Spoven Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Vi har bredbånd, trådløs router, en stasjonær pc og to bærbare. For en stund siden kom jeg meg ikke på nett med den stasjonære pc'en, som er koblet til routeren med kabel. Det skjedde plutselig, og av seg selv. Får ikke opp noen feilmeldinger når jeg forsøker å koble meg på, bare melding om at jeg ikke er koblet til internett. Flyttet den stasjonære til et annet rom nettopp, og måtte kjøpe ny, lengre kabel til den, tenkte da også at det kunne vært den gamle kabelen som hadde fått seg en knekk eller noe, men jeg får fremdeles ikke signaler... De bærbare pc'ene har internett, trådløst da. Kanskje jeg må prøve å se om jeg kommer på nett via kabel med en av de bærbare.. hmmm... Har prøvd å google, men klarer tydeligvis ikke å finne riktige søkeord, for jeg finner ikke ut noenting. What to do?
feuerstein Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Jeg har opplevd at enkelte porter i switchen dør plutselig, fiksen for meg var rett og slett å flytte kabelen over i en annen port. Dessverre er det sjelden så enkelt, men det kan være verd et forsøk. Hvis det ikke hjelper: Kan du på den stasjonære, med kabelen plugget inn, finne din lokale IP-adresse? Start --> Programmer --> Tilbehør --> Ledetekst, skriv inn ipconfig og trykk enter. Jeg regner med du får opp noe slikt som Ethernet-kort Lokal tilkobling:, jeg vil gjerne vite hvilke tall som står på IP-adresse og Standard gateway, nøyaktig som de står skrevet inkludert merkelig tegnsetting.
Spoven Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2008 Dumt av meg å legge inn spørsmål, når jeg ikke har tid å sjekke svar.. Jeg prøvde alle portene tidligere, ingen forskjell. Skal sjekke IP og standard gateway litt senere i dag, så kommer med det så snart jeg har tid - litt senere i dag.
Spoven Skrevet 19. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2008 Jeg har opplevd at enkelte porter i switchen dør plutselig, fiksen for meg var rett og slett å flytte kabelen over i en annen port. Dessverre er det sjelden så enkelt, men det kan være verd et forsøk. Hvis det ikke hjelper: Kan du på den stasjonære, med kabelen plugget inn, finne din lokale IP-adresse? Start --> Programmer --> Tilbehør --> Ledetekst, skriv inn ipconfig og trykk enter. Jeg regner med du får opp noe slikt som Ethernet-kort Lokal tilkobling:, jeg vil gjerne vite hvilke tall som står på IP-adresse og Standard gateway, nøyaktig som de står skrevet inkludert merkelig tegnsetting. Nå har jeg funnet det du ba om. Her er det som kom opp: Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: (trenger vel ikke den?) IP-adresse: 192.168.1.103 Nettverksmaske: 255.255.255.0 Standard gateway: 192.168.1.1 Og det var det. Får du noe fornuftig utav det?
feuerstein Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 IP-adresse: 192.168.1.103 Standard gateway: 192.168.1.1 Og det var det. Får du noe fornuftig utav det? Masse! Nå vil jeg at du gjør det samme på en av maskinene med trådløst nett. Jeg forventer en IP-adresse som deler de tre første leddene og har et rimelig likt siste ledd (som f.eks. 192.168.1.101), samt at gateway skal være nøyaktig det samme. At IP-adressen er slik betyr vanligvis at pcen har mottatt adressen fra en annen boks (som f.eks. ruteren) istedenfor å finne på en selv (da begynner de gjerne på 169), det betyr at du har litt liv i nettet. Da kan problemet være et program som ligger på pcen din og blokkerer for at nettleseren/msn etc. skal komme ut på nett, men det blokkerer ikke for at nettverkskortet ditt kommuniserer med ruteren for å si "hei, her er jeg, hvilke innstillinger skal jeg ha?". Ofte er det en ellers grei brannmur som plutselig slår seg vrang og skaper slik blokkering. Men, som nevnt, sjekk at IP-adressen på en av de maskinene som er på nett er nesten lik den på den stasjonære, og at gateway er nøyaktig den samme.
Spoven Skrevet 19. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. august 2008 Må bare si aller først: Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg! Såh, jo IP-adressen er nesten lik, og gateway er helt lik. Skal jeg prøve å skru av brannmuren da eller?
feuerstein Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Prøv å skru av brannmuren ja. Er det kun den innebygde i Windows du bruker, eller har du noe annet i tillegg, f.eks. Norton Internet Security?
Spoven Skrevet 19. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2008 Jaaa, det var brannmuren som var problemet!! :D:D Det var ZoneAlarm. Jeg avinstallerte den likegodt og lar windows sin overta hele jobben. Mange, mange takk skal du ha for hjelpa, feuerstein!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå