunden sin, kanskje hun bør frarådes hundehold hvis hun ikke gidder å ta seg ordentlig av den?
Gjest StockDama Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 ....hun gir ikke hunden vann for hun vil ikke at den skal bli tissetrengt?? Ja, dette er dyreplageri.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Å nekte hunden tilgang på vann i timesvis er dyreplageri. Det tar ikke så lang tid å gjøre valper husreine. Hun får tåle et et par-tre måneder med tissing inne. Ellers får hun la være å få seg hund, og heller kjøpe seg en pen porselensfigur i stedet.. Den verken tisser, røyter eller slever.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Jeg ville gitt en bamse hund fra lekebutikken og mint henne på at denne trenger hun verken gi vann, gå tissetur med, eller lære den å bli husrein og hun kan kose med den når som helst..
Gjest Kasøblå Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 (endret) - Endret 6. desember 2013 av Kasøblå
Kitty_katt Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Hva i all verden skal hun med hund når den bare skal stå i et bur hele dagen og uten vann i tillegg? Skal man skaffe seg hund må man bruke tid på den hver dag, så jeg syns ikke hun burde skaffe seg ny hund=/
Gjest Kasøblå Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Hva i all verden skal hun med hund når den bare skal stå i et bur hele dagen og uten vann i tillegg? Skal man skaffe seg hund må man bruke tid på den hver dag, så jeg syns ikke hun burde skaffe seg ny hund=/ Huff...så enig
Lana_86 Skrevet 18. august 2008 #10 Skrevet 18. august 2008 Noe må gjøres ihvertfall, og hvis du synes det er vanskelig å si ifra fordi det er venninna de, er det bare å varsle dyrevernet.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #11 Skrevet 18. august 2008 Å ikke la dyret ha tilgang på vann er dyreplageri (og kan ha vært årsak til at den forrige hunden døde). Si fra hvis du klarer, ellers synes jeg det er greit å kontakte dyrebeskyttelse eller Mattilsynet (som håndterer dyrevernsaker). Det er ikke sikkert de kan gjøre så mye annet enn å gi deg et skriv med gjeldende paragrafer dog.
pittie Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Nei fy søren.. Ja dette er dyreplageri. Gjør alt du kan for å få denne jenta til å åpne øynene og spør henne hvorfor i all verden hun skal ha hund når hun ikke gidder å gi sin tid til dem. (om du vil være ekstra slesk kan du advare oppdretter, det vil de sette pris på) Dette hadde jeg aldri klart å se på skje uten å reagere. Men bæsj da? lar hun vær å gi dem mat så de ikke skal skylle ut noe? Kvalifiseres til bamse ja..
Gjest gjest alicia Skrevet 19. august 2008 #13 Skrevet 19. august 2008 HEI takker for alle svara , ser at alle er eninge med meg, har prøvet å snakket med hun, men hun ser ikke noe galdt i å ha det slikt med hundene, hun må det sier hun for å få litt frihet å. grrrrrrrr jeg ble så sint, men hun vil ikke høre på det øret, hun skal bruken den til utstiling sier hun, men hun har jo ikke bil å bor langt fra buss, så ikke vet jeg hvordan hun greier sånt liv da, i natt snakket jeg å min mann om dette, vi ble enige om å ringe oppdretren å si hvordan det ligger ann, så for vi se hvor glad oppdretterene er i dyra sine, er trist å lei, hvorfor kan vi ikke ha dyrepoleti her i landet å, synest det er en kjempe ide jeg, alicia
Miramiss Skrevet 19. august 2008 #14 Skrevet 19. august 2008 Ja det er så absolutt dyreplageri. Hun kunne jo prøvd selv å kun ha tilgang til drikke noen få timer på ettermiddagen. Mat, lite vann og mye burtid (manglende bevegelse) er jo en"god" oppskrift på forstoppelse.. Går ikke ann å stille ut en død hund. Jeg synes det er flott at dere tar ansvar og vil gjøre oppdretteren obs på dette. Er de seriøse vil de aldri selge henne denne valpen.
AnetteR Skrevet 19. august 2008 #15 Skrevet 19. august 2008 Ja, det er dyreplageri. Dyr skal alltid ha tilgang på vann. Død som følge av forstoppelse skyldes høyst sannsynlig væskeunderskudd. I mange land, blandt annet USA, er det lovbestemt at husdyr alltid skal ha tilgang på ferskt vann. Om ikke blir de konfiskert. Det at dyra sitter i bur noen timer daglig er i utgangspunktet ikke skadelig. Dette forutsetter rikelig aktivitet resten av dagen, slik at de vil sove når de er i buret sitt. Det krever også god størrelse på buret, godt liggeunderlag, og godt tilgang på mat og vann.
la Flaca Skrevet 19. august 2008 #16 Skrevet 19. august 2008 Jeg har hørt om oppdrettere som anbefaler nye eiere å ta fra valpen vannet i timesvis for å slippe å gå ut med dem så ofte, så jeg tviler ikke på at det er mange som gjør det. En bekjent av meg ble nettop anbefalt det, fordi valpen drakk så ofte. Mitt råd var å utelukke uvi fremfor å ta ifra vannet. Da viste det seg at valpen var kraftig angrepet av uvi. En tilstand som forverrer seg veldig når valpen ikke får drikke så ofte som mulig. Forsikre deg om at denne valpen får vann døgnet rundt. Venninne eller ikke, gjør den ikke det ville jeg faktisk truet med å ringe mattilsynet.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 forstoppelse skylder jo ofte vannmangel.. så får hun en ny hund er sjansen store for at denne dør også... uff... håper hun aldri får barn eller et nytt kjæledyr.. Jeg blir så glad når mennesker som deg tørr virkelig å gjøre noe med det! du er tøff som står opp som en advokat for hunden! du er virkelig et godt menneske og sannelig en god dyrevenn! God karma får du av dette hold oss oppdatert om videre
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 JA, dette er klart dyreplageri! Hvorfor har hun hunden i bur hele dagen? Fordi hun ikke gidder å trene hjemme-alene med den, og ikke gidder å sikre huset samt at hun er lei tiss og møkk inne når hun kommer hjem, tenker jeg?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #19 Skrevet 20. august 2008 Og en ting til; det er ikke rart så mange valper har UVI, så mye som de blir innestengt i buret for å ikke bli tatt med ut å tisse så ofte. Latskap og dyreplageri! Skaffer man seg valp er man nødt til å ta det som følger med. Det er å gå på tisseturer ofte! Sånn er det jo med alt som lever! Tenk om eieren skulle blitt sperret inne i buret når hun måtte tisse, bare fordi hunden ikke orket å gå ut med henne så ofte eller ikke orket at hun tissa på gulvet. Jeez. Hva folk får seg til å gjøre!
Gjest Isobutane Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Selvsagt skal hunden ha tilgang til friskt vann hele tiden! En del av det å skaffe seg valp er å ta seg bryet med å gjøre den stuerein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå