Gjest Gjest_Line_* Skrevet 17. august 2008 #1 Skrevet 17. august 2008 Ja, hva handler du inn til deg selv eller familien din før helga, når du skal kose deg i helga? Da jeg handlet på fredag så jeg at hun foran meg hadde en stor handel som besto av mange forskjellige typer frukt og nøtter i tillegg til middagsmat og brød. Ikke brus, ikke godteri eller potetgull. Jeg syns man skal unne seg litt i helgene, men jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet når jeg lastet på mine fire poser med potetgull, tre halvannen litere med brus, en stor melkesjokolade, en boks med is, en pose lørdagsgodt til gutten, flintstek, kyllinglår, bacon, loff, øl, melk og en wokblanding med grønnsaker. Dette var til meg, samboer og en femåring. Hva med dere? Hva handlet dere inn til helga, og tillater dere å slappe litt av og kose dere når dere har fri?
Gjest Eurydike Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 Vi handler alltid lørdags formiddag, og ikke så rent lite heller, og det dreier seg stort sett om ingredienser til middag. Vi bruker mer tid på å lage gode middager i helgene, ikke minst hvis vi skal ha gjester, men også ellers. En typisk handleliste for oss om lørdagene vil inneholde fersk fisk til lørdagsmiddagen, og ofte en eller annen form for kjøtt til søndagsmiddagen (i dag hadde vi feks kalvefilet), samt grønnsaker og annet tilbehør til begge dager. Råvarer til middager for noen ukedager framover handles også inn. Vi har dessuten også vin til maten i helgene, og lager gjerne dessert. Og vi kjøper gjerne litt ekstra godt pålegg, men spiser samme type brødmat som ellers. Brus og potetgull etc hverken spiser eller kjøper vi overhodet, og så godt som aldri godteri heller, bortsett fra mørk sjokolade en gang i blant, eller god konfekt til spesielle anledninger. Og vinen vi kjøper ligger ikke i handlevognen i butikken. Men koser oss med mat i helgene gjør vi altså likevel - så definitivt.
Gjest hyggelig Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 Her i huset kjøper vi inn en gedigen pose med smågodt hver (huff huff), 1,5l brus på deling, kjøttdeig og ingr. til hjemmelaget pizza (tradisjon hver lørdag), mat til søndagen og evt. pålegg o.l. hvis vi mangler det. Jeg er flau hver gang jeg ser på kvitteringa at vi har kjøpt smågodt for 90kroner.... Prøver å spise sunt på hverdagene iallefall... Og vi spiser stort sett aldri dessert.
Silmarill Skrevet 17. august 2008 #4 Skrevet 17. august 2008 Kjøper ikke inn noe spesielt til helga! Her i heimen handler vi mer eller mindre hver dag! På fredagene blir det kanskje litt mer potetgull og brus enn ellers - men ellers er det det samme som mitt i uka.....tror jeg;)
Essie_ Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 Kjøper inn noe godt til middag både fredag, lørdag og søndag (godt behøver ikke bety noe usunt). Farris. Og som regel noe å kose seg med. Frukt, is eller kanskje en liten sjokoladeplate. Ellers handler jeg det som mankerer.
Pauline Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Var det meg som stod foran deg? Kunne vært det. Neida, det hender en og annen gang at jeg handler potetgull eller en sjokolade til helga, men det skjer langt fra hver helg. Er som regel viss vi skal på hytta. Da kjøper jeg også brus. Det gjør jeg ikke viss vi er hjemme. Noen helger ønsker englebarnet på 14 lørdagsgodt i form av potetgull eller en sjokoladebit, men som regel er h-n ikke interessert. Er ikke glad i slik mat, og det er ikke sunt for noen. I helga bruker vi mer tid på å lage "skikkelig" mat enn i ukene. Kjøper en del frukt, og vi kan godt kose oss med vin, så supersunn er jeg ikke. Ingen grunn til dårlig samvittighet. Må være lov å kose seg litt enten det er med det ene eller det andre.
Gjest Zia Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 Standard innkjøpsrunde på lørdag, som det selvsagt hender at vi avviker fra: Først innom en fiskebutikk for å kjøpe fersk fisk og/eller skalldyr, deretter en delikatessebutikk for å kjøpe ost, og muligens bacon, italiensk spekeskinke eller ferskt kjøtt, deretter til en innvandrerbutikk for å kjøpe bladpersille eller andre friske urter, så til polet for å finne en vin som passer til maten vi har planlagt. De dagene det er Bondens Marked, drar vi alltid innom der og kjøper det som ser mest fristende ut. Til slutt drar vi innom en matbutikk og kjøper inn det vi trenger av egg, mel, pasta, meieriprodukter, osv.
hilli Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Vi kjøper sjelden potetgull eller brus, men det blir litt snop (til samboeren som er avhengig) og iskrem som er den beste desserten jeg vet om. Siden vi ikke har bil, blir det til at innkjøpene gjøres på vår lokale Rema, men noen ganger hvis vi er i byen til rett tid så kjøper vi kjøtt, spekemat, fisk og ost fra delikatessebutikken eller noe fra Bondens Marked. Vi pleier også å drikke vin eller øl til maten i helgene, og så lages det dessert, er inne i en iskrem med forskjellig topping-periode. Det finnes mye helgekos som ikke er potetgull og brus, men heller ikke spesielt sunn av den grunn.
Vera Vinge Skrevet 18. august 2008 #10 Skrevet 18. august 2008 Jeg liker å kose meg i helgene, men det er ikke ensbetydende med godteri og kaker for min del. Det handler vel så mye om god frokost med god juice, som litt god middag. Mannen insisterer på en pose Sørlandschips på fredskvelden, men ellers varierer det veldig hva vi koser oss med. Denne helga kjøpte jeg bl.a. inn følgende: en kurv bringebær, en boks med Dream youghurtis med karamell og pecannøtt, bringebær- og appelsinjuice, godt grovbrød fra baker, druer, grapefrukt, galiamelon, asparges, einerrøkt laks, sveitserost, pære- og epleyoughurt, bacon, egg, nypoteter, spinat, to bokser små plommetomater, tre typer salat, en frukt- og nøtteblanding, en pose Sørlandschips, Farris. I tillegg hadde vi en del mat fra før. Det ble lite middagsspising sammen denne helga fordi vi begge jobbet en del i tillegg til at vi spiste ute på fredag, så det var ikke så mye store, spennende middagsinnkjøp denne gangen.
Irmiel Skrevet 18. august 2008 #11 Skrevet 18. august 2008 På fredag har vi som regel storinnhandel, der vi kjøper inn middagsingridienser for hele uken. Kyllingkjøttdeig, fiskegrateng/frossenfisk, kokegrønnsaker/wokgrønnsaker, frukt, pålegg, melk, frokostblanding ogsåvidere.
Elze Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Vi koser oss hver dag vi! Er ordentlige matvrak og spiser god og ordentlig hjemmelaget middag hver dag - men ikke alltid like sunt ... Er nok litt for glad i fet mat med smør og fløte i sausen f.eks., men spiser også mye fisk og grønnsaker. En typisk lørdagshandel for oss er middag og pålegg til hele uka. Grønnsaker handler vi på innvandrerbutikken. I den grad vi kjøper noe spesielt til helga er det til lørdags- eller søndagsmiddag, som ofte er litt mer tidkrevende eller luksuriøs mat enn ellers. Men det er stort sett middag som er kosen vår. Vi kjøper aldri potetgull, sjokolade, smågodt. Derimot lager vi ofte kaker eller desserter i løpet av helgen, is lager vi også selv. Brus drikker vi ikke, men tar ofte en flaske vin sammen.
Gjest Bond Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Vi kjøper av og til en flaske brus (pepsi max) og popcorn (den med litt mindre fett) eller en 100g mørk sjokolade å dele. Av og til også noen nøtter (vi er gla i pistasia). Eller vin og ost. Spørs litt hva vi har lyst for Men kjøper sjeldent snop og potetgull, kanskje hvis vi skal ha sånn ikke-middags-besøk som er litt mer 'uformell', men ellers omtrent aldri. Synes man kan få så mye annet som er bedre for de samme kaloriene
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 følte jeg måtte skrive hva vi handler inn for å støtte trådstarter her... i utgangspunktet handler vi inn på mandager til hele uken, men må jo støtt og stadig i butikken fordi vi har glemt noe!! blir ofte litt mer "fine" middager i helgene, men vi spiser nesten alltid hjemmelaget middag og er veldig opptatt av sunne råvarer ect.. (som hvorfor kjøpe pose potetmos når det er så enkelt å lage selv?!?) jeg spiser det jeg har lyst på, dytter i både smør og fløte i maten.. men spiser mye grønnsaker, yogurt, frukt... når det er sagt er både jeg mannen og datteren veldig glad i godis.. det har blitt verre nå som jeg er gravid.. :rødme: men til vanlig holder vi det til helgene.. men ja da blir det både potetgull og smågodt... ofte føler jeg meg usunn i butikken for noen handler jo bare frukt,grønt og grovbrød.. mens andre ganger ser jeg folk som er "verre" enn meg..
pusla Skrevet 22. august 2008 #15 Skrevet 22. august 2008 Vi handler som regel på torsdager, da handler vi inn så vi klarer oss til og med søndag iallefall. Blir litt godt pålegg, juice, det vi trenger til middagene (som regel god mat, gjerne noe ekstra på fredag og lørdag, men ikke nødvendigvis så usunt), men vi kjøper også brus, potetgull og sjokolade til helga. Nå er det høst og litt skjerpings på godterispisinga, men litt godis unner vi oss i helga.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #16 Skrevet 23. august 2008 (endret) i helgene kjøper jeg alltid inn 500 g pose med first price chips, pluss masse firsprice sjokolade, så har jeg verken plass i magen eller råd til vanlig middag da, så spiser vel egentlig kun det i helgene pluss brus og kanskje litt annet ufornuftig mat. men jeg spiser vanlig mat på hverdagen da (altså grandiosa, toro ,fjordland og sånn ) er student da, så har ikke så god råd og tid til mer. Endret 26. august 2008 av Kristin
Whitechick Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 jeg og kjæresten min bor ikke sammen men spiser sammen 90 % av tiden. Så tenkte jeg skulle skrive litt her hva vi liker å kose oss med =D Vi liker å spise sunt så ofte er det sunn mat! Spiser endel frukt, litt pannekaker, taco, mye kjøtt, kylling, lettost.krydder og sauser. Skal vi kose oss går det ofte i nøtter og pepsi max<3 Spiser sjeldent godteri. Og skal jeg spise littegranne godteri iblandt må det bli sjokolade, karamellpudding (jummi<3 ett år siden sist..hehe) lakris eller sjokoladeis. prøver å holde meg til nøtter! Elsker nøtter =)
Markjordbær Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 Jeg er hjemme alene idag, så jeg har handlet inn litt godt til meg selv. Foruten middag, kjøpte jeg to flasker øl, en halvannen liter brus (får enten lyst på brus utover kvelden, eller i morgen), en minipose med salt potetgull, en minipose med ostepop, en sjokolade og en slikkepinne (kjærlighet). I går kjøpte jeg forresten en vin også som jeg kanskje åpner i kveld
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 Vi handlet inn mye usunt snacks før, men vi har nå innsett at vi ikke behøver å fråtse i alt selv om det er helg. Så nå kjøper vi inn en pose potetgull, og enten en 200g sjokolade plate eller en pose med litt blandet smågodt. Og kun en halvannen liter brus. Før kunne vi kjøpe en firepakning med brus, to poser potetgull for å slippe å diskutere hvilken smak vi skulle ta, det samme med sjokolade og masse forskjellig smågodt. Vi klarte jo ikke å spise opp alt over helgen så det ble en del småspising utover i uka, så vi bestemte oss for å skjære inn på det, vi behøver ikke litt av alt. Det vi skulle savne den ene helga kan vi heller unne oss den andre helga. Og så kjøper vi inn litt god mat til fredag og lørdag, som som regel blir ganske sunt (burger og grandiosa er ingen av oss glad i), et par flasker vin.
IrmaAdele Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg er da sansyneligvis en av de du ser i butikken som aldri handler noe godteri. Storhandler en gang i uka, og det er på Fredager. Da har jeg handleliste som jeg følger slavisk. Da handler jeg inn til hele uka, med middager, prøver å få til i alle fall to fiskemiddager i uka, gjerne laks, koteletter, kyllingkjøttdeig (synes vanlig kjøttdeig er gruelig ekkelt) og kylling, pålegg, melk, brød, egg, grønnsaker og alt annet vi trenger. Hater hel og halvfabrikata veldig mye så prøver å lage mesteparten av middager fra bunnen av, billigere, sunnere og bedre. Handler for eksempel aldri posesauser. Burde bli flinkere til å kjøpe frukt, men er ofte innom å kjøper litt bannaner og epler ellers i uka. Blir sjelden noe godteri eller potetgull i kurven da. På Lørdagene kan det hende vi er innom butikken for å kjøpe en sjokolade (helst mørk) eller en pose potetgull. Ellers er jeg veldig glad i å bake så ofte at jeg heller baker noe godt til lørdagen. Spiser sjelden eller aldri søtt ellers. Og brus prøver jeg å aldri handle, selv ikke til Lørdager. Sambo er omtrent oppfostra på brus så bare han ser en flaske brus i huset MÅ han drikke den opp. Så vi skyr brus, selv liker jeg ikke brus. Endret 23. august 2008 av IrmaAdele
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå