Tule Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 hei pa dene skolen i trondheim vil di forby penal pa pulten for første og andreklasingene http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=524694 argumentet er at det tar bort konsentrasjonen, og jeg kan forsta det, men skal man bare kome med avgjorelser i tide og utide uten og varsle barna pa forhand en annen ting er at di skal dele pa utstyr, er det for og spare? vorfor kan di ike fa vert sitt og at skolen skal vere gratis, om barna har penaler sa får di vel blyanter og viskeler fra skole for det jeg syns dete er rart kan det vere sa distraherende, og vorfor ike i senere klaser hilsen
Rosalie Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 Antagelig fordi de i 1. og 2. klasse strengt tatt ikke trenger penal? Og fordi konsentrasjonen er bedre når barna blir eldre? Ellers har de aller fleste skole en ganske knapp kvote på antall blyanter og viskelær pr. elev, og jeg kan se for meg at 6 og 7 åringer er så vimsete at de legger igjen slikt hjemme eller hos bestemor eller på SFO. Så da er det jo bedre at slike ting deles ut i klasserommet og samles inn etter timen. De får sikkert med en blyant og ett viskelær hjem til lekselesing.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Forbud mot pennal?? Dette må være noe av det særeste jeg har lest. Tydelig at det fortsatt er litt for mange fra fotform-generasjonen i den norske skolen...
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Antagelig fordi de i 1. og 2. klasse strengt tatt ikke trenger penal? Og fordi konsentrasjonen er bedre når barna blir eldre? Ellers har de aller fleste skole en ganske knapp kvote på antall blyanter og viskelær pr. elev, og jeg kan se for meg at 6 og 7 åringer er så vimsete at de legger igjen slikt hjemme eller hos bestemor eller på SFO. Så da er det jo bedre at slike ting deles ut i klasserommet og samles inn etter timen. De får sikkert med en blyant og ett viskelær hjem til lekselesing. Ikke behov for? I første klasse fikk min sønn 1 rød blyant, 1 blå blyant, 1 vanlig blyant og et viskelær. I timene ble det lagt opp til at de skulle ha alle mulige farger som de brukte på oppgavene, dette hadde ikke skolen. Så her trenger hvertfall alle penal og det som mere er.
Tule Skrevet 16. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2008 Antagelig fordi de i 1. og 2. klasse strengt tatt ikke trenger penal? Og fordi konsentrasjonen er bedre når barna blir eldre? Ellers har de aller fleste skole en ganske knapp kvote på antall blyanter og viskelær pr. elev, og jeg kan se for meg at 6 og 7 åringer er så vimsete at de legger igjen slikt hjemme eller hos bestemor eller på SFO. Så da er det jo bedre at slike ting deles ut i klasserommet og samles inn etter timen. De får sikkert med en blyant og ett viskelær hjem til lekselesing. hei di far lov og ha penal men ike pa pulten hilsen
Tule Skrevet 16. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2008 Ikke behov for? I første klasse fikk min sønn 1 rød blyant, 1 blå blyant, 1 vanlig blyant og et viskelær. I timene ble det lagt opp til at de skulle ha alle mulige farger som de brukte på oppgavene, dette hadde ikke skolen. Så her trenger hvertfall alle penal og det som mere er. hei du kan kreve at di far dete utstyret skolen skal vere gratis, sa di kan ike nekte dette, send klage til komunen hilsen
IrmaAdele Skrevet 16. august 2008 #7 Skrevet 16. august 2008 Hvis dere hadde lest saken hadde dere sett at det her ikke dreier seg om et forbud mot å ha penal i det hele tatt. Men forbud om å ha det på pulten i de fleste timer. Dette fordi et penal ofte er medvirkende årsak til at 1-2 klassinger mister konsentrasjonen i timen (leker med spiderman viskelæret sitt, usikker på hvilken glitterfarge de skal velge). I stedet får elevene utdelt farger, blyanter og viskelær som samles inn igjen etter endt arbeidsøkt. Elevene får bruke penalet i kosetimer, med for eksempel fargelegging og tegning, hvor kravet til konsentrasjon alikevel ikke er så høyt. Og de står selvfølgelig fritt til å bruke penalet sitt når de gjør lekser hjemme. Ser ikke noe problem med dette i det hele tatt.
Tule Skrevet 16. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. august 2008 Hvis dere hadde lest saken hadde dere sett at det her ikke dreier seg om et forbud mot å ha penal i det hele tatt. Men forbud om å ha det på pulten i de fleste timer. Dette fordi et penal ofte er medvirkende årsak til at 1-2 klassinger mister konsentrasjonen i timen (leker med spiderman viskelæret sitt, usikker på hvilken glitterfarge de skal velge). I stedet får elevene utdelt farger, blyanter og viskelær som samles inn igjen etter endt arbeidsøkt. Elevene får bruke penalet i kosetimer, med for eksempel fargelegging og tegning, hvor kravet til konsentrasjon alikevel ikke er så høyt. Og de står selvfølgelig fritt til å bruke penalet sitt når de gjør lekser hjemme. Ser ikke noe problem med dette i det hele tatt. hei jeg mener og det ike er noe stort problem men jeg reagere pa at di komer med det san na, jeg mener de burde ha informert om dete før foreldrene forberete barna og kjøpte utstyr
CeeCee Skrevet 16. august 2008 #9 Skrevet 16. august 2008 hei pa dene skolen i trondheim vil di forby penal pa pulten for første og andreklasingene http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavi...hp?artid=524694 argumentet er at det tar bort konsentrasjonen, og jeg kan forsta det, men skal man bare kome med avgjorelser i tide og utide uten og varsle barna pa forhand en annen ting er at di skal dele pa utstyr, er det for og spare? vorfor kan di ike fa vert sitt og at skolen skal vere gratis, om barna har penaler sa får di vel blyanter og viskeler fra skole for det jeg syns dete er rart kan det vere sa distraherende, og vorfor ike i senere klaser hilsen Er tildels enig med deg. Å fjerne penalene lærer ikke ungene å kosentrere seg. de vil alltids finne noe annet... De må læres at penalet skal ligge i fred på pulten til man trenger det. I mellomtiden kan det bare ligge der. Å fjerne penalet fjerner ikke prblemet, bare en årsak til prblemet. Ungene lærer iallefall ikke noe av det. alle vet at hvis man skal lære barn å la noe være i fred, må man gjenta det 1000 ganger. Men de lærer tilslutt! At de ikke får hvert sitt utstyr synes jeg er helt rett. Banr må lære å dele, og dette er eneste måten de lærer det på; nemlig ved å dele!
Rødtoppen86 Skrevet 16. august 2008 #10 Skrevet 16. august 2008 Skjønner egentlig lærerne godt. Klart det er stas å ha pennal, men jeg husker hvordan jeg fiklet med det selv hehe... Tok ut alt innholdet, sorterte det på nytt, åpnet og lukket det hele tiden osv... De får jo ha pennalet i sekken, så jeg ser ikke helt problemet.
Tule Skrevet 16. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2008 Er tildels enig med deg. Å fjerne penalene lærer ikke ungene å kosentrere seg. de vil alltids finne noe annet... De må læres at penalet skal ligge i fred på pulten til man trenger det. I mellomtiden kan det bare ligge der. Å fjerne penalet fjerner ikke prblemet, bare en årsak til prblemet. Ungene lærer iallefall ikke noe av det. alle vet at hvis man skal lære barn å la noe være i fred, må man gjenta det 1000 ganger. Men de lærer tilslutt! At de ikke får hvert sitt utstyr synes jeg er helt rett. Banr må lære å dele, og dette er eneste måten de lærer det på; nemlig ved å dele! hei jeg kan vere enig med deg men jeg mer at vis en gjor opgaver kan det vere greit og ha vert sit utstyr i steden for og sende blyanter fram og tilbake dyrere utstyr kan selsakt deles pa og jeg tror di fleste kan og dele nar di har vert i barnehagen hilsen
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #12 Skrevet 16. august 2008 Ikke behov for? I første klasse fikk min sønn 1 rød blyant, 1 blå blyant, 1 vanlig blyant og et viskelær. I timene ble det lagt opp til at de skulle ha alle mulige farger som de brukte på oppgavene, dette hadde ikke skolen. Så her trenger hvertfall alle penal og det som mere er. De hadde vel fargeblyanter i klasserommet som de delte på? På skolen jeg jobbet i fjor hadde alle elevene pennalene i sekken til vanlig, og en liten kurv hver på pulten med det de trengte. Så hadde vi bøtter med fargeblyanter som hver gruppe fikk en av til deling når de hadde fargeleggingsoppgaver. Jeg regner med det er likedan overalt, så ingenting å ta på vei for. Disse kurvene blir konfiskert med jevne mellomrom pga fikling og bråk mens de skal høre på læreren, så jeg var veldig takknemlig for at pennalene ikke var velkomne på pulten annet enn under individuelt arbeid på pultene... Så dette er ikke så drastisk som det høres ut. Det er rett og slett bare en liten ting for å ha litt mer disiplin i skolen, og det roper dere jo etter ?!
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #13 Skrevet 16. august 2008 Er tildels enig med deg. Å fjerne penalene lærer ikke ungene å kosentrere seg. de vil alltids finne noe annet... De må læres at penalet skal ligge i fred på pulten til man trenger det. I mellomtiden kan det bare ligge der. Å fjerne penalet fjerner ikke prblemet, bare en årsak til prblemet. Ungene lærer iallefall ikke noe av det. alle vet at hvis man skal lære barn å la noe være i fred, må man gjenta det 1000 ganger. Men de lærer tilslutt! At de ikke får hvert sitt utstyr synes jeg er helt rett. Banr må lære å dele, og dette er eneste måten de lærer det på; nemlig ved å dele! Hvis jeg skulle sagt i fra 100 ganger til hver elev, og kanskje enda flere ganger til noen av dem, i tillegg til å ta bort pennalet, ta det frem, sankke om det osv osv med de metoder som faktisk er godkjent uten å måtte kjefte eller sende på gangen, ja da hadde ikke klassen kommet igjennom det de skulle på et år om jeg fikk dette i tillegg til alle andre konflikter og problemer som skal løses diplomatisk med et sett førsteklassinger som ikke har ferdig utviklet empati eller problemløsnins"teknikk" enda....
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #14 Skrevet 16. august 2008 Jeg har aldri hatt et forbud mot pennal, men det er ofte at pennalet må ligge i sekken når vi ikke bruker det, så kan barna heller ta det opp ved behov. :D
Gjest Samme gjest som over Skrevet 16. august 2008 #15 Skrevet 16. august 2008 De gangene jeg har hatt førsteklasse har vi hatt felles fargeblyanter og blyanter som vi setter ut på bordene, og elevene foretrekker stort sett å bruke de. Pennalene har de hatt i sekken hele dagen og bare tatt fram av og til. Fremdeles er det mange som bruker fellesblyantene og de var nettop ferdige med 3. klasse (og da skal de ha pennal med alt utstyr).
LvonB Skrevet 16. august 2008 #16 Skrevet 16. august 2008 Kjenner jeg blir litt oppgitt og irritert over alle forbud som dukker opp i skolen. Rart at det "ble folk" av de fleste av oss! Det er ikke noe rart at mange barn ikke klarer å ta eget initiativ eller å tenke selv og bruke sunn fornuft, når de hele tiden blir matet inn med "gjør slik", "ikke gjør det", "det KAN være farlig" osv., osv. La barna få leke med penalet de første 14 dagene, så er "nyehetens interesse" over. Min eldste brydde seg null om penalet etter en kort stund da hun begynte i 1. klasse - selv med bøtter og lass av glitterpenner, viskelær med og uten lukt, fargeblyanter og u name it! Ureg. ovenfor her sier det jeg tror vil være resultatet av forbudet; at h*n kommer til å bruke mer tid til å be barna til å la penalet ligge i sekken, enn å la det stå på pulten - noe som vil gå utover meningen med skolen; læring. (da selvfølgelig ikke "læring om hvor penalet skal ligge"...)
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #17 Skrevet 16. august 2008 Kjenner jeg blir litt oppgitt og irritert over alle forbud som dukker opp i skolen. Rart at det "ble folk" av de fleste av oss! Teit sammenligning. Barn i dag eier jo ikke respekt for lærere, og får de beskjed om å la det fristende pennalet på pulten ligge i ro, så MÅ de bare fikle med det. Skal ikke mange tiår tilbake før man finner at det var litt anderledes, lærerns ord var lov! Ikke at jeg syns det er så mange forbud på skolen enn ellers i samfunnet, men foreldre kan takke seg selv for alle forbudene, det er resultat av deres egen motarbeidelse av skolen, som igjen har sin negative innvirkning på barna deres når de er på skolen og skal forholde seg til lærerne. Det er faktisk de foreldre som sender med barna leketøy på skolen for at de ikke skal kjede seg sånn i timen. Jeg er ikke lærer (så dere kan spare dere for å irritere dere over sytende lærere utfra mitt innlegg), men derimot kjenner jeg mange foreldre, deriblant noen som mener det er hårreisende at en syvåring må lære seg 3+5=8. For hva skal en syvåring med sånt fjas?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #18 Skrevet 16. august 2008 Ureg. ovenfor her sier det jeg tror vil være resultatet av forbudet; at h*n kommer til å bruke mer tid til å be barna til å la penalet ligge i sekken, enn å la det stå på pulten - noe som vil gå utover meningen med skolen; læring. (da selvfølgelig ikke "læring om hvor penalet skal ligge"...) Vet du noenting overhodet om barn?? Det som er ute av syne frister ikke på langt nær så mye som det som ligger rett foran dem!
Gjest Lily1 Skrevet 16. august 2008 #19 Skrevet 16. august 2008 Dette er da ikke noe nytt, ikke på barneskolen mine barn gikk på i alle fall. Her fikk foreldrene beskjed om at "det er ikke nødvendig for barna å ha med penal på skolen" allerede på informasjonsmøtet før skolestart, og det samme sto i informasjonsbrevet vi fikk før første skoledag... De nektet ikke barna å ha med penal, det ønsket de ikke å gjøre, men de presiserte at barna ikke ville ha behov for det fordi de helst så at skolens materialer ble brukt i skoletiden. Årsaken som ble oppgitt var å minimere "konflinktsituasjoner som kunne oppstå"... ("tyvlåning" av blyanter, farger, viskelær, glitterpenner mm.) Sjalusi og kjøpepress var også en av grunnene som ble oppgitt.
LvonB Skrevet 16. august 2008 #20 Skrevet 16. august 2008 Teit, javel. Et snev av ironi var meningen bak den "teite sammenligningen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå