Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet
Og Amy: Skal prestisje være med å gi uttelling på lønn??

Tja, det er ikke utenkelig. Du bor jo selv i England, og burde være kjent med at en utdanning fra Oxford eller London School of Economics gir deg høyere lønn enn et nettbasert NKI-kurs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Så den siste uken i desember, hvor du har "ferie" som du sier, trekkes fra lønna di? Siden det er en uke (47timer) ca som går bort, regner jeg med at de trekker en uke fra lønna di i desember? Siden du ikke får betalt? Eller har lærere en sinnsyk pott med feriepenger som blir utbetalt hver gang dere har "ferie"?

Å jobbe frem til 20desember er da vanlig. Det er til og med vanlig for mange yrker å jobbe frem til julaften på dagen....

Jeg har aldri rakket ned på en lærer, eller læreryrke, men jeg blir så forbaska irritert når dere ikke klarer å se at dere faktisk har en del goder. JA, jeg vet at dere jobber mye, med det gjør da de fleste yrker.

Ja, å jobbe frem til den 20.desember ja, men det er da ikke vanlig å jobbe i julehelgen og på de røde dagene uten å få noe ekstra for det?? Dette er ubetalt overtid. Samme gjelder påsken.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Ja, å jobbe frem til den 20.desember ja, men det er da ikke vanlig å jobbe i julehelgen og på de røde dagene uten å få noe ekstra for det?? Dette er ubetalt overtid. Samme gjelder påsken.

Det er vanlig å jobbe dagene mellom jul og nyttår.

Skrevet
Tja, det er ikke utenkelig. Du bor jo selv i England, og burde være kjent med at en utdanning fra Oxford eller London School of Economics gir deg høyere lønn enn et nettbasert NKI-kurs.

Bor ikke i England lenger, men prestisje og status forandrer seg over tid.

I Norge har vi ikke eliteskoler og kan dermed ikke gi uttelling for dette.

Skrevet
Jeg tror helt ærlig at det hjelper å heve lønnen. Vet at det er mange som ikke gidder lærerutdanningen pga lønnen, de velger andre utdanninger som gir mer penger i kassa.

Mange som tar lærerutdanning er ikke de flinkeste- nettopp fordi de ikke kommer inn på de studiene som gir høy lønn.

Men tilbake til det som egentlig er poenget- mange gode lærer gir seg etter få år, fordi læreryrket ikke er som det en gang var. Det er så mye pliktmøter og papirarbeid som kutter ned både på forberedelsestid og prøveretting, at dette mister fokus. Det sier seg selv at det går ut over kvaliteten på timene.

Om alle lærere er så klagete og negative som de her på KG så forstår jeg godt at de ikke gidder etter noen år. Det høres ut som dårlige miljøer. En annen teori kan være at lærere ikke gidder mer etter noen år fordi de aldri var den ambisiøse typen i utgangspunktet. Kristin Clemets reform fungerte dessverre ikke i det hele tatt. Lærerne fikk milliarder til kompetanseløft, kurs og etterutdanninger, men det hjalp jo ikke på resultatene...

Skrevet
Det er vanlig å jobbe dagene mellom jul og nyttår.

Da er det inkludert i lønnen, det er det ikke hos lærere. Dagene i julen er avspasering.

Skrevet
Om alle lærere er så klagete og negative som de her på KG så forstår jeg godt at de ikke gidder etter noen år. Det høres ut som dårlige miljøer. En annen teori kan være at lærere ikke gidder mer etter noen år fordi de aldri var den ambisiøse typen i utgangspunktet. Kristin Clemets reform fungerte dessverre ikke i det hele tatt. Lærerne fikk milliarder til kompetanseløft, kurs og etterutdanninger, men det hjalp jo ikke på resultatene...

Det som tar livet av lærere er nettopp dette- bare kritikk, absolutt aldri noe som kan minne om at noen faktisk setter pris på det vi gjør. Jeg har jobbet som lærer i noen år, og aldri har jeg hørt så mye kritikk.

At noen kan si at lærere ikke er ambisiøse går helt over min forstand. (men siden jeg er lærer så er vel heller min forstand noe lav)

Vi utdanner hele Norge- er ikke det ambisiøst så vet ikke jeg. De fleste lærere går opp i yrket sitt med liv og sjel- og det er direkt stygt å påstå noe annet.

Hva er forslaget ditt da, droppe lærerutdanningen?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Da er det inkludert i lønnen, det er det ikke hos lærere. Dagene i julen er avspasering.

Hvor mange uker avspassering har dere egentlig i løpet av et år? 1,5 uker i jula, 1 uke i påske, 1 om vinter, 4 om sommer, og 1høst?

Om du syns det er så ille å jobbe som lærer, som du tydeligvis gjør, så fatter jeg ikke at du gidder.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Vi utdanner hele Norge- er ikke det ambisiøst så vet ikke jeg. De fleste lærere går opp i yrket sitt med liv og sjel- og det er direkt stygt å påstå noe annet.

Må ærlig innrømme at jeg har vel møtt en god del lærere opp igjen alle min år på skolen som absolutt ikke skulle vært der...

Jeg har aldri kritisert noen av mine lærere, men heller rost de som har fortjent det. Og det er mange som fortjener ros, MEN, det er så irriterende å høre på de av lærerene som alltid har noe å klage på når det gjelder yrket sitt.

Skrevet

Jeg liker faktisk jobben min jeg- syns det er utrolig inspirerende å jobbe med ungdom. Men det er rammene rundt som er ille.

Vi avspaserer fem uker i året.

Skrevet
At noen kan si at lærere ikke er ambisiøse går helt over min forstand. (men siden jeg er lærer så er vel heller min forstand noe lav)

Vel, kanskje fordi vi hører så mye klaging fra de som er lærere? Andre jobber mer enn dere men de klager ikke av den grunn, de trives i yrket sitt og gjør det beste ut av det.

Det ligger vel i sakens natur at det ikke er de mest ambisiøse som søker seg til lærerskolen, i og med at alle kommer inn, og studiene er forholdsvis greie å fullføre. At lærerne utdanner hele Norge er jo sant, men det er en sannhet med modifikasjoner:

- Mange må få ekstraundervisning hjemme eller fra andre hold fordi den ene læreren man ser hver dag ikke klarer å gi tilpasset opplæring til hvert enkelt individ

- Resultatene i Norge stinker, (så "utdanner hele Norge" på hvilket nivå?) - Matematikk, kjemi og fysikkunnskapene til lærerne er svake, noe som smitter ut til elevene

- Vi ser jo bare fra denne tråden (og mange andre!) at lærerne klager mye over at de må rette prøver og slikt...så jeg vet ikke hvor mye de går opp i yrket sitt med "liv og sjel" - det kan bestrides.

Skrevet
Må ærlig innrømme at jeg har vel møtt en god del lærere opp igjen alle min år på skolen som absolutt ikke skulle vært der...

Jeg har aldri kritisert noen av mine lærere, men heller rost de som har fortjent det. Og det er mange som fortjener ros, MEN, det er så irriterende å høre på de av lærerene som alltid har noe å klage på når det gjelder yrket sitt.

Jeg tror mange i Norges land kan skrive under på ditt innlegg.

Gjest Tigress
Skrevet

Som eg har skrive før synst eg løna mi er heilt grei - eg var dum og valde filologiske fag i staden for økonomi eller realfag, og visste at eg aldri ville få løn i millionklassa. Det er heilt greit.

Det som ikkje er greit er all den grunnlause kritikken vi får for å vere late, dumme eller noko anna negativt, samt at ferien vår visstnok skal vere grunn nok til å ikkje peike på alle dei tinga som er galt med norsk utdanning. Det er visst ingen som tenkjer tanken at vi som driv med utdanning kan hende har ein god ide om kva som går galt. Viss eg seier at "for mykje tid går med til meiningslause møter", ja då skal eg tole desse møtene sidan eg har lang ferie, i staden for at innhaldet i det eg seier blir teke alvorleg. Kunne det tenkjast at eg har eit poeng?

Når det gjeld løna er det liten tvil om at den må opp, og eg trur vegen å gå må vere å auke lønene til realistane. Kvart år er det lekkasje til det private fordi realistane finn seg arbeid som kan hende er mindre artig og variert, men som betalar betre. Mange av desse realistane likar å undervise, men gidd ikkje byråkratiet som følgjer.

Men det er klart, eg berre syt. Det er ikkje realistlekkasje, det er ikkje mykje byråkrati for eg har lang ferie. Og eg elskar feriane mine, eg elskar å vite at eg har lang sumarferie, haustferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Og det er fantastisk flott, det er supert at vi har desse feriane, for det held utruleg mange flotte folk i læraryrket. Så får det heller vere at ein del av feriane går med til retting.

