Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min skal til Barcelona i september. Hva er det man bør få med deg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Snart 42
Skrevet (endret)

Aftenposten har bra reisesider og flere gode artikler og tips om Barcelona.

Det er masse å gjøre i Barcelona - reisesidene tar for seg de vanlige turiststedene. Hva man vil innom kommer veldig an på hva man er interessert i og ikke minst hvor god tid man har til rådighet. Barcelona er en stor by med mye å by på så ikke legg opp til å rekke over alt på en langhelg - reis heller tilbake flere ganger.

Selv er jeg glad i gå gatelangs i Barcelona. Jeg liker arkitekturen, jeg liker å sitte på fortausrestauranter, jeg liker at det er stort utvalg i butikker - og mange butikker, jeg liker pene omgivelser, jeg liker strender og jeg liker god mat! Barcelona har alt dette og mye, mye mer!

La Rambla (hovedgaten) må alle selvsagt få med seg, men det er generelt ikke noen bra shoppinggate. Dyrt - og mye juggel (men også noen "vanlig" butikker underveis). Her er det mest gøy bare å gå for å titte - mye underholdning.

I området til høyre for Ramblaen (hvis man kommer fra havnen) er det masse smågater og små, hyggelige butikker (det gotiske kvarteret). På venstresiden av Ramblaen er det litt mer lurvete og var inntil for få år siden byens "Red Light-district". Blitt nærmest trendy nå de siste årene, dog ikke et område etter min smak.

På toppen av Ramblaen ligger Placa Catalunia, en svært sentral plass i byen. Herfra kan du gå videre i div. shoppinggater i alle retninger. Går man stort sett "rett frem" fra Ramblaen etter å ha krysset plassen kommer man til Passeig de Gracia som har mange bra butikker, bra - men relativt dyre. Barcelona er generelt en dyr by.

Ta med gode sko - gatene er lange og mange så det blir mye gåing. Metroen fungerer suverent i denne byen, men det blir likevel mye gåing for de fleste for vi vil jo se litt når vi er der og!

Vær for øvrig oppmerksom på at hvis dere reiser med Ryanair og da lander på Girona så ligger den flyplassen ganske langt utenfor byen.

Endret av Snart 42
Skrevet

Barcelona er en fantastisk herlig by! Dere kan glede dere masse:)

Jeg var der i slutten av juli. Litt for mange turister, men deilig vær! Anbefaler en tur med turistbuss første dagen, da får man grei oversikt over byen, og kan gå av og på ved de attraksjonene man vil oppleve. Bestill med Julia-busselskapet (oransj og blåe busser), de kjører gjennom hele byen. (andre selskaper hadde bare deler av byen)

La sagrada familia er en nydelig kirke som bare må sees. Parc Guell var en utrolig spesiell park. Parc de la Ciutadella har nydelig fontene og et lite vann der man kan leie robåter, perfekt for en piknik :)

Ta en tur opp på Montjuic-høyden, og få fantastisk utsikt over byen.

Gå rundt i Barri Gotic-distriktet, som personen over her sa. Masse masse masse butikker, og koselige kafeer!

Placa Reial er en åpen plass i Barri Gotic, sjarmerende, rolig og med mange fine restauranter:)

Ellers: kjøp en guidebok med kart, der står alt man måtte lure på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...