Gå til innhold

Beste PC-skjerm som TV/DVD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos Expert selger de PC-skjerm til ca. kr 4.000 og den er 24 tommer. Det er visst den største de har. Den kan henges opp på veggen (flat skjerm) og ser jo fin ut, men er den for liten til å se DVD-filmer og TV på?

Hvor stor er en typisk TV flatskjerm, til sammenlikning?

Noen tips?

Skrevet

Mine foreldre hadde 28" TV av den ikke-flate typen (CRT), nå har de byttet det ut med 40" LCD. Har fått inntrykk av at de fleste som kjøper TV til stuen nå kjøper 32-42". Større enn 42" blir veldig fort dyrt. Med de gamle dype skjermene i vanlig 4:3-format var 28" det klart vanligste, da widescreen (16:9) kom ble det en jevn fordeling mellom 28" og 32". Merk at de gamle dype tvene oppgir diagonalen til hele fronten av bilderøret, inkludert det som dekkes av rammen. Flatskjermer oppgir synlig areal. Forskjellen er normalt rundt 1", altså at 28" CRT har samme synlige flate som 27" LCD. Har du klart deg med gammeldags 28" tv må du altså ha 27" flatskjerm for å få samme bildeflate fra samme avstand, kjøper du en mindre skjerm kan det være du må sette deg nærmere skjermen for å få samme filmopplevelse du hadde før.

"Noen tips?" Klar deg uten tv slik som meg, plutselig får du mye bedre tid til alt :)

Hvis det å gå uten tv virker helt urimelig kan du prøve å handle andre steder enn Expert, f.eks. hos komplett.no, så vil du få mer for pengene.

Skrevet

Jeg bruker en 24" PC-monitor som TV for tiden. Dette anser jeg å være en midlertidig løsning da jeg er glad i å se film, og da blir det vel smått (jeg sitter i underkant av tre meter fra skjermen).

Jeg benytter også skjermen til PC og Xbox 360, og det egner den seg også glimrende til, men da henter jeg gjerne fram en stol så jeg sitter mye nærmere. Her er skjermen jeg har: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=95430 (Dvs dette er en oppgradert modell som har fått en ekstra D på slutten av modellbetegnelsen. Den er neppe dårligere enn min da.. :) ) Jeg er meget godt fornøyd med kvaliteten på denne.

Det kommer litt an på hvilket bruk din TV vil ha. For tiden har min stort sett blitt brukt til å se TV-sendinger (ikke HD) som nyheter og discovery channel, og da har jeg egentlig aldri følt særlig behov for noe større TV. Men jeg savner en vesentlig større skjerm til å se film på.

Jeg ser også at Coop OBS! har en 26" Fujitsu siemens monitor til 2990 neste uke (støtter også full HD)! Kanskje du skulle tatt en titt på denne? Vil tro 26" føles relativt mye større enn 24". Denne vil jo som påpekt av "feuerstein" tilsvare en 28" widescreen bilderørs-TV, og mange har jo klart seg godt med den størrelsen.. Tilbudsavisen til Coop HER

Ellers er det en god idé å vurdere PC-monitor som TV, for det er jo ikke noe poeng med den innebygde analoge TV-tuneren i TV'er lenger, og kobler man lyden til stereoanlegget så får man trolig bedre lyd enn fra en TV allikevel.

Skrevet
Jeg ser også at Coop OBS! har en 26" Fujitsu siemens monitor til 2990 neste uke (støtter også full HD)! Kanskje du skulle tatt en titt på denne? Vil tro 26" føles relativt mye større enn 24". Denne vil jo som påpekt av "feuerstein" tilsvare en 28" widescreen bilderørs-TV, og mange har jo klart seg godt med den størrelsen.. Tilbudsavisen til Coop HER

Tror du denne kan henges opp på veggen, og at det er et feste bak der en kan henge den opp i? Jeg likte ikke den flaten som skjermen sto på...den var rundt og dominerende. Så var den svart, mens den på Expert var penere estetisk sett. Men der var den bare 24 tommer.

Hm.

Men takk for tipsene deres, kjempenyttige begge to! :)

Skrevet (endret)
Tror du denne kan henges opp på veggen, og at det er et feste bak der en kan henge den opp i?

I spesifikasjonene står det "Standardized mounting interface according

VESA FPMPMI (100 mm)" og da tror jeg det skal være greit å få hengt den på veggen. Men det er mulig du må kjøpe et feste? Kjenner ikke så mye til denne VESA standarden..

Til info har jeg de siste ukene sett flere tilbud på 32" LCD-TV'er til 4000 hos Lefdal, Elkjøp eller Expert. Disse er derimot bare HD-ready og ikke Full HD-ready. (Mulig det var i forbindelse med salgsinnspurt før OL, for nå finner jeg ikke like gode tilbud lenger..)

Hva het den du har sett på hos Expert forresten?

Endret av Marc Spector
Skrevet
I spesifikasjonene står det "Standardized mounting interface according

VESA FPMPMI (100 mm)" og da tror jeg det skal være greit å få hengt den på veggen. Men det er mulig du må kjøpe et feste? Kjenner ikke så mye til denne VESA standarden..

Til info har jeg de siste ukene sett flere tilbud på 32" LCD-TV'er til 4000 hos Lefdal, Elkjøp eller Expert. Disse er derimot bare HD-ready og ikke Full HD-ready. (Mulig det var i forbindelse med salgsinnspurt før OL, for nå finner jeg ikke like gode tilbud lenger..)

Hva het den du har sett på hos Expert forresten?

Husker bare om den at den er 24 eller 26 tommer, koster 3900 eller 3995 og at designet er rent og fargen i en blanding av gråhvitsort. (Utseendet betyr noe for meg fordi det blir et møbel, forstår du). Beklager, har ingen tekniske opplysninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...