• Liker 1
Skrevet
- Mange må få ekstraundervisning hjemme eller fra andre hold fordi den ene læreren man ser hver dag ikke klarer å gi tilpasset opplæring til hvert enkelt individ

Hvorfor klarer vi ikke dette? Fordi vi har for mange elever og er for få lærere. Få mer ressurser inn i skolen.

- Resultatene i Norge stinker, (så "utdanner hele Norge" på hvilket nivå?) - Matematikk, kjemi og fysikkunnskapene til lærerne er svake, noe som smitter ut til elevene

Da må man se på lærerutdanningen. Flere faglærere er nok en god ide.

- Vi ser jo bare fra denne tråden (og mange andre!) at lærerne klager mye over at de må rette prøver og slikt...så jeg vet ikke hvor mye de går opp i yrket sitt med "liv og sjel" - det kan bestrides.

Nei, vi klager ikke over at vi må rette prøvene, men det har blitt utrolig mye papirarbeid og møtetid hos lærerne. Dette stjeler tiden vi kunne brukt til å lage opplegg til elevene. Men det er faktisk en utopi. dette med å lage tilpassede opplegge for alle elevene i en klasse, det er ikke mulig med 25 elever og en lærer.

Skrevet
Som eg har skrive før synst eg løna mi er heilt grei - eg var dum og valde filologiske fag i staden for økonomi eller realfag, og visste at eg aldri ville få løn i millionklassa. Det er heilt greit.

Det som ikkje er greit er all den grunnlause kritikken vi får for å vere late, dumme eller noko anna negativt, samt at ferien vår visstnok skal vere grunn nok til å ikkje peike på alle dei tinga som er galt med norsk utdanning. Det er visst ingen som tenkjer tanken at vi som driv med utdanning kan hende har ein god ide om kva som går galt. Viss eg seier at "for mykje tid går med til meiningslause møter", ja då skal eg tole desse møtene sidan eg har lang ferie, i staden for at innhaldet i det eg seier blir teke alvorleg. Kunne det tenkjast at eg har eit poeng?

Når det gjeld løna er det liten tvil om at den må opp, og eg trur vegen å gå må vere å auke lønene til realistane. Kvart år er det lekkasje til det private fordi realistane finn seg arbeid som kan hende er mindre artig og variert, men som betalar betre. Mange av desse realistane likar å undervise, men gidd ikkje byråkratiet som følgjer.

Men det er klart, eg berre syt. Det er ikkje realistlekkasje, det er ikkje mykje byråkrati for eg har lang ferie. Og eg elskar feriane mine, eg elskar å vite at eg har lang sumarferie, haustferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Og det er fantastisk flott, det er supert at vi har desse feriane, for det held utruleg mange flotte folk i læraryrket. Så får det heller vere at ein del av feriane går med til retting.

Ja, som vi syter. Ja, er enig- hev lønna til realistene, eller evt hev lønna til faglærerne- de har faktisk bedre kompetanse enn allmennlærerne.

Skrevet

"Få mer ressurser inn i skolen" har jo lærerne og fagforeningene deres sagt i alle år, siden 60- og 70-tallet. Det har dere fått siden den gang...og nå sist med milliarder til kompetanseløft.

Det hjelper jo ingenting. Lærerne klager, elevene er like dumme og alle er misfornøyd. Herregud. For et land.

Gjest Almmennlærar
Skrevet
Ja, som vi syter. Ja, er enig- hev lønna til realistene, eller evt hev lønna til faglærerne- de har faktisk bedre kompetanse enn allmennlærerne.

Det vert jop berre feil å hevde! Me allmennlærara har like gode kunnskapa som de andre! Vi tykkjer det vert for drøgd når realistane skal ha meir, vi andre gjer like stor innsats og vi bør alle ligge likt!

Skrevet (endret)

Uff, eg blir matt av all kritikken mange kjem med av lærarane! Begge foreldra mine + broren min er lærarar - og dei jobbar mykje, kan eg lova! Det er ikkje noko avslapping å vera lærar. Og det at ein har jule- påske- og lang sommarferie, er som andre her inne seier avspasering.

Eg er sjølv utdanna førskulelærar, og har ein del vidareutdanning - bl.a spesialpedagogikk. Ja, eg har til og med tatt vidareutdanning, slik at eg kan jobba som lærar opp t.o.m. 4. klasse. Men av ein eller annan merkelig grunn, så er det umulig for førskulelærarar å få jobb i skulen. Nyutdanna allmennlærarar uten erfaring, blir prioritert framfor førskulelærarar med relevant vidareutdanning og mange års erfaring. Forstå det den som kan...

Vurderer å ta enda fleire fag på høgskulen, slik at eg får godkjent allmennlærarutdanning - for det er nok den einaste muligheten eg har, for å få jobb i skulen. Grunnen til at eg ikkje ønskjer å jobba i barnehage lenger, er blant anna fordi lønna er enda dårlegare enn lærarlønna. Og eg har kun vanleg ferie (5 veker i året). Som lærar har ein jo fri i alle feriar (sjølv om det er avspasering) - og det synst eg er ein fordel. Spesielt no når eg ventar barn, for det er kjekt å ha ferie samtidig som barna mine har det. Men det at eg no skal bli mamma, er enda ein grunn til at eg ikkje vil jobba i barnehage meir. Eg jobbar no med barn frå 1-2 år, og altfor mykje tid går med til rutinearbeid, som bleiebytting/stell, mating, legging og påkledning. Orkar ikkje å styra med dette heime med eigne barn, i tillegg til på jobb. For jobbar ein i barnehage med små barn, og har så mange barn saman som der eg jobbar - så forsvinner det pedagogiske arbeidet i alt rutinearbeid.

Er det forresten nokon som veit kor mange fag eg blir nødt til å ta, for å få godkjent allmennlærarutdanning? Trur nok ikkje eg treng meir pedagogikk iallfall, sidan eg har veldig mykje av det frå før.

Eg kan jo forresten nevna at mannen min jobbar i Nordsjøen. Han har kun fagbrev frå vidaregåande, og tenar minst 3 gangar meir enn meg!!! Og eg kan lova at eg ikkje kjenner nokon som jobbar mindre enn Nordsjøarbeidarar! Han har ein fast turnus med 2 veker på jobb, og 4 veker fri - og slik går det heile året. Greit nok at han jobbar 12 timar i strekk i dei to vekene han er på jobb. Men når han har nattskift, er det så rolig at dei som jobbar der brukar mesteparten av tida på å surfa på nettet (han sit for det meste i kontrollrommet). Og når han er heime i 4 veker, ja så har han heilt fri! Innimellom er det kurs og seminar i friperiodane, men det er jo uansett berre nokre få dagar i kvar friperiode - og i sommarmånadene er det aldri kurs/seminar i det heile tatt. Mannen min har altså ferie i 4 veker i strekk, omtrent kvar einaste friperiode! Og då snakkar folk om at lærarane har mykje avspasering???!!! Bullshit!

Eg kjenner faktisk mange nordsjøarbeidarar (blant anna mannen min), som seier at dei aldri kunne ha klart å gått tilbake til ein vanleg jobb, der dei jobba 5 dagar i veka - for dei har vent seg til dei lange friperiodane, og dei hadde derfor aldri orka å gått på jobb kvar dag. Kvifor er det aldri nokon som snakkar om at nordsjøarbeidarane har mykje avspasering, og i tillegg tenar rått? Neida, dei skal beskyttast - men lærarane som jobbar seg halvt i hel, skal stadig få høyra kor mykje fri dei har. Nei, folk er jammen rare...

Endret av Mirabella76
  • Liker 1
Skrevet
Det vert jop berre feil å hevde! Me allmennlærara har like gode kunnskapa som de andre! Vi tykkjer det vert for drøgd når realistane skal ha meir, vi andre gjer like stor innsats og vi bør alle ligge likt!

Hvor mange studiepoeng har dere i utdanningen deres i f.eks norsk? engelsk? matte?

Nei, dere har ikke like god kompetanse. faglærerne konsentrerer seg om få fag- har minst 60 st.p i hvert fag. Ofte 90 og mer. Derfor er vi bedre kvalifiserte til å undervise i de fagene vi faktisk har.

Gjest Allmennlærar
Skrevet
Hvor mange studiepoeng har dere i utdanningen deres i f.eks norsk? engelsk? matte?

Nei, dere har ikke like god kompetanse. faglærerne konsentrerer seg om få fag- har minst 60 st.p i hvert fag. Ofte 90 og mer. Derfor er vi bedre kvalifiserte til å undervise i de fagene vi faktisk har.

Det vert frekt å hevda at vi ikkje kan sakene våre. Eg jobba fyst i barnehage som førskulelærar, så fekk eg jobb i grunnskulen. Eg har slitt for kva eg har i dag, eigen bil og leilighet. Det å hevda at eg ikkje har like mykje rett til respekt og løn som deg berre fordi du er på real er skikkelig frekt og nopko som forbundet jobbar med, å viske ut skillene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...