Gå til innhold

Mannen min nekter å gå til legen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_redd_*
Skrevet

Mannen min har ved flere anledninger sett at det er blod og slim i avføringen. Dette synes jeg virker skummelt, og tar det som en selvfølge at det er noe som må nevnes for legen. Mannen min vil ikke, og jeg blir så irritert og forbannet over at det går an å overse noe sånt. Er det jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ring legen din og spør hva han sier. Jeg hadde ikke turt å la dette ligge, ihvertfall.

Endret av Jade
Skrevet

Dette SKAL sjekkes hos legen!

Men dette er ganske typisk ting som ikke blir tatt til legen.

Først fordi avføring er så intimt og "ekkelt", men også ofte fordi en er redd for svaret en vil få...

Skrevet

Har samme problem med min mann. Han er av den gamle skolen og mener man springer ikke til lege før man er døden nær. Har klart å tvinge han to ganger, ved kul i testikkelen og ved forandring i føflekker. Men det var såvidt. Sa til han at livforsikringen skal være skyhøy om han nekter. :)

Men nå klarer jeg ikke å tvinge han, selv om han har hodepiner som kommer med jevne mellomrom og er så kraftig at han kun kan ligge. Han sier det ikke er noe, han har hatt det siden sin ungdomstid. Migrene tabletter virker ikke på det, så det er det ikke. Har også prøvd å få han til lege for pustestans om natta som varer lenge. Det skjer en gang per time. Han snorker så hele huset rister. Men han sier så lenge han ikke slutter å puste for godt så er alt bra. Merkelig. Syns også han er gul i øynene, men det overser han glatt. Han er 50 år.

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet
Har samme problem med min mann. Han er av den gamle skolen og mener man springer ikke til lege før man er døden nær. Har klart å tvinge han to ganger, ved kul i testikkelen og ved forandring i føflekker. Men det var såvidt. Sa til han at livforsikringen skal være skyhøy om han nekter. :)

Men nå klarer jeg ikke å tvinge han, selv om han har hodepiner som kommer med jevne mellomrom og er så kraftig at han kun kan ligge. Han sier det ikke er noe, han har hatt det siden sin ungdomstid. Migrene tabletter virker ikke på det, så det er det ikke. Har også prøvd å få han til lege for pustestans om natta som varer lenge. Det skjer en gang per time. Han snorker så hele huset rister. Men han sier så lenge han ikke slutter å puste for godt så er alt bra. Merkelig. Syns også han er gul i øynene, men det overser han glatt. Han er 50 år.

Gule øyne og mye hodepine kan(ikke må) indikere en sliten lever. Folk med hyppig pustestans får lettere hjerteproblemer etterhvert. Han burde ta en ekg og måle lever/nyreverdier bl.a. Ekg tar 5 min hos legen og det andre fikses av blodprøve. Ikke noe pes.

Skrevet
Gule øyne og mye hodepine kan(ikke må) indikere en sliten lever. Folk med hyppig pustestans får lettere hjerteproblemer etterhvert. Han burde ta en ekg og måle lever/nyreverdier bl.a. Ekg tar 5 min hos legen og det andre fikses av blodprøve. Ikke noe pes.

Mente også at det er symptomer på noe, men å få gubben til å ta det på alvor er en annen sak. Trodde sliten lever kommer av alkoholmisbruk? Han drikker maks en gang i året.

Skrevet

Måtte bare kommentere det jeg har uthevet nå. At migrenetablettene ikke virker trenger ikke bety at det ikke er migrene. Min mor har slitt med migrene i flere år enn jeg har levd, og hun har vært gjennom utrolig mange forskjellig tabletter, uten at de har virket noe nevneverdig.

Skrevet

Avføring indikerer ofte om noe er galt, dette skal taes videre til lege uansett..du må pushe på, håper du gjør det..

Skrevet
Mannen min har ved flere anledninger sett at det er blod og slim i avføringen. Dette synes jeg virker skummelt, og tar det som en selvfølge at det er noe som må nevnes for legen. Mannen min vil ikke, og jeg blir så irritert og forbannet over at det går an å overse noe sånt. Er det jeg som overreagerer?

Dette er noe som absolutt må undersøkes av en lege. Se her for info:

http://www.helsenett.no/index.php?option=c...=80&id=1589

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336764

http://www.doktoronline.no/qa/forum/3/qa2375759.html

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2183

Skrevet

Mannen min er slik med tannleger. Da han fikk en kraftig betennelse i ei tannrot satte jeg foten ned. Jeg gav ham beskjed om at han enten fikk bestille time selv, og at han hadde to uker på seg, eller så gjorde jeg det for ham. Og det endte jeg med å gjøre.

Jeg bestilte time, og sendte ham epost der jeg sa at han hadde tannlegetime med dato og tid, og at han sikkert ikke syntes noe om at jeg hadde bestilt time, men at han måtte huske at jeg gjorde det fordi jeg elsket ham, og at jeg gjerne var med ham om han ville det.

I ettertid er han veldig glad for at jeg var så bestemt, for nå er tennene hans i perfekt stand. :-)

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet
Mente også at det er symptomer på noe, men å få gubben til å ta det på alvor er en annen sak. Trodde sliten lever kommer av alkoholmisbruk? Han drikker maks en gang i året.

Leveren jobber med alt du tar igjennom fordøyelsen. Den kan påvirkes negativt av mye annet enn alkohol. Feks mye og usunn mat, tabletter, sykdommer, genetiske faktorer etc.

Skrevet

Du kan også få "alkohollever" om du er overvektig.

Skrevet

Hva er det med mannfolk og leger? Mannen min må også dras etter håret for å få han til lege, han nekter. Det er jo fordi vi vil at de skal bli friske, og at de skal sjekke seg sånn at de er sikre på at det ikke ligger noen uhumskheter i kroppen deres og vi får ha dem lenge.

Gjest realist
Skrevet

Og dette skal liksom være voksne mennesker som burde klare ta ansvar for seg selv? De lever jo ikke for seg selv. Disse mennene har jo et ansvar for å ta vare på helsa si ift. familien sin. Skal de drøye med å oppsøke lege og kanskje la sykdommer utvikle seg slik at det til slutt blir et meransvar for hele familien? Svakt.

Skrevet

Det er lett å si at noe er svakt, når det er snakk om andre.

Har man en sterk frykt/fobi er det faktisk like lammende om det gjelder tannlegeskrekk, legeskrekk, flyskrekk eller klaustrofobi.

Da jeg hadde flyskrekk var jeg villig til å gå glipåp av store familiebegivenheter, eller bruke flere dager på å reise med andre fremkomstmidler. bare for å slippe å ta fly. Jeg antar det er det samme som ligger til grunn når man er redd for f.eks leger. Det å ta opp telefonen for å bestille en legetime, blir rett og slett en uoverstigelig terskel.

Skrevet

Jeg skjønner godt at noen ikke liker å gå til legen..

Sånn er jeg når det gjelder heis..

Eller andre trange rom.

Jeg går heller til 15 etasje i et sykehus..

Skrevet
Måtte bare kommentere det jeg har uthevet nå. At migrenetablettene ikke virker trenger ikke bety at det ikke er migrene. Min mor har slitt med migrene i flere år enn jeg har levd, og hun har vært gjennom utrolig mange forskjellig tabletter, uten at de har virket noe nevneverdig.

Jepp. samme med min mor.

hun endte opp med å bruke pinex forte som migrenemedisin i stedet. Det har fungert best for henne hittil.

Gjest realist
Skrevet

Det hander ikke bare om frykt, legevegring hos menn. Det handler også om stolthet.

Skrevet

Gjør det en mann stolt å ikke gå til lege? :klø:

Jeg synes det er egoistisk og uforståelig.

Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert at min mann ikke ville gått til lege hvis han hadde uforklarelige symptomer som kunne skyldes noe alvorlig.

Hvis han hadde blitt alvorlig syk ville det også rammet meg, så jeg har i høyeste grad noe med om han går til legen eller ei. (Når det er sagt, så har jeg en mann med vettet i behold - så han hadde selvfølgelig gått til legen på eget intiativ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...