Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig flytta sammen, og deler alle regninger som husleie,strøm og mat.

Innboforsikring tar jeg.

Greia er at han bidro med seng(som vi uansett må kjøpe nye madrasser til,da disse er gamle) og tv (jeg hadde tv,men hans er bedre),og tre bilder, resten er mitt.

Alt fra sofa, spisebord, store bilder ,alt av hvitevarer,glass og servise osvosv.

Dvs 100% mitt er det ikke ennå, jeg betaler av lån ennå på noe av det, pluss billån.

Vi har handlet gardiner, noen rammer og diverse småting på ikea,et par planter og litt sånt. ingen store summer. ( snakker max 3000 kr)

Han mener vi skal dele dette også i to.

Det syns faktisk ikke jeg.. Det har jeg ikke sagt rett ut,men det er det jeg tenker.

Jeg har bidratt med stort sett alt i leiligheten,og betaler til og med lån på noe av det. Han tjener i tillegg mye mer enn meg.

Matutgifter er også veldig mye høyere nå enn før. naturlig nok høyere når man er to, men jeg spiser lite. og har levd med veldig lite matbudsjett tidligere.

Har ikke veldig mye penger igjen etter at alle regninger,lån osv er betalt.

Hører gjerne litt synspunkter, har ikke lyst til å fremstå som smålig heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest missLady
Skrevet

Det med mat først. Det er nå bare å si til han at du har levd med et lite matbudsjett fordi du ikke har så god råd. (?)

Tingene dere kjøpte på ikea, som du ikke synes du skal betale for. Da må du snakke med han synes jeg. Forklar hvorfor du synes du ikke skal betale for det.. Han er ingen tankeleser, og om du later som alt er greit, så tror han jo det..

Snakk med han, la han få vite hvordan din økonomi er, hva du ikke har råd til osv.. Om han har mer penger enn deg er det ikke smålig av deg at han må betale mer. Blir ikke rett om han vasser i penger og champagne og du lever på brødsmuler heller :)

Skrevet

Hvis han ikke skjønner det med matbudsjettet, så ville jeg kjøpt inn ca dobbelt av det du handlet inn tidligere. Hvis han ikke blir mett av det, så må han jo skjønne at hans del er mer enn 50% på matbudsjettet.

Skrevet
Vi har handlet gardiner, noen rammer og diverse småting på ikea,et par planter og litt sånt. ingen store summer. ( snakker max 3000 kr)

Han mener vi skal dele dette også i to.

Det syns faktisk ikke jeg.. Det har jeg ikke sagt rett ut,men det er det jeg tenker.

Jeg har bidratt med stort sett alt i leiligheten,og betaler til og med lån på noe av det. Han tjener i tillegg mye mer enn meg.

Hva mener du her, at han skal betale alt dette som dere har vært og handlet? Dette må dere jo evt bli enige om på forhånd, man drar da ikke og handler og forventer at den andre skal betale alt?

Gjest Kasøblå
Skrevet (endret)

-

Endret av Kasøblå
Skrevet

Jeg synes det høres litt "rart" ut å begynne å krangle om småpenger i begynnelsen av et samboerforhold. For kr. 3000,- til utsmykking ER småpenger. Dere kommer nok til å møte på mye større utfordringer enn dette her fremover, og da bør dere enten ha felles økonomi, eller en klar avtale om hvordan ting skal fordeles fremover. Ellers kommer dere til å få problemer!!

Er leiligheten felles, eller er den din?? Isåfall ser han vel ikke for seg at han kommer til å plukke med seg gardinstenger, potteplanter osv. hvis det skulle bli slutt og han skulle flytte ut. Er leiligheten felles, synes jeg det er rimelig å dele desse utgiftene. Selv om du mener du har bidratt med mer fra før, er jo det ting som du beholder om det skulle bli slutt. Om dere skulle bli boende ilag lenge eller for alltid, er det vel like lurt å få felles økonomi etterhvert. I dette tilfellet synes jeg det er greit å dele på desse 3000,-. Kommer han derimot og sier han vil kjøpe seg f.eks. et stereoanlegg, så hadde jeg latt han betale det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...