Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

korleis vett ein egentleg kva tid man har eggløysning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan vel egentlig ikke vite det helt sikkert... Med mindre man tar eggeløsningstester eller måler temperaturen. Men mange kan kjenne på kroppen at eggeløsning er på gang. Jeg har feks alltid kjent litt smerter midt i menssyklusen, som jeg innbiller meg er EL-smerter...

Skrevet

Nei, man kan ikke vite det helt sikkert. Det er store individuelle forskjeller her. Iflg "boka" har man eggløsning 14 dager før neste forventet mens, men mange har eggløsning 10-18 dager før neste forventet mens, og mange har varierende sykluser også.

En måte å finne ut når man har eggløsning, er å ta tempen hver morgen, til samme tid, med et termometer som viser to desimaler. Før eggløsning er tempen lav, og etter eggløsning går tempen opp og forblir høy i minst 5 dager. Det er snakk om 0,2-0,5 graders økning i temperatur her, så det er store muligheter for feilmålinger osv hvis man ikke er nøyaktig nok. Ulempen med temping er at man ikke får vite på forhånd når man venter eggløsning, man får vite i ettertid når man HADDE eggløsning. Stor forskjell, det. En anne måte er å bruke eggløsningstester, da får du vite på forhånd når du venter eggløsning. Ulempen er at man må jo teste mange ganger dersom man har ustabile sykluser, og det kan bli dyrt. Selv fikk jeg klaff ved å bruke begge metodene, da fikk jeg dobbel bekreftelse på at vi hadde truffet på eggløsningen. :) Du kan lese mer på www.pernille.info og www.fertilityfriend.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...