Gå til innhold

Strikkegenser - problemer med oppskriften

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Ja, jeg holder altså på å strikke meg en genser. Fant oppskriften på garnstudio sine sider, tror den skal være ganske enkel. Har strikket ca. 33 cm på den nå, men der stopper det, jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Oppskriften kommer her:

Stolpe: Stolpen strikkes slik: * 4 p rett, 2 p vrang *, gjenta fra *-*.

Bolen: Arb strikkes rundt. Legg opp 96-104-116-128-140-152 m på rundp 8 med Eskimo. Strikk 1 p vr, deretter strikkes det vrbord 2 r/2 vr. Når arb måler 10 cm strikkes det videre i glstrikk. Sett 1 merketråd på beg av omg og en etter 48-52-58-64-70-76 m (= i sidene). Husk på Strikkefastheten! Når arb måler 15-16-17-18-19-20 cm felles det 1 m på hver side av hver merketråd (= 4 fellinger pr omg). Gjenta fellingen når arb måler 30-31-32-33-34-35 cm = 88-96-108-120-132-144 m (= 44-48-54-60-66-72 m på hvert stk). Når arb måler 33-34-35-36-37-38 cm klippes tråden. Strikk videre slik: Begynn å strikke etter den 15.-17.-20.-23.-26.-29.m fra 1.merketråd. Strikk 14 m stolpe – se forkl over, glstrikk over de neste 74-82-94-106-118-130 m. Deretter strikkes det opp 14 nye m bak stolpen = 102-110-122-134-146-158 m. Videre strikkes arb frem og tilbake med 14 stolpem i hver side. Samtidig når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm økes det 1 m på hver side av hver merketråd (= 4 økninger pr omg). Gjenta økningen når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm = 110-118-130-142-154-166 m. Når arb måler 50-51-52-53-54-55 cm felles det 6 m i hver side (dvs 3 m på hver side av begge merketråder) = 98-106-118-130-142-154 m.

Dette er altså bare en del av den. Jeg strikker den i den miste størrelsen, altså med utgangspunkt i 96 masker. Det som er merket av i oppskriften er jeg ferdig med. Etter det, så skjønner jeg jo at jeg skal klippe tråden, og at jeg skal begynne med stolpen etter 15 masker, og at jeg skal strikke glattstrikk de neste 74 maskene. Men hva skal jeg gjøre med de nye maskene? Hvor skal jeg strikke de opp? Bak? Jeg skjønner ikke den delen, noen som kan hjelpe meg?

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er altså bare en del av den. Jeg strikker den i den miste størrelsen, altså med utgangspunkt i 96 masker. Det som er merket av i oppskriften er jeg ferdig med. Etter det, så skjønner jeg jo at jeg skal klippe tråden, og at jeg skal begynne med stolpen etter 15 masker, og at jeg skal strikke glattstrikk de neste 74 maskene. Men hva skal jeg gjøre med de nye maskene? Hvor skal jeg strikke de opp? Bak? Jeg skjønner ikke den delen, noen som kan hjelpe meg?

Det er ikke så lett å forklare, men jeg ser det liksom for meg, så jeg skal prøve.. :klaske:

De nye maskene skal skal strikkes opp bak den første stolpen. Stolpen overlapper fremst på genseren, så "deles den" etterhvert som du strikker videre.

Jeg pleier å ta en tråd og en heklenål og lage meg nye masker, ved å hekle de inn på genseren. (Jeg får et par ekstra tråder å feste, men synes det blir finest.)

Når du da snur og skal strikke tilbake (vrangt), blir den første masken på omgangen (altså stolpen som er bakerst sett forfra) på samme sted som den første masken du kommer til på stolpen som er fremst (sett forfra på bildet), hvis du skjønner...

Uff, dette var ikke lett å forklare... Det viktigste er nok at du ser for deg at stolpene skal overlappe foran... :forvirret:

Nå må jeg gi meg før du blir enda mer forvirret ;)

Skrevet

Hei!

Poenget må vel være at du fra nå skal begynne å lage "utringingen" på genseren og derfor må strikke frem og tilbake. Jeg tolker mønsteret slik: (fra beg av omg.): Strikk 15 m, 14 m stolpe, 74 m glattstrikk og på slutten av omg plukker du opp 14 m på baksiden av de 14 første m på omg. Snu og strikk tilbake osv. Du vil nå se at du etterhvert får utringinga som den skal være :-)

Vedig fin genser forresten, fikk nesten lyst å strikke en selv!

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hm..kommer den nye til å henge fast i den første stolpen, eller skal den ikke det?

Skrevet
Hm..kommer den nye til å henge fast i den første stolpen, eller skal den ikke det?

Nei det ser jo ikke ut som de skal være fast i hverandre, men strikkes hver for seg for å sys sammen nederst. Bak den ene.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Okei, da gjør jeg det sånn. Er i gang:)

Men altså. Det står at stolpen skal strikkes 4 p rett, 2 p vrang. På bildet ser det jo omvendt ut?

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Og etter 36 cm, skal jeg jo begynne å øke. Det står 1 m på hver side av hver merketråd. Er det de "gamle" merketrådene? Før var det jo det samme hvor de var, nå er de jo midt på. Skal jeg øke midt på og bak, og ikke i sidene? Syns sidene høres mer fornuftig ut..

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Tror jeg har skjønt alt på egenhånd nå, faktisk.

Skrevet

Så bra du ser ut til å komme i mål! Og den stolpen blir vel bare å henge sammen i bunnen eller? Lykke til med resten av arbeidet :-)

Skrevet
Nei det ser jo ikke ut som de skal være fast i hverandre, men strikkes hver for seg for å sys sammen nederst. Bak den ene.

Jeg tolker det dit hen at de skal henge sammen. Man tar opp masker i genseren bak den fremste stolpen, da henger de jo fast i den første omgangen...

Og etter 36 cm, skal jeg jo begynne å øke. Det står 1 m på hver side av hver merketråd. Er det de "gamle" merketrådene? Før var det jo det samme hvor de var, nå er de jo midt på. Skal jeg øke midt på og bak, og ikke i sidene? Syns sidene høres mer fornuftig ut..

Hvis det ikke står at det skal festes nye merketråder, er det vel de gamle som gjelder, eller??

Lykke til. Du ser nok hvordan det skal være etterhvert som du strikker oppover. Veldig stilig genser forresten :jepp:

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Nå har jeg altså kommet meg videre da, alt går greit så langt. Skal begynne på forstykkene nå, er ferdig med bakstykket.

Når arb Høyre forstk: = 28-30-33-36-39-42 m. Fell til ermhull i siden som på bakstk = 27-28-29-29-30-30 m. måler 60-62-64-66-68-70 cm settes 14 m mot midt foran på 1 tråd, videre felles det til hals på hver 2.p slik: 1 m 0-0-1-1-2-2 ganger = 13-14-14-14-14-14 m igjen på skulderen. Fell av når arb måler 70-72-74-76-78-80 cm.

Det grønne er helt greit, men hva menes med "settes 14 m mot midt foran på 1 tråd"?

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Er det de maskene som er stolpen som settes på en tråd kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...