Gå til innhold

MC-død-oppslag for tiden


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Tja.....det er mulig at dere lærte det, men hos oss så lærte vi også å presse syklene mer og mer til vi virkelig nailet svingene :)

Til slutt så lå vi nesten flate i svingene og visste nøyaktig hvordan vi skulle ta dem, og jeg følte ikke selv at jeg ble noe mer påpasselig når jeg kom ut på veien. Egentlig litt omvendt. Nå visste jeg jo at jeg kunne legge sykkelen enda lenger ned og presse den enda mer rundt svinger. Grunnen til at jeg ikek gjør det er jo nettopp fordi det kan være forhold utenom som man ikke har kontroll over.

Men nå er jeg en gamling på godt over 30. Hvordan en tyveåring ser på dette kan være litt annerledes.

Jeg sliter fortsatt med å se at det skal være mindre morsomt å kjøre fort på veien etter å ha kjørt fort på bane.

Og det er en interessant diskusjon ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de lærer at de nettopp IKKE er verdensmestre ved å gå gjennom baneopplæring. På kjøreskolen ligger man alltid godt innenfor grensene, og da er det meste lett. Resultatet er at noen har litt FOR mye selvtillit etter å ha kjørt opp.

Jeg tror ikke det er like moro å kjøre villmann på veien etter at man har fått prøve seg på bane. Med baneopplæring treffer man også flere voksne førere som har mer av den nødvendige respekten.

Interessant diskusjon.

Jeg har selv vært på førerutviklingskurs på bane, og jeg syns det var nyttig, MEN, det fins desverre mange eksempler på 18-19-åringer som er involvert i trafikkulykker, og som driver med motorsport.

Disse er nok flinkere enn sine jevnaldrende rent kjøreteknisk, men de "bruker opp" den ekstra marginen det gir ved å være en flinkere sjåfør/fører, ved å kjøre desto fortere og med høyere risiko.

Jeg tror ikke mer opplæring før man får førerkort er svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.....det er mulig at dere lærte det, men hos oss så lærte vi også å presse syklene mer og mer til vi virkelig nailet svingene :)

Til slutt så lå vi nesten flate i svingene og visste nøyaktig hvordan vi skulle ta dem, og jeg følte ikke selv at jeg ble noe mer påpasselig når jeg kom ut på veien. Egentlig litt omvendt. Nå visste jeg jo at jeg kunne legge sykkelen enda lenger ned og presse den enda mer rundt svinger. Grunnen til at jeg ikek gjør det er jo nettopp fordi det kan være forhold utenom som man ikke har kontroll over.

Men nå er jeg en gamling på godt over 30. Hvordan en tyveåring ser på dette kan være litt annerledes.

Jeg sliter fortsatt med å se at det skal være mindre morsomt å kjøre fort på veien etter å ha kjørt fort på bane.

Og det er en interessant diskusjon ja :)

Jeg er stort sett enig i det du sier. På bane slipper man å tenke på grus og oljesøl, man vet hva som kommer bak neste sving og kan presse seg lengre. Det er ikke slik man kan eller bør kjøre på vei. Grensene man finner og prøver å pushe litt på bane, er ikke de samme grensene du må forholde deg til ute i trafikken.

Når det er sagt tror jeg man blir en tryggere fører hvis man har hatt noen kurs på bane og tar det med seg ut i trafikken på en fornuftig måte, men jeg nekter å tro at kurs på bane er noen mirakelkur for å få ned ulykkestall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...