Isstråle Skrevet 25. april 2011 #181 Skrevet 25. april 2011 Til alle dere som er negative til at lærerene ikke skal få si at de jobber mye, mye mer enn forhold til arbeidsmengde og utdanning. Og til dere som syns lærerene ikke skal få klage, fordi de har mer ferie? Lærerene er den yrkesgruppen i landet som har dårligest betalt i Norge, i forhold til utdanning, utenom førskolelærerene. 60% av lærerene i Norge er over 55 år gamle, noe som betyr at nesten halvparten av lærerene er ute i permisjon om noen år. Og tenk på hvorfor vi har så mange flere gamle lærere, enn yngre.. Jeg tenker det er fordi da den eldre garden skulle utdanne seg, var læreryrket et STATUSyrke. Fordi foreldrer og elever respekterte lærerene, og hvordan er det i dag? Det vet kanskje du som leser dette like godt som meg, eller kanskje bedre. Respekt, status og høyere lønn... 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #182 Skrevet 25. april 2011 Til alle dere som er negative til at lærerene ikke skal få si at de jobber mye, mye mer enn forhold til arbeidsmengde og utdanning. Og til dere som syns lærerene ikke skal få klage, fordi de har mer ferie? Lærerene er den yrkesgruppen i landet som har dårligest betalt i Norge, i forhold til utdanning, utenom førskolelærerene. 60% av lærerene i Norge er over 55 år gamle, noe som betyr at nesten halvparten av lærerene er ute i permisjon om noen år. Og tenk på hvorfor vi har så mange flere gamle lærere, enn yngre.. Jeg tenker det er fordi da den eldre garden skulle utdanne seg, var læreryrket et STATUSyrke. Fordi foreldrer og elever respekterte lærerene, og hvordan er det i dag? Det vet kanskje du som leser dette like godt som meg, eller kanskje bedre. Respekt, status og høyere lønn... I dagens samfunn vil yrkesfaglige bli de som sitter igjen med statusjobbene. Det er få som utdanner seg i den retningen. Fordi det fra gammelt av ikke var et "statusyrke" Og litt fordi det ofte medfører fysisk arbeid. Hva kan vel grunnen til at en elektriker som banker Letti bak fru Olsens salong tjener mer enn en bioingeniør ved rikshospitalet? Tilbud og etterspørsel. Det betyr at akademikere og ingeniører snart må innse at deres statusjobber er på tur til å forsvinne inn i historien. Fordi samfunnet krever noe annet enn hva de kan tilby. Læreryrket er ikke noe unntak, snarere tvert imot. Samfunnet er ikke villig til å betale for at yrkesgruppen skal hevde seg økonomisk eller gi lærere et nytt status "boost". Jeg er selv både utdannet yrkesfaglig og har høyere utdanning. Men jeg lever av å høste fruktene fra min yrkesfaglige kompetanse. Det er enklere å bytte ut en økonom i firmaet enn det er å bytte ut en flink elektriker. Flinke elektrikere finner du ikke hos NAV, men der finner du en økonom på dagen. Dette høres kanskje forferdelig ut, men de vise ordene vi fikk fra våre foreldre om at vi måtte være flinke på skolen og ta en lengst mulig utdannelse så vi oppnådde god økonomi og status er svunnet hen. Derfor er det slik at lærere, økonomer, ingeniører og andre med relativt lang utdannelse er nødt til å innse at utdannelsen de tok nødvendigvis ikke gir avkastning i forhold til status eller økonomi. Men kanskje i form av velvære og fleksible arbeidsdager.? Hva synes du? Dette er min personlige mening utifra hva jeg har lest og sett i statistikker vedrørende utdanning.
Porcelain Skrevet 25. april 2011 #183 Skrevet 25. april 2011 ^Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva har dette med diskusjonen å gjøre? Det er et ubestridt faktum at vi delvis er inne i, og snart står ovenfor en massiv lærermangel i Norge. Det er fortsatt for få søkere i forhold til behov, og veldig mange (husker ikke nøyaktig tall nå, så sier 1 av 5 men tror det er høyere) slutter etter bare få år i læreryrket. Da må noe gjøres - når godt utdannede lærere ikke blir i yrket, og når for få ønsker å utdanne seg til lærere. Da hjelper det ikke om vi har 20 elektrikere tilgjengelig, selv om vi ikke har funnet de på NAV - de er fortsatt ikke lærere.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #184 Skrevet 25. april 2011 ^Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva har dette med diskusjonen å gjøre? Det er et ubestridt faktum at vi delvis er inne i, og snart står ovenfor en massiv lærermangel i Norge. Det er fortsatt for få søkere i forhold til behov, og veldig mange (husker ikke nøyaktig tall nå, så sier 1 av 5 men tror det er høyere) slutter etter bare få år i læreryrket. Da må noe gjøres - når godt utdannede lærere ikke blir i yrket, og når for få ønsker å utdanne seg til lærere. Da hjelper det ikke om vi har 20 elektrikere tilgjengelig, selv om vi ikke har funnet de på NAV - de er fortsatt ikke lærere. For det første er ikke læreryrket attraktivt nok for at folk som står på terskelen til å utdanne seg er interessert i å bruke så mange år på å lære seg noe de senere i livet ikke får tilstrekkelig avkastning fra. Samtidig så er skoler som oftest kommunal/fylkeskommunale institusjoner hvor lønn og frynsegoder er relativt dårlige. At arbeidspresset som lærer tilsvarer arbeidspresset i det private næringslivet tror jeg fortsatt ikke på. Men at det er mangel på lærere, det tror jeg på. Og at det er et behov for å få flere lærere tror jeg også på. Men dessverre så har ikke konsekvensen av at det mangler lærere fått full uttelling i samfunnet. Derfor ser det ut som at lærere er nødt til å fortsette i den litt dystre retningen en liten stund til før det skjer noe med forholdene og interessen for yrkesgruppen. PS! Det var du selv som nevnte lærer som et statusyrke i gamle dager. Men hvis du ser på f.eks prester så har de idag mye mindre status i samfunnet enn det de hadde for 50år siden. Til sist. Same shit, different way. (Før var det arbeidsfolket, nå er det akademikerne og helsearbeiderne som får tyn)
Porcelain Skrevet 26. april 2011 #185 Skrevet 26. april 2011 Det er jo derfor noe må skje. Lærermangelen er reell, og dette kommer i en tid der lærere opplever at de overlesses med arbeid som har lite(ingenting) med undervisning å gjøre, der dokumentasjon på det man har gjort blir viktigere enn hva man faktisk gjør - og der ufaglærte og assistenter får for mye ansvar, noe som fører til mer press både på disse og på de som faktisk er lærerutdannet. Dette må gjøres noe med! Det er svært få lærere som ikke trives på jobben sin pga elevene - men det er mange som slutter etter kort tid fordi drømmen de hadde om å være lærere viste seg å være et mareritt som papirflytter og skjemaekspert. Hvorfor godtar vi at det er sånn? KAnskje fordi hver gang lærere prøver å si ifra så får man beskjed om å slutte å klage, man har da lang sommerferie? (til din ps: Jeg har ikke nevnt noe om at lærer var et statusyrke i gamle dager. )
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #186 Skrevet 26. april 2011 Det er jo derfor noe må skje. Lærermangelen er reell, og dette kommer i en tid der lærere opplever at de overlesses med arbeid som har lite(ingenting) med undervisning å gjøre, der dokumentasjon på det man har gjort blir viktigere enn hva man faktisk gjør - og der ufaglærte og assistenter får for mye ansvar, noe som fører til mer press både på disse og på de som faktisk er lærerutdannet. Dette må gjøres noe med! Det er svært få lærere som ikke trives på jobben sin pga elevene - men det er mange som slutter etter kort tid fordi drømmen de hadde om å være lærere viste seg å være et mareritt som papirflytter og skjemaekspert. Hvorfor godtar vi at det er sånn? KAnskje fordi hver gang lærere prøver å si ifra så får man beskjed om å slutte å klage, man har da lang sommerferie? (til din ps: Jeg har ikke nevnt noe om at lærer var et statusyrke i gamle dager. ) Jeg vil ikke provosere. Men som lærer så har du valgt en utdannelse som gir deg få muligheter til å hyppig bytte jobb. Sammenliknet med ei som har master i mekaniske fag, hun har muligheten til å ta seg nye jobber med forskjellige stillinger. Både fordi tilbudet er til stede og fordi utdannelsen tillater det. Jeg vet ikke, men jeg vil tro at litt av grunnen til at folk ikke er like villige til å bli lærere er at de ofte låser seg opp til akkurat det. Å være lærer. Jeg har ikke egen erfaring med arbeidsmengden dere lærere har, men jeg er fortsatt bastant på at det ikke er mye høyere enn hva det er hos andre som har tilsvarende lang utdannelse, snarere tvert om. Derimot har dere sannsynligvis ca. 50% av lønnen. Men dersom dere lærere er villige til å kjempe for bedre arbeidsforhold og virkelig vise samfunnet og organisasjonen over dere at dere mener alvor med å skape endringer, så er jeg sikker på at dere klarer å få resultater på lik linje med andre som er organiserte i forbund som Norsk Industri, Tekna, EL og IT etc. Fagforeningene på steder hvor mann har det bra og er lite villig til å ofre noe for å få det bedre svinner ofte vekk og blir maktesløse og inkompetente den dagen godene har blitt plukket av dere.
Porcelain Skrevet 26. april 2011 #187 Skrevet 26. april 2011 Men lærere vil jo ikke skifte jobb - vi trives med å være lærere! Vi vil bare få lov til å være nettopp det - og ikke måtte bruke tiden på alt mulig annet som tar stadig mer tid. Så det at vi ikke kan skifte jobber som en med master i mekaniske fag (hva nå enn det er?) har ikke noe å si - i utgangspunktet vil vi ikke skifte jobb. Noe av problemet ang rekrutteringen i dag er også at mange relativt nyutdannede skifter jobb - som jeg skrev lenger opp. Tror ikke du helt skjønner hva jeg skriver? Lærere kjemper ofte - så mye man har overskudd til iallfall. Men når man da i 90% av tilfellene opplever å bli avfeid med "Men du har jo så lang sommerferie!" og ikke minst "Det kan da ikke være så mye jobb med å være lærer" holdninger så føles det .. trått. Utdanningsforbundet er en sterk organisasjon, og det er der de fleste lærere er organisert. Men gjett om de får mye pes fordi streiker kommer mens elevene skal ha eksamen f.eks, "late lærere som tar sommerferie ENDA tidligere..".. Bah. Jeg er lei av å forsvare yrkesvalget mitt, og å hele tiden måtte forsvare at "Det er faktisk ikke sommerferie, det er avspasering. Altså et dårligere gode enn overtidsbetaling er.."
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #188 Skrevet 26. april 2011 Ser dere har blåst liv i en gammel tråd her, og som nettopp...lærer, så måtte jeg lese igjennom hele tråden. Interessant lesing, og jeg kjenner med i gjen i frustrasjonen. MEN lurer veldig på om trådstarter, som kom med et reelt spørsmål - virkelig er blitt lærer, eller om vedkommende har latt seg skremme fra det av det han/hun fikk som svar her:) Til dere som vurderer å bli lærer: Det er et utfordrende men givende arbeid! Er du glad i å jobbe med barn og unge - GO FOR IT! Ingen dager er like, og det er i allefall det jeg digger med yrkesvalget mitt. Jeg har jobbet som lærer i 8 år nå, og er ikke gått lei. DET er i allefall noe jeg setter pris på. Hadde aldri orket å jobbe så lenge i en jobb dersom jeg ikke så fram til arbeidsdagene mine - uansett hvor god lønn jeg hadde:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå