Gå til innhold

Hva handler du inn til helga?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På lørdager er jeg på butikken i det ene ærend å kjøpe godteri, brus og snacks (alt annet er handlet inn før i uka, så har alt annet jeg trenger hjemme, men godteri og sånt må jeg vente med til helga). Sikkert noen bak meg i køen som irriterer seg over folk som bare handler usunt.... dem om det.

Endret av Kristin
Skrevet (endret)

Vi handlet spisskummen, egg, parmesan, feta, aubergine, paprika, grønne bønner, butternut sqaush, squash, cherrytomater og vanlige tomater, kikerter, sopp, rødbeter, poteter, vårløk og noen rundstykker.

Edit: Jeg glemte mango, kiwi, yoghurt naturell og plommer.

Endret av salsera
Skrevet

Det eneste ekstra jeg handler inn er øl :fnise: Ja, kanskje en pepsi max også hvis jeg føler meg modig.

Skrevet

Det eneste vi handler inn ekstra er øl eller vin. Ellers spiser vi omtrent det samme i helgene som i uka. Lager mesteparten av maten fra bunnen, men spiser litt godteri til hverdags også... Samboern er potetgullnarkoman, selv kunne jeg klart meg fint uten (i hvert fall ni av ti dager :fnise: ). Å unne seg noe godt er for meg alt fra god te eller kaffe, hjemmebakte lettvinte kaker eller kjeks, god middag, frukt og bær fra hage og skog, og jeg koser meg helt fint selv om jeg ikke har kjøpt inn en halvkilo smågodt. Selv om jeg fråtser i dét også av og til.

(og jeg unner meg absolutt noe godt, og tenker absolutt aldri på slanking, men trives med overveiende sunt kosthold med lite sukker - da blir suget etter det aller søteste godteriet borte av seg selv også)

Skrevet (endret)

Vi skiller ikke så veldig mye på helg og andre ukedager - foruten om tre tradisjoner.

1. Jeg baker alltid en kake på fredag eller lørdag (denne helga ble det Banoffee Pai).

2. Lørdag og Søndag har vi alltid afternoon-tea i biblioteket. Da serverer jeg engelsk-importert te, sandwiches og biscuits.

3. Lørdag er alltid 3-retters middag og Søndag er alltid 5-retters middag - måltidene starter med en drink.

I tillegg blir det jo litt unntak dersom vi har middagsgjester. Handler 1-2 ganger i uken, og sist vi var ute på runde var faktisk lørdag.

Da handlet vi noe sånt som:

Råvarer: Ferske kamskjell, reker og blåskjell, røkelaks, indrefilet, kveite, bacon, parma-skinke, hel gourmet-kylling og røkt svinekam. Grønnsaker: Champinjong, charlottløk, rødløk, løk, hvitløk, squash, paprika, agurk, cherrytomater, brokkoli, isbergsalat, bringebær, mango, mais og poteter.

Basisvarer: Egg, kaffe, espresso, fløte, skummet melk, smør, margarin, mozarella, dijon-sennep, philadelfia.

Trenger selvsagt litt mer enn dette for å lage både helg og hverdag, men standardvarer som mel, sukker, alt av krydder, bakepulver, vanlijesukker, bakekakao, demerara etc etc handler vi alltid inn i storkvanta og lagrer i spiskammeret.

Handler sjokolade (twist, mokkabønner, vaniljetopper, konfekt o.l) i ny og ne - slik at man alltid har noe liggende. Brus har vi også stående, men drikker lite selv. Mannen min kjøper av og til potetgull når han har "gutta" på fotballkamp-besøk, men vi har alltid ymse nøtter og saltstenger liggende ved baren. Vi drikker stort sett vin til middag bestandig- dersom vi ikke skal ut etterpå (men det er sjelden for vi spiser sent: ca. 19.00) - men også der går det i "stordrift" med et godt lager i vinkjelleren.

Helgefrokoster er også som hverdagsfrokoster. Varm mat så ofte som mulig: bacon, hash brown, tomater, bønner, toast etc.

Synes synd på dem som ikke "kan" spise hva de vil. Både jeg og mannen min er velsignet med en skyhøy forbrenning, så vi kan "proppe" i oss hva vi vil uten å telle kalorier. Ihvertfall det vi har lyst på (hadde kanskje blitt anderledes dersom vi hadde spist mye fritert ferdigmat eller halvfabrikata). Halvfabrikata kommer forresten aldri inn i mitt hjem(!)

Endret av Sjefs-snipa
Skrevet
3. Lørdag er alltid 3-retters middag og Søndag er alltid 5-retters middag - måltidene starter med en drink.

Disse menyene skulle jeg ønske du kunne begynne å publisere i sin helhet og ned i minste detalj (gjerne med viner) i ukesmenytråden eller middagstråden, til inspirasjon for oss alle. :)

Skrevet (endret)

Tråden ryddet.

Reglene.

Kristin (mod)

Endret av Kristin
Gjest Huldali
Skrevet

Jeg handler egentlig litt og litt gjennom hele uka, av to grunner:

1) Jeg må bære alle matvarene selv og orker ikke å bære tungt.

2) Jeg spiser for det meste salat, og det blir enten fort borte eller fort gammelt.

Jeg spiser litt annerledes i helgene, kjøper inn litt ekstra frukt, både fersk og tørked (bare tørked frukt i helgene). Litt eksta melk, fordi jeg lager kaffe latte i helgene.

Og hvis jeg gidder, så kanskje jeg lager meg en litt finere middag. Litt dyrere og litt mer spennende enn den vanlige. Men det er egentlig sjeldent..

Noe jeg av og til koser meg med i helgene er en god og lang frokost. Da er det en stor bolle vanlije yoghurt med rosiner, puffet ris og syltetøy. Det sammen med avisen og radioen i bakgrunn er en perfekt helge frokost :)

Kjøper ikke inn potetgull eller sjokolade eller noe andre godisting, men kjøper inn cola zero. Det er godt! :)

• 2 måneder senere...
Skrevet
Ja, hva handler du inn til deg selv eller familien din før helga, når du skal kose deg i helga? Da jeg handlet på fredag så jeg at hun foran meg hadde en stor handel som besto av mange forskjellige typer frukt og nøtter i tillegg til middagsmat og brød. Ikke brus, ikke godteri eller potetgull. Jeg syns man skal unne seg litt i helgene, men jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg lastet på mine fire poser med potetgull, tre halvannen litere med brus, en stor melkesjokolade, en boks med is, en pose lørdagsgodt til gutten, flintstek, kyllinglår, bacon, loff, øl, melk og en wokblanding med grønnsaker.

Dette var til meg, samboer og en femåring.

Hva med dere? Hva handlet dere inn til helga, og tillater dere å slappe litt av og kose dere når dere har fri?

Jeg kaller dette mye mer enn litt, sikker på at du vil dette for femåringen din over 100 dager i året?

Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg pleier å handle noe godt til fredagsmiddag som vi spiser etter at ungene har lagt seg. Ofte enten indrefilet eller ørret i kokos og chilli, kanskje lammekoteletter. Lørdag har vi noe enklere, ungene får lørdagsgodt (oftest jeg og) og vi har større søndagsmiddag, så min liste blir noe som så:

Indrefilet / fisk / lam

En flaske vin, et par øl

Pizza

grønnsaker

en pose smash

ofte ostepop

egg og bacon til fokosten, brød til bacon butties

En hel kylling eller roasbiff til søndagsmiddagen

Div. basic ting som brød, melk til teen min osv

vi er ikke så glad i brus men det hender seg vi kjøper farris. Koser oss ekstra av og til med ost. Spiser nesten alltid sjokolade i helgene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...