Gå til innhold

Havregrøt

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg har ikke lagd havregrøt før! :fnise:

Hvor mye gryn og melk må til for og få en passe porsjon og riktig konsistens?

:ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg pleier bare å helle oppi, jeg... Men kanskje tre ganger så mye melk som gryn. Litt smør og salt, og rør til ønsket konsistens.

Lett som en plett :)

Åja... Til en passende porsjon. Aner ikke. En halv kopp gryn, og halvannen med melk? Lager det hver dag, men det går så automatisk at jeg aldri har tenkt over det der.

Endret av milla-mor
Skrevet

Jeg lager havregrøt med vann, og bruker 2,5 dl vann og ca 0,75 dl havregryn til en person. Koker opp det under omrøring, lar det småkoke i et par minutter til det har ønskelig konsistens (tilsetter evt litt melk og lar det koke litt lenger), tilsetter salt mot slutten av koketiden.

Så dytter jeg oppi det jeg vil ha når jeg skal spise, cottage cheese, solsikkefrø, knust linfrø, fruktose, bær, kanel.... alt ettersom.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Takk for svar dere, nå har jeg noe å gå ut i fra ;)

Skrevet

Det står fremgangsmåte på pakken. ;) Tror det står der at man kan bruke 1,5 dl havregryn og 5 dl veske (hvor man kan velge om man bare vil ha vann eller blande i melk, f.eks. halvparten av hver). Og litt salt til slutt.

Skrevet

3 ss havregryn

1,5 ss cottage cheese

litt salt

- blandes i en bolle

melk så det dekker blandingen

Kokes i microen på 3 - 4 minutt. Serveres med sukker, kanel og smørøye. Nyyydelig!!!

Skrevet
Hvorfor skal man ha salt i?

Fordi at da smaker det bedre? Det er vanlig å ha salt i risgrøt også. Har du aldri hørt om å "Ikke ha råd til salt i grøten?" ;)

Skrevet

Hehe, jo, men jeg bruker det ikke. (Ikke når jeg koker ris eller poteter eller grønnsaker heller, slik som man "skal")

Takk for svar!

Skrevet

Jeg bare koker vann i vannkoker og har over havregrynene, gjerne med eplebiter og kanel i. Pleier heller ikke å ha i salt, men det er mest en vanesak.

Skrevet
Hehe, jo, men jeg bruker det ikke. (Ikke når jeg koker ris eller poteter eller grønnsaker heller, slik som man "skal")

Takk for svar!

Jeg bruker generelt lite salt i maten, men akkurat i grøt må jeg ha det. Jeg syns det gjør en stor forskjell. Men man må ikke ha for mye og det må selvsagt røres godt ut, så man ikke kjenner saltsmaken direkte.

• 4 uker senere...
Gjest Frøken Svingtrapp
Skrevet

Salt i grøten har to funksjoner - for det første så gir den en balansert smak, noe som gjør at mange får lyst på mindre sukker på grøten. For det annet hjelper saltet grynene å svelle, slik at grøten (eller risen når du koker vanlig ris) sveller godt og ikke blir vannete.

Saltet i grøten tilsettes mot slutten av koketiden for at grynene ikke skal svelle for tidlig, men fra begynnelsen av i risen fordi vi vil at den skal svelle mest mulig. Har man nok salt i risen, holder risen også bedre på formen og blir ikke vannete eller grøtete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...