Gå til innhold

MC-død-oppslag for tiden


BillyBoy

Anbefalte innlegg

Hva er det med aviser for tiden... De vinkler det slik at det ser ut som det er så fantastisk livsfarlig å kjøre MC for tiden. Det de ikke nevner er at antallet drepte MC-førere har gått javnt og trutt nedover fra 80-tallet. Det vil alltid finnes variasjoner år for år.

Den ekstra "oppmerksomheten" fører til tildels hysteriske foreldre og svigerforeldre for min del, siden jeg planlegger å kjøpe meg MC til våren. Det som kommer dårlig fram i statistikkene er hva slags førere som er mest utsatt... De "glemmer" å nevne at de som dauer som har skylden selv stort sett er fartsgale unggutter i alle aldre. Selvsagt er det noen som dør som bare er uheldige, fordi en eller annen bilist ikke har sett dem. Det er DE ulykkene som bekymrer meg mest, fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke er noen risikotager! MC'en jeg skal kjøpe er ikke en "råtass-MC" som egner seg for råkjøring.

Fler som sliter med det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si at jeg sliter med det samme, jeg er av den typen menneske som liker et stort mykt bilsete å sitte i. :gjeiper: Men jeg har reagert på det samme i nyhetsbildet. For noen uker siden tenkte jeg akkurat det samme som du er bekymret for: "Så mange MC-ulykker det har stått om i det siste." Eller oversatt til følelsesspråk: "Svært så farlig det har blitt å kjøre MC i det siste, det skal ihvertfall ikke sambo få velsignelse til å kjøpe!" (ikke døm meg for kortslutningen, jeg er i det minste ærlig)

Jeg trøster meg med at sambo ikke er noen "fartsgal unggutt" og takker for den nye vinklingen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på denne vinklingen, store krigstyper i overskriften om hvor farlig det er, og da hjelper det ikke om de justerer bildet utover i artikkelen, siden veldig mange bare leser overskriftene.

Sliter heldigvis ikke med det i forhold til de rundt meg, bla kjører min far selv motorsykkel, og det var han som foreslo at jeg skulle ta lappen samtidig med han også. Min mor var litt skeptisk da, men etter at vi begge har kjørt i ti år nå, uten å ha noen større ulykker, synes hun også det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "glemmer" å nevne at de som dauer som har skylden selv stort sett er fartsgale unggutter i alle aldre. Selvsagt er det noen som dør som bare er uheldige, fordi en eller annen bilist ikke har sett dem.

Er det ikke en skremmende stor andel som dør fordi vi bilister ikke ser dem? I bytrafikk er jeg mer eller mindre konstant bekymret for å kjøre ned noen på mc/vanlig sykkel, og et par ganger har det virkelig vært nære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en skremmende stor andel som dør fordi vi bilister ikke ser dem? I bytrafikk er jeg mer eller mindre konstant bekymret for å kjøre ned noen på mc/vanlig sykkel, og et par ganger har det virkelig vært nære på.

Enig med deg feuerstein, det er det som skremmer meg mest også. Jeg har forståelse for at det er vanskeligere å se en tohjuling, den er rett og slett mye mindre enn en bil. Jeg har vært nære på selv når jeg har kjørt bil, begge gangene med uerfarne ungdommer på tohjulssykkel. MC-føreren må ta hensyn til at bilisten kanskje ikke har sett MCen. Jeg ser fler og fler motorsyklister med refleksvest på veiene, ikke så dumt det.

Jeg synes selv at jeg ble en bedre bilfører etter å ha tatt MC-lappen, siden det økte forståelsen for MC i trafikken. Tror egentlig alle bilførere har godt av en time med MC-opplæring.

Endret av BillyBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler som sliter med det samme?

Ja, som fersk MC-fører og -eier, så har jeg måttet bruke litt tid på å berolige en bekymret mor.. ;)

Jeg synes selv at jeg ble en bedre bilfører etter å ha tatt MC-lappen, siden det økte forståelsen for MC i trafikken. Tror egentlig alle bilførere har godt av en time med MC-opplæring.

Ja, tror nok jeg har blitt flinkere til å se MC-ene i trafikken, og jeg har blitt flinkere til å forutsi hva de kommer til å foreta seg.

Tror forresten mange kunne hatt godt av en time med lastebilopplæring og. Det har jeg ikke prøvd selv vel og merke, men jeg ser mange ikke har forståelse for hvor store blindsoner lastebiler har i forhold til biler! En tur bak rattet i en hadde kanskje gitt mange av oss noen aha-opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer ikke helt å se sammenligningen mellom MC og fartsgal? Hver gang jeg hører noen argumentere mot MC så er det at det er for fartsgale sprøinger som absolutt skal holde 250 på hver eneste strekning.

Etter min erfaring så er bilistene like fartsgale. Jeg kjører selv en Custom 1100 og når jeg holder mine 90-100 på motorveien så suser bilene forbi meg som om det gjaldt livet. Når jeg kjører bil så er det for å komme meg frem til målet, men når jeg kjører mc så er det for turen sin skyld. Kan gjerne ta en omvei eller to på vei til bestemmelsestedet også :)

Det er nok også en av grunnen til at det er få ulykker med slike sykler, og årsaken til at min sykkel f.eks koster kun 1300 i året å forsikre.

De fleste ulykker skjer ved utforkjøring og ved kryss mener jeg å huske. Utforkjøring kan ha flere faktorer, men ofte så er det bil involvert, og det samme gjelder i kryss. Vi som kjører sykkel er nok litt vanskeligere å se og man skal ikke ha harde dunket før man skader seg seriøst.

I denne artikkelen så er det jo unektelig en viss advarsel faktor mot å kjøre MC generelt. Man må huske på at man er veldig sårbar på en mc og selv om man føler seg uovervinnelig på en ninja mens man ligger flat i svingene så skal det kun en stein eller litt grus til før man kan bli skadet for livet. Marginene er meget små.

Ønsker ellers alle mc-eiere en god sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å se sammenligningen mellom MC og fartsgal? Hver gang jeg hører noen argumentere mot MC så er det at det er for fartsgale sprøinger som absolutt skal holde 250 på hver eneste strekning.

Etter min erfaring så er bilistene like fartsgale.

Stemmer som du sier at bilister kan være like fartsgale ja. Men konsekvensene blir større på MC, sjekk denne: Rapport fra Statens Vegvesen fra 1999

Rapporten viser vel noe sånt som at de fleste ulykkene skjer alene på landeveien, og med unge uerfarne sjåfører som har store sykler. Jeg har stor forståelse for at de kjøper seg MC med gode kjøreegenskaper og en skikkelig motor, men jeg har heller ingen vanskeligheter med å se at en del MC-førere ER fartsgale. Dvs. at de absolutt må presse grensene, selv der det ikke er kontroll med omgivelsene. Bedre å kjøre hardt på bane, der er det tross alt mulig å ha bortimot 100% kontroll på at det ikke er grus eller at man møter en uoppmerksom bilist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en skremmende stor andel som dør fordi vi bilister ikke ser dem? I bytrafikk er jeg mer eller mindre konstant bekymret for å kjøre ned noen på mc/vanlig sykkel, og et par ganger har det virkelig vært nære på.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke ALLE motorsyklister kjører med langlyset på! Og alle helst med refleksvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er irriterende, ja.

Mine omgivelser var meget skeptiske i starten, helt til de skjønte at sjåføren var stabil, kjørte med vett.

Om man kjører og bruker hodet og går ut ifra at man er så å si usynlig for bilene og kjører deretter, så er ikke det å kjøre MC noen risiko å rope høyt om.

Jada, ulykker skjer, men det er stort sett p.g.a uvettig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører og bruker hodet og går ut ifra at man er så å si usynlig for bilene og kjører deretter, så er ikke det å kjøre MC noen risiko å rope høyt om.

Jada, ulykker skjer, men det er stort sett p.g.a uvettig kjøring.

Gode poeng. Skal prøve å fremheve dette her for familien så håper jeg de roer seg ned. Kona støtter meg forresten 100% (heldigvis:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ducatisøda

Henger meg på her:

Jeg kjører selv en Ducati 900 ss 1994 (sports sykkel for dem som ikke vet), og mange jeg møter har som spørsmål hvor fort jeg har kjørt? Ehm......

Spiller vell ingen rolle? Jeg ønsker ikke å kjøre så fort som mulig, men kose meg på landeveien!

Det værste av alt var en artikkel som mente at å kjøre mc var like farlig som å ha 0,8 i promille.......!!!!!!!!!!! Hjelpes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste av alt var en artikkel som mente at å kjøre mc var like farlig som å ha 0,8 i promille.......!!!!!!!!!!! Hjelpes....

Ikke urimelig tall det. Dødsrisikoen for mc-fører/passasjer er 10 ganger høyere enn for bilførere når man korrigerer for kjørelengde. Døde/million km:

Bil: 0.003

Lett MC: 0.034

Tung MC: 0.037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke urimelig tall det. Dødsrisikoen for mc-fører/passasjer er 10 ganger høyere enn for bilførere når man korrigerer for kjørelengde. Døde/million km:

Bil: 0.003

Lett MC: 0.034

Tung MC: 0.037

Det er en grov generalisering å skrive at MC-kjøring er like farlig som 0,8 i promille! Når foreldrene mine i tillegg er innbitte avholdsfolk og tror man blir stupfull etter et par øl, så blir den typen oppslag veldig veldig feil. Merker jeg blir kraftig irritert over det oppslaget bare jeg tenker på det...

Endret av BillyBoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo farligere å kjøre MC enn bil- det er jo noe alle vet.

Jeg mistet bestekompisen min i en MC ulykke, så jeg er nok ikke helt i mot det som blir skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opplagt farligere, og det er nødvendig med en offentlig debatt som har riktig fokus på hvorfor MC-kjøringen er farligere. Hvorfor ikke ta for seg en ung MC-sjåfør som har tatt kurs for viderekomne på bane, og på den måten har fått større respekt for MC-kjøring? Det ville kanskje motivert andre til å gjøre det samme.

Det jeg irriterer meg over er vel egentlig det unyanserte bildet avisene skaper ved å sammenligne promillekjøring med MC. Men det er jo slikt det blir penger av, for avisene. De samme avisene gjør nøyaktig det samme hver eneste dag, men med andre saker og personer. Jeg spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje alle burde få mer opplæring på bane? For det er vel et faktum at de fleste som kjører seg i hjel på sykkel er unge gutter som ikke vet hvor farlig det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje alle burde få mer opplæring på bane? For det er vel et faktum at de fleste som kjører seg i hjel på sykkel er unge gutter som ikke vet hvor farlig det er?

Ja, det tror jeg kan være lurt. MC-opplæringen er god i dag, men den mangler den praktiske opplæringen på litt mer ekstrem kjøring. For å få respekt for det må man enten gå på trynet, eller man må lære det. Jeg tror eneste veien å gå for å lære risikosøkerne respekt er å gi skikkelig opplæring på bane. I dag lærer man hvordan man skal kjøre pent og pyntelig, og kjøreskolen "skremmer" med hva som vil skje hvis man råkjører... De som ikke lar seg skremme er de som er i størst fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha noe ekstra opplæring på bane er ikke nødvendigvis bare positivt. Det hjelper lite for å elevene å finne sine begrensninger på banekjøring ettersom dette er under kontrollerte forhold der man kjenner banen og svingene ut og inn.

Ute på offentlig vei så er situasjonen ganske annerledes. Der kan det være grus i vegkanten, eller andre hindringer som steiner, hull i bakken eller oljesøl. Å dermed si at man blir så veldig erfaren av å kjøre på bane synes jeg er litt drøyt.

Man blir nok flinkere rent kjøreteknisk, men kanskje det er mindre heldig for noen? Hvor mange ungdommer på 18-25 er det ikke som føler seg som verdensmestere etter å ha fullført en banekurs og som så skal ut og vise andre at dem kan holde 80 i hver sving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha noe ekstra opplæring på bane er ikke nødvendigvis bare positivt. Det hjelper lite for å elevene å finne sine begrensninger på banekjøring ettersom dette er under kontrollerte forhold der man kjenner banen og svingene ut og inn.

Ute på offentlig vei så er situasjonen ganske annerledes. Der kan det være grus i vegkanten, eller andre hindringer som steiner, hull i bakken eller oljesøl. Å dermed si at man blir så veldig erfaren av å kjøre på bane synes jeg er litt drøyt.

Man blir nok flinkere rent kjøreteknisk, men kanskje det er mindre heldig for noen? Hvor mange ungdommer på 18-25 er det ikke som føler seg som verdensmestere etter å ha fullført en banekurs og som så skal ut og vise andre at dem kan holde 80 i hver sving?

Jeg tror de lærer at de nettopp IKKE er verdensmestre ved å gå gjennom baneopplæring. På kjøreskolen ligger man alltid godt innenfor grensene, og da er det meste lett. Resultatet er at noen har litt FOR mye selvtillit etter å ha kjørt opp.

Jeg tror ikke det er like moro å kjøre villmann på veien etter at man har fått prøve seg på bane. Med baneopplæring treffer man også flere voksne førere som har mer av den nødvendige respekten.

Interessant diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...