Gjest marihan Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 På en distanse på ca 500 over torget, ble jeg stoppet utallige ganger i dag. Røde Kors, Elixia, Leger uten grenser osv.. Jeg synes det er utrolig irriterende og bli stoppet så mange ganger når jeg er på bytur. Hva synes dere om pågående selgere?
Gjest Emera Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 Det er forferdelig slitsomt. Mange ganger går jeg store omveier for å unngå dem, men flere steder står de og sperrer alle veier så man ikke kommer forbi. De forskjellige kommunene har sikkert ulike regler for denne typen salg, men her hos oss er det omtrent anarki. Det finnes omtrent ikke en regel som kan stanse disse. Så lenge de flytter på seg i løpet av dagen så er det visst greit. Huff! Jeg vil velge selv (og jeg gjør det) hvilke humanitære organisasjoner jeg skal støtte, og hvilke varer jeg skal kjøpe. Pågående gatesalg gjør meg bare småsur.
Brunhilde Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Jeg syns tiggerne som sitter på hvert hjørne, utenfor polet, utenfor banken og stort sett alle veier er hakket verre enn selgerne...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 På en distanse på ca 500 over torget, ble jeg stoppet utallige ganger i dag. Røde Kors, Elixia, Leger uten grenser osv.. Jeg synes det er utrolig irriterende og bli stoppet så mange ganger når jeg er på bytur. Hva synes dere om pågående selgere? Styrer unna...blåser i om jeg er uhøflig, jeg orker ikke å bli forstyrret og overfalt når jeg skal ut og gå. Det er min rett å få gå i fred. I dag var det BI-folk som stoppet med - "vil du ha en gratis mobiltelefon"? - "Ja, takk skal du ha", sa jeg, tok den med og gikk videre. Da ble overrasket og sa at det ikke var gratis, selv om de sa det da jeg gikk forbi. Jeg er lei av slikt.
Gjest marihan Skrevet 17. august 2008 #5 Skrevet 17. august 2008 Jeg syns tiggerne som sitter på hvert hjørne, utenfor polet, utenfor banken og stort sett alle veier er hakket verre enn selgerne... Hvorfor det? De sitter jo bare der.. Selgerne kaster seg jo over en når man går forbi.
Gjest Portis Skrevet 17. august 2008 #6 Skrevet 17. august 2008 Tiggere gjör jo ingenting, så de bryr jeg meg heller ikke om. Selgere syns jeg er som pesten. Syns heller de kan informere om arbeidet sitt gjennom andre ting (reklame, brosyrer osv), og la det väre opp til hver enkelt å betale noe, stötte dem etc. Det oppsökende selgere tjener på, er når de möter de stakkarene som ikke klarer å si nei, som egentlig ikke har råd til å hjelpe til men som sier ja likevel.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #7 Skrevet 17. august 2008 Jeg er DRITT LEI sånne selgere. De tar ikke nei for et nei, og maser flere meter bortover mens jeg går med ryggen til og prøver å komme meg vekk. HATER det. Det verste er jo at jeg nå har fått et hatforhold til f.eks Røde Kors. "Skal i hvert fall ikke gi penger til dem." Nå har jeg vært medlem av to andre hjelpeorganisasjoner i mange år, men det er jo synd å tenke sånn om noen som gjør en så viktig innsats.
Gjest Raptuza Skrevet 17. august 2008 #8 Skrevet 17. august 2008 Syns det er meir ubehageleg når unge frå Kenya kjem på døra og vil selga ting.
mia83 Skrevet 17. august 2008 #9 Skrevet 17. august 2008 Hater også slike selgere! Her i byen er det noen tiggere som går rundt og rasler med softisbeger og sier: "please help me!" osv. Så her i byen er tiggerne oppsøkende.
Brunhilde Skrevet 17. august 2008 #10 Skrevet 17. august 2008 Hvorfor det? De sitter jo bare der.. Selgerne kaster seg jo over en når man går forbi. Noen sitter bare der. Andre går rundt og rasler med småpengene i koppen og roper please, please, help, hungry... De stikker gjerne koppen midt mellom oss hvis vi står flere og snakker sammen, og derforfor, marihan, syns jeg de er mer plagsomme en selgere. Hater også slike selgere! Her i byen er det noen tiggere som går rundt og rasler med softisbeger og sier: "please help me!" osv. Så her i byen er tiggerne oppsøkende.
Gjest marihan Skrevet 17. august 2008 #11 Skrevet 17. august 2008 Noen sitter bare der. Andre går rundt og rasler med småpengene i koppen og roper please, please, help, hungry... De stikker gjerne koppen midt mellom oss hvis vi står flere og snakker sammen, og derforfor, marihan, syns jeg de er mer plagsomme en selgere. Ok Her i byen sitter alle, derfor er det ingen av dem jeg synes er plagsomme.
LvonB Skrevet 17. august 2008 #12 Skrevet 17. august 2008 (endret) Hvorfor det? De sitter jo bare der.. Selgerne kaster seg jo over en når man går forbi. Tror det går mye på dårlig samvittighet også; som meg selv er jeg møkkalei tiggere, men samtidig stikker det laaaaangt inni det innerste kvinnehjertet der jeg hører et lite "stakkars..." rope... Og da blir jeg irriterte - på dem - fordi de må sitte der og gi meg dårlig samvittighet.. Endret 17. august 2008 av LvonB
Gjest Slem mann Skrevet 17. august 2008 #13 Skrevet 17. august 2008 Jeg ser stygt på dem og blir sjeldent plaget.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2008 #14 Skrevet 18. august 2008 Jeg kan ikke fordra slike selgere. Selv om man tydelig prøver å gå i en stor bue rundt dem, så følger de bare etter og stiller seg i veien for deg. Det er så irriterende! Særlig når det er folk fra samme selskapet plassert flere steder på en og samme plass. Jeg synes også alle tiggerne er en uting. Ikke bare de som er oppsøkende, men de som "bare sitter der" plager meg også. Både pga at de prøver å spille på folks dårlige samvittighet, og fordi man jo ser dem når de møter bakmennene bak det hele. Jeg lar være å svare folk når de snakker til meg. Ja, det er uhøflig, men når det er ørten selgere som spør om jeg "har et minutt til å tenke på barna i Afrika" og om jeg "har skaffet meg digitaltv før det er for sent" (Hallo, når er det -for sent- å -skaffe- seg digitaltv??) så får jeg jo ikke gjort annet enn å si "nei, nei, neitakk, jeg tror ikke det GÅ VEKK FOR HELVETE!!!".
Gjest Bolledeig Skrevet 18. august 2008 #15 Skrevet 18. august 2008 Ikke kjøp noe av gateselgere, UTEN unntak. Markedet vil før eller siden forsvinne, og selgerne likeså
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #16 Skrevet 22. august 2008 De humanitære organisasjonene som stopper meg på gaten gjør et heller dårlig valg. Jeg støtter en med noen kroner i måneden, men bytter på hvilken. Og de som stopper meg kan være sikre på å ikke få noe den måneden, og kanskje heller ikke neste. Det er ikke noen mangel på gode formål å støtte.
Gjest Bolledeig Skrevet 24. august 2008 #18 Skrevet 24. august 2008 Haha, det hjelper ikke i det hele tatt, i hvertfall ikke blant de verste
Lise_ Skrevet 24. august 2008 #19 Skrevet 24. august 2008 Visst jeg blir spurt, har jeg ofte sagt at jeg allerede har gitt penger. Kanskje litt stygt å lyge, men de lar meg være i fred, og kommer ike løpende til meg på nytt om jeg går forbi flere ganger.
Gjest StockDama Skrevet 24. august 2008 #20 Skrevet 24. august 2008 Har jeg god tid, så lar jeg selgerne stå å pitche av all hjertens lyst, og når de er ferdige sier jeg bare nei takk og går. Jeg har fått underholdning, og de har ikke fått et salg, jeg er fornøyd. Og barnslig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå