Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenk deg godt om innen du lar friste av Fames tilsynelatende gode tilbud om gratis fotografering, eller nesten gratis fotografering. Det er lett for at sluttregningen blir på mellom 15-20 000 kr før hele fotopakken er levert...

Det kan godt hende at fotografene til Fame leverer gode bilder av høy kvalitet. Men maken til bondefangeri skal man lete lenge etter. Vel har vi som forbrukere ansvar for å skaffe oss informasjon om de produktene man ønsker å kjøpe, og å innhente prisoverslag. Undertegnedes erfaring i møte med fotografkjeden Fame, er at denne kjeden bevisst unnlater å informere kunden og til dels med overlegg villeder kunden. Med andre ord gjøres det ikke lett for kunden å holde seg informert. Det skulle vært svært interessant å få en uttalelse fra Forbrukerrådet i forhold til om Fames markedsføring er lovlig eller ikke. For ifølge forslag til ny markedsføringslov som snart vedtas, kan mye tyde på at markedsføringen til Fame vil bli ulovlig i henhold til utkast til ny markedsføringslov:

§8: En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.

For det første fremgår det ikke av nettsidene til Fame hva tjenestene faktisk koster. Det som finnes av priser er et tilbud om skolefotografering som lister helt andre priser enn de normale prisene: http://www.fame.no/faces. Inntrykket av å bli villedet forsterkes ytterligere ved at det gis et tilbud om å betale 500 for fotografering, som inkludere ett bilde, vel og merke fotografens favoritt i sort/hvitt. Utover dette er det faktisk ikke mulig å danne seg et reelt bilde av hva det hele vil koste, til tross for at det ligger ganske mye informasjon på nettsidene til Fame. Dette til forskjell fra f. eks Studio Vest, http://www.studiovest.no/priser.html som presenterer hele prislisten på sine nettsider.

I vårt tilfelle hadde vi en viss ide om hva det ville komme til å koste på bakgrunn av tidligere erfaringer. Ja, det var en tabbe å ikke etterlyse et prisoverslag. Men tanken svevde oss ikke at sluttsummen kunne bli det doble. Siden vi ikke etterlyste priser, ble det fra Fame heller ikke gjort noe som helst for å informere oss som kunde om prisene. For Fame var vi nok den perfekte kunde som ikke brydde seg om hva det kom til å koste. Det ble defor ikke tatt initiativ til å presenteres oss for Fames priser før vi møtte på første visningstime.

Påfallende nok, ble det etter fotograferingen, sagt at Fame "tilfeldigvis" var tom for brosjyrer som viste prisene. Mulig det var sant. Men hvor troverdig høres det ut at en stor landsdekkende kjede går tom for brosjyrer midt på året? Det styrker heller ikke troverdigheten at de også var ute av stand til å skrive ut på husets printere. Var de tilfeldigvis også tom for toner på alle husets printere og dermed ute av stand til å skrive ut noe som helst som kunne gi oss en ide om priser? Undertegnede fikk i stedet en håndskrevet nettadresse, notert av Fame på baksiden av en kassalapp, som viste seg å være så krøkkete skrevet at det ikke var mulig å finne brosjyren på nett. Men i løpet av visningstimen fikk vi forklart den korrekte nettadressen. Brosjyren med prisene lå på nettadressen http://www.fame.no/prisliste/katalog.pdf som oppgitt, klart til å laste ned.

Det skulle vært interessant å vite hvorfor det ikke finnes noen snarvei på Fames nettsider til brosjyren med prislisten. For det spesielle er at brosjyren med prisene er publisert på Internet på et offentlig område, som ikke krever passord. Den ligger der, men må man ha vært i kontakt med Fame for å få oppgitt nettadressen. Det suspekte er at brosjyren med prisene er publisert på en slik måte at den blokkerer søkemotorene til Google og andre slik at de ikke finner den - Kreativt. Det er med andre ord gjort med overlegg for å skjule den.

Det som understreker ytterlige påstand om at forretningspraksisen til Fame er suspekt, er at kunden får et brev hjem i posten, etter at den har bestilt fotografering. Av dette brevet fremgår det en rekke praktiske opplysninger, greit nok. Men hvorfor vedlegges ikke brosjyren som forteller om produktene til Fame og prisen på disse? Kunne det ikke i det minste vært en henvisning til den hemmelige "nettadressen" hvor brosjyren kan lastes ned? Neida, vent til visningstimen, så skal du få en overraskelse...

Det mest usmakelig ved Fames markedsføringen er at en som forbruker settes under et utilbørlig press i den første visningstimen. For første gang presenteres en for bildene, fra et unikt øyeblikk, enten det er bryllup, ditt eneste barn som fyller år, eller familiebilde. Til dempet belysning og rolig musikk skapes en følelsesladet stemming hvor en lett kan la seg rive med og bestille for langt mer enn det lommeboken tåler...

Undertegnede la også merke til at Fame oppfordrer hele familien til å gå til fotografering. Det er en hyggelig tanke. Men siden man ikke får med seg hjem en CD med prøvebilder slik at man kan vise bildene for familien, må jo det bety at hele familien også må delta på visningstime. Smart tenkt hvis poenget er å loppe kunden for mest mulig penger. For hvor lett er det å si nei når madammen og svigermor blir så begeistret av bildene av barna? Eller når barnas utålmodighet tar slutt og du er klar for å si ja til hva som helst bare for å bli ferdig...

Det som underbygger ytterlige påstanden om at Fame villeder med hensikt, er at kunden selvfølgelig tilbys bedre listepriser dersom den bestiller flest mulig bilder i den første visningstimen. Det er mulig å bestiller i etterkant, men da selvfølgelig til en høyre pris, blant annet fordi det var så vanskelig å hente frem igjen arkiverte bilder... Å komme tilbake etter å studert bildene i ro og mak hjemme med familien er heller ikke mulig. For til forskjell fra vanlig praksis hos andre fotografer, gir ikke Fame kunden en en CD med lavoppløselige bilder. Men det viste seg i ettertid, ved gjennomgang av brosjyren, at man kunne allikevel kjøpe en slik CD, riktignok for 5 000 kr. (Andre fotografer tar 50 kr for å produsere en CD). Men du kan få den gratis hos Fame hvis du bestiller for mer enn 10 000 kr...

Og som dette ikke er nok - Etter at du har bestilt for langt mer enn det som privatøkonomien din tåler, har selvfølgelig Fame et samarbeid med et kredittkortselskap. Informasjon om dette finner en på siste side i brosjyren til Fame...

Vel, kan man bli mer bondefanget enn dette?

Vi får vel bare håpe på at medarbeidere til Fame i India får sin del av kaka etter Fame har bondefanget norske kunder:

http://www.dn.no/dagensit/bransje/article1215048.ece

PS! Om du ikke har sette denne annonsen i sommer: http://www.fame.no/?pg=mailfeedback&type=barnimagen06 så er det helle ingen som tipser deg hos Frame om at det tilbudet finnes...

Endret av Aasheim
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med Fame, men har dere vært i kontakt med Forbrukerrådet?

Skrevet

Ta kontakt med forbrukerrådet.

Er forøvrig enig i at Fame LOPPER en for penger, hvis en vil ha mer en det lille bildet. Det er så dyrt at det er en SKAM. Jeg og gubb ble lokket på et sånt tilbud. Jeg kan med hånda på hjertet si at det ikke var ETT bilde jeg var helt fornøyd med, så vi endte opp med et han så fin ut på, og jeg "så där". Nei, aldri mer Fame på meg.

Det er skammelig at de i det hele tatt er frekke nok til å kreve SÅ mye penger for så lite.

Skrevet

De hadde en kampanje med GRATIS BRYLLUPSFOTOGRAFERING i fjor. Denne fikk Forbrukerrådet heldigvis stoppet ;)

For de skrev jo ingenting i reklamen om at du får INGEN bilder, INGEN prøvebilder.. så sitter man igjen der etter sin store dag og har ingen bilder eller noe.. og er dømt til å måtte bestille på visningstimen.

Skrevet

Jeg holdt også på å bestille hos fame, men likte ikke helt tanke på å ikke kunne få med meg noe hjem. Vi har slekt på forskjellige steder i landet, og det er ikke å sitte på visningstime når de er på besøk vi har lyst til. Uansett om vi kan ha så mange visningstimer vi vil gratis. Endte opp med en kjempebra fotograf hvor vi fikk lavoppløselig CD med hjem rett etter seansen og kan sitte hjemme i ro og mak og velge.

Tok halvtårs bilder hos en annen fotograf. Der fremkalte de bilder, også kunne jeg velge å kjøpe en eller flere av de bildene de hadde fremkalt. (Der var det også helt bestemt hvordan det skulle være. Et bilde skulle han sitte i en stol, et annet var naken på et teppe gjesp) I tillegg var det så retusjuert at det ikke liknet på sønnen min.

Skrevet

På nyåret fikk jeg i et blad med gavekort på "gratis fotografering" hos Fame, sambo og jeg ringte og forhørte oss, vi bestillte time, men måtte avlyse. Da fikk jeg opplyst at jeg ble fakturert kr 500 for dette.. Jeg sa med det samme at den fakturaen kunne de spare seg for å sende, for den kom ikke til å bli betalt! Fakturaen kom, og jeg holdt mitt ord og heldigvis har jeg ikke hørt noe mer fra dem.

Her blir jeg tilbudt noe gratis og når jeg da velger å ikke benytte meg av dette gratis-tilbudet alikevel, så skal jeg betale 500 kr for det??

Skrevet

Jeg kan til dels være enig i at Fame sitt opplegg kan virke noe utspekulert, men en har da som forbuker et ansvar selv også.

Både undersøke priser og forhold rundt kjøpet som f.eks. visningstime.

