Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og snakker med ei venninne, som sier hun har lyst til å ta utdannelse, men ikke ønsker / har mulighet til å studere fulltid. Deltid er derfor eneste mulighet. Hun har kikket på BI sine tilbud, og ser at hvis hun går økonomi og administrasjons kurset (bachelorprogrammet) MEN kun tar de to første åra (første trinn) så får hun tittelen Bedriftsøkonom og kan søke jobber.

Men hva slags jobber kan hun søke på da? Og har ei annen venninne som sier hun da er regnskapsfører etter å ta bestått første trinnet på BI.

Stemmer dette?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Nei, man er ikke regnskapsfører etter ett år på BI. Om man bare går 1. året eller 1. og 2. så tror jeg ikke det er noen forskjell mht jobbmuligheter. Forøvrig så tror jeg man stiller svært svakt med bare ett eller to år, tror det kan bli vanskelig å få jobb. Kanskje en sekretærstilling eller noe.

Gjest økonom
Skrevet

Det er slett ikke vanskelig å få jobb med 1 eller 2 års utdannelse fra BI. Jeg startet der, og endte opp med en controllerstilling i et stort, internasjonalt konsern. Det er mangel på folk som ønsker å jobbe med regnskap eller lønn, og det som er viktig, er hva du lærer når du kommer ut i jobb. Den boklige lærdommen er ikke så mye verdt i praksis, annet enn papiret du kan vise frem for en fremtidig arbeidsgiver. Hos de fleste arbeidsgivere vil du få kurs og opplæring, og det er et fag som endrer seg fort!

En annen sak er at du kanskje vil savne det å ha en større faglig tyngde, det gir selvtillit og trygghet. Jeg har derfor tatt mere utdanning i ettertid.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

For eksempel regnskapsmedarbeider-stillinger? De er det hvertfall mange av for tiden.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet
For eksempel regnskapsmedarbeider-stillinger? De er det hvertfall mange av for tiden.

Jeg har bedriftsøkonom tittelen. Jobber som regnskapsansvarlig i et morselskap med ansvar for regnskapet i flere datterselskap. Masse utfordringer, men helt greit å utføre til tross for kun ett års utdanning.

Har også blitt forsøkt headhuntet til en controller stilling med høy lønn, men valgte å si nei pga at jeg trives så godt der jeg er.

Så jo, vil si det finnes mange muligheter.

Det er så stor mangel på økonomifolk.

Skrevet

akkurat ja, det var noe sånt jeg regnet med. Da er det jo helt greit for henne å ta ett år nå, så hun har noe i bakhånd, og eventuelt fylle på med mer utdannelse etterhvert. takk for svar!

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne, da jeg har søkt Bedriftsøkonomi til høsten, men er veeeldig ubestemt på hva jeg skal gå... Håper flere kan skrive her hvilke jobber man kan få, om studiet var hardt osv.. :)

Anonym poster: 5897a6834126c0089e5c1cb0574bdbbd

AnonymBruker
Skrevet

Markedet har endret seg kraftig siden 2008. Nå får man knapt butikkjobb med 3årig bachelor i øk/ad. Det mest relevante er vel regnskapsmedarbeider, i alle fall om man har relevant erfaring også.

Anonym poster: 37f722f957ad032adaab11c70eccedfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...