Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk ikke synes læreryrket er viktig. De aller fleste har barn, og hvor er de barna mange timer om dagen...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet

Vel, i eit samfunn som ikkje bryr seg så mykje om kunne er det vel ikkje anna å vente enn at læraryrket ikkje har så høg status.

Skrevet

Har all respekt for lærere. Virker vanskelig å motivere seg hver dag til å knuse kunnskap inn i skallen på idioter som kanskje ikke vil lære. Skulle ønske matematikkunnskappene var bedre hos lærere da men. Er sikker på at jeg er flinkere enn 90% av lærerne i matematikk, men til gjengjeld er nok 90% bedre pedagoger enn meg også :P

Skrevet

Det jeg syns er feil med lærerutdanningen er at allmennlærere får jobbe på ungdommsskolen. Allmennlærere kan lit om alt- derfor finnes det mange som f.eks er dårlige i matte, Faglærerne burde tatt over all undervisning fra og med ungdommsskolen.

Skrevet

jeg syns det er for få lærere i skolen. Da hadde det vært lettere å følge opp hver enkelt elev hvis det fantes flere lærere på hver klasse. Gode skolevaner læres trossalt tidlig mener jeg.. det er for lite ressurser i skolen generelt. Det er trist.. Også at gode lærere ikke får skryt ! Det er trist! De burde blitt satt mer pris på! De gjør trossalt barn smarte! ;P (ja ivertfall lærer dem masse og passer på dem hele dagen)..

Skrevet
Er sikker på at jeg er flinkere enn 90% av lærerne i matematikk, men til gjengjeld er nok 90% bedre pedagoger enn meg også :P

Jeg er også temmelig sikker på at du er flinkere enn omtrent alle lærere i matematikk. Men du: det er ikke så skråsikkert at de er bedre pedagoger enn deg...jeg har erfart en god del norske lærere, og vet du hva? Det var svært få som utmerket seg som gode pedagoger. Det er sikkert.

Gjest Litt oppgitt over klagingen til
Skrevet
De fleste får nå ikke ekstra betalt for å være sammen med elevene 24 timer i døgnet på div turer og ekskursjoner..

Kjenner du ikke avtaleverket ditt med kommunen og staten? Lærere som er på leirskole og annet med elevene får selvsagt ekstra tillegg for dette. Hvis ikke du får det har din skole i din kommune gjort en dårlig jobb, eller du har ikke lest om dine rettigheter i lovverket.

Lærerne blir pgså behørig belønnet gjennom lange og mange ferier i løpet av et år, et gode ingen andre yrker har.

Lærerne har meget gode lønninger, og tjener ofte godt over andre tilsvarende grupper i kommunal sektor. Kommunesektoren er jo lærernes arbeidsgiver, og det at lærerne ligger på topp i kommunelønninger må da være bra? Lærerne tjener godt og de klager mye. Lærere jobber mindre eller like mye som alle andre, men likevel klager dere mest. Jaja..

Skrevet

Vi har ikke lange og mange ferier ditt brødhode.

Gjest Gjest_Kjersti_*
Skrevet

De som er lærere behøver vel ikke bli så ufine i språket? Trodde ikke det var spesielt pedagogisk.

Ellers vet vel alle at lærerne er begunstiget med lengre og flere ferier enn de aller felste yrkesgrupper. Det er et gode!

Skrevet

Vel - leirskolen er på 7. trinn. En lærer reiser med hver elevgruppe. På vår skole er det da tre lærere som har dette "privilegiet" som du kaller det. Alle de andre har ikke det. Tilleggene er ikke mye å skryte av når man ser i forhold til ansvaret og arbeidet det er å dra på leirskole med en elevgruppe. Man har ansvar for mange elever, i mitt tilfelle var det 25 unger. Dag og natt.

De andre ekskursjonene det er snakk om finnes ikke. Vil man dra noe sted er det på eget initiativ. Er man kjempeheldig får man avspasere. På vår skole får man ikke avspasere. Allikevel har jeg dratt på overnattingstur med ungene, fordi de hadde lyst til det. Da fikk jeg ikke overtidsbetaling, heller ikke avspasering. Det gikk av min fritid.

De som sier at lærere jobber mindre eller like mye som andre grupper er uvitende. Jeg jobber ti timer mer i uka enn min mann, i snitt. Han tjener mer enn meg. Jeg har lengre utdanning enn han. Det er jeg som er læreren.

Som nevnt tidligere: Læreryrket er et yrke jeg trives godt i. Men det som er aller mest irriterende med yrket er at mennesker som ikke har peiling på hva de snakker om "vet" så mye om arbeidsdagen min og lønna mi.

Skrevet

Nei, pedagoger skal vel ikke være ufine i språket, men jeg er ikke pedagog døgnet rundt.

Jeg blir så drittlei av alle som påstår de vet alt om hvilke goder lærerne har. De har svært få goder i forhold til mange andre.

Vi har ikke godt betalt, det er en seiglivet myte. Men for all del, dersom dere syns 350000 er så bra etter 5 år på høyskole så be my guest.

Dette med at vi har lange og mange ferier er også en myte. Vi avspaserer, fordi vi jobber 47 timer i uken ++, trekker du fra dette har vi faktisk ikke mer ferie enn andre.

Vi kan heller ikke ta ut ferie når vi vil, slik som de fleste andre- vi er tvunget til å ta ut ferien i skoleferiene- da det er dyrest å reise på ferie.

Lærerskolen er åpen for alle! Kom igjen!

Skrevet
Nei, pedagoger skal vel ikke være ufine i språket, men jeg er ikke pedagog døgnet rundt.

Dersom dere syns 350000 er så bra etter 5 år på høyskole så be my guest.

Det var da svært. 350 000 i startlønn i kommunal sektor når man har en slik utdannelse er faktisk helt vanlig for alle andre grupper med tilsvarende utdanninger også. Hvorfor mener du at lærere skal være langt over alle andre? 350 000 er ganske bra i kommunal sektor, og det er i den sektoren yrkeslærere jobber!

Jeg tror nok at lærerne må være seg bevisst at de ikke er i samme tariffområde som direktører i privat sektor, men at dere faktisk jobber i kommunen. I kommunen er det flere grupper med høyere utdanninger, som ligger under det nivået lærerne er på. Jeg forstår ikke all denne sytingen fra lærerne. Dere klager og vil liksom ikke jobbe, bare tjene mer. Andre folk jobber uten å klage og gjør gjerne en ekstra innsats. Virker som om det er umulig å få en lærer til oå gjøre noe ekstra uten at den læreren må gå i protesttog på barrikadene først...

Skrevet

Herregud så nedlatende. Nei, det er ikke bra betalt, ikke når du ser på arbeidsmengde og ansvar og lengde på utdannelse. Fortell meg hvilke andre grupper i kommunal sektor som har like lang utdanning og like lav lønn.

Skrevet

Mamma1: Akkurat når det gjelder lønn skal dere faktisk ikke klage. Ingeniører og sivilingeiører i kommunal sektor tjener ikke bedre enn dere. Folk med mastergrad i kommunal sektor tjener ikke bedre enn dere. Etc.

Skrevet

De har jo et valg når det gjelder å gå over i privat sektor, og jeg vil tro at vi jobber mer enn de. Er ikke dama di lærer Wadjet? (kanskje jeg husker feil) Men hvor mange timer vil du anslå at hun jobber hver uke? Det er også forskjell på barneskolelærere og lærere i vgs, dess høyere opp dess mer kvelds- og helgearbeid.

De aller fleste andre grupper får overtidsbetalt, det har ikke vi mulighet til.. Fleksitid er en annen fordel.

Men jeg er klar over at lønnen har blitt langt bedre, og det er ikke lønnen jeg i hovedsak ergrer meg over, men det er holdningene som hersker om at vi ikke engang fortjener den lønnen vi har.

Skrevet

Jeg klager ikke på lønna. Men jeg skulle mye heller hatt mindre plikttid til møter og papirarbeid og nedsatt undervisningsplikt - sånn at jeg kunne brukt tida på å følge opp hver enkelt elev og lage gode undervisningsopplegg. Så får lønna komme i andre rekke. Eller tredje, for den del.

For lærerne nå er det blitt sånn at undervisninga og oppleggene blir skjøvet lenger og lenger bak. På jobb er dagene fulle. Planlegging er noe man gjør når man kommer hjem, og er mer eller mindre utslitt. Da sier det seg selv hvor gode de oppleggene blir.

Og de som er misunnelig på vinterferien min kan godt få overta den. Sammen med de 20 norsktentamene, 25 engelsktentamene og samfunnsfagsprøvene jeg sitter med i "ferien". Jeg har forsåvidt samme bunken i jula, men da har dere også fri, ikkesant gjester? Hvem er det da som har ferie?

Skrevet
De har jo et valg når det gjelder å gå over i privat sektor, og jeg vil tro at vi jobber mer enn de. Er ikke dama di lærer Wadjet? (kanskje jeg husker feil) Men hvor mange timer vil du anslå at hun jobber hver uke? Det er også forskjell på barneskolelærere og lærere i vgs, dess høyere opp dess mer kvelds- og helgearbeid.

De aller fleste andre grupper får overtidsbetalt, det har ikke vi mulighet til.. Fleksitid er en annen fordel.

Men jeg er klar over at lønnen har blitt langt bedre, og det er ikke lønnen jeg i hovedsak ergrer meg over, men det er holdningene som hersker om at vi ikke engang fortjener den lønnen vi har.

Jeg er ikke lesbisk, men MANNEN min er lærer, ja. I snitt jobber han sine tilmålte 45 timer pr uke. I tillegg har han ansvar for å skaffe vikarer (godskrives 5 timer/uke), samt at han har leksehjelp hver onsdag ettermiddag. Dette får han avspasere. Nå kommer min mann fra det private til skolen, og har forhandlet seg fram en langt bedre kontrakt enn mange andre. Han gjør ingenting gratis, og alt han tar på seg utenom den rene lærerjobben hans, har han avtale om å avspasere når det passer han, og også på rimelig kort varsel. Dersom han må ha døgnansvar for for barn (på tur, f.eks.), så nekter han å ta på seg slikt uten overtidsbetaling og diett etter statens satser, samt lønn som hvilende nattevakt. Allikevel er han den som er foreterukket til slike ting på skolen han jobber, for selv om han koster skolen mer enn de fleste andre lærere med samme utdanningsnivå, har han vist seg til å stole på.

Min mann har for øvrig jobet både på videregående og nå i barneskolen, og arbeidspresset er jevnt over det samme. I barneskolen er presset jevnere og mer konstant, mens i videregående kom det visst mer i bølgedaler, med veldig rolige perioder som gikk over i perioder med veldig mye å gjøre.

Og jeg er enig i at det er mye sutring om at lærerene tjener for godt og har for mye fri. Og jeg skjønner at dere blir drittlei. :)

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet
Nei, det er ikke bra betalt, ikke når du ser på arbeidsmengde og ansvar og lengde på utdannelse. Fortell meg hvilke andre grupper i kommunal sektor som har like lang utdanning og like lav lønn.

Det er arrogant og kunnskapsløst av lærere å tro at lengre utdanning gir dem rett til mer lønn. I kommunal sektor, som er lærernes arbeidsgiver, jobber det mange andre langt utdannede ansatte: siviløkonomer, jurister, statsvitere, de med master fra Ås (landbruk- og skogbruk), ingeniører, sivilingeniører, osv. slike kan jobbe f.eks. i kommuneadministrasjoner, med lange arbeidsdager og utfordrende og meningsfulle arbeidsoppgaver, akkurat som lærerne i samme sektor/samme arbeidsgiver.

Visste du at disse gruppene gjerne starter i dag i 2008 på nettopp 350 000, om de er heldige? Det er ikke uvanlig at disse gruppene kan starte på 330 000 også. Det er ikke så verst, dersom dette er startlønn, og de som regel ikke har noen arbeidserfaring fra før av.

Hva får deg til å tro at disse andre gruppene med lang utdanning i samme sektor som deg selv tjener mer enn lærerne? Jeg vet om et par kommuner der jeg har sett lønningslistene (i forbindelse med lønnsoppgjør) til lærerne og til alle de andre gruppene, og det var ingen tvil om at lærerne tjente godt over de andre gruppene.

Men du mener likevel at lærere står over alle andre og bør tjene mer enn hva som er vanlig blant alle de andre gruppene med "lange utdanninger og krevende arbeidsoppgaver" (som dessverre lærerne ikke har monopol på)?

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet
Er ikke dama di lærer Wadjet?

Jeg har oppfattet det slik at Wadjet er kvinne. Men Wadjet er altså mann?!

Gjest Gjest_Amy_*
Skrevet
Mamma1: Akkurat når det gjelder lønn skal dere faktisk ikke klage. Ingeniører og sivilingeiører i kommunal sektor tjener ikke bedre enn dere. Folk med mastergrad i kommunal sektor tjener ikke bedre enn dere. Etc.

My point exactly.

For en argumentasjon lærere kan komme opp med..."men de andre gruppene som har like lang eller lengre utdanning enn oss i kommunal sektor kan jo bare ta seg arbeid i privat sektor, det kan ikke vi" holder ikke mål. Du forstår, det er ingen argumentasjon for hvorfor lærere skal tjene mer enn de andre tilsvarende gruppene hos sin en og samme arbeidsgiver: man argumenterer ut fra hvor man er, ikke ut fra hvor man kan gå.

Såpass bør en lærer forstå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...