Som i alle andre sammenhenger ville hverfall jeg spurt om prisen på forhånd. Hadde de ikke hatt flere brosjyrer så hadde jeg bedt om å få det tilsendt eller link til nettside. Om jeg hadde fått det håndskrevet med slurvete skrift så hadde jeg bedt dem om å skrive på nytt. Jeg har selv vært i kontakt med Fame angående dette tilbudet, og både per telefon og senere via epost fikk jeg info om både priser, visningstime osv. Det er ikke værre enn å spørre. Vi skal bare ha det ene bildet, så for oss er det en uslåelig deal. Men skal en ha mange bilder, noe Fame håper, er det nok ikke så billig som det kan virke i utgangspunktet.

Jeg skjønner at dette er en lei situasjon å havne i, og forstår at de går langt i måten de selger/pusher sine produkter på. Muligens utspekulert langt. Men synes samtidig det er noe naivt å stille på en "gratistime" uten å undersøke hva tilleggsproduker vil koste, for så å bli overrasket i ettertid.

Skrevet
Her blir jeg tilbudt noe gratis og når jeg da velger å ikke benytte meg av dette gratis-tilbudet alikevel, så skal jeg betale 500 kr for det??

Det er ikke spesielt uvanlig at man må betale et gebyr når man avbestiller timebestillinger.

Jeg har positiv erfaring med Fame.

Som en oppegående forbruker så sjekker jeg selvfølgelig priser før jeg kjøper en tjeneste/produkt, og at du ikke klarer å si nei til madammen og svigers er virkelig ikke Fame sin feil.

Skrevet
Det er ikke spesielt uvanlig at man må betale et gebyr når man avbestiller timebestillinger.

Jeg har positiv erfaring med Fame.

Som en oppegående forbruker så sjekker jeg selvfølgelig priser før jeg kjøper en tjeneste/produkt, og at du ikke klarer å si nei til madammen og svigers er virkelig ikke Fame sin feil.

Men det er vel for å dekke tapt inntekt hos (i dette tilfellet) Fame? Og ettersom fotograferingen skulle være gratis, så har ikke de tapt noen penger, så å kreve 500 kr for det synes jeg blir litt drøyt!

Skrevet
Men det er vel for å dekke tapt inntekt hos (i dette tilfellet) Fame? Og ettersom fotograferingen skulle være gratis, så har ikke de tapt noen penger, så å kreve 500 kr for det synes jeg blir litt drøyt!

Nei, jeg syns ikke det er drøyt i det hele tatt.

Fame tjener på salget som skjer etter fotograferingen, og ingen fotografering intet mersalg.

Skrevet

Men de er jo ikke garantert mersalg, så da er det litt frekt å regne med det. ;)

Skrevet
Men de er jo ikke garantert mersalg, så da er det litt frekt å regne med det. ;)

Nei, jeg syns ikke det.

Gjest Forbruker
Skrevet

Det var vel derfor de ikke forfulgte det med de 500 kr. De vet godt at markedsføringen er drøyt på kanten og det er ikke gratis lenger hvis de sender regning på kr 500 for avlysning av time.

Hos en tannlege er det slik at hvis du avbestiller timen for sent må du betale for den. Det er noe helt annet enn å sende regning på en avbestilt time fordi du avlyser. Jeg tviler også på at har anledning til å sende regning på tapt mersalg.

Gjest -Maggie-
Skrevet

Det er vel fordi man ellers kunne brukt den timen på betalende kunder. Men da pleier det jo å være greit å si ifra i god tid.

Skrevet
Det er vel fordi man ellers kunne brukt den timen på betalende kunder. Men da pleier det jo å være greit å si ifra i god tid.

Hun sa jo hun hadde avbestillt, så de hadde vel muligheten for å bruke timen på noen andre.

Skrevet
Hun sa jo hun hadde avbestillt, så de hadde vel muligheten for å bruke timen på noen andre.

Det har vel noe med tidspunktet for avbestillingen å gjøre. Mener det sto i bekreftelsen jeg fikk fra Fame at jeg måtte avbestille senest 7 dager før avtalt time for å slippe å bli belastet 500,-

Har hun avbestilt tettere opp til timen så er det jo ikke så lett for Fame å få inn noen andre til å fylle timen.

Skrevet

Jeg hadde et par dårlige erfaringer med Fame for noen år siden, både en skolefotografering jeg var ansvarlig for og en privat fotografering. Noterer at de tydeligvis ikke har bedret seg.

Skrevet

Hehe, vi var på en slik fotografering i fjor - en såkalt gratis en. Vi tok bildene, dro på visningstime. Bestilte det bildet som var "gratis" og gikk ;) De tjente ikke en dritt på oss.... Og da jeg hentet bildet var de tilfeldigvis fri for rammene som skulle følge med. Greit det, ramma var stygg så jeg har rammet det inn skikkelig hos et rammeverksted i stedet.

Gjest -Maggie-
Skrevet
Det har vel noe med tidspunktet for avbestillingen å gjøre. Mener det sto i bekreftelsen jeg fikk fra Fame at jeg måtte avbestille senest 7 dager før avtalt time for å slippe å bli belastet 500,-

Har hun avbestilt tettere opp til timen så er det jo ikke så lett for Fame å få inn noen andre til å fylle timen.

Jepp, det var det jeg mente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...