Rosalie Skrevet 24. august 2008 #81 Skrevet 24. august 2008 Og slik tråden nå utvikler seg, er noe av grunnen til at veldig mange er drittlei lærere og maset deres. "Jeg er mere verdt enn deg"- holdninga deres er totalt forkastelig, og ville aldri blitt godtatt andre steder, med unntak av i helsesektoren. Min mann er for øvrig utdannet lærer fra universitetet. Han jobber i to-spann med en kvinnelig allmennlærer og de to utfyller hverandre perfekt.
Rosalie Skrevet 24. august 2008 #82 Skrevet 24. august 2008 For øvrig er dere deres egne verste fiender når det gjelder rekruttering. Aldri hører man lærere eller forbundet snakke offentlig om hvor fantastisk det er å være lærer, men man ser bare sytinga over lav lønn, dårlige arbeidsforhold, stort arbeidspress og vanskelig rekruttering. Merkelig det, du, at man velger bort læreryrket når dette er det bildet dere selv kommer med. Man skal brenne noe vanvittig for et felt for å gå inn i noe som utad står fram som et rottereir .
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #83 Skrevet 24. august 2008 For øvrig er dere deres egne verste fiender når det gjelder rekruttering. Aldri hører man lærere eller forbundet snakke offentlig om hvor fantastisk det er å være lærer, men man ser bare sytinga over lav lønn, dårlige arbeidsforhold, stort arbeidspress og vanskelig rekruttering. Merkelig det, du, at man velger bort læreryrket når dette er det bildet dere selv kommer med. Man skal brenne noe vanvittig for et felt for å gå inn i noe som utad står fram som et rottereir . Godt sagt. Lærerne selv er de verste ambassadørene for sitt eget yrke, det er det ingen tvil om. Alt folk utad hører om er alt slitet og rettingen og lønnen. Folk som hører dette har kanskje noen de er gift med selv som jobber i kommunal sektor, med utdanning og greier, og som tjener mindre eller like mye som lærerne - og som ikke klager. Lærerne må kanskje på kurs i å lære seg å takle arbeidslivet og sitt eget yrke? Kanskje de behøver coucher som minner lærerne på at de bør tenke mer positivt¨, og at de ikke er alene her i verden om å måtte jobbe?
Mamma1 Skrevet 24. august 2008 #84 Skrevet 24. august 2008 Det vert frekt å hevda at vi ikkje kan sakene våre. Eg jobba fyst i barnehage som førskulelærar, så fekk eg jobb i grunnskulen. Eg har slitt for kva eg har i dag, eigen bil og leilighet. Det å hevda at eg ikkje har like mykje rett til respekt og løn som deg berre fordi du er på real er skikkelig frekt og nopko som forbundet jobbar med, å viske ut skillene! Jeg har da aldri sagt at du ikke har like mye krav på respekt. Jeg er faktisk ikke realist, jeg har bare språkfag. Men jeg har da øyne i hodet og ser at skolen trenger realister, så hev lønna, da kommer de inn i skolen igjen! At man har slitt for hus og bil har da vitterlig ingenting med krav på lønn å gjøre, men faktum er at jeg har bedre kompetanse i engelsk, med mine 125 studiepoeng har enn en allmennlærer med sine studiepoeng (uten at jeg skal påstå nøyaktig hvor mange dere har)...
Mamma1 Skrevet 24. august 2008 #85 Skrevet 24. august 2008 For øvrig er dere deres egne verste fiender når det gjelder rekruttering. Aldri hører man lærere eller forbundet snakke offentlig om hvor fantastisk det er å være lærer, men man ser bare sytinga over lav lønn, dårlige arbeidsforhold, stort arbeidspress og vanskelig rekruttering. Merkelig det, du, at man velger bort læreryrket når dette er det bildet dere selv kommer med. Man skal brenne noe vanvittig for et felt for å gå inn i noe som utad står fram som et rottereir . Hva mener du da Wadjet? At man skal holde kjeft om dette? Skal man ikke heller prøve å gjøre noe med det??
Gjest Solrunn Skrevet 24. august 2008 #86 Skrevet 24. august 2008 At man skal holde kjeft om dette? Skal man ikke heller prøve å gjøre noe med det?? Deres gruppe krisemaksimerer veldig utad. Å holde kjeft er det alle andre grupper gjør...de liker jobben sin og ser mer realistisk på tilværelsen.
Rosalie Skrevet 24. august 2008 #87 Skrevet 24. august 2008 Hva mener du da Wadjet? At man skal holde kjeft om dette? Skal man ikke heller prøve å gjøre noe med det?? Klart man skal gjøre noe med det, men det hjelper ikke å ta skittentøysvasken offentlig hvert eneste lønnsoppgjør. Selv jobber jeg som sivilingeniør. Jeg kan si mye negativt om yrket mitt, jeg, men jeg, som Tekna og utdanningsinstitusjonene, velger å fokusere på alt det positive i yrket mitt når jeg snakker med andre. Kampene tar vi innad. Og vi oppnår vel i grunnen mer ved den taktikken enn den offentlige hyle-og-sutre-taktikken utdanningsforbudet bedriver...
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #88 Skrevet 24. august 2008 I og med at læreryrket er sterkt kvinnedominert kan en jo tenke at det er grunnen til all kranglingen og det negative som kommer ut til offentligheten.
Mamma1 Skrevet 24. august 2008 #89 Skrevet 24. august 2008 I og med at læreryrket er sterkt kvinnedominert kan en jo tenke at det er grunnen til all kranglingen og det negative som kommer ut til offentligheten. ? 1
Netten Skrevet 24. august 2008 #90 Skrevet 24. august 2008 Jeg er lærer og er fornøyd med både lønn og arbeidstid Det jeg ikke liker er når folk sier at vi har sååå lange ferier og jobber myyye mindre enn alle andre. Jeg jobber i snitt 10-12 timer/dag man-fre, og fortjener absolutt å ha fri de ukene jeg har fri. Det eneste jeg vil klage på er to ting: At jeg må bruke timesvis på møter, lage lokale læreplaner, evaluere disse osv. osv. Tiden til elevene og det å planlegge gode undervisningsopplegg blir nesten borte. Dette må jeg ta på ettermiddag-/kveldstid etter all møtevirksomhet er ferdig. Det andre er lærerressurser og klasserom. Jeg er kontaktlærer i 2. klasse, har 27 elever alene i et rom som er godkjent for maks 26 elever, men som virker trangt og overfylt med mer enn 18 pulter. Heldigvis er jeg så heldig at jeg har en lærling med meg som fungerer som en assistent, men tenk så mye bedre hver enkelt elev kunne blitt fulgt opp hvis klassen kunne blitt delt på to rom og fått en ekstra lærer! Jeg må innrømme at jeg kjenner et lite stikk av misunnelse når jeg hører om lærere som har 15 elever i klassen... Men uansett - jeg gjør det beste ut av det og trives kjempegodt i jobben min!
Gjest Gjest_Geir_* Skrevet 24. august 2008 #91 Skrevet 24. august 2008 Men uansett - jeg gjør det beste ut av det og trives kjempegodt i jobben min! Så bra! Det er hva alle vi andre som jobber i arbeidslivet gjør også. Flott at lærere klarer det samme. Det er på en måte det minste vi kan forvente.
mann23 Skrevet 24. august 2008 #92 Skrevet 24. august 2008 Eg kan jo forresten nevna at mannen min jobbar i Nordsjøen. Han har kun fagbrev frå vidaregåande, og tenar minst 3 gangar meir enn meg!!! Og eg kan lova at eg ikkje kjenner nokon som jobbar mindre enn Nordsjøarbeidarar! Han har ein fast turnus med 2 veker på jobb, og 4 veker fri - og slik går det heile året. Greit nok at han jobbar 12 timar i strekk i dei to vekene han er på jobb. Men når han har nattskift, er det så rolig at dei som jobbar der brukar mesteparten av tida på å surfa på nettet (han sit for det meste i kontrollrommet). Og når han er heime i 4 veker, ja så har han heilt fri! Innimellom er det kurs og seminar i friperiodane, men det er jo uansett berre nokre få dagar i kvar friperiode - og i sommarmånadene er det aldri kurs/seminar i det heile tatt. Mannen min har altså ferie i 4 veker i strekk, omtrent kvar einaste friperiode! Og då snakkar folk om at lærarane har mykje avspasering???!!! Bullshit! Eg kjenner faktisk mange nordsjøarbeidarar (blant anna mannen min), som seier at dei aldri kunne ha klart å gått tilbake til ein vanleg jobb, der dei jobba 5 dagar i veka - for dei har vent seg til dei lange friperiodane, og dei hadde derfor aldri orka å gått på jobb kvar dag. Kvifor er det aldri nokon som snakkar om at nordsjøarbeidarane har mykje avspasering, og i tillegg tenar rått? Neida, dei skal beskyttast - men lærarane som jobbar seg halvt i hel, skal stadig få høyra kor mykje fri dei har. Nei, folk er jammen rare... Hei ligg unna nordsjøarbeiderne! De fortjener mer lønn. Hvis du er så misunnelig ta sikkerhetskurset selv Er forøvrig helt enig med alle som sier at realistene bør få mer lønn. Realfagene er vanskeligere å krever mer av lærere
Gjest Gjest_Rita_* Skrevet 24. august 2008 #93 Skrevet 24. august 2008 Er forøvrig helt enig med alle som sier at realistene bør få mer lønn. Realfagene er vanskeligere å krever mer av lærere Heilt usamd med deg...eg e allmennlærar og meiner eg bør ha meir enn ein frå real...fordi elevane tykkjer andre fag er meir spanande.
mann23 Skrevet 24. august 2008 #94 Skrevet 24. august 2008 Heilt usamd med deg...eg e allmennlærar og meiner eg bør ha meir enn ein frå real...fordi elevane tykkjer andre fag er meir spanande. Almennlærerutdannelsen må ikke konkurrere mot et godt marked på samme måte. Så å sørge for at kompetente realister velger å undervise må man heve lønnen til disse.
Mamma1 Skrevet 24. august 2008 #95 Skrevet 24. august 2008 Så bra! Det er hva alle vi andre som jobber i arbeidslivet gjør også. Flott at lærere klarer det samme. Det er på en måte det minste vi kan forvente. Hmm, tror du ikke alle lærere gjør det?? Vi gjør som best vi kan med de ressurser vi har tilgjengelig.
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #96 Skrevet 24. august 2008 Hei ligg unna nordsjøarbeiderne! De fortjener mer lønn. Hvis du er så misunnelig ta sikkerhetskurset selv Er forøvrig helt enig med alle som sier at realistene bør få mer lønn. Realfagene er vanskeligere å krever mer av lærere Fortener nordsjøarbeidarane meir lønn liksom? Det er det dummaste eg har høyrt! Dei svømmer jo i pengar, og har lengre friperiodar enn nokon anna yrkesgruppe. Hadde eg berre hatt interesse for slikt, så skulle eg med glede ha jobba i nordsjøen! Men eg vil heller jobba med noko som interesserer meg, enn å ha ein jobb eg synst er kjedelig, sjølv om eg tenar masse pengar. Så jammen er dei heldige, dei som synst det er kjekt å jobba på ein plattform! Dei får jo kjempegod lønn og masse fri. Mannen min som jobbar i nordsjøen fortener absolutt ikkje meir lønn, han tenar meir enn nok frå før - den som fortener meir lønn av oss to, er uten tvil meg! 1
Netten Skrevet 24. august 2008 #97 Skrevet 24. august 2008 Fortener nordsjøarbeidarane meir lønn liksom? Det er det dummaste eg har høyrt! Dei svømmer jo i pengar, og har lengre friperiodar enn nokon anna yrkesgruppe. Hadde eg berre hatt interesse for slikt, så skulle eg med glede ha jobba i nordsjøen! Men eg vil heller jobba med noko som interesserer meg, enn å ha ein jobb eg synst er kjedelig, sjølv om eg tenar masse pengar. Så jammen er dei heldige, dei som synst det er kjekt å jobba på ein plattform! Dei får jo kjempegod lønn og masse fri. Mannen min som jobbar i nordsjøen fortener absolutt ikkje meir lønn, han tenar meir enn nok frå før - den som fortener meir lønn av oss to, er uten tvil meg! Hehe, kjenner meg litt igjen her ja! Mannen min jobber også i Nordsjøen og tjener dobbelt så mye som meg. Synes ikke han fortjener mer lønn akkurat! Jeg er fornøyd med lærerlønnen min, men skulle noen stige av oss to, ja da måtte det blitt meg! 1
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #98 Skrevet 24. august 2008 Hehe, kjenner meg litt igjen her ja! Mannen min jobber også i Nordsjøen og tjener dobbelt så mye som meg. Synes ikke han fortjener mer lønn akkurat! Jeg er fornøyd med lærerlønnen min, men skulle noen stige av oss to, ja da måtte det blitt meg! Ja, ikkje sant! Blir rett og slett skremt over at enkelte meinar det motsatte - men det seier vel sitt om kor lite dei veit om kva læraryrket innebærer...
Netten Skrevet 24. august 2008 #99 Skrevet 24. august 2008 Ja, ikkje sant! Blir rett og slett skremt over at enkelte meinar det motsatte - men det seier vel sitt om kor lite dei veit om kva læraryrket innebærer... Så sant så sant! Mannen min er også helt enig med meg. Han vet hvor mye jeg jobber...
Mirabella76 Skrevet 24. august 2008 #100 Skrevet 24. august 2008 (endret) Så sant så sant! Mannen min er også helt enig med meg. Han vet hvor mye jeg jobber... Mannen min har heller aldri sagt eit ord om at han tenar for lite! Han er fullstendig klar over at han tenar veldig bra. Det er jammen ikkje gale å ha passert 1 million kroner i årslønn, med kun fagbrev frå vidaregåande! :dåne: Det er noko anna enn mi luselønn på 350 000 kr (Har nettopp stige i lønn - for eitt år sidan jobba eg i ein annan kommune, og tente rett under 300 000 kr). Så sjølv om eg er fornøyd med lønnsauken min, så er det jo likevel berre eit piss i havet i forhold til mannen min si lønn. Og eg har 5 års høgare utdanning, og jobbar i snitt mykje meir enn han! Det er faktisk sånn at når mannen min har dei lange friperiodane sine på 4 veker i strekk, så kjedar han seg ofte, og sover til langt på dag. Ja, det blir rett og slett for mykje fri på han innimellom! Han blir giddalaus og lat, og det innrømmer han sjølv. Og dei 2 vekene han er på jobb, så har han det veldig fint og faktisk ganske avslappande då også - sjølv om det såklart er travelt innimellom. Det er noko anna enn min jobb! Eg har alltid travle dagar, og sit ofte med jobbting om kveldane etter at eg har kome heim etter ein lang dag på jobb. Eg har kun fri i helgene + 5 veker ferie i løpet av året, slik dei fleste andre yrkesgrupper har. Så dei som påstår at nordsjøarbeidarar fortener bedre lønn, kan berre gå og leggja seg. Endret 24. august 2008 av Mirabella76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå