Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere hva? Jeg syns vi bare skal fortelle hverandre (oss lærere i mellom) at vi gjør en helvetes god jobb. Vi er tross alt en av Norges viktigste arbeidsgrupper- kanskje den viktigste? Uten oss hadde Norge vært et uland.

Takk alle lærere, for den kjempejobben dere gjør hver eneste dag!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet

Synes vi lærere må slite for mye og jobbe live av oss..etter vanskeolig skolegang og utdanning må vi slite med mange elever og mye bråk. Vi må ringe opp fore3lødre til unger som ike møter opp, og av og ti må vi jobbe med papirer og ha mnøte. SLitsomtt...angrer , vil heler bli badevakt!

Gjest Gjest_Trond_*
Skrevet
Det er noko anna enn mi luselønn på 350 000 kr. Og eg har 5 års høgare utdanning. :fnise:

Etter å ha lest diverse innlegg her på KG om lærere må jeg si at antipatioen øker. Dere lærere er klar over at det ikke er riktig at dere sammenlikner deres gruppe i kommunal sektor med nordsjøarbeidere, som er i en helt annen bransje?!

Hva slags planet lever dere på sier jeg bare...

Vi andre i kommunal sektor, medlemmer i Akademikerne og andre orgaqnisasjoner er muligens mer realistiske enn lærerne? Vi forstår at vi ikke kan sammenlikne oss med presidenter og Nordsjøarbeidere. Vi er realistiske og er klar over hvilken sektor vi jobber i: offentlig sektor, i kommunen - akkurat som lærerne gjør.

Du klager over din lønn på 350 000 og kaller det "luselønn". Vel, denne lønnen blir ansett som bra i kommunal sektor, og tro det eller ei, men vi andre som ikke er lærere jobber også...og vi får også 350 000 i lønn og synes det er en ganske god lønn. Nå er lærerne attpåtil sikret en minstelønn/startlønn på 350 000 ca. og det er det ingen andre grupper i kommunen som er. Lærerne har det godt og jeg tror ikke dere er klar over det selv.

Skrevet
Etter å ha lest diverse innlegg her på KG om lærere må jeg si at antipatioen øker. Dere lærere er klar over at det ikke er riktig at dere sammenlikner deres gruppe i kommunal sektor med nordsjøarbeidere, som er i en helt annen bransje?!

Hva slags planet lever dere på sier jeg bare...

Vi andre i kommunal sektor, medlemmer i Akademikerne og andre orgaqnisasjoner er muligens mer realistiske enn lærerne? Vi forstår at vi ikke kan sammenlikne oss med presidenter og Nordsjøarbeidere. Vi er realistiske og er klar over hvilken sektor vi jobber i: offentlig sektor, i kommunen - akkurat som lærerne gjør.

Du klager over din lønn på 350 000 og kaller det "luselønn". Vel, denne lønnen blir ansett som bra i kommunal sektor, og tro det eller ei, men vi andre som ikke er lærere jobber også...og vi får også 350 000 i lønn og synes det er en ganske god lønn. Nå er lærerne attpåtil sikret en minstelønn/startlønn på 350 000 ca. og det er det ingen andre grupper i kommunen som er. Lærerne har det godt og jeg tror ikke dere er klar over det selv.

Kvifor er det rettferdig at dei som jobbar i privat sektor skal tena meir enn oss som jobbar i offentlig sektor? Eg synst nemlig ikkje det er rettferdig i det heile tatt!

Det eg synst hadde vore rettferdig, hadde vore om lønna vart bestemt ut frå kor høg utdanning ein hadde - enten ein jobba i privat eller offentlig sektor! Altså at alle personar med kun grunnskule, fekk dårlegast lønn, same kva jobb dei hadde. Og at personar med den høgaste utdanninga, som for eksempel legar, fekk den høgaste lønna.

Eg har ingenting imot at legar tenar bra, for dei har mange års høgare universitetsutdanning! Men når for eksempel nordsjøarbeidarar med lav utdanning har superlønn, samtidig som andre yrkesgrupper med mykje høgare utdanning berre tenar ein brøkdel av dette - så meinar eg at det er noko feil med heile systemet. Utdanning skal og bør lønna seg!

Gjest Er det mulig?
Skrevet
Kvifor er det rettferdig at dei som jobbar i privat sektor skal tena meir enn oss som jobbar i offentlig sektor? Eg synst nemlig ikkje det er rettferdig i det heile tatt!

Hvor naiv er det mulig å være? Tror du virkelig verden er "rettferdig"?!

Det ligger i offentlig sektors natur verden over at lønningene der er lavere enn i privat sektor, jevnt over. Norge er blant de få landene i verden der lønningene til de i offentlig sektor ligger ganske nær opptil de i privat, fordi Norge prioriterer en "god offentlig sektor".

Tror du det er mer "rettferdig" at heismontører, lastebhilsjåfører og grøftegravere tjener mer enn meg som har 7 års universitetsutdanning? Jeg klager ikke over det fordi jeg vet at uike sektorer og bransjer har ulike lønnsnivåer. Du må også innse at en privat bedrift ikke er bundet av tariffavtaler slik dere lærere benytter i deres lokale forhandlinger med kommunen. Tenk på alle de andre kommunalt ansatte også, lærerne bør ha sympati med de også. Det er ikke mye solidatisk av dere å kun mele egen kake når dere faktisk jobber i en sektor som i sin natur ikke er høytlønnet. Offentlig sektor har ikke profittmål som sin hovedbeskjeftigelse og dermed kan dere heller ikke kreve Nordsjløarbeiderlønn.

Skrevet (endret)
Hvor naiv er det mulig å være? Tror du virkelig verden er "rettferdig"?!

Det ligger i offentlig sektors natur verden over at lønningene der er lavere enn i privat sektor, jevnt over. Norge er blant de få landene i verden der lønningene til de i offentlig sektor ligger ganske nær opptil de i privat, fordi Norge prioriterer en "god offentlig sektor".

Tror du det er mer "rettferdig" at heismontører, lastebhilsjåfører og grøftegravere tjener mer enn meg som har 7 års universitetsutdanning? Jeg klager ikke over det fordi jeg vet at uike sektorer og bransjer har ulike lønnsnivåer. Du må også innse at en privat bedrift ikke er bundet av tariffavtaler slik dere lærere benytter i deres lokale forhandlinger med kommunen. Tenk på alle de andre kommunalt ansatte også, lærerne bør ha sympati med de også. Det er ikke mye solidatisk av dere å kun mele egen kake når dere faktisk jobber i en sektor som i sin natur ikke er høytlønnet. Offentlig sektor har ikke profittmål som sin hovedbeskjeftigelse og dermed kan dere heller ikke kreve Nordsjløarbeiderlønn.

Eg er på ingen måte naiv, eg seier berre korleis eg synst systemet burde ha vore! Og har eg sagt at eg synst det er rettferdig at heismontørar, lastebilsjåførar og grøftegravarar tener meir enn deg som har 7 års universitetsutdanning? Eg synst såklart det er blodig urettferdig! Eg har jo nettopp sagt at utdanning bør lønna seg. Men det seier seg vel sjølv at eg er mest opptatt av mi eiga yrkesgruppe, slik dei fleste andre også er - sjølv om eg har stor sympati med andre yrkesgrupper med høgare utdanning, som også tenar dårlig.

Har aldri sagt at eg krever Nordsjøarbeidarlønn, for eg hadde vore fornøyd med mykje mindre. Det eg derimot synst, er at f.eks Nordsjøarbeidarane burde hatt dårlegare lønn - så kunne heller yrkesgrupper med høg utdanning som i dag tenar dårlig, fått høgare lønn!

Og eg kjem aldri nokon sinne til å synast det er rettferdig at personar som jobbar i privat sektor, skal tena så mykje bedre enn dei som jobbar i offentlig sektor! Såklart veit eg at det er slik det er, men ingen kan nekta meg å meina at det er eit heilt råttent system!!!

Endret av Mirabella76
Skrevet
Det eg derimot synst, er at f.eks Nordsjøarbeidarane burde hatt dårlegare lønn - så kunne heller yrkesgrupper med høg utdanning som i dag tenar dårlig, fått høgare lønn!

Og eg kjem aldri nokon sinne til å synast det er rettferdig at personar som jobbar i privat sektor, skal tena så mykje bedre enn dei som jobbar i offentlig sektor! Såklart veit eg at det er slik det er, men ingen kan nekta meg å meina at det er eit heilt råttent system!!!

Jeg synes ikke dette bare er naivt, men vitner også om laber kunnskap om markedsmekanismer. Det er helt logiske grunner til at Nordsjøarbeidere tjener mer enn grupper i offentlig sektor, simpelthen fordi det er større behov for Nordsjøarbeiderne og de jobber i en profitabel sektor. Ansatte i offentlig sektor jobber ikke i en sektor som tjener inn profitt til et selskap, de jobber med tjenester for folket i kommunen eller andre offentlige instanser. Da blir lønningene deretter, uansett hvor lang utdanning du har. Begrepet "rettferdighet" hører egentlig ikke hjeme i en slik diskusjon - det står ingen over oss og deler ut porsjoner av rettferdighet...Lærere må snart rulle inn og gi seg med denne klagingen.

Skrevet
Jeg synes ikke dette bare er naivt, men vitner også om laber kunnskap om markedsmekanismer. Det er helt logiske grunner til at Nordsjøarbeidere tjener mer enn grupper i offentlig sektor, simpelthen fordi det er større behov for Nordsjøarbeiderne og de jobber i en profitabel sektor. Ansatte i offentlig sektor jobber ikke i en sektor som tjener inn profitt til et selskap, de jobber med tjenester for folket i kommunen eller andre offentlige instanser. Da blir lønningene deretter, uansett hvor lang utdanning du har. Begrepet "rettferdighet" hører egentlig ikke hjeme i en slik diskusjon - det står ingen over oss og deler ut porsjoner av rettferdighet...Lærere må snart rulle inn og gi seg med denne klagingen.

tror kanskje du må rulle inn også jeg... Større behov for nordsjøarbeidere enn lærere og sykepleiere?? Snakk om å være naiv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg heller syns ikke det er rettferdig at grupper uten utdanning tjener så mye mer enn kommunalt ansatte, men har faktisk forståelse for at noen grupper med lite/ingen utdanning gjør det. Ofte jobber de lange dager med mye slit og hardt fysisk arbeid, de fortjener ofte den lønna de har.

Men, det er vel på tide å heve lønna til visse grupper i offentlig sektor som driver verdiskapning også. Sykepleiere og lærere er for snille, de står ikke på krava og har godtatt dårligere og dårliegere vilkår hvert år.

"Nå må lærerne snart slutte å syte, og være fornøyde med det de har" HVOR NAIV KAN MAN BLI?? Om man ikke sier fra vil ingenting forandre seg- alt blir ved det samme. Skal kanskje være glade for at sykepleierne og lærerne er blant de få som faktisk sier fra, før alt går i grøfta. Noe det faktisk er i ferd med å gjøre: Lærere og sykepleiere går over i privat sektor i hopetall.

Tenk dere om: Dere overlever ikke uten oss...

Endret av Mamma1
Skrevet

I privat sektor så bestemmes lønningene av tilbud og etterspørsel. I det offentlig sektor er det helt andre faktorer som bestemmer lønningene, bl.a. hvor mye vi er villige til å betale i skatt. Dessuten har man en god del goder i det offentlige som vi i privat bare kan se langt etter.

Skrevet

Ikke rart lærere får lite lønn når jeg ser argumentasjonen rundt lønnen deres opp i mot dem som jobber i nordsjøen! Dere stiller LIKE fritt som mennene deres til å jobbe i nordsjøen. Faktisk hadde dere nok tjent mere enn dem pga kvotering og kvinnetillegg. Neida, dere valgte bevisst en utdanning som ikke er bra betalt og så syter dere over det.

Er det rettferdig at nordsjøarbeidere tjener mer enn dere? Ja! Gi ett godt argument for det motsatte, og slutt nå å syt over rettferdighet. Røkke har 0 utdannelse, jeg har 3 år, er det rettferdig at jeg ikke er 3 ganger rikere enn han? Nei selvfølgelig ikke. Han driver med noe som er mye mer profittabelt enn meg, og det samme med dere og nordsjøarbeidere, spiller ingen rolle hvor mange år dere røykte dere fjerne på blindern, dere har ikke en universell rett på mer lønn enn andre av den grunn.

Det mangler 2000 riggarbeidere i Stavanger! Søk da hvis det er så himla urettferdig.

Skrevet

Eg veit alt dette, så du treng ikkje å fortelja meg ting eg allerede veit! Poenget mitt er berre at eg synst det er synd at systemet er slik, at enkelte yrkesgrupper skal tena så mykje meir enn andre - berre fordi dei jobbar i det private, og ikkje i det offentlege. Anar ikkje kva som kunne ha vore gjort for å forandra på dette, slik at høgare utdanning hadde lønna seg uansett - enten ein jobba i offentleg eller privat sektor. For jo, eg er opptatt av rettferdighet på dette området, nemlig at høgare utdanning bør lønna seg lønnsmessig - til tross for at eg er fullstendig klar over at livet ikkje alltid er rettferdig!

Gjest Tidligere ansatt i privat sektor
Skrevet
I privat sektor så bestemmes lønningene av tilbud og etterspørsel. I det offentlig sektor er det helt andre faktorer som bestemmer lønningene, bl.a. hvor mye vi er villige til å betale i skatt. Dessuten har man en god del goder i det offentlige som vi i privat bare kan se langt etter.

Det stemmer bra ja.

Jeg forstår faktisk ikke all den usakloige hylingen fra lærere her...sykepleiere og lærere tjener mer enn bra nok (!) og vet dere hva, selv jobber jeg i offentlig sektor (kommune) og har 6 års lang utdanning: jeg tjener likevel ikke mer enn en lærer eller sykepleier i vår kommune.

Vi tjener omtrent det samme!

Konklusjonen er er sektoren kommunal sektor er en sektor der dere faktisk ikke kan forvente svært høye lønninger, det ligger i denne sektorens "natur". Den sponses av våre skattepenger og formålet er tjenester for folket! Det er ganske stor forskjell på det og privat sektor, det målet er profitt og de kanskje har råd til å betale ut noe høyere lønninger - og da brukes ikke skattepengene, for å si det slik.

Jeg tror dere som er lærere som hyler opp om hvor dårlige lønningene deres er må ta en stor realitetssjek.

Gjest Også kommunalt ansatt
Skrevet
Poenget mitt er berre at eg synst det er synd at systemet er slik, at enkelte yrkesgrupper skal tena så mykje meir enn andre - berre fordi dei jobbar i det private, og ikkje i det offentlege.

Det ligger i de ulike sektorene ulike formål: profitt versus tjenester for folket. Sistnevnte finansieres av våre skattekroner...og det er derfor ikke duket for lønnsfest i tide og utide.

Lønningene i norsk offentlig sektor er svært gode. Jeg forstår ikke at noen i offentlig sektor faktisk tror at lønningene skal likne og sammenliknes med privat. Det er to ulike verdener.

Gjest Tigress
Skrevet

Som sagt så synst eg det kjipaste med læraryrket er at ein stadig blir hakka på for at vi ikkje gjer ein bra jobb, vi er late, dumme etc, og når vi seier i frå om ting som ikkje er bra i norsk skule, ja då syt vi. Realiteten er jo at vi faktisk veit kva vi snakkar om, ettersom vi står midt i det, men det er det visst ingen som skjønar.

Løna er grei nok, men eg trur ei auke må på plass for å halde på realistane.

Skrevet
Det ligger i de ulike sektorene ulike formål: profitt versus tjenester for folket. Sistnevnte finansieres av våre skattekroner...og det er derfor ikke duket for lønnsfest i tide og utide.

Lønningene i norsk offentlig sektor er svært gode. Jeg forstår ikke at noen i offentlig sektor faktisk tror at lønningene skal likne og sammenliknes med privat. Det er to ulike verdener.

Jada, som sagt veit eg om at det er slik som både du og fleire andre her inne seier. Men eg må likevel få lov til å synast at det er eit urettferdig system!

Privatisering er noko herk - og derfor hatar eg FRP!!!

Skrevet

Det finnes en god del ansatte i privat sektor som "bare" tjener 300 000. Skal de plutselig hyle, skrike og klage over at de vil ha samme gode lønn som lærerne har i kommunal sektor da? At lærerne blir den gruppen folk i privat sektor som tjener lite og som har høy utdanning sammenlikner seg med, fordi lærerne har så gode startlønninger og garantier for vekst med årene.

Tenke det...la oss gjerne snu på flisa. Kjære fagforeningsfolk i privat sektor med høyt utdannede medlemmer, men med lavere lønn enn lærerne i kommunesektoren: bruk argumentasjonen om mye jobbing, kompleksitet og selvsagt: den høyere utdanningen. Se hvor langt det går i privat sektor...

Skrevet

Også dreier alt seg om hvor mye vi syter og klager... Er det rart vi klager og syns det er forferdelig når det eneste vi blir møtt med er himlende øyne og masse drittkjeft om hvor udugelige vi er?? Dette er det man møter som nyutdannet lærer.

Hvordan noen kan si at lærere og sykepliere tjener mer enn bra nok, viser bare at denne personen ikke vet å sette pris på disse yrkesgruppene.

Skrevet

Si noen tar vikartimer som lærer, hvor mye vil de tjene i timen da? Noen som vet? Er dette avhengig av utdanningen til den enkelte osv?

Skrevet
Si noen tar vikartimer som lærer, hvor mye vil de tjene i timen da? Noen som vet? Er dette avhengig av utdanningen til den enkelte osv?

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...