Gå til innhold

Ingen jobb, men önsker barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen jobb, går på yrkesrettet attföring. Jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe...muligens vil jeg tro at jeg blir 50% uför og jobbe resterende 50%.

Jeg har en samboer, men ikke på papiret (grunnet at jeg skal få mer penger til å klare meg). Og jeg önsker meg veldig et barn.

Er 28 år nå og önsket meg barn i minst 8 år, men har hele tiden tenkt på barnets beste og ville gjerne ha en stabil inntekt og jobb först ... nå som jeg ser at det ikke vil skje så tenkte jeg å undersöke hva slags stötte jeg kan få, hva jeg har retten til .... rett og slett hvordan jeg kan klare meg ökonomisk.

Sambo hjelper selvfölgelig til, men jeg må jo tenke på at det ikke er sikkert forholdet varer evig heller, selvom ingenting tilsier at det vil bli slutt mellom oss med det förste hehe.

Så uansett ... jeg hadde blitt meget takknemmelig om noen kunne linke meg noen direktelinker til sider hvor jeg kan lese litt om hva slags rettigheter jeg har krav på om jeg skulle bli gravid og hvordan jeg best mulig kan skape et relativt trygt ökonomisk liv for mitt evnt fremtidige barn.

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du har rettigheter til vet jeg ikke, men alle barn i dette landet har ihvertfall rett på det de trenger enten det er fra foreldrene eller staten.

Skrevet

Du kan jo ta en titt inne på nav sine nettsider : Link

Men siden din situasjon er litt spesiell så hadde jeg vel tatt en telefon til NAV og spurt.

Skrevet
Jeg har ingen jobb, går på yrkesrettet attföring. Jeg vet ikke hva fremtiden vil bringe...muligens vil jeg tro at jeg blir 50% uför og jobbe resterende 50%.

Jeg har en samboer, men ikke på papiret (grunnet at jeg skal få mer penger til å klare meg). Og jeg önsker meg veldig et barn.

Er 28 år nå og önsket meg barn i minst 8 år, men har hele tiden tenkt på barnets beste og ville gjerne ha en stabil inntekt og jobb först ... nå som jeg ser at det ikke vil skje så tenkte jeg å undersöke hva slags stötte jeg kan få, hva jeg har retten til .... rett og slett hvordan jeg kan klare meg ökonomisk.

Sambo hjelper selvfölgelig til, men jeg må jo tenke på at det ikke er sikkert forholdet varer evig heller, selvom ingenting tilsier at det vil bli slutt mellom oss med det förste hehe.

Så uansett ... jeg hadde blitt meget takknemmelig om noen kunne linke meg noen direktelinker til sider hvor jeg kan lese litt om hva slags rettigheter jeg har krav på om jeg skulle bli gravid og hvordan jeg best mulig kan skape et relativt trygt ökonomisk liv for mitt evnt fremtidige barn.

På forhånd takk

Du får engangsstønad, og du får barnetillegg på attføring/rehabiliering, hva du får mer aner jeg ikke...

Men jeg må også si at jeg blir veldig lei meg når jeg leser at du er uærlig med hensyn til bosituasjon for å tyne maksimalt ut av systemet...

Men det må også være nytt av året at stønaden blir mindre på grunn av samboer. Den gangen jeg hadde attføring var det kun egen inntekt som gjaldt da de beregnet stønadssatsen. Min manns inntekt hadde ingenting med saken å gjøre, annet enn for beregne forsørgerbyrde, og det har jo ikke du!

Skrevet (endret)

Til TS: Du må i alle fall ikke få barn mens du er under attføring. Da faller du mellom alle stoler, og har ikke krav på annet støtte enn engangsstønaden. Hadde ei jente på attføringen min som kom i skikkelig økonomisk knipe da hun ble uventet gravid.

I forhold til samboerskap blir du ikke trukket noe av attføringsstønaden hvis du er samboer, men hvis du får supplerende livsstønad fra sosialkontoret blir du trukket.

Endret av Helen
Skrevet

Takk for svar.

Er under et system nå som skal måle hvor arbeidsför jeg er, og om jeg evnt skal over på rehab/uför.

Dette er vel ferdig til jul, så da kan jeg jo evnt vente til da og se hva som skjer med meg för jeg tenker noe mer på barn.

Om jeg faller mellom to stoler mens jeg går på YA og det vil sette meg i en mer vanskelig ökonomisk situasjon, så vil jeg nödig ta den risikoen.

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet
Om jeg faller mellom to stoler mens jeg går på YA (...)

Men det gjør du... Vent til situasjonen er avklart, ene eller andre veien. Og for all del spill med åpne kort. Du får ikke mindre/mer om du er samboer/bor alene, med mindre du søker om sosialstønad. Så alt du "får" fra det er bekymringer om at NAV skal oppdage det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...