Tulla2 Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 Har nylig kjøpt hus (får ikke flytte inn før om en mnd, så vi er ennå på planleggingsstadiet) Har planlagt å male stua i caffe latte, men er usikker på hva jeg skal gjøre med de gamle furumøblene (har rett og slett ikke råd til å bytte dem ut i løpet av de første årene) - har bokhylle, vitrineskap, stort fremskap og tv-stereobenk. Kommer ikke til å ha alt i stua regner jeg med, men er som sagt bare på tanketstadiet. Jeg og sambo er i tvil på om vi skal pusse ned møblene og beise dem i en litt mørk farge, eller om vi skal male dem i noe eggeskallaktig. Jeg er redd for at d blir for lyst med maling. Noen som har malt/beiset sine furumøbler? Ble resultatet bra? Tror dere at det blir for lyst med eggeskallfargede møbler og kaffe latte vegger? Har svart skinnsalong og mørkblå godstoler - så der kommer det iallefall inn litt mørkt.
pittie Skrevet 17. august 2008 #2 Skrevet 17. august 2008 Usikker på hva du bør gjøre, sitter med samme dilemmaet selv med spisestuen vår brunsort beis eeeeller hvit ^^ Men, jeg har ihvertfall malt mange og beiset et par i mitt liv, begge deler er kjempefint! (men når du beiser ser jo du enda furuen bare i en annen farge, noe som er negativt for min del. Sett for mye furutekstur i mitt liv. hehe) Tror ikke hvit skal bli så alt for lyst så lenge du binder det lyse i sofaen og det mørke med det lyse så du får litt harmoni. (puter vaser etc)
Tropehus Skrevet 17. august 2008 #3 Skrevet 17. august 2008 Brenn furumøblene og følg med på "gis bort" seksjonen på finn.no i steden:)
Mamma1 Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Jeg hadde en ubehandlet furuseksjon som jeg var drittlei av. Jeg brukte oljebeis på den, ble kjempefin.Det er sånn at du såvidt ser treet igjennom.
hilli Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Som et eksperiment beiset jeg en liten furukommode med lakkbeis i fargen mørk eik. Den ble skikkelig stygg i hvert fall, fikk en aura av en sånn 80-talls seksjon som dekker hele veggen.
hufsa! Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 heia jeg har beisa en del furu møbler men de går jo på huet ut så fort jeg har penger til nytt hehe.resultatet blir fint det men du trenger ikke pusse de ned det er bare å smøre på og bytt gjerne knotter så blir det liitt finere.men kommer jo ann på hva du liker nå liker jeg lyse møbler så nå ville jeg malt det hvit!husker ikke hva beisen heter men er en hvit plastikkboks med noe grønt,gult og brunt på etikketen,lakkbeis heter den men pass på at du ikke får en med rødt i det blir ikke fint!lykke til!
pittie Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 heia jeg har beisa en del furu møbler men de går jo på huet ut så fort jeg har penger til nytt hehe.resultatet blir fint det men du trenger ikke pusse de ned det er bare å smøre på og bytt gjerne knotter så blir det liitt finere.men kommer jo ann på hva du liker nå liker jeg lyse møbler så nå ville jeg malt det hvit!husker ikke hva beisen heter men er en hvit plastikkboks med noe grønt,gult og brunt på etikketen,lakkbeis heter den men pass på at du ikke får en med rødt i det blir ikke fint!lykke til! Trenger ikke pusse ned? men da trekker vel ikke beisen inn og blir heller liggende som en "maling" utenpå? Regner med lakkerte møbler TS har.
hufsa! Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Trenger ikke pusse ned? men da trekker vel ikke beisen inn og blir heller liggende som en "maling" utenpå? Regner med lakkerte møbler TS har. Jeg forstod som det var ubhandlet furu?men er den lakka må man jo pusse..mine var ubehandlet.
lillesky Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Jeg stemmer for hvitmalt. Har malt tv-skapet vårt hvitt, og er kjempefornøyd med det! Fant noen furueksempler på nett: - Diverse møbler før og etter - Flere furumøbler før og etter -
pittie Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Jeg forstod som det var ubhandlet furu?men er den lakka må man jo pusse..mine var ubehandlet. Jeg må få lagt til at hvis man ønsker penest mulig resultat er det lurt å vannbeise først om treet er ubehandlet. Da "beiser" man med vanlig vann og venter til det tørker. Pga vannet vil hårfibre som ligger på overflaten reise seg slik at man kan få pusset de lett bort med fint sandpapir. Voila! penere overflate.
Petra Pan * Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Brenn furumøblene og følg med på "gis bort" seksjonen på finn.no i steden:) Jeg heller mot denne... Eventuelt mal noen av møblene, f.eks bokhylle og skap, og fyll på med billig og bra fra Ikea eller Finn. Alt hvitt synes jeg blir kjedelig og sommerhusaktig. Synes sort-hvitt-moten er fin. Ellers har jo caffe latte (ref. stueveggen) vært veldig lenge og er på full fart ut, jeg ville nok malt i en gråtone istedet. Eller en annen farge. Må ikke på død og liv følge trendene, men smaken blir jo ofte påvirka av hva som er in.
pittie Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Kun jeg som har lagt merke til at det meste på gi vekk seksjonen faktisk er furumøbler? Jeg syns ikke det er noe galt med møblene i seg selv, så det er da ingen grunn til å kvitte seg med de som om de skulle hatt rabies. Furu er et kraftig og godt matriell. Maling, nye knotter og evt ben gjør susen.
Gjest Fisk73 Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Jeg er litt i mot denne bruk og kast mentaliteten og synes det er supert om man heller maler møbler som er av god kvalitet kontra å bare kaste det... Det finnes mange ulike lakkbeiser du kan bruke, noen er lakk som er tilsatt farge, og kan dermed smøres på selv om møblementet er lakket. Må bare huske å gjøre det rent først, enten med salmiakk eller kraftvask, ikke grønnsåpe, og så pusse lett over med sandpapir, 180-240. Er møblene lutet, må du avlute møblene først... Eller så vil ikke noe sitte på de i etterkant. Det andre alternativet er maling, er det lakket trenger du ikke bruke kvistlakk før du maler. Vask godt, skyll med rent vann, og grunn med heftgrunn. Mal to strøk i ønsket farge, de må jo ikke være hvite, og eventuelt laser over de om du ønsker en shabby chic stil. Krakelering er også et alternativ. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Antikkbehandle dem! Dvs mal/beis med èn farge først. La det tørke, og mal med en annen farge over. Og så sliper du ned kanter og andre naturlige slitepunkter. Hvis du vil, avslutter du med et strøk lasur. Møblene får et sjarmerende, nostalgisk, slitt utsende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå