Gå til innhold

Hva er normrente?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aldri hørt om normrente. Men det kan jo være noe for det da.

Eller mener du nominell?

Det må være nom (nominell) rente som menes.

I så fall:

Nominell rente er den rente som f eks banken tilbyr. Den tar ikke hensyn till inflasjon eller annan påvirkning, for eksempel gebyrer, for å få frem avkastning, eller det du reelt skal betale på et lån.

Da snakker vi om det motsatte. Altså effektiv rente.

Hvis det ikke er dette du mener. Hvor har du i så fall sett omtalt "normrente"?

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Gunnar_*

Nei, normrente er ei rente som staten fastset og regulerer 4 gonger i året. Denne renta blir brukt som rente på lån gitt av f.eks av arbeidsgivarar. Den er ofte 1% lågare enn bankrente. Det er den lågaste renta du kan få av ein låntilbydar utan å måtte betale skatt for det. Eksempelvis om du får rentefritt lån av din arbeidsgiver utover 12 mnd, så vil du måtte skatte 28% av fordelen.

Der eg jobber har vi inntil 300.000 kr i ansattelån til normrente.

Eg er usikker på korleis den blir berekna, men truleg utifrå Norges Banks styringsrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Petra_*
Nei, normrente er ei rente som staten fastset og regulerer 4 gonger i året. Denne renta blir brukt som rente på lån gitt av f.eks av arbeidsgivarar. Den er ofte 1% lågare enn bankrente. Det er den lågaste renta du kan få av ein låntilbydar utan å måtte betale skatt for det. Eksempelvis om du får rentefritt lån av din arbeidsgiver utover 12 mnd, så vil du måtte skatte 28% av fordelen.

Der eg jobber har vi inntil 300.000 kr i ansattelån til normrente.

Eg er usikker på korleis den blir berekna, men truleg utifrå Norges Banks styringsrente.

Det stemmer det, ansattlån følger ofte normrenten, mitt ansattlån er nå på langt under 3 % - helt glimrende, billigere enn huslånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...