Gå til innhold

Har det blitt for mange grener i OL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det bare jeg som synes at det begynner å bli litt vel mange grener i sommer OL? Og jeg synes også at en del av genene er litt merkelige. Jeg er f.eks. en ivrig squash spiller men dette er ikke en gren som er på programmet. Men man kan finne andre idretter som kayak-slalom, softball (som nå heldigvis skal fjernes), hestedressur (eller hva det nå heter når de tripper rundt på en hest i full smoking og flosshatt), trampoline og for å ikke snakke om synkron svømming. Representerer virkelig disse grenene det som "folk flest" driver på med? Har det blitt for mange grener I OL slik at arrangementet blir altfor stort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også det er litt merkelige prioriteringer av øvelser. Jeg trener karate, som visstnok er den 12. største idretten i verden. Likevel er ikke karate en OL-gren. Mens synkronstuping er det..

Problemet med å finne hva "folk flest" liker er jo at det er folk fra hele verden der, og hva "folk flest" liker varierer villt fra land til land. Synkronstup er jo nærmest for en kuriositet å regne i Norge, mens i f.eks. Kino er dette gode greier.

En kan også spørre seg om det gjerne er for mange like øvelser. Når man ser at det er mulig å raske med seg 8 gullmedaljer i ett og samme ol bare i svømming, så er det gjerne litt for mange svømmekonkurranser?

Slalom-kajak har jeg aldri hørt om... Det blir tåpelig når knøttsmå idretter er med på bekostning av langt større idretter. Det er mye enklere å komme til OL i en idrett hvor det gjerne bare er 80 utøvere, enn i en idrett hvor det er flere millioner. Er det da rett at de som driver med veldig "upopulære" idretter, som neppe drar særlig publikum engang, kommer med på bekostning av en større idrett som langt flere hadde hatt glede av?

Skrevet

Kajakkslalom er jo gøy å se på!

Det jeg reagerer på er at noen idretter har mulighet for mange medaljer til hver utøver, mens andre må slite i to uker for å ha sjans på en.

Skrevet

Bare for å forsvare dressur; så er det en gren som har vært med i OL siden 1912, og selv om lille Norge er en liten rytternasjon, er ryttersporten en stor idrett på verdensbasis.

Ellers gratulerer til Norge som tok bronse i sprangridning i dag! ( som forøvring har vært en OL gren siden 1900 )

Ellers har jeg ingen problemer med antall grener under OL. Da de moderne olymiske leker begynte, ble det konkurrert i ca 20 grener. Nå, over 100 år senere, er det ca 30. Og vi har alt av media vi trenger for å kunne følge med :) Synes dog media er litt snever i sin dekning av grenene, viser mye det samme om igjen.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Jeg synes det er befriende at det går annet enn fotball på TV!

Skrevet

Vet ikke om det objektivt sett er for mange grener i OL, men for min del blir det sånn at når det blir så mye som sendes, blir det så uoversiktlig at jeg mister interessen.

Skrevet

Når det gjelder akkurat hestesporten så har disse grenene vært med utrolig lenge og er faktisk ganske godt bredt ut over verden, det er bare norge som faktisk har utrolig lite hestesport, i norge går det mest i trav.

Skrevet

jeg liker at det er stort utvalg jeg! :)

Samt mange grener er for å tilfredsstille alle. Gamle ballen og to lag er ikke eneste sport, inn med spennende nye grener som folk kan engasjere seg i!

Og det med hestesport, alt for mange uttaler seg om dette uten å vite noe om det. Dette er faktisk en veldig stor sport som andre nevner, og ikke minst mange intreserte.

Skrevet

Vel, ikke heng dere opp i eksemplene mine. Spørsmålet er om det er for mange øvelser slik at det etterhvert kun vil være store or rike land som vil kunne gjennomføre lekene. Og det ble nevnt her at det nå er ca 30 grener. På den offisielle siden til Beijing OL er det delt inn i 38 grener men "problemet" er at hver gren også kan være omfattende. Det er f.eks. 34 forskjellige events bare i svømming.

Skrevet
Vel, ikke heng dere opp i eksemplene mine. Spørsmålet er om det er for mange øvelser slik at det etterhvert kun vil være store or rike land som vil kunne gjennomføre lekene. Og det ble nevnt her at det nå er ca 30 grener. På den offisielle siden til Beijing OL er det delt inn i 38 grener men "problemet" er at hver gren også kan være omfattende. Det er f.eks. 34 forskjellige events bare i svømming.

Jeg liker at det er mange forskjellige grener. Men det er nettopp det med at det er så utrolig mange "like" konkurranser innen hver gren som gjør det kjedelig for meg. Er det virkelig nødvendig å ha fristilkonkurranser i svømmingen? I tillegg til både 100, 200, 400 og stafett i hver stil i svømmingen? I vinter-ol har de jo faktisk begrenset seg til å la en distanse i langrenn være -enten- fristil -eller- klassisk. Det er ikke femmil både fristil og klassisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...