Hoppetaujenta Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Er det slik at om grytene har blitt brukt så lenge at de er skikkelig oppskrubbet innvendig, så er det helseskadelig å fortsette å bruke dem? Jeg har noen slike,- og jeg undres på om de er modne for søpla etterhvert...
FangeLiv Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Ja, da bør de nok kasseres. Hvertfall hvis gryta er belagt med aluminium eller teflon.
Hoppetaujenta Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2008 Tja...det er helt vanlige gryter, så det er kanskje aluminium de er laget av. Sannelig ikke helt sikker jeg. Får se meg om i butikkene og finne noe brukbart og ikke for dyrt. Takk for svar i alle fall.
Humleblomst Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Jerngryter og stålgryter tror jeg skulle holde seg bra. Jerngryter er svarte og veldig tunge, stålgryter er ganske blanke, "sølvfargede". Aluminium er mer matt i fargen enn stålgryter og har en form for svarte prikker i seg, og bør egentlig byttes ut hvis du ikke vet hva som kan kokes i dem eller hvordan du skal bruke dem. Aluminium har lett for å komme over i maten på forskjellig vis, og det er ikke kjent for å være sundt akkurat. Teflon er skadelig allerede fra første ripe. Teflonen i seg selv er ikke farlig, men limet som den er festet med (som kommer fram hvis det er riper) er skadelig. Sånn sett er teflon en veldig dyr løsning som må byttes ut ofte...
Gjest Tanita Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Har kasta min oppskrubbede teflonpanne som det ikke var særlig mye teflon igjen i, og har tenkt å kjøpe en ny i jern eller noe slikt. Litt bedre det tror jeg.
Marc Spector Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Jeg er også litt skeptisk til teflon (og da som nevnt, oppskrapet teflon). Men jeg skulle gjerne kjøpt meg en kjele hvor ikke maten svir seg så lett. Er det i det heletatt mulig å koke risgrøt uten at det svir seg... Jeg har nettopp skrubbet en stålkjele etter grøtkoking, og tenker at jeg må kjøpe noe mer egnet å koke i. Kan det være like godt egnet med en jernkjele hvis man får "mettet" porene med fett først? Jeg har også hørt at man ikke skal vaske jernkjeler med såpe da dette løser opp fettet, og da vil maten svi seg. Finnes det ikke noe titanbelegg også nå? Er det noe bedre?..
Humleblomst Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Jeg er også litt skeptisk til teflon (og da som nevnt, oppskrapet teflon). Men jeg skulle gjerne kjøpt meg en kjele hvor ikke maten svir seg så lett. Er det i det heletatt mulig å koke risgrøt uten at det svir seg... Jeg holder meg til stålgryter, og det enste jeg har fått til å funke mot svidd grøt er å plassere samboeren min ved komfyren med en visp i ene hånden og en bok i den andre.
Marc Spector Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Jeg holder meg til stålgryter, og det enste jeg har fått til å funke mot svidd grøt er å plassere samboeren min ved komfyren med en visp i ene hånden og en bok i den andre. Hehe! Luring.. Jeg kom til å tenke på en annen ting med grøten min (beklager at jeg stjeler tråden din Margareth), kanskje det ikke svir seg like lett med helmelk siden den er feitere? Jeg bruker jo lettmelk..
Kvist Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Hehe! Luring.. Jeg kom til å tenke på en annen ting med grøten min (beklager at jeg stjeler tråden din Margareth), kanskje det ikke svir seg like lett med helmelk siden den er feitere? Jeg bruker jo lettmelk.. Risgrøt svir seg ikke om du koker den opp på plata mens du rører, og så setter gryta med lokk inn i stekeovnen på 75-100° På den måten kan man gjøre andre ting enn å røre i grøten mens den står der og godgjør seg. Det tar litt lengre tid, men er veldig mye lettere. Det holder stort sett å tasse innom to ganger i løpet av en time/halvannen for å røre lett om i grøten. Riskornene blir ikke så moste når det er lite røring, så konsistensen blir litt lettere på denne måten, men litt kraftig røring før servering fikser det lett. Obs, husk å ta hensyn til at det blir mye mindre væske som fordamper siden lokket er på hele tiden, lurt å bruke littegranne mindre melk. Jeg bruker en alminnelig stålgryte med lokk til dette.
Marc Spector Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Risgrøt svir seg ikke om du koker den opp på plata mens du rører, og så setter gryta med lokk inn i stekeovnen på 75-100° OJ! Det hørtes lurt ut! Hvis en holder seg under 100° så slipper en jo at det koker over også! Ikke like lett å få til det på stekeplata. At det tar litt lengre tid betyr jo ikke noe om det er f.eks er lørdagsmiddag og en er hjemme allikevel. Skal prøves! En stjerne til Kvist!
Hoppetaujenta Skrevet 22. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 22. august 2008 Så lenge tråden fortsetter innen "Gryte-temaet", er det bare hyggelig at den blir brukt. Gode råd skal deles! Jeg mener å huske at de "stål-ristene" som man har som gryteunderlag, også kan brukes som "mellomlegg" på vanlige plater som ikke er nymotens keramiske greier. Det skal medføre at grytens innhold ikke varmes opp over evne, men alikevel nok til at maten blir laget som den skal. Har ikke testet det, men når det gjelder det å koke over: har lest at å smøre en litt bred smør-rand på øverste kanten av gryta (på innsiden, hehe), skal hindre melkeprodukter i å renne over. Har også gryte, wok og stekepanner i jern, men kvier meg for å bruke dem: det blir bare rust uansett hva jeg gjør. Jeg skyller av dem med varmt vann og lar dem tørke på svak varme på komfyren. Så smører jeg på litt matolje og setter dem bort. De blir jo fettete og jeg føler at "støvet" henger seg fast... Blir sikkert ikke så ille som det kjennes, men; hva slags hokus-pokus gjør de hardbarkede husmødrene (av begge kjønn) med slikt?
Humleblomst Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 hva slags hokus-pokus gjør de hardbarkede husmødrene (av begge kjønn) med slikt? Hardbarket og hardbarket, men... :gjeiper: Men det jeg (vi?) gjør med jerngryte og jernstekepanne er at jeg setter den på komfyren og fyller den med vann (ikke mer enn at den kan flyttes), gjerne vann som jeg har kokt opp i vannkoker først. Så lar jeg det koke opp. Når pannen har kokt skikkelig er "porene i jernet" åpnet, og da får jeg som oftest sambo til å tømme den for meg ("svake, pysete kvinnfolket" meg synes den veier mye og er redd for å brenne meg), og så tar jeg (eller han...) en rikelig mengde tørkepapir og tørker godt ut av pannen. Innimellom (som oftest bare hvis det sitter lukt og matrester igjen på tross av denne rengjøringen) vasker jeg den med zalo, skyller den grundig i varmt vann, tørker den med papir og smører den grundig med matolje (bruker tørkepapir til å smøre den inn også). Jeg bruker alltid tørkepapir til pannene, for jeg synes håndkler får så stygge merker av å bli brukt på dem, men man kan sikkert bruke det også. Men det er isåfall en ide å ha egne håndkler som man bruker til det og så slenger på vask etter bruk, for det kommer jo en del fett i dem ol. Og så oppbevarer jeg dem i skap, for at de bli minst mulig støvete. Pannene mine har ikke rustet enda ihvertfall!
Humleblomst Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 Finnes det ikke noe titanbelegg også nå? Er det noe bedre?.. Så plutselig dette spørsmålet, tenkte å fortelle om min erfaring. Har aldri hatt slik panne selv, men min mor gikk til innkjøp av en slik en gang. Slik jeg fikk det med meg betalte hun i dyre dommer for den, kan være prisen har sunket litt siden den gang, tror de var ganske ny på markedet da. Og jeg syntes ikke den var stort mer holdbar enn en vanlig teflonpanne. Den fikk like fort den der "første ripen" som gjør at den egentlig skulle vært kastet, men den ble nå fortsatt brukt. Tror den endte sine dager i at en telefon ringte, den ble stående på litt for sterk varme i et par minutter for lenge, og ble helt svart i bunnen. Da gikk tusenlappene rett i bosset, og titan ble det aldri brukt penger på igjen. Skal man først ha en teflonpanne, synes jeg personlig at det beste er å skaffe en billig en fra f.eks. ikea, og så bytte den ut med jevne mellomrom, slik at den til enhver tid er hel i bunnen. For jeg har aldri opplevd en teflonstekepanne som har vart stort lengre enn en annen...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #15 Skrevet 22. august 2008 Eeeeh... Som ansatt i kjøkkenbutikk og kokk, skjønner jeg ikke hva alt oppstyret om at teflonen/titanen ikke holder, er!? Hvis dere bare følger reglene for hvordan man skal behandle en belagt panne/gryte, er det da vitterlig ikke noe problem?! Ingen skarpe redskaper, KUN godkjent plast/silikon/tre-redskaper, ikke tom panne på varm plate, la pannen kjøle seg av før vask, men ikke la matrester stå for lenge i, da disse inneholder syrer som tærer på belegget. Titan tåler sterk varme bedre enn teflon, men ikke alle titanpanner går til induksjon. Hvis du kjøper en bil, kjører nøklene dine over lakken og griller på panseret, kan man da ikke klage på at bilen er av dårlig kvalitet når den blir ripete, bulkete og stygg!? Og det er faktisk ikke pannens feil at noen glemmer de på full varme...
Humleblomst Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 Eeeeh... Som ansatt i kjøkkenbutikk og kokk, skjønner jeg ikke hva alt oppstyret om at teflonen/titanen ikke holder, er!? Hvis dere bare følger reglene for hvordan man skal behandle en belagt panne/gryte, er det da vitterlig ikke noe problem?! Ingen skarpe redskaper, KUN godkjent plast/silikon/tre-redskaper, ikke tom panne på varm plate, la pannen kjøle seg av før vask, men ikke la matrester stå for lenge i, da disse inneholder syrer som tærer på belegget. Titan tåler sterk varme bedre enn teflon, men ikke alle titanpanner går til induksjon. Hvis du kjøper en bil, kjører nøklene dine over lakken og griller på panseret, kan man da ikke klage på at bilen er av dårlig kvalitet når den blir ripete, bulkete og stygg!? Og det er faktisk ikke pannens feil at noen glemmer de på full varme... For all del, man bør "følge reglene", det er jeg klar over. Jeg bruker aldri skarpe redskaper i pannen (annet en en kniv for i sjekke om noe er gjennomstekt, men den berører aldri pannen) og jeg avkjøler den før jeg vasker den. Jeg må innrømme at det hender pannen står et døgn med fett og hva det nå er som ligger i en brukt stekepanne, men sånn er det nå engang i et travelt liv. Likevel skjer ett av to med stekepannene mine: De "flasser av", tynnslites eller småskrapes (men ikke direkte riping, jeg bruker jo ikke gaffel, eller bilnøkler for den saks skyld!) eller de blir gradvis mørkere nedi. Det kan være de blir mørkere fordi jeg setter på middels varme med olje/flytende margarin i mens den varmes opp. Og jeg steker jo andre ting enn omeletter også, dvs at pannen ikke alltid blir helt dekket i bunnen. Og det hender muligens at det kommer noe bortpå pannen når den står til oppvask, jeg har ikke akkurat for mye benkeplass. Så for meg, med mitt daglige bruk, varer ikke en teflonpanne særlig lenge. Og om jeg betaler i dyre dommer for en slik panne, så varer den ikke nødvendigvis lengre forde. Ikeapannen som ble kjøpt i fjor sommer lever i beste velgående, den dyre pannen vi fikk til jul av farmor er slitt på felter i bunnen, og det er faktisk ikeapannen som er mest i bruk. Jeg synes det er synd å bruke masse penger på "kvalitetspanner" når jeg erfarer at det ikke nødvendigvis har noe å si på holdbarheten. Men for all del, et telefonuhell er forsåvidt selvforskylt, men like ting sjer iblant og jeg synes ihvertfall det er sure penger for så lite. Det er jo ikke snakk om lang tid, det er snakk om minutter. Jeg er ikke kokk, jeg er en "vanlig dødelig" og trenger noe som er praktisk. Men nå er ikke jeg den som bruker mange penger på en porsche for å bruke den til og fra et kjøpesenter heller, for jeg vet at det før eller siden vil komme en skrape eller bulk eller to i den. Så jeg står fremdeles for min mening om at en dyr teflon/titan-panne ikke er verdt pengene for meg, for jeg vil kunne både bruke dem og bytte dem ut med god samvittighet!
Gjest Tanita Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 Kjøpte ny i jern jeg. Har ikke prøvd den enda og har kun hatt teflon før. Det sto at den er mettet med vegetabilsk olje, betyr det at jeg ikke trenger å gjøre noe med den før jeg begynner å bruke den?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 Kjøpte ny i jern jeg. Har ikke prøvd den enda og har kun hatt teflon før. Det sto at den er mettet med vegetabilsk olje, betyr det at jeg ikke trenger å gjøre noe med den før jeg begynner å bruke den? Pannen er ferdig satt inn fra fabrikaten, så bare vask den med varmt vann og uten såpe, så er den klar til bruk! Lykke til!
Gjest Tanita Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Takk! Gleder meg til å begynne å bruke den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå