Gjest joakim Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 hei..håper virkelig på svar..vordan få katten til å gå på do ute??
Gjest Kasøblå Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 (endret) - Endret 6. desember 2013 av Kasøblå
Gjest Glør Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Den metoden foreldrene mine bruker er at de tar og heller litt lett brukt kattesand på ett bestemt sted, og bærer katten dit en gang om dagen eller så. Dette funker stort sett ganske fint, i løpet av noen uker går katten nesten bare ute. Å tvinge katten til å lukte på bæsjen sin er bare slemt gjort, og kan føre til at den begynner å gjøre fra seg på andre steder, i ren trass.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 (endret) Du må nok alltid ha kattedo inne omd et er det du håper på å slippe. Om katten blir syk, om dere drar på ferie, om vinteren o.s.v. så må den jo fortsatt ha doen sin der. Bortsett fra det så må man nesten bare la det gå, noen katter vil rett og slett ikke gå på do ute. Du må også passe på å ha et sted hvor katten kan gå ute, om du ikke har planer at den skal gjøre fra seg hos naboer da. Endret 18. august 2008 av Gjest
Gjest Driver Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Et par små spørsmål til dere katte-eiere: Når dere får katten til å gjøre fra seg ute, hva da? Er dere ute sammen med den? Eller går dere en runde etter katten å plukker opp etter den? Ser at det er mange som jobber med å få kattene sine til å gjøre fra seg ute, men er det slik at da er problemet løst? (les:overlatt til naboene)
Gjest Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Et par små spørsmål til dere katte-eiere: Når dere får katten til å gjøre fra seg ute, hva da? Er dere ute sammen med den? Eller går dere en runde etter katten å plukker opp etter den? Ser at det er mange som jobber med å få kattene sine til å gjøre fra seg ute, men er det slik at da er problemet løst? (les:overlatt til naboene) Gamle katten min gjorde som oftest fra seg i komposthauger eller andre hauger. Han likte ikke sand og jord så godt.
Gjest Kasøblå Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 (endret) - Endret 6. desember 2013 av Kasøblå
Gjest Infralove Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Eg er litt einig med gjest. Om katten føretrekkjer å gå på do inne, så er det flott. Då slepp naboane all driten. Men om katten likar best å gå på do ute, så er det vel ikkje så mykje man får gjort med det. Man bør ha kattedo inne heile tida. Pga det AnnChristin sa. Også er det ikkje så kjekt for kattane å måtte gå ut på do når det er fleire minusgrader. Så då er det vel ikkje nokon vits å lære den å berre gå på do utendørs. Men om det er veldig viktig likevel, så er her sikkert 10 tråder om emnet.
Eva001 Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Hvis du lar katten være ute litt mer etterhvert finner den nok ut at det er greit å gå ute. Katten min fant i hvertfall ut det. Før gikk han nesten bare inne, men nå bruker han nesten ikke kattedoen, bare når det er snø og sånn.
Gjest Glør Skrevet 18. august 2008 #10 Skrevet 18. august 2008 Du må nok alltid ha kattedo inne omd et er det du håper på å slippe. Om katten blir syk, om dere drar på ferie, om vinteren o.s.v. så må den jo fortsatt ha doen sin der. Jeg synes det er greit å ha kattedo inne selv, men må ikke. De jeg kjenner som ikke har det har ordnet seg så katten kan være ute om natta og dersom de drar på ferie, og hvis katten blir syk finner de selvsagt frem doen igjen og bruker den til katten er frisk igjen.
Gjest Driver Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Til deg som lurer på om vi løper rundt etter katten ute for å plukke opp: Katter gjør ikke fra seg hvor som helst, de graver den ned i jorda. De er renslige, uansett hvor mye man bøyer på det! Hvor går din avføring? Men om du vil at katter nå ikke skal få lov til å gjøre fra seg ute, får jeg ønske deg lykketil! Det er lettere med hunder. Jeg ville nok ha plukka opp etter den! Neida jeg lurer ikke på dette, ville bare ha det svart på hvit at dere overlater problemet til deres naboer. Du er et typisk eksempel på en katte-eier som er skyld i at katter er hat-objekt nr 1 i boligstrøk. Katter er ikke renslige bare fordi dem graver dritten sin ned i sandkasser og blomsterbed! Katter som driter i min hage regner jeg som skadedyr, dem blir fjernet på en dertil egnet måte.
Gjest Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Jeg synes det er greit å ha kattedo inne selv, men må ikke. De jeg kjenner som ikke har det har ordnet seg så katten kan være ute om natta og dersom de drar på ferie, og hvis katten blir syk finner de selvsagt frem doen igjen og bruker den til katten er frisk igjen. Men man ser jo ikke om katten er syk om den går på do ute. Var det jeg mente det som. Og å holde katten ute mens de er på ferie? Jeg håper virkelig den har et godt og varmt sted den kan krype inn i, som f.eks en garasje eller katteluke inn til et rom.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Pusen vil nok etterhvert foretrekke å gjøre fra seg ute, men det kan jo hende den kan bruke litt tid før den føler seg trygg nok til det. Min har likevel do inne (står på verandaen når det er vær til det), men så er hun jo også inne hele natten. Ang. naboer og katter som gjør fra seg så er det som en annen over her sa, at katter er utrolig nøye med å grave ned bæsjen sin. Her hvor jeg bor "vasser" jeg derimot i hundebæsj og hestelort, for ikke å snakke om måker som skiter ned bilruter og vinduer.. Katter har riktignok en tendens til å gjøre fra seg i sandkasser, fordi det er lett å grave der (og så ligner det jo en kjempestor do! ) Men disse kan jo sikres om natten med enkle midler. Selv "lufter" jeg pusen min hver kveld fordi jeg ikke vil hun skal være ute om natten, og jeg skal si jeg har fått mye kjeft av folk som går forbi mens jeg står og ser på at hun skvetter litt på en busk f.eks! En gang satte hun seg pent ned og skvettet litt på en bjørkestamme som grenser til nabotomten. Da hang det en rasende, gal mann ut fra verandaen sin 30 meter unna og ropte at hvis jeg ikke fjernet den katta øyeblikkelig så skulle han komme ned og drepe den med sine egne hender! Jeg ropte tilbake at det sikkert hadde skvettet 10 katter på samme sted tidligere på dagen (var nok derfor hun følte hun måtte markere litt), men at de kattene hadde han ikke sett fordi det ikke sto et menneske ved siden av dem... Fordi jeg er ute og går sånn med henne, så har jeg også med selvsyn sett hvor utrolig nøye de er når de graver over etter seg! Etter å ha gravd et hull og bæsjet der, snur seg og lukter og graver over, snur seg og lukter igjen, og gir seg ikke før hele greia er fullstendig dekket. Jaja.. Det var det jeg hadde å si. Aurora
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 Fordi jeg er ute og går sånn med henne, så har jeg også med selvsyn sett hvor utrolig nøye de er når de graver over etter seg! Etter å ha gravd et hull og bæsjet der, snur seg og lukter og graver over, snur seg og lukter igjen, og gir seg ikke før hele greia er fullstendig dekket. Jaja.. Det var det jeg hadde å si. Aurora At den graver et hull og driter i for så å grave det igjen å snuser på det gjør da ikke dette dyret noe mere renslig enn andre??? Katten din driter vel stort sett hver dag regner jeg med? I løpet av et år blir det ca. 365 hull med drit i i naboens hage! Min samboer som har hage som hobby holder på å spy hver vår når hun skal fikse opp i blomsterbedene. Full av drit fra de "renslige" kattene dere.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Vel, hvor hun gjør fra seg når jeg ikke er ute sammen med henne, har jeg jo ikke kontroll på, men personlig har jeg aldri sett henne gravd i et eneste blomsterbed. Det går stort sett i grøftekanter o.l Men hvis du er så ille plaget av kattebæsj som det du gir uttrykk for, så kunne du jo ta noen forhåndsregler selv og. Det finnes jo midler som er effektive for å holde kattene borte. Men dette kan nok andre her inne mer om enn meg. Selv er jeg forundret over at det er mulig å gjøre dette til et så stort problem, som det du synes å gjøre. Aurora
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Ja ja. på hytta har vi faktisk sandkasse og pusen går på do inne. Det er jo litt irriterende da, men jeg vet også at dersom noen hyler om at katten min har bæsjet noe sted, så må det være snakk om en annen katt... Hun løper rett og slett inn når hun må på do, selv om det er mange egnede steder ute..
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 Vel, hvor hun gjør fra seg når jeg ikke er ute sammen med henne, har jeg jo ikke kontroll på, men personlig har jeg aldri sett henne gravd i et eneste blomsterbed. Det går stort sett i grøftekanter o.l Men hvis du er så ille plaget av kattebæsj som det du gir uttrykk for, så kunne du jo ta noen forhåndsregler selv og. Det finnes jo midler som er effektive for å holde kattene borte. Men dette kan nok andre her inne mer om enn meg. Selv er jeg forundret over at det er mulig å gjøre dette til et så stort problem, som det du synes å gjøre. Aurora Lik dem fleste andre katte-eiere syns du også at din katt er naboens problem og ansvar. Jeg har tatt forhåndsregler så problemet er løst en gang for alle... Katten er borte nå.
Tabris Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Det er ganske lett å få en katt til å gå på do ute. Du kan f.eks flytte kassen nærmere utgangen i en periode for så å sette den ut - og til slutt fjerne den. Hvis katten da viser tegn til å ville gå på do, kan du minne den på hvor sandkassen er ved å sette den ut der hvor den står.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #19 Skrevet 22. august 2008 Det er ganske lett å få en katt til å gå på do ute. Du kan f.eks flytte kassen nærmere utgangen i en periode for så å sette den ut - og til slutt fjerne den. Hvis katten da viser tegn til å ville gå på do, kan du minne den på hvor sandkassen er ved å sette den ut der hvor den står. Ok, hvor driter katten da? Regner med at dine gode råd ikke begrenser seg til å få dyret til å drite ute? Venter i spenning...
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 At den graver et hull og driter i for så å grave det igjen å snuser på det gjør da ikke dette dyret noe mere renslig enn andre??? Katten din driter vel stort sett hver dag regner jeg med? I løpet av et år blir det ca. 365 hull med drit i i naboens hage! Min samboer som har hage som hobby holder på å spy hver vår når hun skal fikse opp i blomsterbedene. Full av drit fra de "renslige" kattene dere. Tenk på all den andre dritten som en finner i hagen, fra fugler og ville dyr. Nei, ærlig talt, tåler en ikke å få litt dritt på fingrene så får en la være å grave i dyrenes naturlige do også. Og tenk så billig gjødsel da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå