Gå til innhold

Plikter hjemme, hva kan man forvente

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Bortsett fra å rydde rommet sitt...)

Alle har fulle dager, men 11 åringen og 9 åringen går ikke på SFO, så de har mer hjemme-tid enn resten av familien.

Hvilke plikter/oppgaver bør man kunne ha/få til i denne alderen? Bør man gi lommepenger/ukelønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var den første oppgaven jeg fikk å tømme oppvaskmaskinen hver gang den var gått, og så fikk jeg litt "snopepenger" på lørdagen for det. Det begynte jeg med relativt tidlig, jeg var yngre enn 9 ihvertfall og brukte stol for å rekke opp. Men det er kanskje ikke akkurat oppgaven når det dyre, uerstattelige pen-servise er rengjort, man må jo ta høyde for at det kan skje uhell...

Skrevet (endret)

Min 7 åring har ansvar for;

Dekke på/av bordet

Gå med søppel

Rydde vekk leker o.li etter bruk, evt før hun tar kvelden

Legge skittentøyet sitt i riktig kurv

Holde orden på rommet sitt (og det er her det svikter oftest)

I tillegg hjelper hun også til med å tørke støv og brette klær. Samt at hun gjerne hjelper til med middagen (kutter/ skreller grønnsaker, lager salat, river ost)

Vi har også heldigvis alltid gode rutiner på endel "småting" som sparer oss for masse rot (henge opp yttertøy, sette sko i hylla, legge skolesekk på fast plass og fra den legge postperm og matboks/drikkeflaske på kjøkkenbenken.

Hun får ikke ukelønn enda- men det er mest fordi hun ikke har bruk for egne penger på fast basis (har heller ikke spurt om det).

Endret av Reveal
Gjest strykebrett
Skrevet

Da jeg var liten hadde vi forskjellige oppgaver som skulle utføres hver uke. Hvis ikke det var gjort ble det ingen lommepenger.

Den første husker jeg godt, det var storebroren min sin jobb å ta ut søpla og min jobb å sette i ny pose etterpå :)

Da var jeg veldig liten, men det fikk meg til å føle meg nyttig husker jeg og det var fint.

Etterhvert vokste oppgavene til klesbretting, oppvask etter middag, vanne planter, spyle oppkjørselen og andre ting. Er vel bare å utvide littt etter som ungene blir eldre tenker jeg.

Syns det var bra å føle at jeg hadde tjent lommepengene mine, ikke bare fått dem så i min familie var dette i alle fall en ordning som fungerte godt.

Håper du finner noe som funker for deg. Lykke til!

Skrevet

Har ingen erfaring med de større - men min snarttreåring kan rydde rommet sitt, dekker på til middag og legger klærne sine i skittentøykurven (og får stadig oppfordring å vise faren sin hvordan det gjøres!) og holder orden på fx fottøyet sitt i gangen.

Skrevet

Vi har en 7-åring og en 10-åring, som hjelper til med blant annet følgende, om enn ikke like entusiastisk bestandig:

-Gå ut med søpla

-Holde orden på skotøyet i gangen

-Brette sammen rene håndklær og legge på plass

-Støvsuge

-Dekke på bordet til middag

-Lage salat til middag

Skrevet

Vår 7-åring bytter håndkler på bad og kjøkken og tørker støv. 11-åringen støvsuger og vasker badet. Dette er det de gjør for lommepengene. 7-åringen har ca 5 minutter tre ganger i uken (full plass på SFO), mens 11-åringen har 5-15 minutter fem ganger i uken.

Å holde orden på rommet, legge eget skittentøy i skittentøyskurven osv er ting man gjør som et medlem av familien rett og slett, og det har vært deres eget ansvar siden lenge før de begynte å få lommepenger.

Skrevet

Vår 11-åring bretter tøy

vasker badet og doen.

Vasker alle gulvene hver Fredag etter skolen. (Kos etterpå)

Lager middag annen hver dag

Handler inn småting

Klipper plen og luker

Passer lillebroren hvis jeg skal på fest

Skrevet
Vår 11-åring bretter tøy

vasker badet og doen.

Handler inn småting

Klipper plen og luker

Overlater du en 11-åring ansvaret for lillebroren mens du er på fest? :hakeslepp:

Skrevet
Vår 11-åring bretter tøy

vasker badet og doen.

Handler inn småting

Klipper plen og luker

Stakkars unge!!! 11 år og vasker alle gulver og i tillegg lager middag annenhver dag - og du går på fest!!! Er dette et seriøst innlegg??? I tilfelle bør du meldes til barnevernet, du høres helt utrolig egoistisk ut!! Skam deg!!

Skrevet
Vår 11-åring bretter tøy

vasker badet og doen.

Handler inn småting

Klipper plen og luker

Dette må jeg si var i overkant, kjenner jeg. Dette er jo halvparten av hva jeg gjør og vi er to voksne til å dele på.

Nå vet ikke jeg hvor gammel lillebror er, men jeg har på følelsen at du er alene med disse to og at denne elleveåring blir behandlet som den andre voksne i familien. Litt tidlig å bli så voksen, mener nå jeg.

Skrevet

Aldri forundret over hvor seriøst noen tar et "troll"! ;)

Har ikke barn selv, men da jeg var 6-7 år gammel, fikk jeg gå tidligere hjem fra dagmammaen (mamma og pappa jobbet ofte lenger enn min skoledag, så jeg var ofte hos hun som hadde vært dagmammaen min etter det som den gang var skoeldagen på førskole og første klasse), hadde egen nøkkel i en snor festet på innsiden av jakken, og fikk lage middag ca en gang i uka.

Det gikk jo stort sett i eggerøre eller ris med krydder og forskellige grønnsaker, men allikevel! ;) Jeg synes fortsatt det er stas å lage mat!!! :)

I tillegg til det, måtte jeg holde rommet ryddig, hjelpe til med å ta av og på bordet, sette på kaffe, og vi delte på oppvasken. Var det jeg som lagde middag, hadde jeg også ansvaret for å rydde kjøkkenet etter meg! :)

I tillegg hadde vi den fordelen at hele badet kunne spyles. Du kunne altså bare spraye såpe på vask, do og badekar, og spyle hele greia, inkl. gulvet med dusjhodet.. :) Så var det bare å ta langkosten og "skrape av" vannet på gulvet ned i sluket... :)

Tror ikke det var så lenge etter det jeg begynte å støvsuge også...

I starten var mine oppgaver utover å holde rommet ryddig, mest sånt man gjør for å lære barnet at man må hjelpe til og at alle har et ansvar, og dessuten la meg få leve ut min interesse for å lage mat. Etterhvert som jeg ble så stor at jeg fikk være alene i byen med venninnene mine på lørdag (9-10 år? Var vi mer selsvtendige den gangen?), fikk jeg lommepenger.

Vi hadde aldri noen tradisjon for å kjøpe egne godteposer til oss barna, vi fikk være med å bestemme hva vi satte frem på stuebordet foran tv'en etter middagen, men hvis jeg f.eks var med ei venninne som fikk penger hver lørdag, og jeg spurte om jeg også kunne få for å kjøpe godteri sammen med henne, fikk jeg jo lørdagspenger jeg også.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...