Gå til innhold

Hvordan bruke tørketrommel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp flytta hjemmefra og begynt å vaske klær selv :) Men ettersom leiligheten på 30 kvadrat ikke har plass til tørkestativ her og der, tenkte jeg å bruke tørketrommelen på vaskerommet. Spørsmålet er da, hvordan? (A) Hvor lenge/ Hva slags program etc? Litt flaut det her, men er helt ny på feltet :)

Skrevet

Det er vanskelig å svare på når man ikke vet hva som står på tørketrommelen. Tørketromler kommer i mange varianter. Står det ikke noen form for programforklaring på maskinen? Uten den kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Men det første du må vite er at ikke alle klær tåler like mye tørketromling, eller tørketromling i det hele tatt. Ta en titt på vaskesymbolene på lappen inni hvert plagg for å finne ut hva de tåler. Noen ganger er de litt vel forsiktige med disse symbolene, dvs at plagget kan tåle litt tørketrommel likevel (men kan eventuelt krympe, miste fasongen etterhvert el.). Dvs 100% bomull tåler som oftest tørketrommel relativt greit uansett hva som står på vaskesymbolet,ihvertfall hvis du ikke er veldig redd for plagget. Silke, ull og syntetfiber (polyester ol.) tåler det gjerne ikke fullt så bra. Ta en titt på denne siden for mer informasjon om det. Min samboer kjørte for eksempel et plagg av acryl (også syntetfiber) i tørketrommelen og plagget er merket for livet. Det har "strittende pels" til alle kanter, selv etter flere turer i vaskemaskinen. :fnise:

Skrevet

Takk for svar:) Det ern en Miele tørketrommel, alt jeg vet.. Men hvor lenge er liksom vanlig å tromle "vanlige" klær? Og håndklær etc? :)

Skrevet
Takk for svar:) Det ern en Miele tørketrommel, alt jeg vet.. Men hvor lenge er liksom vanlig å tromle "vanlige" klær? Og håndklær etc? :)

Hvor lenge kommer jo helt an på programmet du bruker... Har du en kondenstørketrommel, altså en som samler opp vannet i en liten beholder du må tømme, så stopper den som regel av seg selv når tøyet er tørt.

Tipset er: les bruksanvisningen til trommelen. Det er umulig å svare når vi ikke vet hva slags programmer som finnes på din trommel. Min trommel har f.eks. mulighet til å stille på tid om jeg bare vil tørke klærne litt, eller å bruke et helt program. Og jeg bruker bare det samme programmet til alt, det som heter "normal".. Og det går helt fint.

Skrevet

Hm.. Får kanskje spør noen andre som bruker de samme maskinene.. Står liksom ikke noe på de..Jaja, takk for svar i alle fall:)

Skrevet

Min har display som viser hvor mye tid det er igjen. Jeg har også et program jeg bruker til "alt" og når det starter står det 119 minutter. Den bruker sjeldent så lang tid da. :)

Skrevet

Å! Ja for jeg satt på et program her å prøvde men så forandra liksom tiden seg og jeg skjønte ikke helt det så trykka avbryt.. Noen av klærne var tørre men bukser særlig var våte i sømmer og sånn.. Hva kalles det allroundprogrammet ditt Arwen?  :)

Skrevet
:ler: normal tror jeg. Jeg tipper at du ikke trenger å avbryte. Den teller sikkert ned hvor lenge det er igjen :)
Gjest Snart 42
Skrevet

Det kommer an på flere ting; bl.a. type trommel, hvilken hastighet du har på sentrifugen din, hvor mye tøy som skal tørkes og hva slags tøy det er. Generelt vil jeg si pluss/minus 1 time for en "vanlig" vaskemaskin.

Utluftingsmaskiner er ofte raskere enn kondensmaskiner, men da er du avhengig av å få slangen ut av rommet (gjennom vinduet eller luftekanal på yttervegg).

Store badehåndklær og dongeribukser f.eks tar lang tid så dette pleier jeg å ta ut etter 10-15 min. Da kan de tørke seg ferdig utenfor trommelen, men har likevel rukket å bli myke. Og det som er igjen i trommelen går mye raskere å tørke.

Skrevet
Å! Ja for jeg satt på et program her å prøvde men så forandra liksom tiden seg og jeg skjønte ikke helt det så trykka avbryt.. Noen av klærne var tørre men bukser særlig var våte i sømmer og sånn.. Hva kalles det allroundprogrammet ditt Arwen? :)

Er det kondenstrommel du har? Altså en sånn hvor vannet blir samlet opp i en liten beholder som du må tømme etter hver gang? Da finner maskinen ut selv når klærene er tørre. Mitt allroundprogram heter "normal", og når jeg setter det på så står det at det skal bruke 2 1/2 time. Men selv om jeg laster maskinen full med våte håndklær, så bruker den sjelden mer enn en time. Den teller ned tiden fra 2 1/2, og så om den merker at den ikke trenger så lang tid så hopper den plutselig ned flere minutter av seg selv.

Du kan jo gå inn på Miele sine hjemmesider og se om du finner bruksanvisning der. Har du kjøpt brukt siden du ikke har din egen bruksanvisning? Det står sikker navnet på modellen på selve maskinen din, så du kan finne den rette manualen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! :) Jeg har flyttet inn i leilighet i sånn studenthus hvor vi har vaskerom i kjelleren ;) Forresten, tror ikke det er noe jeg må tømme;)

Skrevet
Takk for svar alle sammen! :) Jeg har flyttet inn i leilighet i sånn studenthus hvor vi har vaskerom i kjelleren ;) Forresten, tror ikke det er noe jeg må tømme;)

Da kan du jo spørre en av de andre beboerne i huset om hjelp om du møter på en der nede? Så får du både vite hvordan du bruker tørketrommelen i tillegg til at du blir litt kjent med en i huset. To fluer i en smekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...