Gjest Student, BI Skrevet 16. august 2008 #1 Skrevet 16. august 2008 Sitter her med en oppgave der vi skal lage en pris- og marginanalyse. Men hvordan forklarer du egentlig forskjellen mellom priser og marginer? Hvordan kan jeg best illustrere det?
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #2 Skrevet 16. august 2008 Det har vært spørsmål om "margin" før her, men tror ikke noen kunne svare. Sorry, kan ikke hjelpe deg, men det er sikkert andre som kan!
Rosalie Skrevet 16. august 2008 #3 Skrevet 16. august 2008 Er ikke marginen forskjell mellom innkjøpspris og utsalgspris, da?
Rawien Skrevet 16. august 2008 #4 Skrevet 16. august 2008 Regner her med at det er ment at pris er det man tar, og det man kjøper inn for, og at margin er forskjellen mellom dette, altså overskudd/underskudd.
Gjest Student, BI Skrevet 16. august 2008 #5 Skrevet 16. august 2008 Oppgaven sier noe om at et oljeselskap i Arabia selger x bcm olje i året, og at vi skal se på priser og gjøre en pris- og marginanalyse. Priser kan det jo være greit å se på, men hva menes egentlig med marginer? Dere her, Wadjet og dere andre, som tydeligvis kan det meste innen økonbomi, hvordan forklarerer dere hva marginer er? Dere er mange flinke her, så blir glad om dere klarer å forklare marginer - negative og positive marginer. Hva er egentlig en pris- og marginanalyse?
Rosalie Skrevet 16. august 2008 #6 Skrevet 16. august 2008 Jeg er ingeniør og kan hjelpe deg dersom du skal pumpe oljen opp av bakken. Analysene får noen andre ta seg av.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2008 #7 Skrevet 16. august 2008 Men hvordan forklarer du egentlig forskjellen mellom priser og marginer? Hvis oppgaven ikke sier noe om hvordan margin skal tolkes, eller lærer / lærebok har fortalt det, så er det etter min mening en dårlig oppgave. Det er flere mulige varianter som alle kan gå under parolen margin. De to vanligste vil dog være det du kan kalle brutto og netto margin. Brutto margin er differansen mellom varekost (innkjøpspris) og utsalgspris. Netto margin er differansen mellom varekost + salgskost og utsalgspris, hvor man kan ha putekrig på om overhead og andre faste kostnader skal iberegnes i salgskosten. For å gjøre forvirringen komplett, så kan marginen både oppgis som en verdi i rene kroner, eller som en prosentverdi. En god oppgave hadde altså ikke brukt et så upresist ord som margin, men heller dekningsbidrag og dekningsgrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå