Gå til innhold

Den perfekte hjemme-kaffe mocca

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg prøver og feiler og forsøker å få til en skikkelig god hjemme-kaffe mocca.

Har en god, gammel Krups espressomaskin som jeg er veldig glad i, men ulempen er at den vil ha veldig finmalt espressokaffe for å lage skum på kaffen. Har forsøkt å få malt kaffe i spesialbutikker, men den blir rett og slett ikke fin nok, selv om de forsøker som best de kan..

Har endt opp med Cellini prestigio (den blå) ferdigmalte kaffen.

Noen som har tips til andre gode ferdigmalte (og hvor de fås kjøpt)?

Hvis jeg skulle investert i en sånn maskin som maler kaffebønner, maler de fint nok?

Lurer også på om noen har tips til sjokoladesausen. Har forsøkt diverse, ender ofte opp med freia sjokoladesaus, men er ikke helt fornøyd. Har forsøkt kokesjokolader som jeg har rett i glasset, men skiller seg fra melk ofte. Skulle kanskje smelta? (-mer styr.. :) )

Noen som vet hvor man kan få kjøpt andre gode sjokoladesauser (ikke da vinci) eller om det går an å få kjøpt sjokoladekuler eller sånne non-stop lignende hvite og brune sjokolade"drops" av god kvalitetssjokolade? Sjokoladepulver?

Får legge til at her jeg bor er det ikke allverdens utvalg hverken av himmelsk god kaffe mocca eller ingrediensene :sjenert:

Ser at moccaen på åpent bakeri anbefales, noen som har spurt de om sausen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mm. mente med skum på kaffen at espressoen ikke blir for tynn, at det danner seg et sånt lag med "crema" på toppen. Ikke lett å få til med malte kaffebønner, hvertfall får ikke jeg det til...

med sjokolladekuler eller moccakuler tenker jeg på noe som de her:

http://www.caffeclub.no/p/kaffe-produkter/...er-xl-150g.html

om de finnes i noen butikker?

Skrevet

Vi bruker vanligvis Illy kaffe og får fin crema med den, men har prøvd andre varianter, både hermetisert og fra kaffebutikk, som ikke har vært like vellykket. Vi har en Gaggia Classic.

Jeg lurer også på om en skikkelig kaffekvern maler fint nok, har lyst på en sånn.

Skrevet

Illy gir vanligvis fin crema, men smaken liker jeg ikke. Gran Roberta er den beste av de hermetiske variantene, synes jeg. Bunnpris selger den, i alle fall.

Skal du få malt kaffen skikkelig selv, må du ha en ordentlig, stillbar kvern og ikke bare en mølle. Det koster!

Skrevet

Jeg har sett på en fra Gaggia(tror jeg) til ca 1000-lappen. Mener den er av typen som maler bønnene, og ikke kutter dem med kniver. Blir det riktig type? Jeg nøler veldig med å kjøpe siden kaffe jeg har kjøpt i kaffebutikk ikke har vært malt kaffen fint nok.

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...