Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet
De har jo et valg når det gjelder å gå over i privat sektor, og jeg vil tro at vi jobber mer enn de.

Nei, dere gjør nok ikke det, forstår du. Det jeg har sett blant kommunalt ansatte er at de som jobber i kommuneadministrasjonene (med like lang, og gjerne mer komplisert, utdanning enn lærerne), er at disse jobber jevnt over sene ettermiddager, de har også hjemmekontor og jobber av og til kvelder. Noen også i helger, i travle perioder. Du har ingen dokumentasjon som kan vise til at lærere jobber mer enn andre kommunalt ansatte. Jeg tviler på at det stemmer. Selv har jeg erfaring fra å jobbe i en vanlig konsulent/rådgiver-stilling i en kommune og på meg selv og andre vet jeg at det ofte var å jobbe ca. 45-50 + timer i uken, avhengig av prosjekt og periode.

Jeg synes ikke du har noe som helst slags logisk argumentasjon for hvorfor lærere skal tjene mer enn sine medkolleger i kommunal sektor: de andre med lang utdanning (også faktisk med gjerne mer prestisjefylte utdanninger enn lærer...).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lengde på utdanning er ikke et argument for høyere lønn? Ehh, utdanning skal lønne seg- det har politikerne sagt i alle år.

Jeg sier ikke at vi bør tjene mer enn alle andre, alle bør få betalt etter utdanning, arbeidsoppgaver og ansvar. Og ja, jeg syns lærer burde tjene bedre, men det burde også mange andre. Jeg har en begynnerlønn på 334000 etter 5 år på skole, det er da ikke noe å hoppe i taket for? Mener dere virkelig det??

Jeg er også klar over at andre grupper burde tjene bedre.

Men hvorfor er alle så i mot lærerne og den jobben de gjør?

Lønnen er ikke det verste, den kan jeg leve med, men det er den konstante nedvurderingen og hetsingen som er utålelig- det er dette som gjør at jeg kommer til å gi meg som lærer om noen år. Det er utrolig slitsomt å bare få pes år etter år.

Skrevet

Og Amy: Skal prestisje være med å gi uttelling på lønn??

Skrevet
Selv har jeg erfaring fra å jobbe i en vanlig konsulent/rådgiver-stilling i en kommune og på meg selv og andre vet jeg at det ofte var å jobbe ca. 45-50 + timer i uken, avhengig av prosjekt og periode.

Og du fikk ikke betalt for disse timene som overstiger 37,5?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg har forsåvidt samme bunken i jula, men da har dere også fri, ikkesant gjester? Hvem er det da som har ferie?

I mitt yrke er det vanlig å jobbe jul og nyttår annenhvert år, jobbe røde dager osv når alle andre har fri, så det er ikke alle som har ferie da nei.

Skrevet

Og dersom det er argumentene dere ikke synes holder mål så: Lærere burde få høyere lønn fordi: lærerrekrutteringen går ekstremt dårlig. For å få flere lærere må man gi høyere lønn. Uten lærere går ikke Norge rundt.

Vi har en ekstremt dårlig skole- ligger langt nede på alle rankinger- kanskje ville høyere lønn dra til seg bedre kvalifiserte lærere?

Skrevet
I mitt yrke er det vanlig å jobbe jul og nyttår annenhvert år, jobbe røde dager osv når alle andre har fri, så det er ikke alle som har ferie da nei.

Men da får dere ekstra betalt- det er jo hele poenget..

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Men da får dere ekstra betalt- det er jo hele poenget..

Dere får betalt og fri. Tjener 33% mer enn andre denne dagen. Det er ikke akkurat noe å juble for, mens nadre kan sitte hjemme og kose seg med julmiddagen.

Skrevet
Jeg har en begynnerlønn på 334000 etter 5 år på skole, det er da ikke noe å hoppe i taket for?

Poenget er at lærerne jobber i kommunal sektor. Der er det også mange andre sammanliknbare grupper som jobber. De har også gjerne en startlønn på 330 0000, dersom de er heldige. Har de ikke arbeidserfaring fra før av, men kommer som nyutdannet, kan de kanskje få 300-310 000 i startlønn. Lærerne er sikret minst 330 000 i startlønn rett etter sin utdanning, og det er ganske bra, ja.

Jeg tror lærerne bør se litt rundt seg, etter hvilken sektor de jobber i, og hva lønnsnivået i den sektoren faktisk er, før de klager. Kanskje det er lurt å være noe mer realistisk.

Skrevet
Dere får betalt og fri. Tjener 33% mer enn andre denne dagen. Det er ikke akkurat noe å juble for, mens nadre kan sitte hjemme og kose seg med julmiddagen.

Jeg har aldri fri i jule og nyttårshelga- jeg har i snitt hatt 150 tentamener å rette disse ukene, og jeg får ikke et rødt øre for å gjøre det.

Skrevet
Og du fikk ikke betalt for disse timene som overstiger 37,5?

Nei, på ingen måte. Men jeg kunne ta ut avspasering, da vi hadde fleksitid. Den avspaseringen kan sees opp mot de lange feriene lærerne kan ta ut i løpet av et år.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Jeg har aldri fri i jule og nyttårshelga- jeg har i snitt hatt 150 tentamener å rette disse ukene, og jeg får ikke et rødt øre for å gjøre det.

Så de trekker deg i lønn når det er røde dager?

SÅ du har aldri fri til å sitte og kose deg med familien på julaften? Eller mener du alle de dagene mellom jul og nyttår?

Endret av ¤bella¤
Gjest Tigress
Skrevet
Lønnen er ikke det verste, den kan jeg leve med, men det er den konstante nedvurderingen og hetsingen som er utålelig- det er dette som gjør at jeg kommer til å gi meg som lærer om noen år. Det er utrolig slitsomt å bare få pes år etter år.

Eg er så samd i dette!

Skrevet

Vel, dette gjelder ikke majoriteten av lærere, at de må jobbe i jule- og nyttårshelgen. Andre kommunalt ansatte må også jobbe i slike perioder. De får heller ikke ekstra betalt for det. Kanskje lærerne skulle se litt opp og bli litt kjent med sine egen sektor og at man i arbeidslivet faktisk må jobbe litt?

Skrevet
Så de trekker deg i lønn når det er røde dager?

SÅ du har aldri fri til å sitte og kose deg med familien på julaften? Eller mener du alle de dagene mellom jul og nyttår?

Jeg har betalt for 47 timers arbeidsuke, Dette går med til planlegging og retting av vanlige prøver, tentamenene kommer for min del utenom dette- så nei jeg får ikke betalt for å jobbe i feriene.

Og jo, jeg får tid til å spise julemiddag, men jeg jobber ganske sammenhengende fra skolen er slutt den 20.des, til juleaften, så jobber jeg en del også i romjula. På 150 tentamener så vil jeg anslå at jeg bruker ca 60-70 timer.

Skrevet
Vel, dette gjelder ikke majoriteten av lærere, at de må jobbe i jule- og nyttårshelgen. Andre kommunalt ansatte må også jobbe i slike perioder. De får heller ikke ekstra betalt for det. Kanskje lærerne skulle se litt opp og bli litt kjent med sine egen sektor og at man i arbeidslivet faktisk må jobbe litt?

Jo dette gjelder stprt sett alle lærere som har tentamener å rette.

Skrevet
Og dersom det er argumentene dere ikke synes holder mål så: Lærere burde få høyere lønn fordi: lærerrekrutteringen går ekstremt dårlig. For å få flere lærere må man gi høyere lønn. Uten lærere går ikke Norge rundt.

Vi har en ekstremt dårlig skole- ligger langt nede på alle rankinger- kanskje ville høyere lønn dra til seg bedre kvalifiserte lærere?

Jeg tviler på det. "Alle" yrker hevder dette hvert år i de årlige lønnsoppgjørene: sykepleiere, hjelpepleiere, ingeniører, transåportarbeidere osv., at "nå går rekrutteringen så dårlig, lønnen må opp". Dette er standard fagforeningsprat.

Jeg tror dessverre ikke høyere lønn kan bøte på hvordan hjernen fungerer hos den norske stammen. Den dårligste eleven i klassen blir ikke flinkere med med penger i lommen. Norge er blant verstingene i verden på læring og kunnskap. Penger kan ikke hjelpe på det.

Skrevet
Jo dette gjelder stprt sett alle lærere som har tentamener å rette.

Dette er en del av jobben med å være lærer. Dere visste vel dette da dere valgte lærerutdanningen at dere må rette elevenes prøver? Det kom ikke som et sjokk på dere? Det høres ut som om dere ikke liker å være lærere! Transportarbeidere må jobbe nærmere juletider de også, det samme med helsepersonell. Dette visste dere som studenter, at dette ble en del av deres arbeidshverdag?!

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg har betalt for 47 timers arbeidsuke, Dette går med til planlegging og retting av vanlige prøver, tentamenene kommer for min del utenom dette- så nei jeg får ikke betalt for å jobbe i feriene.

Og jo, jeg får tid til å spise julemiddag, men jeg jobber ganske sammenhengende fra skolen er slutt den 20.des, til juleaften, så jobber jeg en del også i romjula. På 150 tentamener så vil jeg anslå at jeg bruker ca 60-70 timer.

Så den siste uken i desember, hvor du har "ferie" som du sier, trekkes fra lønna di? Siden det er en uke (47timer) ca som går bort, regner jeg med at de trekker en uke fra lønna di i desember? Siden du ikke får betalt? Eller har lærere en sinnsyk pott med feriepenger som blir utbetalt hver gang dere har "ferie"?

Å jobbe frem til 20desember er da vanlig. Det er til og med vanlig for mange yrker å jobbe frem til julaften på dagen....

Jeg har aldri rakket ned på en lærer, eller læreryrke, men jeg blir så forbaska irritert når dere ikke klarer å se at dere faktisk har en del goder. JA, jeg vet at dere jobber mye, med det gjør da de fleste yrker.

Skrevet
Jeg tviler på det. "Alle" yrker hevder dette hvert år i de årlige lønnsoppgjørene: sykepleiere, hjelpepleiere, ingeniører, transåportarbeidere osv., at "nå går rekrutteringen så dårlig, lønnen må opp". Dette er standard fagforeningsprat.

Jeg tror dessverre ikke høyere lønn kan bøte på hvordan hjernen fungerer hos den norske stammen. Den dårligste eleven i klassen blir ikke flinkere med med penger i lommen. Norge er blant verstingene i verden på læring og kunnskap. Penger kan ikke hjelpe på det.

Jeg tror helt ærlig at det hjelper å heve lønnen. Vet at det er mange som ikke gidder lærerutdanningen pga lønnen, de velger andre utdanninger som gir mer penger i kassa.

Mange som tar lærerutdanning er ikke de flinkeste- nettopp fordi de ikke kommer inn på de studiene som gir høy lønn.

Men tilbake til det som egentlig er poenget- mange gode lærer gir seg etter få år, fordi læreryrket ikke er som det en gang var. Det er så mye pliktmøter og papirarbeid som kutter ned både på forberedelsestid og prøveretting, at dette mister fokus. Det sier seg selv at det går ut over kvaliteten på timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...