Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. hvis man tjener 450 000

2. hvis man tjener 800 000

3. hvis man tjener 1 000 000?

Er det andre ting som teller? Har egenkapital betydning, hvis man bare har 200 eller 300 000 i egenkapital?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_magica_*
Skrevet

Vi tjener begge ca 500 000 hver. Kjøpte leilighet til 3,5 og spytta i 500 000 i egenkapital, dvs fikk ca 3 mill i lån. Du får bedre betingelser i banken ved å ikke låne 100% av kjøpesummen så 2-300 000 i egenkaptial kan fort påvirke til bedre rentebetingelser, men det er ingen regel som sier noe om at må ha en viss egenkapital.

Mange er opptatt av 3*inntekt her inne, men til syvende og sist så handler det om hva slags utgifter du har og hvordan du håndterer økonomien din.

Forrige leilighet jeg kjøpte alene betalte jeg 1,3mill for alene,med 300 000 i inntekt og ingen egenkapital. Jeg hadde 75 000 på bsu men banken ville ikke at jeg skulle bruke dem. De satt sikring i bsu, men mente det var bedre for meg å fortsatt kunne spare så lenge som mulig der, og heller nedbetale lån med bsu når jeg ikke lengre fikk skattefordelen.

Det var aldri noe problem økonomisk. Selvsagt var noen måneder trangere enn andre, men det handler om hva man ønsker å bruke pengene på. Jeg foretrakk å "spare penger" ved å eie --> nedbetale lån, fremfor å drikke bort lønna mi på byen.

For å finne hvor mye du kan få i lån må du nesten ta konatkt med de ulike bankene for beskrive din situasjon. Det er veldig ulikt hvor mye man kan får, og hva slags nedbetalingsbetingelser de gir. Sparebank1 gav f.eks oss sykt mye bedre betingelser enn dnbnor, mens for et vennepar som "shoppet betingelser" i bankene fikk best tilbud i fokus bank.

Skrevet
1. hvis man tjener 450 000

2. hvis man tjener 800 000

3. hvis man tjener 1 000 000?

Er nok ikke noe fasitsvar på dette. Som forrige taler sier så er 3x en vanlig norm, men husk at denne må sies å gjelde normale inntekter.

Dersom du tjener veldig lite, så vil i utgangspunktet et lån på 3 x "lite" kun gi et lite lån, men hvis "lite" er så lite at du ikke har mulighet til å nedbetale noe som helst, så vil du altså uansett ikke kunne få låne 3 x lite.

Ditto vil man med høy inntekt kunne få låne mer enn 3x, ganske enkelt fordi man da kan avse en større prosentandel av inntekten til renter og avdrag.

Er det andre ting som teller?

Ja. Kredittverdighet er ikke alene bestemt av inntekt. Betalingshistorikk kan i noen tilfeller gjøre at du ikke får lån selv om du tjener bøttevis av penger, for de ønsker ikke kunder med betalingsanmerkninger.

Andre forhold kan f.eks. være forsørgeransvar, eller at du har en usikker inntekt (arbeidsgiver som er på randen av konkurs, du er selvstendig næringsdrivende etc)

Har egenkapital betydning, hvis man bare har 200 eller 300 000 i egenkapital?

Egenkapital har ingen direkte betydning, men det slår indirekte inn på to måter.

1) Rent psykologisk vil banken få en oppfatning om at du er en person som har kontroll på egen økonomi, hvilket taler for at du bilr en god kunde. I tillegg til skattefordelen er det nettopp dette som er hovedargumentet for BSU; 100' er jo fryktelig lite penger når du skal kjøpe bolig, men det viser banken at du har greid å spare, du er altså verd å satse på.

2) Rente på boliglån varier tradisjonelt etter hvor mye du måtte låne på boligen. Jo mer av boligen som måtte belånes, desto dårligere rente. Klassisk har det være skille på 60%, 80% og 100%.

Dersom du har egenkapital nok til å komme under 60% av boligens verdi, så vil du altså få en bedre rente; og på et stort lån så vil jo f.eks. et halv prosentpoeng bedre rente kunne bety ganske mange tusenlapper på et helt år - hvilket igjen betyr at du tåler å låne mer.

Uansett vil jeg nok dog si at hvis du er i en situasjon hvor du må låne så mye at marginalt bedre rente er det utslagsgivende for at du får lånet innvilget, da sitter du på en gren som er farlig tynn.

Gjest antigartner
Skrevet

Forrige gjest hadde veldig mange gode poeng!

En ting til; banken ser på den totale lånebelastningen din når de behandler lånesøknaden din. Når du søker boliglån blir du gjerne spurt om du har andre lån som studielån, billån eller forbrukslån. Nedbetalingen av disse må jo regnes inn i dine totale utgifter. Hvis du allerede har flere andre lån, kan du ikke uten videre bruke 3 ganger inntekten din som tommelfingerregel for å finne ut av hvor stort boliglån du kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...